مدیرعامل آسمان:از هیچ خلبانی چک نگرفته ایم/کاپیتان فولادی،فرم تایید شرایط پرواز را امضا کرده بود



  اخبار اجتماعی ,خبرهای   اجتماعی , مدیرعامل آسمان

 

جمهوری اسلامی نوشت:دکتر حسین علایی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان مطالب منقول از آقای محمد دامادی نماینده ساری در کمیسیون عمران مجلس را تکذیب و توضیحاتی درباره ادعاهای مطرح شد، ارائه کرد.

  

به گفته علایی، آقای دامادی سخنان منتشرشده از قول او را تکذیب کرد و به دنبال منبع انتشار این سخنان نادرست است.

 

وی افزود: برخلاف ادعاهای مطرح شده، هیچ‌کس حتی مدیران شرکت هواپیمایی نمی‌توانند خلبان را وادار به انجام پرواز کنند. طبق مقررات بین‌المللی حتی اگر خلبانی به دلائل شخصی اعلام کند آمادگی پرواز را ندارد، شرکت هوایی نمی‌تواند او را وادار به پرواز کند و باید خلبان دیگری را بکار گیرد. برای شرکت ما هم موارد مشابهی پیش‌آمده که خلبانی مثلا به علت تالمات روحی اعلام کرده‌است آمادگی پرواز ندارد و مدیران ما هم خلبان دیگری را برای پرواز استفاده کرده‌اند.

 

علایی در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه قبل از پرواز تهران یاسوج، هواشناسی اعلام کرده بود که پرواز نباید انجام شود، گفت: اصلا اینطور نیست. قبل از انجام هر پروازی سه گزارش هواشناسی دریافت می‌شود. در مرحله اول اگر فرودگاه تشخیص بدهد هوا برای پرواز مناسب نیست اصلا منتظر نظر خلبان نمی‌ماند. در صورت تایید هوا برای پرواز توسط فرودگاه، نوبت به خلبان می‌رسد تا تشخیص دهد امکان پرواز وجود دارد یا نه. در صورتی که خلبان هوا را برای پرواز مناسب بداند، فرم تایید را امضا و سپس پرواز می‌کند. درباره پرواز تهران یاسوج هم همین رویه طی شده‌است.

 

مدیرعامل آسمان ادامه‌داد: ما هیچ تضمینی در قالب چک و... برای پرواز از خلبان‌ها مطالبه نمی‌کنیم. تضمین‌هایی که از خلبان‌ها گرفته می‌شود مربوط به مرحله آموزش در فضای شبیه‌سازی شده یا همان "سیمیلاتور" در شرکت‌های خارجی است. از آنجایی که هزینه آموزش‌های سیمیلاتور بسیار بالاست، خلبانها قبل از اعزام برای این مرحله به شرکت‌های هواپیمایی تعهدی معادل این هزینه می‌دهند تا به اندازه هزینه آموزش برای همان شرکت پرواز انجام دهند. این یک عرف بین‌المللی است.

 

علایی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر استعفای جمعی از خلبانان آسمان طی ماه‌های اخیر، گفت: استخدام یا استعفای خلبان‌ها در شرکت آسمان از همان رویه عادی در تمام شرکتهای هواپیمایی برخوردار است. ما نه استعفا در حد معناداری داشته‌ایم و نه استخدامی در این ابعاد. خلبان‌ها به طور معمول بین شرکت‌های مختلف درحال چرخش هستند. این اتفاقی معمول است که خلبان‌ها به دلائل مختلف از جمله حقوق متفاوت از یک شرکت به شرکت دیگری می‌روند. برخی از خلبان‌های آسمان هم همین کار را کرده‌اند کما اینکه عده‌ای از خلبان‌های دیگر شرکت‌ها به استخدام آسمان درآمده‌اند.

 

وی افزود: شرکت آسمان طی ماه‌های اخیر عده‌ای از خلبان‌های خود را به شرکت‌های هواپیمایی هندی اعزام کرده‌است تا در خطوط این شرکت پرواز کنند.

 

گفتنی است هواپیمای آی تی ار که از تهران به یاسوج پرواز کرد هیچ مشکلی به لحاظ فنی نداشت و این امر مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشد. خلبان فولادی از خلبانان زبده هواپیمایی اسمان بود که بیش از3000 ساعت پرواز در رزومه خود داشت وچهارصد بار به شهر یاسوج پرواز کرده بود. خلبان قبل ازپرواز گزارش هواشناسی ر امشاهده کرده و آن را امضاء کرده بود.

 

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشت:

گروهی از مدیران اسمان به سرپرستی اقای علایی از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه در بخش بیده مستقر بوده و نهایتا با کمک فکری واجرایی اقای علایی محل هواپیما کشف شد.

 

مدیرعامل اسمان پس از ناامیدی ازگشت زنی هلی‌کوپترهای سپاه و هلال احمر از اطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیز کمک خلبانی که پروازهای متعدد بامرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیر دقیق پرواز را برای خلبان هلی کوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز باتبحر به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت. از نظر قانون فقط بازرسان هواپیمایی کشوری حق دارند اولین گروهی باشند که در محل سانحه حاضر می‌شوند بنابراین تیم اسمان دخالتی در ماجرای جستجو ندارد. اشکالات تکنیکال هواپیما وفق قانون برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است واسمان باید به قانون عمل نماید که این کار انجام شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------