هشدار روانگردان دستمال اعلام شد



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی ,روانگردان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور درباره خطرات و عوارض مخدری که این روزها نوعی ازآن تحت عنوان «دستمال» خبرساز شده است، گفت: دستمال، همان مخدر صنعتی NPS ( نوعی روانگردان) یا نیوسایکو اسیدهاست که به «دستمال» مشهور شده است.

به گزارش ایرنا گفته می شود اخیرا مخدر جدیدی به نام دستمال در قالب دستمال مرطوب برای پاک کردن آرایش در برخی مکان های عمومی همچون مترو توسط برخی دستفروش ها به بانوان عرضه شده است.

 

در پی عرضه این مخدر ، شائبه ای نیز ایجاد شده است که ممکن است هر دستمال مرطوبی،آغشته به این مخدر باشد .

 

بر همین اساس ، ستاد مبارزه با مواد مخدر روز شنبه به نقل از پرویز افشار ، سخنگوی این ستاد ، توضیحاتی در سایت خود منتشر کرد.

 

بر اساس این گزارش ،پرویز افشار اظهارکرد:عمده ترکیبات این مواد صنعتی جدید، ترکیبات محرک و اثرات این ماده از اثرات محرک های قدیمی تر مانند آمفتامین ها و متافتامین ها بیشتر است وتخریب بالاتری نیز بدنبال دارد.

 

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مواد از دسته کانابینوئیدهای صنعتی است؛ موادی که از نظر ساختار شبیه ماری جواناست، اما مانند ماری جوانا ، علف ، گرس و حشیش کاشتنی نیست، بلکه موادی است که در آزمایشگاه سنتز می‌شود و اثرات توهم‌زایی و تخریبش از حشیش بسیار بیشتر و اثرات تخریبی‌اش هم شدیدتر است.

افشار با بیان اینکه در حال حاضر این مواد در حدی نیست که به اندازه حشیش فراگیری داشته باشد، تصریح کرد: اما آینده تغییر الگوی مصرف در دنیا بیشتر به سمت و سوی این مواد است و مردم باید در جریان باشند این مواد در قالب دستمال، قرص، اسپری عرضه می شود و حتی ممکن است این مواد در آینده، بیشتر در غالب عطریات و بخور مصرف شود که باید مراقب این ها باشیم.

 

وی درباره تولید این مواد گفت: معمولا NPSها (ان پی اس) جای خاصی در دنیا ندارد و اینطور نیست که یک ان پی اس در همه جای دنیا شایع باشد و بیشتر در هر منطقه جغرافیایی یکی از انواع آن شایع است.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال در اروپای غربی و آسیای جنوب شرقی نوعی خاص از ترکیب شایع است اما چون این مواد از نوع صنعتی است د، میزان عرضه و تولید آن در کشورهای آسیای شرقی و آن منطقه بیشتر است. پاره‌ای از NPSها ممکن است در مکان هایی همچون محافل و پارتی ها در قالب بخور عرضه شود.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کشفیات این مواد هم گفت: کشفیات تجاری نداشتیم اما در حد مصرف شخصی یا کمی بیشتر از آن بوده است.

 

وی در مورد شکل ظاهری این مواد تضصیح داد: این مواد هر روز به یک شکل در می آیند و چیزی بیشتر از 700 نوع NPS تا امروز در دنیا شناسایی شده است و روزانه چندعدد به آن اضافه می شود.

 

وی به هموطنان توصیه کرد که به دنبال شکل و فرم خاصی از یک ماده نباشند و هرچیزی که در غالب قرص، شربت، موادگیاهی و به غیر از موادی که پزشک تجویز می کند، ماده اعتیاد آور است مگر اینکه خلافش ثابت شود. در واقع هرچیزی که غیر از کانون های اصلی و مجاز توزیع شود، می تواند این ویژگی ها را داشته باشد.

 

افشار گفت: این مواد اثرات توهم زایی شدید دارد و هرچه مقدار مصرفش بیشتر باشد توهم بیشتر خواهد بود و در بلند مدت بدبینی را به فرد اضافه می کند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه NPSها بسیار خطرناک است، افزود: این مواد ممکن است حتی با یک بار مصرف، اعتیاد ایجاد کند و مطلقا باید از مصرف آن پرهیز شود. NPS ها ممکن است هرنوعی مثل مصرفی و تزریقی داشته باشد؛ اما این نوع که تحت نام دستمال دیده شده است بوسیله سیگار مصرف می‌شود.

 

وی در مورد قیمت مخدر دستمال اظهارکرد: اطلاعاتی در مورد قیمتش نداریم؛ البته هنوز گزارش رسمی از پلیس مبارزه با مواد مخدردر این مورد نداشتیم وکشفیات هم منطقه ای بوده است که ممکن است به صورت چمدانی از خارج از کشوربرای مصرف شخصی وارد و درحد محدودی توزیع شده باشد.

 

به گزارش ایرنا، در حال حاضر دو میلیون و 808 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------