تشدید برخورد با رانندگان فاقد گواهی‌نامه از نیمه دوم آبان‌ماه



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,رانندگان فاقد گواهی‌نامه

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد گفت: جریمه رانندگی بدون گواهینامه از نیمه دوم آبانماه سالجاری، برای بار اول 33 و برای دفعه دوم 99 میلیون ریال است . 

به گزارش ایسنا، «حجت اسدی» در نشست با فرماندهی انتظامی یزد، افزود: 26 درصد از کل پرونده‌های دادگستری استان یزد مربوط به رانندگی بدون گواهینامه است که 10درصد نیرو ، انرژی و وقت کارکنان اداری و قضایی را به خود معطوف داشته است .

 

وی میزان زیاد پرونده‌های مرتبط با رانندگی های بدون پروانه در یزد را نیازمند تغییر رویکرد اساسی در مقابله با این تخلف و جرم در سطح شهر دانست و تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های علمی قانون مجازات اسلامی و با کمک از نهادهای ارفاقی، در جهت اصلاح فرهنگ رانندگی گام برداشت .

 

این مقام قضایی بر تغییر رویکرد برخورد سبک با جرائم رانندگی بدون پروانه تأکید و بیان کرد: باید نهاد های فرهنگ‌ساز بیشتر پای کار باشند و در جهت تغییر نگرش و نگاه افراد به این گونه جرائم حرکت کند.

 

وی با اشاره به این که اکنون بر اساس آمار پلیس راهور، 60 درصد تصادفات مربوط به موتورسوران است، اظهار کرد: باید صدا و سیما و سایر رسانه ها در میدان عمل باشند و در کنار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، سهم خود را در کاهش جرائم مرتبط با تصادفات ایفا کند.

 

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد استفاده از مجازات های متناسب و بازدارنده را خواستار شد و گفت: بر اساس ماده 723 اکنون جریمه رانندگی بدون گواهینامه 33 میلیون ریال است و در دفعه دوم تا 99 میلیون ریال نیز خواهد رسید اما از آنجا که هدف اصلاح وضع موجود است، بهتر است محاکم قسمتی از جریمه را تعویق یا تعلیق کنند و فرصتی را برای اخذ پروانه رانندگی در اختیار فرد محکوم قرار دهند .

 

وی بر اتخاذ شیوه اصلاحی تأکید کرد و گفت: همه هدف از اجرای این طرح، ایجاد فرصت و زمینه ای برای پیشگیری و کاهش جرائم مرتبط با رانندگی‌های بدون گواهینامه در یزد است .

 

این مقام قضایی، تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از مجرمین را اولویت‌های پیش رو ذکر کرد و افزود: بانک اطلاعاتی دقیق یعنی دسترسی به یک آمار مستند و برنامه‌ریزی دقیق که باید این بانک اطلاعاتی با دامنه دسترسی وسیع تشکیل و بر اساس فرم‌های علمی و کارشناسی شده پلیس در هنگام مواجه با مجرمین تکمیل شود.

 

اسدی خاطرنشان کرد: بدون تردید در رویکرد جدید، با دقت تمام شرایط مجرم طبق فرم های تدوین شده ثبت می گردد و بر همین اساس، برخورد دستگاه قضایی نیز با مجرم دفعه اول با مجرمان سابقه دار متفاوت خواهدبود .

 

وی گفت: فردی که همه موارد قانونی را رعایت کرده ، وسیله نقلیه را بیمه کرده، از کلاه ایمنی استفاده کرده و تنها بدون گواهینامه رانندگی کرده، بسیار متفاوت است با کسی که علاوه بر رانندگی بدون گواهینامه، همزمان چندین جرم و تخلف دیگر را نیز مرتکب می‌شود .

 

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد از احتمال موضع گیری در قبال این طرح خبر داد و گفت: کار بر مبنا و موازین قانونی انجام می‌گیرد و در یک برنامه میان مدت به نفع همه مردم شهر نیز است.

 

اسدی نقش اصحاب رسانه و مطبوعات را در اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف بی بدیل ذکر و اظهار کرد: رسانه ها، پای ثابت التزام به قانون و قانون محوری در جامعه اند و باید در کنار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در مسیر سامان‌دهی به رانندگی‌های بی‌پروانه حرکت کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------