26 سالگی؛ میانگین سن شروع مصرف موادمخدر در «زنان»



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی ,مواد مخدر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مشکلات و مطالبات زنان آسیب‌پذیر اعتیاد باید به صورت منسجم پیگیری و برنامه‌های مدونی برای پیشگیری و رهایی از این معضل برای کانون‌های هدف ارائه شود. 

به گزارش ایسنا، علی مویدی در جلسه کمیته تخصصی "زنان و خانواده‌های آسیب‌پذیر" ستاد مبارزه با مواد مخدر که در محل این ستاد برگزار شد؛ گفت: در این کمیته همانطور که از نام آن مشخص است، باید به خانواده و زنان توجه بیشتری شود، لذا انتظار این است که دستگاه‌های عضو کمیته پرشورتر در این کمیته شرکت کنند.

 

وی افزود: در این کمیته باید مشکلات و مطالبات زنان آسیب‌پذیر در حوزه اعتیاد مطرح و بررسی شوند تا برنامه‌ریزی مدونی برای رفع آنها انجام شود، همچنین دستگاه‌های مرتبط با حوزه اعتیاد جدی‌تر به وظیفه خود عمل کنند.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد بیان داشت: توجه به آسیب‌های اجتماعی به ویژه وضعیت اعتیاد زنان و ساماندهی آنان و همچنین اعتیاد کودکان و بهبود آنان از مطالبات جدی رییس جمهور است که باید با بررسی دقیق‌تر اقدامات و برنامه‌های موثرتری صورت بگیرد.

 

مویدی در پایان بر تدوین برنامه خاص و هدفمند در حوزه زنان و خانواده، افزایش اطلاع‌رسانی در حوزه اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن، ارائه سبک زندگی به محیط‌های هدف، لزوم تهیه پروتکل در عرصه پیشگیری از اعتیاد برای دختران و زنان و ارائه گزارش آن به ریاست جمهوری، ضرورت افزایش سطح پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد برای کانون‌های هدف و ارائه برنامه‌های مدون برای آنان، لزوم ارزیابی برنامه‌ها توسط دستگاه‌های عضو کمیته و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی تاکید کرد.

 

دکتر پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد نیز گفت: تمایل زنان به مشارکت اجتماعی به سرنوشت خود، فرزندان و جامعه نکته مثبتی است؛ در واقع ایجاد مشارکت همگانی از جمله زنان که همواره نقش حمایتی و تاثیرگذاری در جامعه دارند غیرقابل انکار است.

 

وی افزود: مداخلات پیشگیری از اعتیاد باید از سنین کمتر و حتی از مقطع ابتدایی انجام شوند، افراد خشونت‌دیده و کودکان آسیب‌پذیر شناسایی شوند تا هنجارها را به آنان معرفی کنیم و مهارت‌های زندگی را به آنان آموزش دهیم.

 

همچنین حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد در این کمیته با اشاره به تاریخچه مصرف مواد در زنان گفت: در اواخرا قرن نوزدهم زنان برای دیده شدن و سرخی گونه‌ها الکل مصرف کردند و به تدریج از سال 1990 میلادی مصرف مواد مخدر از تک جنسیتی به دو جنسیتی با هدف دسترسی به بهشت ساختگی و رهایی افکار آزاردهنده و یکسان‌شدن نقش زنان و مردان افزایش یافت.

 

وی در ادامه به تبیین وضعیت جهانی در عرصه اعتیاد و زنان پرداخت و گفت: تخمین جمعیت زنان در بین مصرف‌کنندگان مواد در جوامع سنتی آسیایی معادل 10 درصد، کشورهای تازه استقلال یافته 20 درصد، آمریکای لاتین 30 درصد و کشورهای اروپایی توسعه یافته مانند انگلستان و آلمان 40 درصد است.

 

این مقام مسئول در ستاد ادامه داد: با احتساب جامعه آماری مصرف‌کنندگان مواد جهان از هر ده نفر مصرف‌کننده مواد سه نفر زن هستند یعنی 33 درصد جامعه آماری معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، اعتیاد زنان در جهان به خانواده اپیودها و قرص‌های آرام‌بخش ولی مردان به کانابیس‌ها و محرک‌ها می‌باشد.

 

صرامی به شیوع مصرف مواد در کشور اشاره کرد و گفت: براساس پیمایش ملی خانوار در شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در بین جمعیت هدف ۵۲ میلیون نفر و در حجم نمونه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در کلیه مراکز استان‌ها و 5 شهرستان و روستاها، نرخ شیوع اعتیاد 5.4 درصد در بین جمعیت 15 الی 64 سال اعلام شد.

 

وی افزود: طبق این شیوع‌شناسی تریاک با 53.2 درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل حشیش، علف و گل با ۱۱.۹ درصد، شیشه ۸.۱ درصد، هروئین 7.1  به ترتیب الگوی مصرف مواد هستند. همچنین وضعیت تاهل معتادان، 23.5 درصد جدایی بدون طلاق، 16.2 درصد طلاق گرفته، 7.6 درصد متاهل، 4.8 درصد بیوه و 4.7 درصد مجرد بود.

 

صرامی گفت: میانگین سن شروع مصرف مواد در مردان 24 سال و در زنان 26 سال عنوان شد و استان‌های خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری،‌ کرمان، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان از متوسط نرخ شیوع مصرف مواد در کشور بالاتر می‌باشند.

 

وی افزود: طبق این شیوع‌شناسی، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر ‌در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم و هنرستان‌ها در سال تحصیلی 93-94 2.1 درصد، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی 5.6 درصد و در جامعه کارگری محیط‌های صنعتی در سال 93 ، 22.3 درصد است.

 

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد بر لزوم تقویت دانش برنامه‌ریزی منسجم، ایجاد پایگاه داده در حوزه بانوان و کاهش تقاضا، سرمایه‌گذاری و اولویت‌بخشی به برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، ایجاد کمیته هشدار سریه و دیده‌بانی مستمر وضعیت مصرف مواد بانوان، ایجاد عملیات روانی مستمر علیه مصرف مواد با بهره‌گیری از شبکه‌های مجازی و سیاست رسانه‌ای مشخص به منظور کاهش میل به مصرف مواد، تقویت مرزهای دانش اعتیاد، توجه جدی‌تر به مواد نوظهور و محرک در برنامه‌های آموزشی را از راهکارهای موثر برای برون رفت از وضعیت موجود اعتیاد بانوان به وضعیت مطلوب و مدیریت مصرف برای کاهش 25 درصدی اعتیاد تا پایان برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ صرامی گفت: بر اساس اعلام مرکزی ملی اعتیاد و سوء‌مصرف مواد در دانشگاه کلمبیا، نوجوانانی که حداقل 4 بار در ماه در برنامه‌های مذهب شرکت می‌کنند با احتمال بسیار کمی به مصرف سیگار، الکل و مواد روی می‌آورند و نوجوانانی که برای مدهب ارزش قائل هستند در تصمیمات مهم زندگی بیشتر به والدین خود تکیه می‌کنند.

 

گفتنی است در این کمیته که نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور،  علوم، ورزش و جوانان، تعاون، سازمان ‌های زندان‌ها، تعزیرات حکومتی، هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد حضور داشتند، اعضا گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد در زنان را با اولویت مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کار و زنان خانه‌دار ارائه کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------