در جریان جزییات احوال آیت‌الله شاهرودی هستیم/ بدهی ۱۳هزار میلیاردی بیمه‌ها به وزارت بهداشت



  اخبار اجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  ,قائم مقام وزیر بهداشت

قائم مقام وزیر بهداشت ضمن اشاره به بدهی بیش از ۱۳هزار میلیارد تومانی بیمه‌های پایه به وزارت بهداشت، از بیمه‌های تجاری نیز سهم وزارت بهداشت از بیمه شخص ثالث جهت درمان رایگان مصدومان ترافیکی را بپردازند.

 به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبر ی امروز وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی اظهار کرد: ما بابت ارایه خدمات در سال ۹۵ و ۹۶ بالغ بر ۲۵ هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان اسناد ارسالی و ۴ هزار میلیارد تومان اسناد بین راهی داریم. از این ارقام بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به بیمارستان‌ها پرداخت شده و ۱۳ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان فقط برای اسناد ارسالی طلب داریم.

 

بدهی ۱۳هزار میلیارد تومانی بیمه‌های پایه به وزارت بهداشت

وی افزود: سازمان‌های بیمه‌گر تا کنون با استفاده از اوراق و تهاتر سعی کردند بدهی‌های خود را پرداخت کنند، اما مجموع آنها بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اسناد بین راهی بوده است و همچنان بیش از ۱۳ هزارمیلیارد تومان طلب داریم. این موضوع تاثیر شدیدی بر فعالیت بیمارستان‌ها دارد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: در تمامی بیمارستان‌های کشور شامل دولتی، خصوصی، عمومی و غیر دولتی هرگونه دریافت وجه خارج از صندوق و بدون ارائه فاکتور رسمی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود. در بیمارستان‌های دولتی هرنوع ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای دریافت خدماتی مانند رادیولوژی، آزمایش و ... ممنوع است، مگر اینکه از طریق زنجیره ارجاع بیمارستان و با قمیت دولتی انجام شود.

 

وی همچنین درباره چگونه رسیدگی به مصدومان ترافیکی توضیح داد و گفت: تا ۱۳ سال پیش بیماران تصادفی باید خودشان هزینه پرداخت می‌کردند و گاهی ساعت‌ها باید روی زمین می‌مانند، اما با توجه به ماده ۹۲ قانون برنامه چهارم توسعه، بند ب ماده ۳۷ قانون پنجم توسعه و همچنین ماده ۳۰ قانون الحاق مقررات باید قسمتی از هزینه‌ای که مردم و صاحبان خودروها بابت بیمه شخص ثالث می‌پردازند، در این زمینه هزینه شود و هیچ پولی بابت خدمات درمانی در مراکز دولتی از هیچ مصدوم ترافیکی دریافت نشود.

بدعهدی بیمه‌های تجاری و ۱۰۰۰میلیاردی که به حساب وزارت بهداشت واریز نشد

 

وی ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر تجاری که بیمه شخص ثالث دارند باید ۱۰ درصد از دریافتی خود در این زمینه را مستقیم به حساب وزارت بهداشت واریز کنند، اما تاکنون هزار میلیارد تومان از این پول به صندوق وزارت بهداشت واریز نشده است و مدتی پیش یکی از این بیمه‌ها اعلام ورشکستگی کرده و ۶۰ میلیارد تومان از این پول را نداده است و ما نگران هستیم این موضوع باعث شود نتوانیم  وسایل و تجهیزات برای مداوای این مجروحان تهیه کنیم.

 

درخواست وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی ۹۷

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ نیز توضیح داد و گفت: طبق قانون، تعرفه‌های پزشکی باید قبل از تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس، مشخص و در صورت نیاز، تغییرات در آن اعمال شود. کارشناسی‌های لازم از تابستان برای تعرفه‌های انجام شده و آبان ماه پیشنهاد شورای عالی بیمه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

 

وی ادامه داد: در این لایحه پیش‌بینی لازم برای تعرفه‌ها صورت نگرفته است، به همین دلیل نگران هستیم که بعد از بسته شدن سقف بودجه، سازمان‌های بیمه‌گر با مشکل روبرو شوند. درخواست ما این است که قبل از تصویب نهایی بودجه، تغیرات لازم در تعرفه‌ها انجام و تعیین تکلیف شوند.

 

 سخنگوی وزارت بهداشت درباره چگونگی حمایت این وزارتخانه از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: این وزارتخانه حمایت خوبی از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی انجام می‌دهد. در بیشتر داروها و تجهیزات پزشکی که در تولید آن به خود کفایی رسیده‌ایم، محدودیت شدید واردات قطعی شده است. مشکل بعضی از شرکت‌ها تاخیر در دریافتی آنها از بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی است که امیدواریم با اقدامات اخیری که سازمان‌های بیمه‌گر انجام داده‌اند، بخشی از این مطالبات پرداخت شود. وزارت بهداشت مانند هر صنعت دیگری از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی تقاضای افزایش بهره‌وری و افزایش صادرات را دارد.

 

وی همچنین افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید در بعضی از این صنایع بیش از میزان مصرف کشور است. راه نجات از این موضوع ورود به بازار کشورهای همسایه و صادرات است. ما باید قسمتی از هزینه‌ها را از بازارهای خارجی تامین کنیم.

 

مکاتبه وزارت بهداشت برای تامین اعتبار واردات حلزون گوش

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت تامین اعتباز لازم برای واردات حلزون گوش که مورد نیاز کودکان ناشنوا و کم شنوا است نیز توضیح داد وگفت: ما برای تامین منابع لازم برای واردات این پروتزها، مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم و امیدواریم که تامین شود.

 

وی درباره  جزییات جلسه اخیر وزارت بهداشت با صنایع دارویی نیز گفت: در حال حاضر تمام پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر با تعرفه دولتی هیات وزیران انجام می‌شود. از طرفی هم تغییر قیمت ارز روی کالاهای زیادی تاثیرگذار است، اما روی دارو نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. امروز نرخ برابری دلار و یورو ۱.۲ درصد تغییر کرده است. با توجه به اینکه خرید ما با یورو انجام می‌شود، این اتفاق در اقتصاد دارویی ما هزینه مازاد ایجاد می‌کند.

 

حریرچی ادامه داد: دارو، هتلینگ و خدمات بهداشتی و درمانی، تعرفه‌های ثابت دارند ضمن این که این توقع وجود دارد که نباید در این حوزه به مردم فشار وارد شود. در حال حاضر بیشترین مشکل صنایع دارویی ما مطالبات به تاخیر افتاد ه آنها است. وزارت بهداشت تلاش می‌کند قیمت دارو را در پایین‌ترین سطح ممکن حفظ کند، اما باید به محدودیت‌های صنعت دارو نیز توجه کرد. علاوه بر آن صنایع دارویی باید مانند صنایع دیگر به  افزایش بهره‌وری و صادرات توجه داشته باشند.

 

عقب افتادگی ۹ ماهه کارانه پرستاران و پیراپزشکان

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مطالبات گروه پرستاری و پیراپزشکی را در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت کنیم، گفت:‌ در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت‌های عقب افتاده خود را چندین ماه جلو انداخته‌اند، اما پرداخت مطالبات کادر درمان تابع این است که چقدر بتوانیم از سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات خود را دریافت کنیم. به طور متوسط پرداخت کارانه‌های پرستاران و پیراپزشکان حدود ۹ ماه عقب افتاده است. در برخی از بیمارستان‌های کوچک ضریب نیروی انسانی دو است اما اشغال تخت پایین است. به همین دلیل مجبوریم در این مراکز هزینه بیشتری پرداخت کنیم.

در جریان جزییات احوال آیت‌الله شاهرودی هستیم

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت جسمی آیت‌الله شاهرودی که در حال حاضر برای درمان در خارج از کشور به سر می‌رود، توضیح داد و گفت:طبق اصول قانونی، اعلام وضعیت درمانی بیماران عادی، سیاسی، ‌ ورزشکار، ‌ هنرمند و غیره باید از طرف خانواده صورت گیرد و یا به ما اجازه داده شود تا مطرح کنیم. ما در جریان جزییات احوال ایشان هستیم، اما اعلام آن باید با صلاحدید خود و خانواده‌شان انجام شود.

 

حریرچی اضافه کرد: در دهه شصت برای انجام یک عمل جراحی ساده مانند پیوند عروق قلب که امروز در تمام مراکز استان‌ها انجام می‌شود، بیمار به خارج اعزام می‌شد، اما امروز اعزام به منظور درمان به خارج از کشور بنا به ضرورت انجام می‌شود و ما سعی کرده‌ایم که کشور در مرحله پذیرش توریسم قرار گیرد.

 

زمان آزمون استخدامی پزشکان متخصص

 حریرچی زمان آزمون استخدامی پزشکان متخصص را ۲۲ دی ماه اعلام کرد و گفت:‌ نتایج آزمون استخدامی پرستاران از اوایل بهمن اعلام می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------