افزايش خشونت عاطفي زنان؛۶۰ درصد



 اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی ,خشونت عاطفي زنان

 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به آمار شیوع همسرآزاری در ایران گفت: آمارهای همسرآزاری در ایران متفاوت است، اما تقریبا 20‌درصد زنان در طول زندگی خود تجربه خشونت فیزیکی و حدود 50 تا 60‌درصد نیز تجربه خشونت عاطفی دارند.

 

خشونت خانگی به معنی رفتار خشونت آمیز و سلطه‌گرانه یک عضو خانواده علیه عضو یا اعضای دیگر همان خانواده است. بر‌اساس مطالعات جامعه‌شناختی هدف اصلی خشونت خانگی کودکان خردسال هستند. دومین نوع خشونت معمول در خانواده، خشونت علیه زنان است. خشونت درون خانواده بازتاب الگوهای کلی‌تر رفتار خشن است.

 

بسیاری از مردانی که زنان و کودکانشان را از نظر فیزیکی مورد تعرض قرار می‌دهند، در زمینه‌های دیگر سابقه خشونت دارند. پذیرش فرهنگی شکل‌هایی از خشونت خانگی مانند تنبیه بدنی از عواملی است که میزان خشونت خانگی را افزایش می‌دهد. خشونت علیه زنان علیه گروه خاصی از مردم اعمال می‌شود و جنسیت قربانی، پایه اصلی خشونت است. سازمان‌ها و کشورهای جهان می‌کوشند با برنامه‌های گوناگون با خشونت علیه زنان مبارزه کنند. سازمان ملل متحد روز ۲۵ نوامبر را روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان اعلام کرده است.

 

20‌درصد زنان تجربه خشونت عاطفی را دارند

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به آمار شیوع همسرآزاری در ایران گفت: آمارهای همسرآزاری در ایران متفاوت است، اما تقریبا 20‌درصد زنان در طول زندگی خود تجربه خشونت فیزیکی و حدود 50 تا 60‌درصد نیز تجربه خشونت عاطفی دارند. مریم رسولیان آزارهای جسمی، عاطفی و جنسی را از مصادیق همسرآزاری نام برد و افزود: بخش زیادی از خشونت عاطفی مبتنی بر این موضوع است که در زندگی بین دو فرد روابط منطقی و درستی وجود ندارد و اگر مهارت‌های ارتباطی بین زوج‌ها بیشتر شود، خود به خود این نوع از خشونت کاهش می‌یابد و اصلاح می‌شود.

 

او خاطرنشان کرد: همسرآزاری عاطفی شامل رفتار بین فردی، رفتار کلامی، عدم توجه و قهر کردن است. همچنین بی‌توجهی به خواسته‌هایش مانند ارتباط با خانواده‌اش، دکتر رفتن و ادامه تحصیل نیز از مصادیق همسرآزاری عاطفی به شمار می‌رود. او اضافه کرد: همسرآزاری فیزیکی نیز شامل صدمه زدن است؛ این صدمه زدن به هر طریقی مانند پرت کردن شیء هل دادن تا تهدید با ابزار خطرناک مانند چاقو می‌تواند، اتفاق بیفتد.

 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران درباره همسرآزاری جنسی نیز گفت: برخی مردان بر‌اساس فرهنگ شکل گرفته در گذشته، تمتع جنسی حتی به زور را حق خود می‌دانند و نسبت به همسر خود نگاه ابزاری دارند، این مساله نیز از مصادیق همسرآزاری است که افزایش آگاهی در این زمینه می‌تواند تا حدی کمک‌کننده و پیشگیرانه باشد. به آن معنا که اگر فرد بداند این رفتارش چه آسیبی می‌زند و چه عوارضی دارد دیگر آن کارها را نمی‌کند.

 

رسولیان خاطرنشان کرد: همسرآزاری قطعا منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی دیگر می‌شود و نخستین تاثیر آن روی کودکان است و کودکان آن خانواده آسیب می‌بینند. او ادامه داد: خود این کودکان بعدا یا قربانی خشونت یا مرتکب خشونت می‌شوند و این آسیب به همین شکل ادامه پیدا می‌کند تا اینکه به دنبال آن طلاق ایجاد می‌شود. همچنین همسرآزاری منجر به عدم وفاداری زن نسبت به زندگی می‌شود.

 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران اظهار کرد: هنگامی که راجع به خشونت خانگی صحبت می‌کنیم علاوه بر همسرآزاری، سالمندآزاری و کودک آزاری نیز زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد. اما بر‌اساس آمار، همسرآزاری در جامعه ما بیشتر از حد سالمندآزاری یا کودک آزاری است و تقریبا همه جای دنیا هم همین‌طور است. به گزارش ایرنا، رسولیان یادآور شد: درباره آمار همسرآزاری تقریبا در دنیا در حد متوسط قرار داریم، اما سالمندآزاری و کودک‌آزاری در ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است.

 

آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------