بالا رفتن سن ازدواج معضل جدی جامعه است



  اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,سن ازدواج

در سال‌های اخیر افزایش سن ازدواج جوانان گریبانگیر خانواده‌ها شده و ازدواج و تشکیل خانواده را به یک معضل اجتماعی جدی مبدل کرده است. 

به گزارش ایسنا، ازدواج هسته اولیه ایجاد خانواده و سنگ بنای جامعه انسانی است و در دین مبین اسلام از اهمیت و قداست ویژه‌ای برخوردار است؛ پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بسیار به این امر مقدس سفارش کرده است، در حالی که امروز ازدواج جوانان به دلایل متعدد مانند تحصیل، شغل، سربازی، مشغول بودن به امور اداری یا دولتی به تاخیر افتاده است.

 

پیامدهای ازدواج در سنین بالا میتواند مثبت و منفی باشد ، مهم این است که شما چطور در زندگی پیشرفت کرده باشید و چقدر توانایی سازگاری و همدلی را در خودتان پرورش داده باشید.

 

در سال‌های اخیر زندگی مردم به ‌ویژه در زمینه ازدواج به سمت اشرافی‌گری حرکت کرده و این نوع سبک زندگی سبب افزایش سن ازدواج و کاهش ازدواج در جامعه شده است، اما کاهش روابط خویشاوندی و ارتباطات خانوادگی، تغییر ارزش‌ها در جامعه، افزایش روابط دختر و پسر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، بیکاری و نداشتن مسکن را نمی‌توان در افزایش سن ازدوج نادیده گرفت .

 

با افزایش سن از جنبه های احساسی و عاطفی افراد کاسته شده و جنبه‌های عقلانی شدت می یابد، این امر سبب افزایش توقعات شده و انتخاب همسر را دشوارتر می‌کند، از سوی دیگر با افزایش سن شخصیت فرد قوام یافته و انعطاف پذیری که لازمه سازش زن و شوهر است کاهش می‌یابد .

 

علاوه بر مشکل بالا رفتن سن ازدواج و ایجاد شکاف و فاصله سنی میان فرزندان و والدین بدون شک هر اندازه موانع پیش روی ازدواج جوانان زیاد باشد و ازدواج جوانان به تعویق بیفتد، تاثیرات منفی آن دامن جامعه را خواهد گرفت .

 

بالا رفتن سن ازدواج بی‌اعتمادی را در سطح جامعه رواج داده و منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی، بحران های روحی و اخلاقی می شود و در نهایت مسائل خاصی را از لحاظ اجتماعی و جمعیتی در آینده به دنبال خواهد داشت .

 

اگر جامعه از آسیب های اجتماعی رنج می برد و ازدواج جوانان به یک بحران جدی بدل شده، بی تردید سلامت خانواده دستخوش مسائلی شده که نیازمند توجه ویژه دولت و همه نهادهای اجتماعی است که جامعه را از این بحران نجات دهد .

 

سخنان دانشجویان کردستانی در مورد ازدواج

 

سارا طاهری 25 ساله دانشجوی رشته آی تی دانشگاه آزاد سنندج بیکاری و نداشتن شغل مناسب و دایمی عامل اصلی بی رغبتی جوانان به ازدواج دانست و گفت: تا زمانی که یک جوان کار و شغل مناسب نداشته باشد نمی تواند ازدواج کند.

 

وی افزود: مسئولان باید شرایط اشتغالزایی جوانان را در جامعه فراهم کنند تا جوانان بتوانند بدون هیچگونه دغدغه ای ازدواج کنند.

 

وی افزون بر شغل و داشتن درآمد مناسب، صداقت و اعتماد به همدیگر را پشتوانه اصلی زندگی زناشویی دانست و گفت: داشتن خانواده خوب نیز در پایداری ازدواج نقش مهمی دارد.

 

عرفان زارعی 26 ساله دانشجوی رشته عمران عوامل اقتصادی و داشتن درآمد کافی را برای تشکیل زندگی ضروری دانست و افزود: مسکن و شغل مناسب یکی از نیازهای ضروری امروز جوانان است، در شرایط  کنونی اقتصاد جامعه و مشکل بیکاری جوانان نمی توانند ازدواج کنند.

 

وی پرداخت وام های کم بهره به جوانان و فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان را جزء وظایف مسئولان دانست و گفت: تا زمانی که مشکل اشتغال جوانان حل نشود مشکل ازدواج نیز به قوت خود باقی خواهد ماند .

 

به گفته وی یک جوان دانشجو که مشغول تحصیل است شغل و درآمدی ندارد، برای تامین هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه متکی به خانواده است، لذا پس از هر جوان تحصیل کرده‌ای پس از فارغ التحصیل شدن تنها دغدغه‌ای که دارد پیدا کردن شغل و درآمد مناسب برای زندگی است، در همین راستا دولت باید برای اشتغالزایی جوانان تحصیل کرده چاره اندیشی کند .

 

وی داشتن شغل مناسب برای مستقل شدن و تامین هزینه های زندگی را جزء نیازهای ضروری هر انسانی دانست و افزود: امروز شرایط اقتصادی جامعه برای تشکیل زندگی جوانان بسیار دشوار شده است .

 

وی یکی از معیارهای مهم ازدواج جوانان را توانایی مالی و تامین معیشت خانواده، پاکی و صداقت عنوان کرد .

 

رویا پروا دانشجوی رشته بیوشیمی داشتن شغل را مهمترین و ضروری ترین نیاز اصلی ازدواج دانست و افزود: داشتن شغل آغاز همه چیز است و جوانان بدون داشتن درآمد نمی توانند اقدام به ازدواج کنند، امروز داشتن شغل مهم ترین دغدغه جوانان است .

 

وی سطح فرهنگی خانواده ها و اخلاقیات را در پیوند و ازدواج دو نفر تعیین کننده دانست و گفت: اگر سطح فرهنگی  دو خانواده متفاوت باشد این تفاوت می تواند سبب اختلافات خانوادگی شود .

 

پروا، اخلاق، تحصیلات و شغل مناسب معیار اصلی ازدواج برشمرد و افزود: تا زمانی که دو نفر یکدیگر را درک نکنند هدف و دیدگاه آنها متفاوت باشد منجر به اختلاف میان آنها می شود و در شرایط دشوار زندگی نمی توانند همدیگر را درک کنند .

 

به گفته وی، آنچه در ازدواج اصالت دارد مساله وجود انسان است که یکدیگر را درک کنند و به مفهوم صحیح زندگی عشق بورزند اگر هم درک وجود نداشته باشد بقیه چیزها هرگز خوشبختی نمی‌آفریند .

 

یک دانشجوی 33 ساله رشته عمران گفت: امروز جوانان به دلیل بیکاری سرگردانند و بی شغلی مانع اصلی ازدواج  جوانان شده است مسئولان موظفند شرایط ازدواج جوانان را فراهم کنند.

 

نوشین الیاسی، اخلاق هم سطح بودن خانواده ها معیارهای اصلی ازدواج موفق برشمرد و گفت: فرهنگ خانواده و پایبندی به اخلاق و معیارهای انسانی به عنوان ملاک اصلی ازدواج جوانان مطرح شده است .

 

به گفته وی، خانواده نقش تعیین کننده ای در ازدواج جوانان دارد و می تواند بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان را حل کند اما برخی خانواده ها با سخت گیری بی مورد و توقعات زیاد ازدواج را به معضل بزرگی مبدل می کنند .

 

عوامل ازدواج دیرهنگام در میان جوانان

 

جامعه شناسی دانشگاه آزاد سنندج مسئله بیکاری و نداشتن امنیت اقتصادی، تفاوت‌های فرهنگی و چالش‌های میان جامعه سنتی و مدرن عامل اصلی ازدواج دیرهنگام است .

 

جمال ادهمی تفاوت‌های فرهنگی و چالش‌های میان جامعه سنتی و مدرن را عامل اصلی ازدواج دیرهنگام دانست و گفت: تمایل به ادامه تحصیل و افزایش سطح تحصیلات، اشتغال، وضعیت اقتصادی نامناسب و افزایش سطح توقعات نیز از دیگر دلایل ازدواج دیرهنگام جوانان است .

 

وی اظهارکرد: ازدواج بهنگام می تواند تاثیرات مثبتی هم در خانواده هم در جامعه به دنبال داشته باشد و بر عکس ازدواج دیرهنگام پیامدهای منفی به دنبال دارد .

 

وی افزود: وقتی ازدواج به تعویق بیفتد نسل دیر پا می گیرد و نسل آینده را به خطر می اندازد، ناباروری و مشکلات جمعیتی به دنبال خواهد داشت پیر شدن جمعیت تربیت دیرهنگام فرزندان و تک فرزندی به عنوان یک آسیب جدی در خانواده ها رواج می یابد .

 

ادهمی با اشاره به پررنگ شدن تفکر مادیگرایانه و ارزش های مادی بر زندگی اظهارکرد: امروز پول و ارزش های مادی بر روابط افراد سیطره یافته جوانان در انتخاب همسر مورد نظر خود کمتر به شخصیت و فضیلت های اخلاقی توجه می کنند.

 

وی افزود: برخی از جوانان با توجه به افزایش آمار طلاق در استان ما و سایر استان های همجوار، تجربه شکست های دیگران، بی اعتمادی به طرف مقابل و خیانت زوجین به همدیگر تن به ازدواج نمی دهند.

 

به گفته وی رسانه های غربی بویژه ماهواره با ترویج فرهنگ غربی بی بندوباری بی اعتمادی به ازدواج را افزایش داده است .

 

وی اظهار کرد: جوانانی که سن شان بالاتر رفته از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به بلوغ رسیده اند، ایده آل تر، کمال گراتر و عقلانی تر هستند، غلبه تفکرعقلانی و محاسبه سود وزیان شخصی باعث شده است که کمتر تن به ازدواج بدهند یعنی هزینه های مادی ازدواج را بیشتر از فواید آن ارزیابی می کنند.

 

این استاد جامعه شناس با اشاره به اینکه اکثر ازدواج ها در سنین پائین به دلیل احساسات و هیجانات عاطفی زودگذر منجر به شکست شده است گفت: جوانان در سنین بالا عقلانی تر و محتاطانه تر بهترین گزینه را انتخاب می کنند .

 

ادهمی افزود: کسانی هم که وضعیت اقتصادی خوبی دارند و در رفاه هستند به دلیل بی اعتمادی نمی توانند به آسانی همسر مورد نظر خود را انتخاب کنند .

 

به گفته وی، امروز با توجه به رکود اقتصادی کاهش فرصت‌های شغلی در بخش دولتی افزایش بیکاری موانع جوانان در راه ازدواج جوانا ایجاد کرده است .

 

وی ادامه داد: برخی از جوانان نیز علیرغم اینکه درآمد خوبی دارند به دلیل نامطمئن و مبهم بودن آینده شغلی شان، می ترسند نسبت به ازدواج اقدام کنند .

 

وی با اشاره به اینکه جوانان زیادی از مهریه هراس دارند گفت: با پایین آوردن مهریه ها شرایط ازدواج جوانان را آسان کنیم .

 

وی تاکید کرد: مسئولان با پرداخت تسهیلات و وام های کم بهره شرایط را برای ازدواج جوانان فراهم و رسانه ها، خانواده و دانشگاه ازدواج را به عنوان مهم ترین واقعه زندگی ترویج کنند .

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: مطالعات انجام شده در زمینه ازدواج نشان داده که پختگی روانی و رشد عاطفی فکری مهمترین عامل استحکام و پایداری خانواده ها است .

 

عطاءالله شاکریان افزود: تحقیقات نشان داده که ازدواج هم از نظر جسمی سبب سلامت و افزایش طول عمر می شود و خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد و هم از نظر روانی نیز احتمال اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد .

 

وی اظهارکرد: ازدواج موفق می تواند راهی برای گریز از مشکلات روحی و جسمی و تکامل شخصیت باشد و منجر به آسایش جسم و آرامش روان فرد و جامعه شود .

 

وی توجه به مسایل و مشکلات جوانان و حمایت خانواده ها در امر ازدواج ضروری برشمرد و اظهار کرد: در ازدواج موفق زوجین به ارزش ها و اصول همدیگر از صمیم قلب احترام می گذارند، علایق متقابل دارند، نسبت به یکدیگر احساس تعهد می کنند و با همدیگر همکاری دارند .

 

شاکریان افزود: قبل از ورود به زندگی زناشویی بویژه در دوران نامزدی، زوجین باید در موضوعات مهم زندگی توافق نظر داشته باشند .

 

آمار ثبت احوال کردستان پیرامون میزان ازدواج در استان

 

گفتنی است؛ طبق اعلام ثبت احوال استان کردستان تعداد واقعه ازدواج در هشت ماه امسال در کردستان 9 هزار و 869 واقعه وده و بر این اساس نرخ خام حاصل از ازدواج در استان 9.1 در هزار بوده است .

 

بیشترین واقعه ازدواج با 12.4 در هزار مربوط به شهرستان قروه و کمترین نرخ ازدواج با 7.7 در هزار مربوط به شهرستان سنندج بوده است .

 

میانگین سن ازدواج مردان در استان 26.89 سال و میانگین سن ازدواج زنان 22.71 سال بوده است .

در هشت ماه نخست امسال 2 هزار و 691 واقعه طلاق به ثبت رسیده است که بر اساس نرخ خام حاصل از ثبت طلاق در استان 2.5 در هزار بوده است .

 

در پایان باید گفت: اگر اشتغال نباشد، ازدواج یا کمرنگ و یا صورت نخواهد گرفت، اما آنچه مهم است.

 

ساده کردن ازدواج و هزینه ها کمرشکن ازدواج است و لزوم توجه به آموزش های توجیهی و مشاوره پیش از ازدواج و ترویج ازدواج ساده و آسان از سوی نهادهای فرهنگی و رسانه های ضروری است

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------