کاهش باروری زنان؛ نتیجه استعمال قلیان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, ناباروری
‌مسئول مرکز ناباروری مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی آیت‌الله موسوی زنجان اظهار کرد: استعمال قلیان می‌تواند موجب کاهش باروری زنان شود. 

‌فرناز محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به اینکه استعمال قلیان توسط زنان، امروزه بیشتر از سابق مشاهده می‌شود، گفت: استعمال این ماده دخانی علاوه بر اینکه مواد سمی را وارد خون می‌کند، می‌تواند منجر به کاهش تخمک‌ها در تخمدان شود و در نهایت کاهش باوری زنان شود.

 

وی ادامه داد: این موضوع حتی بر روی یائسگی زود هنگام زنان تاثیر می‌گذارد و اثرات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.

 

مسئول مرکز ناباروری مرکز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی آیت‌الله موسوی زنجان اظهار کرد: دخترانی که در سنین پایین به مصرف سیگار و قلیان روی می‌آورند در معرض خطر باروری و کاهش تخمک و یائسگی زود هنگام قرار دارند.

 

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اثرات سمی قلیان، خاطرنشان کرد: ئمواد سمی موجود در این ماده دخانی بر فعالیت تخمدان‌ها و کارکرد تولید مثل اثرگذار است و می‌توان اذعان داشت که مصرف مداوم قلیان و استعمال سیگار می‌تواند نازایی را به دنبال داشته باشد؛ به طوری که حتی با درمان‌های مکرر و رجوع بیمار به متخصصین تاثیری بر روی باروری افراد بیمار نخواهد گذاشت.

 

وی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات به‌ویژه قلیان خطرات بیماری مادرزادی قلبی را در جنین افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه مصرف این نوع مواد دخانی در بین زنان و حتی دختران در سنین پایین گرایش یافته و بر این اساس توصیه می‌شود قبل از بروز مشکلی حاد از آن اجتناب کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------