علت برگ‌ریزان زودهنگام درختان پایتخت



  اخباراجتماعی,خبرهای   اجتماعی ,درختان پایتخت

امسال نیز مانند چند سال اخیر شاهد ریزش برگ درختان در فصل تابستان هستیم. درختان مانند گذشته سر سبزی و شادابی خود را در تهران در فصل تابستان حفظ نمی کنند و با ریزش برگ، فضایی پاییزگونه در شهر به وجود می آورند. یک استاد دانشگاه شهید بهشتی کاشت فضای سبز نامتناسب با شرایط اکولوژیک شهر تهران را عاملی می‌داند تا گیاهان در فصل گرما دچار ریزش برگ شوند. 

احمدرضا محرابیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد:‌ شهر تهران به علت گستردگی و طبقات ارتفاعی متنوع یک شهر چند اقلیمی است؛ به طوری‌که جنوب تهران متاثر از اقلیم نیمه گرمسیری خشک است و شمال آن اقلیم کوهستانی سرد و خشک دارد. در گذشته برای کشت گونه‌های گیاهی در تهران اصول اکولوژیک رعایت نشده است. تهران شهری است که چند اقلیم متنوع دارد ولی تقریبا در تمام مناطق شهر، الگوی کشت گیاهی یکسان است.

 

وی ادامه داد: برخی از گونه‌های گیاهی مانند چنار که درحال حاضر دچار ریزش برگ شده‌اند با اقلیم گرمسیری و شرایط آلوده سازگاری ندارند همین عامل سبب می شود که در شرایط آب و هوایی گرم ،گونه‌ها برای سازگاری و بقای خود جهت کاهش تعرق دچار ریزش زودهنگام برگ شوند.

 

محرابیان تصریح کرد: این شرایط سبب ضعف فیزیولوژیک گیاه و آسیب‌پذیری آن در برابر تنش‌های محیطی می‌شود؛ به نحوی که پس از مدتی گیاه دیگر توان مقابله با این شرایط را ندارد و رو به خشکی می‌رود. این اتفاقی است که درمورد چنارهای تهران رخ داده است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: ریزش زود هنگام برگ گیاه موجب می‌شود که نتواند اثرات مثبت خود در تعدیل محیط را داشته باشد. این شرایط سبب آلودگی هوا و افزایش دما می شود.

 

محرابیان در پایان با تاکید بر اینکه بهترین راهکار برای جلوگیری از ریزش زودهنگام برگ گیاهان این است که گونه‌های جدیدی را جایگزینی گیاهانی کنیم که با شرایط اقلیمی تهران سازگاری ندارند، گفت: آبیاری مناسب گیاهان نیز می‌تواند تا حدی جلوی ریزش زودهنگام برگ آن‌ها را بگیرد؛ البته حل ریشه‌ای چنین مسائلی مستلزم اتصال زنجیره تحقیقات دانشگاهی و فعالیت‌های اجرایی در زمینه فضای سبز است که این کار نیز نیازمند همکاری و تعامل چندین سازمان مختلف از جمله دانشگاه‌ها، سازمان پارک‌ها و فضای سبز،سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت راه و شهرسازی است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------