احتمال افزایش پارک سوارهای کوچک در پایتخت/ انحصار تعاونی‌ها در ترمینال‌ها باید شکسته شود



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,شهرداری تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: خروج پایانه ها و پارک سوارها از شهر تفکر منسوخ شده و عقب افتاده ای است که باید اصلاح شود. 

به گزارش ایسنا، پورسیدآقایی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل جدید سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران گفت: به رغم آنکه تمامی فعالیت های مربوط به اتوبوس های برون شهری از تعیین قیمت فروش بلیت گرفته تا نظارت بر عملکرد تعاونی ها در وزارت راه انجام می شود؛ به نظر می رسد که واگذاری مدیریت پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران به شهرداری یک وصله ناجور است.

 

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در این حوزه تنها ترمینال‌داری می کند؛ ادامه داد: اگر الزام قانونی در این زمینه وجود نداشت، ترجیح می دادیم تا اداره پایانه ها و ترمینال ها در تهران نیز به مانند اداره فرودگاه ها و راه آهن برعهده وزارت راه قرار گیرد.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بنابر قانون اداره ترمینال ها در شهرها برعهده شهرداری ها گذاشته شده است، بیان کرد: با توجه به شرایط موجود نیاز است تا در این حوزه به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه پیش برویم که این امر مهم تنها با تعامل بیشتر سازمان پایانه ها با وزارت راه و برگزاری جلسات مستمر با مدیران این حوزه در وزارتخانه ایجاد خواهد شد.

 

انحصار تعاونی ها در ترمینال ها باید شکسته شود

 

به گفته وی؛ هرچقدر که بتوانیم ارتباط نزدیک با مدیران حمل و نقل عمومی برون شهری وزارت راه داشته باشیم، بهتر می توانیم مشکلات موجود در پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران را حل کنیم.

 

پور سید آقایی دومین رویکرد مهم سازمان پایانه ها را شکسته شدن انحصار تعاونی ها در ترمینال های شهر تهران دانست و یادآور شد: در حال حاضر در تمامی ترمینال ها و پارک سوارهای فعال شهر تهران شاهد این مساله هستیم که تنها تعدادی از شرکت های تعاونی قدیمی دفتر دارند، این رویکرد باعث شده تا شرکت های جدیدی که در این حوزه فعالیت می کنند، نتوانند داخل پایانه ها غرفه ای برای ارائه خدمات خود داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه این انحصار باید با همکاری وزارت راه در پایانه های شهر تهران شکسته شود؛ تاکید کرد: باید تمامی غرفه های موجود در پایانه ها و ترمینال های شهر تهران در یک مزایده عادلانه به متقاضیان عرضه شود. باید این امکان را فراهم کنیم تا شرکت های تازه نفس در حوزه حمل و نقل برون شهری بتوانند محلی برای فعالیت خود در پایانه ها داشته باشند.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید به سمتی برویم که دفاتر تعاونی های فعال در این حوزه در بیرون از پایانه ها ایجاد شود، گفت: با اجرای این ایده می توانیم تمرکزگرایی را داخل پایانه ها کم کنیم و تنها اتوبوس های این شرکت ها داخل پایانه ها اقدام به خدمات رسانی به مسافران خود کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه روش پایانه داری باید در شهرداری تهران تغییر کند، افزود: اینکه تعداد محدودی پایانه داخل شهر تهران داشته باشیم و تنها از آنها برای انجام سفرهای برون شهری استفاده کنیم؛ راهکاری است که دیگر در دنیا منسوخ شده است. باید به سمت توسعه پایانه هاو پارکرسوارهای کوچک پیش برویم تا مردم برای استفاده از این خدمات بدون انجام سفرهای اضافه درون شهری به مقاصد خود در شهرهای دیگر برسند.

 

خروج پایانه ها از شهر یک تفکر منسوخ و عقب مانده است

 

به اعتقاد وی به جای راه اندازی پایانه های بزرگ می توان با ایجاد پارک سوارهای کوچک در نقاط مختلف تهران سفرهای درون شهری را مدیریت کرد؛ چراکه برای یک سفر برون شهری امکان دارد که 40 سفر درون شهری به محل پایانه ها با وسایل نقلیه شخصی انجام شود که این مساله ترافیک را در تهران به ویژه در محدوده های منتهی به ترمینال ها افزایش می دهد، در حالی که اگر پایانه های کوچک منطقه ای و پهنه ای در تهران ایجاد شود سفرهای درون شهری مدیریت خواهد شد.

 

پورسید آقایی ادامه داد: باید بپذیریم که خروج پایانه ها از شهر یک تفکر منسوخ و عقب مانده ای است که باید اصلاح شود. مردم نباید برای انجام سفرهای برون شهری خود مجبور کنیم تا 20 کیلومتر از شهر خارج شوند این رویکرد باعث می شود تا استفاده از حمل و نقل شخصی برای رسیدن به ترمینال ها در میان شهروندان بیشتر شود.

 

وی بیان کرد: به عنوان مثال در شهر پاریس 5 ایستگاه راه آهن در 5 نقطه شهر وجود دارد که مردم می توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی به راحتی خود را به ایستگاه راه آهن رسانده و سفر برون شهری خود را انجام دهند. این ایستگاه ها در تمام حلقه های اصلی شهر وجود دارد به همین دلیل است که سفرهای برون شهری برای مردم با استفاده از حمل و نقل عمومی برون شهری توجیه اقتصادی دارد. در حالی که در تهران با خروج پایانه ها از داخل شهر ناخودآگاه به مردم پیشنهاد می دهیم که با وسیله نقلیه شخصی سفرهای برون شهری خود را انجام دهند.

 

به اعتقاد معاون شهردار تهران؛ همانطور که برای رسیدن به پایانه ها مردم مجبور به طی کردن 20 تا 30 کیلومتر با خودروهای شخصی هستند، می توانند مابقی مسیر خود را به شهر مورد نظر با وسیله نقلیه شخصی انجام دهند.

 

وی درآمدزایی پایانه ها را یکی دیگر از رویکردهای مهم سازمان پایانه های شهرداری تهران دانست و یادآور شد: قابل قبول نیست که شهرداری تهران تنها ترمینال داری کند و در عین حال برای توسعه و نگهداشت آن نیز سوبسیدهایی در نظر بگیرد. اینکه وزارت راه برای فعالیت شرکت های تعاونی با دریافت هزینه هایی مجوز فعالیت صادر می کند اما شهرداری تهران برای نگهداشت و ساماندهی ترمینال ها باید بودجه ای تعیین کند.

 

پورسیدآقایی با اشاره به دریافت 5 درصد از عوارض بلیت سفرهای برون شهری توسط شهرداری تهران تاکید کرد: دریافت این میزان عوارض از شرکت های تعاونی مبلغ ناچیزی است که حتی کفاف نگهداشت ترمینال ها را نمی دهد.

 

وی با بیان اینکه سازمان پایانه های شهر تهران باید به سازمان های درآمدزای حوزه حمل و نقل تبدیل شود؛ گفت: باید بتوانیم از محل حمل خرده بارهایی که اتوبوس های برون شهری انجام می دهند و همچنین انبارهایی که به رایگان در اختیار شرکت های تعاونی مسافربری داخل پایانه ها قرار داده شده است، نیز عوارضی دریافت کرد. طی جلسه ای که با معاون وزیر راه در این زمینه داشتیم موافقت ضمنی خود را برای این کار اعلام کرده اند که می توان عوارض مربوط به حمل بار را در بارنامه ها تعیین کرد.

 

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران؛ به عنوان مثال اختصاص زمین بزرگی تحت عنوان پایانه بیهقی به شرکت های تعاونی از نظر سرمایه ای ارزش چند هزار میلیاردی دارد بدون اینکه برای شهر تهران درامدی ایجاد کند؛ در اختیار شرکت های تعاونی و اتوبوس ها قرار گرفته شده است در حالی که اگر این ملک را به قیمت روز بفروشیم می توانیم یکی از خطوط مترو را با پول آن تکمیل کنیم.

 

براساس گزارش شهرنوشت، وی با بیان اینکه سطح خدمات رسانی در پایانه ها باید مطلوب و علمی انجام شود؛ خاطر نشان کرد: باید یک استاندارد علمی برای خدمات رسانی در پایانه ها ایجاد شود که قابل بررسی و کنترل بوده و بر مبنای ان بتوانیم سطح خدمات رسانی در ترمینال ها را رتبه بندی کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------