محسن هاشمي همچنان وزنه‌اي سنگين



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی, محسن هاشمي

امروز یک گام دیگر برای انتخاب شهردار آینده تهران برداشته خواهد شد. منتخبان شورای شهر پنجم از همان بدو اعلام نتایج انتخابات فعالیت خود را برای اداره بهتر پایتخت آغاز کردند، به‌نحوی که کمیته‌های شورا را تشکیل و موضوعات مهمی را که باید پیگیری شود، در دستور کار قرار دادند.

مجلس هم از همان ابتدا دست دوستی و همراهی به سمت شورای شهر دراز کرد و شورای 51‌نفره متشکل از 30 نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس و 21 منتخب شورای شهر تشکیل شد که هرکدام از این دو نهاد 3 نفر را برای تشکیل کارگروه تعیین اولویت‌ها مشخص کردند؛ ابراهیم امینی، محسن هاشمی و مرتضی الویری از شورای شهر و فتحى، وکیلى و علیجانى هم به‌عنوان نمایندگان مجمع نمایندگان تهران جهت عضویت در کمیته مشترک نمایندگان مجلس و شوراى شهر تهران انتخاب شدند. علیزاده طباطبایی، از اعضای شورای شهر اول تهران، دیروز درباره تعامل شورای شهر با سایر نهادها گفت: «شهردار تهران باید پاکدست و دارای تجربه مدیریت کلان باشد و بتواند به‌واسطه روابط خوب با هیات دولت در جلسات دولت رفت‌و‌آمد کند.»

 

ساکن بهشت

اصلی‌ترین تکلیف منتخبان شورای شهر انتخاب شهردار است. تا امروز گزینه‌های زیادی در این باره مطرح شده‌اند و قرار است اعضای شورای پنجم شهر تهران هر یک نام حداکثر 3 نفر را به‌عنوان نامزد تصدی شهرداری تهران معرفی کنند تا از میان آنان 7 نفر از دارندگان بیشترین رأی به شورای پنجم شهر تهران دعوت و با دریافت برنامه‌هایشان، در نهایت شهردار تهران با رأی اعضای شورای شهر انتخاب شود.

 

از میان گزینه‌های مطرح‌شده، بر اساس آنچه تا به امروز موضوع بحث بوده، می‌توان به نام‌هایی چون مرعشی، افشانی، حجتی و نجفی اشاره کرد که بحث درباره توانایی‌های آنها برای نشستن بر کرسی شهرداری بیش از سایر گزینه‌ها بوده است. افشانی که سوابق استانداری فارس و معاونت وزیر آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد، از مدیران مورد حمایت موسوی لاری است.

 

سیدحسین مرعشی نیز چندی پیش اعلام کرد: «صحبت در مورد شهردار شدن من زیاد شده، ولی در شورا که مسئولیت انتخاب شهردار بر عهده آنهاست، صحبتی در این‌باره نشده است. با این حال برای تصدی ریاست شهرداری نه علاقه‌مند هستم و نه آمادگی دارم. دلایل زیادی هم برای این کار دارم. مهم‌ترین آن این است که من ۲۷ سال در این کشور مدیریت کردم و فکر می‌کنم که بیشتر از این دیگر سهم من نیست. من در آستانه ۶۰سالگی هستم و وقت بازنشستگی‌ام فرارسیده است.» همچنین حجتی وزیر دولت روحانی است که شاید نامش در لیست کابینه دوازدهم هم قرار بگیرد و این احتمال وجود دارد که او پاستور را به بهشت ترجیح دهد.

 

حبیب‌ا... بی‌طرف یکی دیگر از گزینه‌هاست که سوابقی چون وزارت نیرو و معاونت وزارت نفت را در کارنامه دارد. محمد ستاری‌فر هم که دارای سابقه ریاست سازمان تامین اجتماعی است، از سوی برخی به‌عنوان گزینه مناسب برای شهرداری معرفی شده است. در این میان از گزینه‌های دیگری هم برای شهرداری یاد می‌شود که ترکان از آن جمله است. 13 تیرماه زهرا‌نژادبهرام با هشتگ گزینه‌های شهرداری تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: «امروز در حضور جمعی از منتخبان شورا آقایان ترکان، ترک‌نژاد و ابوافضل‌ موسوی‌بیوکی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.» اما ترکان تمایلی به جلو سر کرسی شهردار ندارد و می‌گوید: «افرادى براى پذیرش این پست هستند که نسبت به بنده در اولویت بیشترى قرار دارند.

 

بنده با اعضاى شوراى شهر دیدار کردم تا نظرات و دیدگاه‌هاى خود را بیان کنم. بنده کاندیدای شهردارى تهران نیستم.» به هر حال امروز گام مهمی در تعیین شهردار برداشته خواهد شد و 7 گزینه اصلی مشخص می‌شوند. باید به این نکته اشاره کرد که تلاش‌هاي برنامه‌ريزي‌شده يك حزب براي حذف محسن هاشمي با طرح «نام‌هاي ديگر» تاكنون بي‌نتيجه مانده است. گرچه از ميان گزينه هاي مطرح سيدحسين مرعشي و محمود حجتي بيشتر مورد بحث هستند، اما تجربه مديريت شهري براي كلانشهر تهران –به‌عنوان يك امتياز تعيين‌كننده- از سوي اعضاي شورا ناديده گرفته نخواهد شد.

 

رئیس شورا

موضوع دیگری که میان منتخبان شورای شهر مطرح است، انتخاب رئیس شورای پنجم است؛ جایگاه مهمی که در سه دوره گذشته در اختیار چمران قرار داشت. ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران دیروز نوشت: «برای ریاست شورای پنجم شهر تهران نیز جز مرتضی الویری، نام محسن هاشمی و ابراهیم امینی به گوش می‌رسد. سیدابراهیم امینی عضو حزب اعتماد ملی و هیات‌رئیسه مجلس ششم بود.» امینی در انتخابات داخلی میان منتخبان شورای شهر پنجم، رأی خوبی کسب کرده است و مقبولیت زیادی دارد. از سوی دیگر برخی به این نکته اشاره دارند که احمد مسجدجامعی هم از گزینه‌های ریاست شورای شهر پنجم است، اما ظاهرا او تمایلی به پذیرش این مسئولیت ندارد و با توجه به ترکیب شورای شهر پنجم تهران تصور نمی‌شود از او در این جایگاه استفاده کنند.

 

اخباراجتماعی  - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------