آوار مسکن مهر در کمتر از یک دهه



  اخبار اجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,مسکن مهر

آوار مسکن مهر بر سر ساکنان آن در کمتر از یک دهه به سوژه روز رسانه‌های کشور تبدیل شده که خود حکایت از غفلت و بی توجهی در ساخت این واحدها در سال‌های اخیر در کشور دارد.

‌‌به گزارش ایسنا،‌ وقوع زلزله اخیر در کرمانشاه پرده از حقیقتی برداشت که همچنان نشان می‌دهد بسیاری از بلاهای کشورمان حتی بناهای تازه ساخت به دلایل متعدد از چندان استحکامی برخوردار نیست که بتواند امنیت خاطر و آرامش روانی را برای ساکنان آن به همراه داشته باشد.

 

در این بین ساخت مسکن مهر و زوایای روشن و پنهان آن قصه پرغصه‌ای در این سرزمین است که نشان می‌دهد به رغم برخی مزایای تولید مسکن مهر در خانه دار شدن عده‌ای از افراد جامعه که توان ساخت مسکن و یا خرید آن را به قیمت گزاف ندارند، اما غفلت و بی توجهی نسبت به ساخت اصولی و مستحکم این خانه‌ها عارضه‌هایی را به همراه داشته که خود حکایت مفصل و مجملی است که می‌توان از زوایای مختلف به آن پرداخت. 

 

در این میان اکثر کارشناسان، صاحبنظران و مهندسان صاحب فن و تجربه بر این باورند که اصول و نظام مهندسی در این کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد چرا که غفلت‌ها و بی توجهی‌ها به قواعد ساخت بنا براساس مدل‌های جهانی و بین المللی آثار مخرب و زیانباری را به همراه داشته که همچنان به نظر می‌رسد با یک زلزله و تکانه زمین امکان فروریختن بسیاری از واحدهای مسکونی حتی نوساز نیز دور از انتظار نیست.

 

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف طراحی و نظارت در ساخت بنا در کشور در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر به احیای بافت فرسوده چندان توجهی نشده و در کنار آن ساخت برخی بناها نیز به دلایل مختلف در حوزه‌های طراحی، نظارت و ساخت با ضعف‌ها و نقص‌هایی روبرو بوده که برای جبران این غفلت‌ها باید بازنگری در قوانین جامع ساخت و ساز در کشور با مدل‌های جهانی به طور جد مورد پیگیری قرار گیرد.

 

صدیف بدری تصریح کرد: به جای سیاسی بازی و متهم کردن دیگران بهتر است دولت و مجلس از درس‌های حادثه اخیر به نحو احسن استفاده کرده و دست به دست هم دهند تا قانون جامع ساخت و ساز در کشور با دریافت نظرات کارشناسان و متخصصان مورد بازنگری قرار گرفته و استحکام بنا به عنوان الزام در ساختمان سازی مورد توجه قرار گیرد. 

 

وی گفت: با توجه به اینکه اکثر مسکن‌های مهر را پیمانکاران حتی به صورت تعاونی‌‌ها اجرا کرده‌اند، اگر قصوری نیز این حوزه رخ داده است، این غفلت‌ها متوجه پیمانکاران و مجریان پروژه‌های انبوه مسکن مهر است که به دلایل مختلف اصل استحکام بنا را در کنار رعایت استانداردهای مورد نظر مورد غفلت و بی توجهی قرار داده‌اند. 

 

طراحان و ناظران آیین نامه‌های مدرن ساخت و ساز را نادیده گرفته‌اند 

 

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: طراحان و ناظران ساختمان در رعایت آئین نامه‌ها و مقررات نوین ساختمان دچار قصور و کوتاهی شده‌ و نتوانسته‌اند آنگونه که شایسته است در این زمینه اقدامی عملی انجام دهند. 

 

محمد امیرزاده اظهار کرد: بر این باورم که سیستم طراحی و نظارت ما در حوزه ساخت و ساز با معایب و مشکلاتی روبروست، به همین دلیل ما نه تنها در مسکن مهر بلکه در بقیه ساخت و سازها با ضعف و اشکالاتی جدی روبرو هستیم. 

 

وی گفت: بعد از زلزله بوئین زهرا آئین نامه زلزله طراحی و ابلاغ شد اما متاسفانه به دلیل ضعف نظارت‌ها در اجرا با مشکلاتی روبرو هستیم، به طوری که هر از چند گاهی با وقوع زلزله بسیاری از اشکالات و ایرادات در حوزه ساختمان سازی نمود پیدا می‌کند. 

 

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه بسیاری از این ایرادات و اشکالات در حوزه ساخت و ساز در وقوع زلزله‌های چندین ریشتری نمایان می‌شود، بیان کرد: ما امروزه متاسفانه با پدیده امضافروشی و رفتار کاسب کارانه در حوزه مهندسی و نظارت بر اجرای پروژه‌ها روبرو هستیم که سبب می‌شود بسیاری از منابع مالی هزینه شده در این حوزه تلف شود. 

 

امیرزاده ضرورت تجدیدنظر کلی در ساختار ساخت و سازها و احداث پروژه‌های مختلف را نظیر مسکن مهر یادآور شد و خاطرنشان کرد: البته این ایرادات فقط محدود به مسکن مهر نیست چرا که ما حتی در ساخت بیمارستان‌های نوساز و خرابی آنها به عینه با نواقصی روبرو هستیم که به معنای واقعی نشان می دهد که در این حوزه باید تجدیدنظر کلی انجام شده تا ضعف‌ها در حوزه طراحی و نظارت برطرف شود.

 

وی ادامه داد: ساخت و سازهای اخیر با ایرادات و اشکالات متفاوت نشان می‌دهد که ما در ساختمان سازی به نسبت گذشته با ضعف‌های مشهودی روبرو هستیم، به طوری که این ضعف‌‌ها حتی امنیت روانی مردم را با آسیبی جدی روبرو کرده است.

 

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: باید اقداماتی را انجام دهیم تا با اصلاح این فرآیند مردم نسبت به ساخت و سازهای انجام شده با اطمینان و امنیت بیشتر ورود پیدا کرده و برخی از تبعات منفی این کار به حداقل برسد. 

 

امیرزاده بیان کرد: هر چند مقاومتی را در بازنگری آئین نامه‌ها و مقررات در حوزه ساخت و سازها شاهد هستیم اما بهتر است با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان شرکت‌های قوی و ماهر طراحی و نظارت بر ساخت و سازها شکل گرفته و در این زمینه در صورت بروز ایرادات و اشکالات خود این شرکت‌ها پاسخگو باشند. 

 

وی ضرورت برچیده شدن بساط امضافروشی‌ها را در این عرصه در قالب شرکت ها و عناوین مختلف یادآور شد و اظهارکرد: اگر کارها براساس اصول درست و قاعده منسجم انجام شود به یقین شرکت‌های بیمه نیز قادر خواهند بود، نسبت به پوشش بیمه‌ای ساختمان‌ها اقدام کنند تا یک وضعیت مناسب در حوزه ساخت و سازها به انجام برسد. 

 

امیرزاده افزود: باید گفتمان طراحی و نظارت شایسته همراه با پوشش بیمه ای ساختمان را در جامعه نهادینه کنیم که در این باب ضرورت دارد همه نهادهای مرتبط ورود عالمانه ای به این موضوع داشته باشند. 

 

مسکن مهر نیمه کاره‌ای را تحویل نداده‌ایم 

 

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز با بیان اینکه در ساخت مسکن‌های مهر در استان اردبیل تا حد وسع و توان سعی کرده‌ایم، استحکام بنا را با هیچ شرایط دیگری معامله نکنیم، اظهار کرد: بنده در این دو سال مسئولیتی که در راه و شهرسازی استان اردبیل داشتم، حتی اجازه نداده ام یک واحد مسکن مهر نیمه کاره، غیراستاندارد و غیراصولی تحویل مردم داده شود. 

 

محبوب حیدری افزود: با توجه به اینکه عمده مسکن مهر را پیمانکاران در قالب تعاونی‌ها احداث کرده‌اند، قطعا عنصر نظارت و طراحی خوب از ابتدا مدنظر بوده و ضرورت دارد در تکمیل واحدهای باقی مانده این امر همچنان مورد توجه قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر ما در ساخت و سازها اصول، قواعد و استانداردهای جهانی را در استحکام و مطلوبیت بنا در نظر بگیریم در مناطق شهری و روستایی با مشکلاتی روبرو نخواهیم شد و ما در استان اردبیل در حد وسع و توان با همراهی سازمان نظام مهندسی تلاش‌مان بر این است تا این الزامات در طراحی، نظارت و اجرا مورد توجه قرار گیرد. 

 

مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل با بیان اینکه نیمی از بنای روستاها در یک دهه اخیر مورد نوسازی و بهسازی قرار گرفته است، بیان کرد: با پرداخت تسهیلات و فعالیتی که گروه‌های مهندسی و نظارتی ما داشتند، اکثر خانه‌های ساخته شده در مناطق روستایی از شرایط مطلوب کیفی و استحکام ایده آل برخوردار بوده است. 

 

فرهاد سبحانی به ایسنا، گفت: برای نوسازی نیمی دیگر از واحدهای مسکونی کم دوام روستایی ما همچنان آمادگی پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات فنی – مهندسی را داریم و امیدواریم با استقبال خود روستائیان در چند سال آینده به ظرفیت قابل اعتماد ساخت و ساز در مناطق روستایی دست پیدا کنیم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------