طرح ترافیک جدید پیوست سلامت ندارد/ درخواست وزارت بهداشت از شهرداری



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,طرح ترافیک جدید
سرپرست گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه که طرح ترافیک جدید پیوست سلامت ندارد، گفت: لازم است که مسئولان شهری این موضوع را از طریق یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران ارزیابی کنند تا اثرات مثبت و منفی آن بر سلامت مشخص شود. 

دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تدوین نشدن پیوست سلامت برای طرح ترافیک در تهران، اظهار کرد: در تمام دنیا پیش از اجرای طرح‌های مختلف به خصوص حمل و نقل که تاثیر زیادی بر سلامت شهروندان دارند، پیوست سلامت در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه اجرای طرح ترافیک جدید در شورای سلامت و امنیت غذایی استان تهران مطرح نشده است و جا دارد مسئولان شهری این موضوع را از طریق یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران ارزیابی کنند تا اثرات مثبت و منفی آن بر سلامت مشخص شود.

 

وی ادامه داد: جزئیات این طرح برای نظر خواهی به وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی استان اعلام نشده است و بنابراین این موضوع جزو نواقص طرح است. اگر پیوست سلامت تدوین شود، می‌توان با اعداد و ارقام تاثیر آن را بر آلودگی هوا اعلام کرد تا بهترین مدل طرح اجرا شود.

 

شاهسونی ادامه داد: از طرفی نیز در بیشتر روزهای یک ماه اخیر شاهد بارندگی و وزش باد در تهران بودیم و بر همین اساس نمی‌توان سلامت هوا را به اجرای طرح ترافیک نسبت داد. اگر این طرح در زمستان بررسی شود، آن زمان می‌توان گفت که این طرح در کاهش آلودگی هوا موثر بوده یا خیر.

 

سرپرست گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: هر چند مبنای دریافت طرح ترافیک، معاینه فنی است، اما هرکسی که پول داشته باشد وارد طرح می‌شود و به این ترتیب طبعا میزان تردد افزایش پیدا می‌کند. به دنبال این افزایش تردد نیز ترافیک و آلودگی هوا افزایش می‌یابد. نمی‌توان در کلانشهری مانند تهران طرحی را اجرا کرد و بعد ببینیم که سلامت مردم به خطر افتاده است یا خیر. قبل از اجرای طرح باید به فکر سلامت مردم باشیم و تبعات آن را در نظر بگیریم.

 

شاهسونی، معاینه فنی صحیح و تعداد مجوز محدود را از عوامل موثر بودن طرح ترافیک در کاهش آلودگی هوای کلانشهری چون تهران دانست و گفت: ما اعلام کردیم که این طرح نیاز به ارزیابی اثرات بهداشتی و پیوست سلامت دارد، اما اقدامی انجام نشد. آلودگی هوا در تهران ارتباط زیادی با تردد خودروها دارد؛ به همین دلیل اگر معاینه فنی داشته باشند، سطح آلودگی نیز کاهش می‌یابد. اگر تعداد خودروی بیشتری صرف اینکه معاینه فنی دارند، مجوز ورود به محدوده طرح را دریافت کنند و طرح بیشتری صادر شود، طبیعی است که ترافیک و آلودگی هوا و صوتی را به دنبال دارد.

 

وی همچنین اضافه کرد: ممنوعیت فروش طرح ترافیک یکی از مصوباتی بود که در زمان شرایط اضطراری آلودگی هوای تهران اجرا می‌شد. قبلا در تهران روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار طرح ترافیک به فروش می‌رسید. روزهایی که فروش طرح ممنوع می‌شد با توجه به اینکه میزان تردد خودروها کاهش می‌یافت، شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم. از طرفی نیز در تهران ۳هزار اتوبوس فرسوده دیزلی وجود دارد و طبق قانون شهرداری از دو سال پیش ملزم شده است که خودروهای عمومی دیزلی را به فیلتر دوده مجهز کند، اما این فیلتر فقط روی ۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده نصب شد که تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشت.

 

سرپرست گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق آنچه شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده است، اتوبوس‌های دیزلی فرسوده ۱۱ درصد در آلودگی هوا در تهران موثر هستند. طرح خوبی در دولت یازدهم برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوه اجرا شد، اما هنوز هم تاکسی‌های فرسوده زیادی در سطح شهر تردد می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------