داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود/ گزارشات نگران‌کننده از سودجویی‌های اقتصادی در پیک‌های نوروزی!



  اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی ,پیک نوروزی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده پیک‌های نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی نداشتند گفت: داستان خوانی و داستان گویی جایگزین پیک های نوروزی می شود. همچنین ویژگی‌های کتاب مناسب را به استان ها ابلاغ خواهیم کرد تا از معرفی کتب نامناسب خودداری شود.

 ایسنا نوشت: رضوان حکیم زاده در نشستی خبری با موضوع "تکلیف نوروزی دانش آموزان ابتدایی" افزود: در سال های گذشته با توجه به فاصله گرفتن کودکان از محیط مدرسه، برای جلوگیری از اختلال در یادگیری، پیک نوروزی تهیه و در اختیارشان قرار می‌گرفت.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بررسی ها نشان داد پیک های نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی نداشتند گفت: دانش آموزان در طول تعطیلات درگیر چالش‌های تکمیل پیک بودند و معمولا در آخرین ساعات تعطیلات با همراهی خانواده پیک را حل می کردند.

 

حکیم زاده افزود: در سال تحصیلی ۹۲_۹۳ دستورالعمل جدیدی تدوین شد که بر کتابخوانی، مطالعه، گفت وگو و مهارت های اجتماعی تاکید شده و مقرر شد استان‌ها از تولید پیک های متمرکز خودداری کنند و برنامه‌هایی برای توانمندسازی معلمان داشته باشند اما برخی معلمان توانایی تولید تکالیف نوروزی را نداشتند و به دلیل ذیق وقت و فشرده بودن زمان، رونویسی و کپی و تکثیر تمارین را جایگزین کنند.

 

وی افزود: تصمیم گرفتیم برای آشتی دادن کودکان با قصه و داستان، قصه خوانی، قصه شنیدن و قصه گویی را به عنوان تکلیف نوروزی کودکانمان در ایام نوروز درنظر بگیریم. در ارزش های داستان به عنوان قالب اساسی شکی نیست و داستان زبان قرآن است.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز بازی های کامپیوتری با تلفن همراه و یارانه فراوان شده و ما بزرگترها نیز وقت زیادی را به آن اختصاص می دهیم و سرانه مطالعه پایین آمده است گفت: «۷.۵ میلیون دانش آموز ۷.۵ میلیون کتاب» شعار ماست.

 

حکیم زاده ادامه داد: تقویت مهارت‌های خواندنی شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانش آموزان با هدایت و راهبری معلمان از جمله اهداف مدنظر این طرح و فعالیت است.

 

وی درباره وظایف و تکلیف دانش آموز در ایام نوروز طبق دستورالعمل جدید اظهار کرد: خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب، نوشتن قصه و روایت داستان خوانده شده در این طرح از دانش آموز خواسته می‌شود. خواسته می‌شود حتما اطلاعات کتاب چون ناشر را در بالای برگه‌های خود بنویسند که مقدمه‌ای بر پژوهشگری است.

 

وی ادامه داد: روایت داستان گونه سفرهای نوروزی نیز در این دستورالعمل امکان پذیر است. کودکان می‌توانند داستان هایی را از پدرومادر و یا بزرگترها بشنوند و آن را بنویسند. یا کتابی را بخوانند و خانواه آن را ضبط کنند.

 

ارسال دستورالعمل انتخاب کتب مناسب، به‌زودی

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال پیک نوروزی نخواهیم داشت، درباره چگونگی انتخاب کتب برای دانش آموزان گفت: در مرحله اول حق انتخاب را برای دانش آموزان به رسمیت می‌شناسیم اما با توجه به اینکه خانواده‌ها و مدارس نیز شریک اساسی طرح هستند می‌توانند در این زمینه کمک کنند. در دستورالعملی که به‌زودی ارسال می‌شود توصیه‌هایی برای معلمان برای انتخاب کتاب مناسب با رده سنی آمده است.

 

حکیم زاده با بیان اینکه ویژگی های کتاب مناسب را به استان ها ابلاغ خواهیم کرد تا از معرفی کتب نامناسب خودداری شود گفت: امیدواریم معلمان و خانواده ها یا توجه به ویژگی های کتب مناسب، محتوای خوبی در اختیار کودکان قرار دهند.

 

وی در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجو دارد تا این تکلیف نیز شبیه موضوع انشای تابستان خود را چگونه گذرانده‌اید نشود؟ گفت: لذت شنیدن قصه از مادربزرگ ها برای همه ما به جا مانده و فکر نمی‌کنم جایی برای تمسخر داشته باشد. داستان خوانی و داستان نویسی می‌تواند مهارت خواندن و نوشتن را پرورش دهد. از استان‌ها خواسته‌ایم جلسات توجیهی برای معلمان برگزار شود.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: نمایشگاهی از تولیدات و فعالیت‌های دانش آموزان برپا می کنیم و مستمرا با استان‌ها در ارتباط خواهیم بود که طرح بخوبی هدایت و راهبری شود.

 

گزارشات نگران‌کننده از سودجویی‌های اقتصادی پیک‌های نوروزی

 

حکیم زاده درباه تعامل با سایر نهادهای فرهنگی گفت: همه ما یک هدف مشترک داریم و پیش بینی می‌کنم سایر نهادهای ذیربط ما را یاری خواهند کرد . از همکاری سایر نهادها استقبال می کنیم. متاسفانه پیک های نوروزی تکراری و کلیشه‌ای شده بودند و خلاقیت در تکالیف نوروزی مورد توجه نبود. ما در مواردی گزارشات نگران کننده از برخی سودجویی‌های اقتصادی داشتیم و فعالیت مناسبی نبود.

 

وی تاکید کرد: ما رقیب وزارت ارشاد یا نهادهای یگر نیستیم و طبق سن تحول بنیادین مسوول تربیت کودکان هستیم. می‌خواهیم داستان ها را به زندگی کودکان برگردانیم.

 

ما دست یاری به سمت تمام نهادهای دخیل از جمله وزارت ارشاد، رسانه ملی و رسانه‌ها دراز می‌کنیم تا این طرح خوب نهادینه شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------