چالش های استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,پایه دوازدهم
استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده استان های مختلف کشور را با برخی چالش ها مواجه کرده که برای بررسی وضعیت هر استان و سازماندهی آن کمیته های استقرار پایه 12 فعال شده است. 

به گزارش ایرنا، گزارش کمیته های استقرار پایه دوازدهم در استان ها حاکی از آن است که کمبود فضا و نیروی انسانی متخصص در رشته های مختلف مورد نیاز برای این پایه، از مهمترین مشکلات و چالش های این برنامه را برای سال تحصیلی آینده تشکیل می دهد.

 

برنامه درسی ملی یکی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در آن به حوزه یادگیری و محتوای درسی توجه شده است، این برنامه توانسته ارتباط منطقی میان مطالب کتاب های مقطع ابتدایی تا دوره متوسطه ایجاد کند.

 

بحث اجرایی تعمیق مدرسین سراسر کشور، یکپارچه سازی، پژوهش و برنامه ریزی از مهمترین سیاست های خاص این سند است که به آن توجه شده است.

 

هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رساندن دانش آموز و انسان به حیات طیبه است و دانش آموزان از مسیر ابتدایی تحصیل تا پایان دوره آموزش همه براساس نقشه راه حرکت می کنند.

 

ارتباط تنگاتنگ میان معلم، دانش آموز و اولیا از نقاط قوت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و معلم در این نظام جدید آموزشی با داشتن نقش راهبری، آداب و مهارت های زندگی را به دانش آموزان می آموزد

 

از سال تحصیلی 92-91 ، نظام آموزشی 6، 3، 3 در کشور کلید خورد و در ابتدا از پایه ابتدایی آغاز شد، در این نظام آموزشی، دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای اینکه به کلاس اول راهنمایی بروند به کلاس ششم ابتدایی رفتند.

 

بر اساس طرح جدید دانش‌آموزان شش سال در پایه ابتدایی تحصیل می‌‌کنند، سه سال در دوره راهنمایی و سه سال در پایه متوسطه ادامه تحصیل می دهند.

 

از سال تحصیلی 92-91، این تغییرات به تدریج در نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش انجام شد و پیش‌دانشگاهی بلافاصله حذف نشد.

 

در سال اول آغاز تغییرات، پایه اول راهنمایی، سال دوم پایه دوم و بعد پایه‌های بعدی حذف شد تا اینکه پیش ‌دانشگاهی هم در سال تحصیلی آینده با استقرار پایه دوازدهم حذف می شود.

 

مدیران آموزش و پرورش درباره استقرار پایه دوازدهم در نظام آموزشی کشور می گویند: با استقرار پایه دوازدهم، حجم بالای دانش آموز در سال تحصیلی 98-97 نیازمند اضافه شدن نیروی انسانی، کلاس درس، فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی جدید هستند.

 

**ایجاد پایه دوازدهم برای نخستین بار و مشکلات آن

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در این باره گفت: ایجاد پایه دوازدهم که برای نخستین بار خواهد بود، پیش از این دانش آموزان بعد از گذراندن پایه یازدهم و یا 2 سال دوره هنرستان از آموزش و پرورش خارج می شدند.

 

وحید یعقوبی اظهار داشت: تامین نیروی انسانی متخصص با توجه به شاخه و رشته تحصیلی، پیش بینی فضاهای کارگاهی و آموزشی با توجه به سه ساله شدن هنرستان ها، تکمیل تجهیزات فنی و کارگاهی و آزمایشگاهی با توجه به جدول دروس و منابع پایه دوازدهم از جمله چالش های استقرار پایه دوازدهم است.

 

وی تصریح کرد: تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت سوله های کارگاهی در هنرستان ها و همچنین اختصاص بودجه مورد نیاز برای آزمایشگاه علوم و کارگاه ها و برون سپاری امور نیز برای استقرار این پایه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به استقرار نظام آموزشی 6-3-3 در کشور مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش استقرار پایه دوازدهم در مدارس است.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش از این دانش آموزان رشته‌های هنرستان و کار و دانش وارد دوره پیش دانشگاهی نمی‌شدند و تنها دانش آموزان رشته‌های نظری به پیش دانشگاهی می‌رفتند، لذا استقرار پایه دوازدهم از حساسیت بالایی برخوردار است.

 

وی یادآور شد: در سال تحصیلی آینده با حذف دوره پیش دانشگاهی الگوی مقاطع تحصیلی به طور کامل به شش، سه، سه مبدل و الگوی تحصیلی هنرستان نیز از 11 به 12 سال ارتقاء می‌یابد.

 

یعقوبی ادامه داد: از اول مهرماه 97 همه دانش آموزان پایه 11 در کشور به پایه 12 می‌روند که این انتقال نیازمند حجم زیاد تجهیزات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی است.

 

وی با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت دانش آموزی پایه دوازدهم نیاز آموزش و پرورش هم از لحاظ فضا و نیروی انسانی بیشتر خواهد شد، بیان داشت: مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در پایان سال تحصیلی نظام آموزشی استقرار کامل می‌یابد و دوره دوم متوسطه، سه ساله می‌شود.

 

وی تاکید کرد: سال تحصیلی آینده ، سال برون داد آموزش و پرورش در این دوره تحصیلی است که نقاط ضعف و قوت آن در این دوره نمایان می‌شود.

 

**استفاده بهینه از امکانات موجود

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در این زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: با صدور بخشنامه وزارت آموزش‌ و‌پرورش مبنی بر استقرار پایه دوازدهم درسال تحصیلی 98-97، در تمامی استان ‌ها کمیته‌ای تحت عنوان کمیته استقرار پایه 12 تشکیل شده است تا فرآیند استفاده بهینه از امکانات موجود شکل بگیرد.

 

خسرو ساکی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این کمیته‌ها بررسی مشکلات استان‌ها در استقرار این پایه تحصیلی است که به محض ابلاغ این دستور در استان البرز نیز این کمیته تشکیل شد.

 

وی بیان داشت: تامین فضای فیزیکی با توجه به کمبود فضای آموزشی که در البرز وجود دارد ، یکی از مشکلات اساسی این استان برای استقرار پایه دوازهم در سال تحصیلی آینده است.

 

وی خاطر نشان شد: تامین نیروی انسانی مورد نیاز نیز از دیگر مشکلات البرز برای استقرار این پایه است که در نشست های مختلف کمیته استقرار پایه 12 همواره روی آن بحث می شود تا بستر لازم برای اجرایی شدن بهترین راهکار در این دو محور مهم عملیاتی شود.

 

وی یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش البرز را رشد 12 هزار نفری دانش آموزی این استان به دلیل مهاجرت پذیری دانست و یاد آور شد: برای تامین فضای آموزشی مورد نیاز برای دانش آموزان در هر سال تحصیلی باید 370 کلاس درس جدید احداث شود.

 

مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: نیروهای انسانی استان البرز دارای سوابق بالایی هستند و این امر موجب شده خروجی (بازنشستگی) بیش از ورودی (جذب نیرو و میزان فارغ التحصیلی) باشد.

 

ساکی تصریح کرد: متاسفانه این در حالی است که مسئولان و افکار عمومی بر این باور هستند که اداره آموزش‌ و‌پرورش استان البرز مازاد نیرو دارد.

 

وی اضافه کرد: در استان‌هایی که جمعیت دانش‌آموزان متوسطه دوم مناسب است کمبود فضا و نیروی انسانی مشکل‌ساز نشده است، زیرا آنها به راحتی می‌توانند با افزودن چند کلاس و برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان واجد شرایط پایه دوازدهم را تدریس کنند.

 

وی یاد آور شد: کمبود بودجه نیز از دیگر مشکلات استان البرز برای استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده است که نیاز به توجه دارد.

 

وی گفت : در سال آینده تحصیلی، نظام آموزشی جدید استقرار کامل خواهد یافت و مطابق با سند تحول آموزش و پرورش دوره دوم متوسطه، 3 ساله خواهد شد.

 

*** نیاز به کلاس درس و معلم

سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این خصوص گفت: برای استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده نیاز به ایجاد کلاس درس ، افزایش ساعت حق التدریسی داریم .

 

مهریار کرمی افزود: در سال تحصیلی آینده 18 هزار و 729 دانش آموز از استان البرز وارد پایه دوازدهم در رشته نظری می شوند.

 

وی اظهار داشت : در شاخه کاردانش نیز 4 هزار و 541 هنر جو در پایه دوازدهم تحصیل می کنند.

 

وی تصریح کرد: در شاخه فنی حرفه ای هم 5 هزار و 444 هنرجو به پایه دوازدهم در سال تحصیلی 98-97 ورود پیدا می کنند .

 

وی تاکید کرد: برای ساماندهی و ایجاد شرایط لازم برای استقرار پایه 12 در استان البرز کمیته های استقرار به صورت هفتگی در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش و اداره کل تشکیل می شود تا با هم اندیشی و بررسی وضعیت موجود راهکارهای مناسب اجرایی شود.

 

*** راه اندازی پایه دوازدهم اولویت وزارت آموزش و پرورش است

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: استقرار پایه دوازدهم مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید است که نیاز به بسترسازی مناسب دارد.

 

عباس سلطانیان افزود: سند تحول بنیادین مرجعی کامل برای همه تصمیم گیری های حوزه تعلیم و تربیت کشور است و همه ما باید برای اجرای 23 هدف عملیاتی و 131 راهکار آن، تلاش و برنامه ریزی کنیم.

 

وی تصریح کرد: نگاه جدید وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، تدوین برنامه سالانه با تاکید بر ارتباط موضوعی و منطقی آن با راهکارها و هدف های عملیاتی سند تحول بنیادین است.

وی هدف از اجرای این برنامه را دستیابی به اهدافی دانست که در این سند ملی برای آموزش و پرروش به عنوان تکلیف، آمده است.

 

وی اضافه کرد: برای تدوین یک برنامه با شاخص های مورد نظر در آموزش و پرورش لازم است ضمن تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف، تدوین برنامه با نگاه به اسناد فرا دستی ، با تاکید بر الزام کاهش تمرکز و تفویض اختیار و سپردن کارهای اجرایی به مناطق و مدارس انجام شود.

 

سلطانیان مشارکت دادن مدیران مدارس در تدوین برنامه را ضامن اجرای صحیح آن عنوان و خاطر نشان کرد: درنظر گرفتن ضرورت کاهش حجم و تعداد برنامه ها با تاکید بر محتوای مطلوب و اجرایی بودن آن، تلاش برای بهره گیری از ایده های نو و خلاقیت در مدیریت آموزش و پرورش،استفاده بهینه از منابع موجود را مهم دانست.

 

وی قابل سنجش بودن برنامه ها را از دیگر ویژگی های مهم این برنامه برشمرد و اظهار داشت:شناخت وضعیت موجود و آگاهی از مؤلفه‌های موثر در تدوین برنامه، جمع آوری اطلاعات مستند از مدارس و مناطق ،بررسی روند رشد شاخص ها در مناطق و شهرستان ها نیز از دیگر الزامات تدوین برنامه است.

 

وی یاد آور شد: تدوین برنامه باید همراه با رصد ، نظارت ، ارزیابی، پایش و دادن بازخورد باشد.

*** استقرار پایه 12 پیچیده ترین نظام 3، 3، 6معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا در کرج با اشاره به اینکه سال آینده دوره پیش‌دانشگاهی حذف می‌شود، اظهار داشت : از سال آینده پایه دوازدهم با 900 هزار دانش‌آموز مستقر می‌شود که جمعیت آن بیش از 2 برابر پیش‌دانشگاهی امسال است.

 

علی زرافشان بیان داشت : استقرار پایه دوازدهم مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش استقرار نظام 6.3.3 است زیرا نیاز آموزش و پرورش هم از لحاظ فضا و نیروی انسانی 2 برابر خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: پایه یازدهمی‌هایی که سال آینده به پایه دوازدهم می‌روند 550 هزار نفر هستند که 120 هزار نفر بیشتر از دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی امسال است.

 

وی اضافه کرد: 350 هزار نفر از افرادی که سال تحصیلی آینده به پایه دوازدهم اضافه می‌شوند از شاخه‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش هستند که با 3 ساله شدن این 2 شاخه وارد پایه دوازدهم می‌شوند.

 

وی گفت: مشکل فضا و نیروی انسانی در شاخه های کاردانش و فنی حرفه ای بیشتر است.

 

وی افزود: در فرآیند عادی در شاخه فنی وحرفه‌ای 1000 نفر نیروی انسانی اکنون مورد نیاز است اما در روال تحولی که با استقرار پایه دوازدهم اتفاق می‌افتد 20 هزار هنرآموز، استادکار و سرپرست بخش نیاز داریم.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به درصد شمول هریک از رشته‌های نظری و فنی پرداخت و اظهار داشت :سهم رشته تجربی و انسانی هر یک حدود 26 درصد است و سهم فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از 34 درصد امسال به 36.5 درصد رسیده است و اگر شرایط به شکل عادی ادامه پیدا کند توزیع دانش‌آموزان به شکل متوزان انجام خواهد شد.

 

استان البرز 460 هزار دانش آموز و حدود 25 هزار معلم دارد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------