معمای آب پایتخت



  اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,

 

مسئله آلودگی هوا و ترافیک کلان شهر تهران موضوعاتی هستند که به دلیل تکرار زیاد روزانه، حساسیت شهروندان نسبت به آنها کاهش یافته است ولی مسئله ای مثل آلودگی آب شرب تهران موضوعی است که هرچند احتمال و شائبه های وجود آن از ده‏ها سال پیش مطرح بوده است ولی به دلیل کمتر دستمالی شدن این موضوع همچنان تازگی دارد و از حساسیت بالایی برخوردار است.

  

هر چند که مثل آلودگی هوا به چشم نمی آید ولی احتمال وجود آن و صحبت های ضدونقیض مسئولان در تایید و تکذیب وجود آلودگی در آب شرب تهران طی سال های مختلف، به این نگرانی ها دامن می زند. پس در این صورت تنها با دادن آگاهی به مردم و داشتن صداقت است که می توان تبعات آن را به حداقل رساند.

 

خبر وجود نیترات در آب شرب تهران و برخی آلودگی های دیگر از جمله الودگی میکروبی خبری است که از سوی برخی مسئولان گاهی تایید می شود و از سوی مرجعی دیگر و با مصاحبه ای تکذیب می شود و فضایی ناشفاف و عاری از صداقت در جامعه به وجود می آورد که مردم در قبال مسئله ای به این مهمی تکلیفشان را ندانند.

 

با اظهارنظرهای ضد و نقیض مسئولان دستگاه های اجرایی مربوطه، اعم از وزارت نیرو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان تهران، گاه خبر از سلامت آب تهران داده و برای آن وضعیت سفید به معنای سلامت آب اعلام می کنند اما گاهی نیز آن را آلوده به نیترات دانسته و نسبت به میزان آلودگی موجود در آب مصرفی پایتخت نشینان هشدار می‌دهند.

 

پیش از این حافظی عضو شورای شهر چهارم با اعلام خبر وجود نیترات در آب شرب تهران، از مردم خواست اگر به سلامت خود اهمیت می دهند آب معدنی استفاده کنند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با تاکید بر آلودگی آب تهران گفته بود «آلودگی آب مساله‌ای است که برخلاف آلودگی هوا توسط شهروندان رویت نمی‌شود ولی ما متوجه آن می‌شویم و جای نگرانی دارد.

 

امیدواریم شورای شهر از طرح پایش ضربتی صنایع استان تهران حمایت کرده و کمک کند تا این طرح که برای اولین بار در کل استان تهران درحال اجرا است که بر اساس آن واحدهای صنعتی در سه بخش پسماند، آلودگی هوا و پساب پایش می‌شوند، ادامه داشته باشد. هر چند که با توجه به امکانات محدود تهران این کار برایمان سخت بوده است، ولی انتظار داریم اعضای شورای شهر اهمیت این طرح را درک و به وعده‌های داده شده، عمل کنند.» اگر چه وزیر بهداشت، پیش از این به طور کلی وجود نیترات در آب شرب تهران را رد می کرد اما غلامرضا شقاقی، رئیس وقت اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت این موضوع را صددرصد تکذیب نکرد و گفت که شاید در آب شرب تهران نیترات وجود داشته باشد، اما بحث اینجاست که برای سالم نگه داشتن آب شرب تهران، تلاش می‌شود که آب ناسالم را رقیق کنیم و به میزان استاندارد و قابل مصرف برای شهروندان برسانیم.

 

تایید و تکذیب های چند ساله یک خبر!

این مقام مسئول، گفته‌های مسئولان شورای شهر چهارم پایتخت و محیط زیست استان تهران را رد کرده بود و در توضیحی گفت: « این حرف‌ها که می‌گویند آب شرب تهران سالم نیست، بی‌اساس است و این حرف‌ها را قبول نداریم. ما با رقیق کردن آب ناسالم در آب سالم یا حذف نیترات در آب شرب، اجازه نمی‌دهیم که آب مصرفی ناسالم در اختیار شهروندان قرار بگیرد.» از طرفی هم عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت وگویی با خانه ملت در مورد انتشار چنین اخباری گفته بود: «اگر کمترین ضریب آلودگی هم در آب تهران وجود داشته باشد با توجه به جمعیت چند میلیون نفری واقعا یک فاجعه است و باید نسبت به آن حساس بود. حتی اگر تنها در این مورد گمانه زنی هم وجود داشته باشد باید به چالش کشیده شود تا مردم نسبت به آن آرامش خاطر و اطمینان پیدا کنند.» در این باره فریده اولاد قباد، عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس هم با ابراز نگرانی از این موضوع در گفت وگو با «ابتکار» به مشکلات آب کشور به عنوان یک بحران جدی اشاره کرد و گفت:‌«یکی از بحران هایی که کشورهای خاورمیانه با آن مواجه هستند و کشور ایران هم به دلیل وجود در این منطقه با چنین مشکل و بحرانی مواجه است، بحران آب است.»

 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «در مدیریت منابع آب کشور و با توجه به نشستی که در دانشگاه صنعتی شریف داریم، باید به مدیریت منابع آب توجه ویژه ای شود. خصوصا درباره بهره برداری از آب های سطحی و زیرزمینی و مجوزهایی که به چاه های عمیق و نیمه عمیق داده شده می شود باید توجه ویژه ای داشته باشیم.»

اولادقباد، بحران و مشکلات آب را یک مسئله ملی دانست و در گفت وگو با «ابتکار» تاکید کرد: «با توجه به اینکه بحران آب یک موضوع ملی است، همه مسئولان و نهادهای ذی ربط باید درباره این موضوع جلسات هفتگی داشته باشند تا چالش های مدیریت منابع آب کشور کاهش یابد.»

 

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه «آب شرب تهران از سدهای پنج‌گانه کرج، لتیان، لار، طالقان و ماملو و همچنین چاه های پراکنده در سطح شهر تامین می شوند، چیزی حدود 60 تا 70 درصد آب شرب تهران از منابع سطحی و چیزی حدود 30 تا 40 درصد هم از منابع زیرزمینی تامین می شوند.» او افزود: «به دلیل واقع شدن سدهای تامین کننده آب شرب تهران در مناطق پرتردد و توریستی و همچنین آلاینده های شهری در برخی مواقع از سال و برخی مکان ها این آب به انواع آلاینده ها آلوده می شود. این آلاینده ها می تواند شامل آلودگی ها و تولیدات سنگین، آلودگی های میکروبی و یون‏های مختلف از جمله نیترات باشند.»

 

آلودگی آب شرب تهران واقعیت یا توهم؟!

نکته قابل توجه این است که به علت تکمیل نشدن سیستم و شبکه فاضلاب، عملا پساب و فاضلاب انسانی به آب های زیرزمینی و چاه‌ها نفوذ می کند که این مسئله زمینه ساز بروز آلودگی های آبی در پایتخت می شود و پرونده وجود آلودگی نیترات را به طور جدی طی سال های مختلف از سوی مسئولان مطرح می کند. در این راستا؛ رحمت الله حافظی عضو شورای شهر چهارم تهران اعلام کرده بود: « به واسطه حفر چاه‌های عمیق در تهران، میزان نیترات موجود در آب‌ها به 60 درصد رسیده است.

 

برای تامین آب شرب پایتخت نیز آب چاه با سد تلفیق شده؛ طوری که به واسطه همین کار، هم اکنون نیترات موجود در آب تهران به 30 درصد رسیده است، آن هم در حالی که آب پشت سدها زیر 10 درصد نیترات دارند که برای مصرف انسانی بسیار مناسب است.» این در حالی است که طبق استاندارد جهانی بهداشت میزان مجاز نیترات و نیتریت در آب آشامیدنی به ترتیب ۵۰ و ۳ میلی‌گرم بر لیتر است و بیشتر از این میزان برای سلامت انسان مضر و سرطان زا است.

 

اولادقباد در ادامه به متغیرهای تامین آب شرب تهران اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «متغیر بودن منابع تامین کننده آب تهران به میزان بارندگی هر سال در تهران و میزان پر بودن مخازن سطحی مذکور بستگی دارد. آب سطحی در تامین آب شرب تهران می‏تواند متغیر باشد و هر یک از سدهای مذکور یا چاه های زیر زمینی بخشی از تامین آب تهران را بر عهده دارند.» او منابعی که باعث آلاینده شدن آب شرب تهران می شوند را نزدیکی رودخانه های تامین کننده آب به مناطق پرجمعیت، پرتردد، تفریحی دانست و گفت که این آلاینده ها درباره منابع سطحی ایجاد آلودگی می کنند. همچنین فاضلاب خانگی و زباله های شهری را از جمله منابع آلاینده ای دانست که باعث آلودگی آب شرب تهران می شوند.

 

این عضو فراکسیون امید که عضویت در فراکسیون محیط زیست را نیز بر عهده دارد، در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» به عوامل دیگر این آلودگی اشاره کرد و افزود: «پسماندهای فعالیت کشاورزی، پسماند فعالیت های کشتارهای سنتی و صنعتی، پسماند پادگان ها و مراکز نظامی، فاضلاب مناطق تفریحی و توریستی، پسمانده های صنعتی و معدنی، آلودگی های ناشی از فرسایش و رسوبات زمین و آلودگی های نفتی و شیمیایی از موارد دیگری است که عمده منابع آلودگی منابع سطحی را در بر می گیرند.» او همچنین از جمله آلودگی منابع زیرزمینی و چاه ها که در سطح شهر پراکنده هستند را در این باره تاثیرگذار دانست و گفت: «دفع فاضلاب های خانگی در چاه های جذبی، پسماندهای صنعتی و خدماتی در چاه های جذبی، آبیاری فضاهای سبز، باغ ها ، باغچه ها و نفوذ به آبخوان ها، نفوذ روان آب های حاصل از بارندگی در سطح شهر، ‌شورابه های زباله ها و پسماندها به منابع آب زیرزمینی هم از مواردی هستند که باعث می شوند آب شرب تهران را به خطربیندازد.» اولادقباد دستگاه‏های ذی ربط را ملزم به رسیدگی های لازم درباره بررسی این موضوع دانست.

 

البته سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس هم در رابطه با رسانه ای شدن موضوع آلودگی آب تهران را بی تردید آلوده دانست و گفت: «بنده به عنوان شهروند تهرانی واقعا مطمئن هستم که آب تهران آلوده است، کمااینکه گاهی از طعم و رنگ آن نیز به خوبی می توان میزان آلودگی را تشخیص داد.» او تاکید کرد: «البته میزان آلودگی در بعضی بخش های شهر کمتر بوده و برای سلامت افراد دارای علامت سفید است، اما در بعضی بخش ها میزان آلودگی بالا بوده و مصرف آن برای سلامتی شهروندان مضر است.»

 

فرمان رهبری درباره پیشگیری از آلودگی آب شرب تهران

اولاد قباد همچنین در ادامه گفت وگوی خود با بیان اینکه« رسیدگی به پرونده آلودگی آب شرب تهران از سال های قبل آغاز شده است»، به فرمان رهبری در سال 1371 در این باره اشاره کرد و گفت: «پرونده مربوط به آب شرب تهران از سال 68 آغاز شد و رهبری در سال 71 فرمان پیشگیری از آلودگی آب شرب تهران را درباره سدهای تامین کننده آب شرب تهران صادر کردند. بعد از آن هم در سال 1378 شورای عالی امنیت ملی طرح مقابله با آلودگی آب شرب تهران را مصوب و ابلاغ کرد و طی آن در قالب دو برنامه کوتاه و بلند مدت وظایفی در سطوح دستگاه های اجرایی مشخص شد.» او افزود: « در این سطوح دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به وزرای نیرو، جهادکشاورزی، مسکن و شهرسازی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، و حفاظت و محیط زیست دستورات لازم را ابلاغ کرد.»

 

این نماینده مردم تهران با طرح این پیشنهاد که شرکت آب و فاضلاب تهران رصدی از پایش آب تهران داشته باشد، تصریح کرد: «باید این گزارش تهیه و به مجمع نمایندگان تهران ارائه شود و میزان آلودگی های میکروبی و شیمیایی و ... را مشخص کند. البته در این باره اقداماتی انجام شده است و برحسب مواردی که مورد بازرسی قرار گرفته است، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان جلساتی داشته اند ولی این امر نگاه ویژه ای می طلبد که سلامت مردم پایتخت و شهروندان تهرانی را مورد توجه قرار دهد.»

 

 ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------