ديوان محاسبات جلوي شهرداري بايستد



  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی ,قالیباف

 

  قالیباف به‌خوبی می‌داند که روزهای پایانی حضورش در بهشت است، او بهتر از هر فردی می‌داند که در مدت 12سال حضورش در بهشت چه کارنامه‌ای دارد، اما مشخص است هر اقدامی از سوی او با ارزیابی ناظران مواجه خواهد شد. شاید تا به امروز پروژه واگذاری املاک نجومی مهم‌ترین پرونده حاشیه‌ساز قالیباف بوده باشد، اما قراردادهایی که شهرداری در روزهای آخر حضور قالیباف منعقد می‌کند هم خود روایت قابل تاملی است.

 

شواهد گواه آن است که ناظران و مسئولان، رصد قراردادهای شهرداری را در دستور کار دارند چنان‌که چندی پیش بود که شرکت بهره‌برداری متروی تهران در آگهی مزایده‌ای که در نخستین روزهای تیر منتشر شد، اعلام کرد که قصد دارد فضاهای تبلیغاتی ایستگاه‌ها و قطارهای مترو را به صورت 42‌ماهه اجاره دهد. در روزهای ابتدایی این مزایده برخی منتقدان شهردار تهران عنوان کردند: انتشار بنر واگذاری تبلیغات محیطی و فضاهای ایستگاهی متروی تهران پس از استخدام‌های رسمی بدون آزمون در موسسه همشهری و دیگر شرکت‌های وابسته به شهرداری، با توجه به واپسین روزهای دوره مدیریت فعلی شهر تهران، پرشائبه است. برخی دیگر نیز در نقد عملکرد شهرداری، مدعی شدند قالیباف تلاش می‌کند درآمد شهر را تمام کند و مدیریت را به شهردار بعدی بسپارد. با این حال به نظر می‌رسد واکنش‌های متعدد نسبت به مزایده شهرداری منجر به لغو آن شد. البته در لغو این قرارداد باید سهم پررنگی برای منتخبان شورای شهر پنجم قائل شد که خواستار نظارت بر عملکرد شهرداری هستند.

 

جزئیات قرارداد

با نزدیک شدن به پایان دوران ۱۲‌ساله قالیباف، بدنه شهرداری تهران به لرزه افتاده است و هر روز پرونده جدیدی از مزایده یا قرارداد غیرقانونی و افتتاح زودهنگام در شورا باز می‌شود. در آخرین جلسه شورای شهر، غلامرضا انصاری، در تذکر پیش از دستور خود از انعقاد قرارداد غیرقانونی میان شهرداری و قرارگاه جهادی امام رضا(ع) خبر داد. مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در انتخابات امسال شورای شهر تهران، یکی از نامزدهای لیست خدمت بود و نامش در کنار مهدی چمران و باقی حامیان و نزدیکان قالیباف خودنمایی می‌کرد. دیروز اما پرونده جدیدی گشوده شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات قرارداد شهرداری تهران با قرارگاه امام رضا(ع) گفت: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و شورای آینده باید به صورت جدی به این مساله ورود کنند تا مشخص شود قراردادهای این‌چنینی با مجوز چه کسی صورت گرفته است.

 

به ادعای انصاری ۲۳مرکز بهاران در سطح مناطق مختلف با قرارداد سه‌ساله و مبلغ نامشخص در اختیار قرارگاه امام رضا(ع) قرار گرفته‌اند، مجموعه‌ای که به گفته این عضو شورای شهر معلوم نیست چه ماهیتی دارد و کجا ثبت شده است. او پیش از این در اسفند۹۵ هم از قالیباف خواسته بود ماهیت این مجموعه را مشخص کند، اما پاسخی دریافت نکرد و ماجرای قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در میان اخبار انتخابات ۹۶ گم شد. در همان جلسه هفته پیش، ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در پاسخ به تذکر انصاری اعلام کرد این قرارگاه یک شرکت خصوصی است و انعقاد قرارداد میان شهرداری و این شرکت خصوصی کاملا قانونی است.

 

با این حال انصاری در گفت‌وگو با ایلنا این سخنان امانی را نشان‌دهنده وجود تناقضات آشکار در ماهیت این قرارداد دانست و گفت: اگر شرکت خصوصی است، براساس قانون نمی‌تواند بدون ترک تشریفات قرارداد امضا کند. دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و شورای آینده باید به‌صورت جدی در این مساله ورود کنند، تا مشخص شود قراردادهای این‌چنینی با مجوز چه کسی صورت گرفته است. از طرف دیگر اگر به قول امانی این مجموعه یک شرکت خصوصی است، پس چرا اسمش قرارگاه است؟ با اینکه معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران مدعی است این قرارگاه یک شرکت خصوصی است، در سایت رسمی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) به آدرس http://g-emamreza.ir هیچ‌ اشاره‌ای به ماهیت آن نشده است.

 

براساس اطلاعاتی که در سایت رسمی موجود است این قرارگاه با حضور جمعی از جوانان مومن و انقلابی به صورت خودجوش و مردمی از سال ۱۳۹۲ مشغول به کار است. انصاری معتقد است؛ همین مطلبی که در سایت آمده تناقض آشکار سخنان امانی را نشان می‌دهد و در این مورد به خبرنگار ایلنا گفت: بالاخره این نهادی مردمی و عمومی است یا شرکت خصوصی؟ در حقیقت با مقایسه سخنان امانی، آنچه در سایت رسمی قرارگاه آمده است و قراردادهای چند میلیاردی، این تناقض بیش از پیش آشکار می‌شود‌. لازم به ذکر است در سایت اینترنتی و رسمی این قرارگاه، هیچ‌ گزارش مشروحی از فعالیت‌های چهارساله‌اش نیامده و فقط تعداد انگشت‌شماری عکس و پوستر از اردوهای جهادی به چشم می‌خورد‌. این در حالی است که انصاری در انتهای جلسه هفته گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: شهرداران مناطق مختلف تهران موظف بودند به حساب این قرارگاه پول واریز کنند. اینکه این پول‌ها از کجا آمده و چقدر بوده نامشخص است و حتی برای هر منطقه سهمیه نیز مشخص شده بود! البته این قرارگاه در بودجه شورای شهر، همچون خیریه امام رضا(ع) ردیف بودجه ندارد.

 

براساس گفته‌های انصاری، در گذشته تنها فعالیت این قرارگاه در حوزه پوشش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بود، اما حالا با واگذاری مدیریت ۲۳ مرکز بهاران این قرارگاه در امور اجرایی وارد خواهد شد. از قرار، شهرداری پیش از این نیز برای کمک به مناطق جنگی و ارائه‌ خدمات به زائران اربعین از این قرارگاه کمک خواسته بود. به گفته این عضو شورای شهر تهران اینکه این قرارگاه در اختیار نزدیکان قالیباف است، شائبه‌ها در این زمینه را چند برابر می‌کند. در هر حال انعقاد قراردادی سه‌‌ساله با مجموعه‌ای که متعلق به یکی از نزدیکان قالیباف است، در ماه‌های پایانی کار شهردار جای تامل دارد و به شائبه‌ها و لزوم بازگشت طرح تحقیق و تفحص از شهرداری دامن می‌زند.

 

 

اخبار اجتماعی  - آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------