انهدام ۱۰۴ باند قاچاق انسان در کشور/ افزایش صدورگواهینامه پس از حذف شرط تعیین تکلیف سربازی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,
مصوبه جدید سربازی و افزایش ۳۲ درصدی صدور گواهینامه، افتتاح بانک اطلاعاتی چهره در پلیس آگاهی، کشف ۲۶ میلیون ماده محترقه در کشور، انهدام ۱۰۴ باند قاچاق انسان، کشف ۳۸۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق، صدور بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار گذرنامه،اجرای طرح کودک و اینترنت و... از جمله گزارش‌های اعلام شده از عملکرد پلیس در نشست خبری سخنگوی ناجا است. 

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری که به منظور تشریح گزارش عملکرد پلیس در سال ۹۶ در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، به طرح پلیس برای نوروز ۹۷ اشاره کرد و گفت:  در نوروز امسال بیش از ۵۰۰۰ نیرو،  ۱۰ میلیون همیار پلیس و ۱۱۰۰ خودرو در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی برای خدمات رسانی ترافیکی به شهروندان در آماده‌باش خواهند بود.

 

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار گشت همزمان پلیس‌های تخصصی در ایام نوروز فعال خواهند بود، گفت:‌ ۳۷۷۰ گشت خودرویی، ۲۰۱۰ گشت موتوری و ۲۹۰۰ نیروی پیاده نیز در طرح نوروزی حضور دارند.

 

به گفته سخنگوی ناجا در نوروز۹۷ ، ۱۳۳۰ کانکس و ۴۵۰ چادر نوروزی بر پا خواهد شد که علاوه بر  ۷۰۰ ایستگاه بازرسی موقت و ۱۰۴ ایستگاه بازرسی ثابت توسط پلیس پیشگیری، آماده خدمات رسانی به شهروندان است.

 

منتظرالمهدی از به‌کارگیری ۳۰ فروند بالگرد هوا ناجا نیز  در ایام نوروزی خبر داد و افزود: طرح نوروزی پلیس از ۲۵ اسفند ۹۶ آغاز شده و تا پایان روز ۱۴ فروردین ۹۷ ادامه خواهد داشت.

 

سخنگوی ناجا درباره شعار نوروز۹۷ پلیس نیز گفت:‌ امسال شعار " آرامش بهاری با نظم و امنیت" را برای پلیس انتخاب کرده‌ایم.

 

وی در ادامه به عملکرد یگان‌های مختلف پلیس در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت:‌این گزارش از عملکرد پلیس از ابتدای سال تا نیمه اسفندماه را شامل می‌شود و تنها گوشه‌ای از اقدامات انجام شده است.

 

سخنگوی ناجا درباره عملکرد پلیس راهور در سال ۹۶ هم گفت: امسال یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۴۵۵ خودروی جدید و ۱۰ هزار و ۳۵۲ دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شد که در حوزه شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها کاهشی ۷۹ درصدی نسبت به سال قبل داشته‌ایم.

 

مصوبه جدید سربازی و افزایش ۳۲ درصدی صدور گواهینامه

 

سخنگوی ناجا همچنین از صدور گواهینامه اول برای دو میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۲۷ نفر در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این رقم نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته که علت آن مصوبه جدید در مورد سربازی و امکان دریافت گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی بود.

 

منتظرالمهدی در مورد تعداد خودروها و موتورسیکلت‌های درحال تردد در  کشور نیز گفت:  درحال حاضر ۲۰ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۵۶۹ دستگاه خودرو و ۱۱ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۲۴۶ دستگاه موتور سیکلت  در سراسر کشور در حال تردد است و در عین حال علی رغم افزایش وسایل نقلیه و افراد نو گواهینامه و افزایش تصادفات ، تعداد جان باختگان نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

 

سخنگوی ناجا ادمه داد: متأسفانه رتبه اول جان باختگان سوانح رانندگی مربوط به راکبین موتور سیکلت‌هاست و این افراد ۲۵ درصد از کل جان باختگان را به خود اختصاص داده‌اند و  رتبه بعدی نیز عابران پیاده با سهم ۲۱ درصدی از کل جانباختگان هستند.

 

وی در مورد بیشترین علت تصادفات در سال ۹۶  نیز گفت:‌ ۳۵.۸ درصد تصادفات به علت عدم توجه به جلو و رعایت فاصله طولی رخ داده و در رتبه‌های بعدی نیز عدم رعایت حق تقدم با ۲۱.۶ درصد، عدم رعایت سرعت مطمئنه با ۱۳.۱ درصد و انحراف به چپ با ۸.۲ درصد از کل تصادفات قرار دارند. همچنین بیشترین تصادفات نیز بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است.

 

افتتاح بانک اطلاعاتی چهره در پلیس آگاهی

 

سخنگوی ناجا در ادامه با اشاره به عملکرد پلیس آگاهی در سال جاری از راه اندازی و افتتاح بانک اطلاعاتی چهره با ثبت میلیون ها نمونه و ایجاد آزمایشگاه ادله الکترونیک جنایی برای کشف علمی جرم خبر داد و گفت: توسعه بانک‌های اطلاعاتی بیومتریک و غیر بیومتریک و مکانیزاسیون روند صدور گواهی عدم سوء پیشینه در کشور و تجهیز خودروهای پلیس آگاهی به دوربین های پلاک خوان از جمله دیگر اقداماتی است که به منظور مقابله با مجرمان، سرعت کشف جرم و کمک به تأمین هرچه بیشتر امنیت انجام شده است.

 

منتظرالمهدی همچنین از انهدام ۳۴۰۰ باند فعال در سرقت و دستگیری ۴۹۹ مالخر در این‌باندها خبر داد و گفت: بالغ بر ۹۰ درصد خودروهای مسروقه در کشور کشف شده است.

 

کاهش سرقت از بانک و طلافروشی در کشور

 

وی از کاهش ۳۴ درصدی سرقت از بانک‌ها  و کاهش ۱۰ درصدی سرقت از طلا فروشی ها در کشور خبر داد و افزود: همچنین سرقت از اتومبیل‌ها نیز کاهشی هفت درصدی داشت و ما در همین مدت شاهد کاهش هفت درصدی سرقت به عنف و کاهش سه درصدی سرقت مسلحانه بوده‌ایم.

 

معاون اجتماعی ناجا با بیان این که بیشترین سرقت ها بین ساعات ۱۸ تا ۲۱ رخ داده است، اظهار کرد: این درحالی است که بسیاری از شهروندان گمان می‌کنند اکثر سرقت‌ها در ساعات پایانی شب و نیمه شب رخ می‌دهد و به همین دلیل در آن ایام اصول ایمنی را رعایت می‌کنند اما در این ساعات توجه چندانی به ایمنی منازل و خودروهای خود ندارند.

 

منتظرالمهدی ادامه داد: متأسفانه در سال ۹۶ با افزایش دو درصدی سرقت های خرد و افزایش سه درصدی سرقت از منزل مواجه بوده‌ایم، البته در این زمینه شاهد افزایش دو درصدی کشف به کشف بوده‌ایم.

 

کشف ۳۸۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق

 

وی با اشاره به عملکرد پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: امسال شاهد افزایش۶۳ درصدی کشف در پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان بوده‌ایم.

 

به گفته وی، ارزش ریالی کشفیات بالغ بر ۳۸ تریلیون و ۱۴۷ میلیارد و ۲۰۹ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۷۰۷ ریال بوده است.

 

پاکسازی محیط‌های پیرامون مراکز آموزشی از موادفروشان

 

سخنگوی ناجا درمورد عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز گفت: امسال شاهد اجرای طرح های ویژه همچون پاکسازی پیرامون محیط های آموزشی به ویژه مدارس از عناصر توزیع کننده مواد مخدر و راه اندازی یگان های ضربت مبارزه با مواد مخدر در مناطق ۲۲ گانه پایتخت، تشدید نظارت بر پایانه‌ها، گاراژها، اماکن عمومی و ... بوده‌ایم.

 

سخنگوی ناجا استفاده از سگ‌های کارآمد پلیس، تمرکز بر مرزها، تقویت یگان های انتظامی در کویر، مبارزه در استان های شرقی کشور با محوریت سیستان و بلوچستان را نیز از جمله مواردی برشمرد که امسال در اولویت برنامه‌های پلیس مبارزه با موادمخدر قرار گرفت و منجر به کشف ۷۷ درصد از موادمخدر در همان بدو ورودی برخی از استان های شرقی و از ورود مواد مخدر به شهرها ومحله‌ها جلوگیری شد.

 

افزایش کشف موادمخدر در کشور

 

وی همچنین از افزایش ۱۴ درصدی کشفیات مواد مخدر خبر داد و گفت: امسال بالغ بر ۶۸۴ تن از انواع مواد مخدر به ویژه تریاک از سوی پلیس کشف و ضبط شده است.

 

منتظر المهدی از افزایش هفت درصدی درگیری پلیس با سوداگران مرگ و افزایش ۱۲ درصدی دستگیری موادفروشان خبر داد و گفت:‌ در سال ۹۶  بیش از ۹۸ هزار نفر در حوزه موادمخدر دستگیر شده و بیش از  ۱۵۵ هزار نفر از معتادان متجاهر نیز جمع‌آوری شده‌اند که این آمار نشان‌دهنده رشد ۱۹ درصدی در این حوزه است.

 

به گفته سخنگوی ناجا، امسال کشف قرص‌های روان گردان و پیش سازهای شیشه از جمله ترامادول، ریتالین، زولپیدم، متافتامین نیز افزایش ۱۰۴ درصدی داشته و به میزان ۳۴ میلیون عدد رسیده است.

 

وی افزود: در حوزه ایجابی بالغ بر ۲۰  مرکز مشاوره پیشگیری از اعتیاد  ایجاد شده و ۳۰۳۰ ساعت برنامه های رادیویی و تلویزیونی، ۴۰۵۰ جلسه آموزشی از جمله مدارس، مساجد و ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار آموزش چهره به چهره انجام شده است.

 

منتظر المهدی به عملکرد پلیس فتا نیز اشاره کرد و گفت:‌ پلیس فتا با رصدهای آنی و گشت زنی در فضای مجازی علی رغم افزایش ۴۴ درصدی جرایم در این فضا توانسته  تا ۸۴ درصد جرایم را کشف کند که این آمار در مقایسه با پلیس سایر کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

 

وی با بیان این که  ۴۶ درصد از جرایم در فضای تلگرامی و ۲۵ درصد در اینستاگرام رخ می دهد، گفت: بیشترین جرایم در حوزه کلاهبرداری‌های مالی و برداشت های غیرمجاز، با ۳۵ درصد از کل جرائم است.

 

سخنگوی ناجا از  شناسایی و برخورد با ۳۳۲۰ کانال،گروه و سایت در حوزه خرید، فروش و آموزش و تولید مواد مخدر خبر داد و گفت:‌ همچنین روزانه حدود ۲۰۰ کانال که در حوزه انواع جرایم فعالیت می‌کنند از سوی پلیس فتا مسدود می‌شود.

 

اجرای طرح کودک و اینترنت

 

منتظرالمهدی، برگزاری سه نشست بین المللی با حضور روسای پلیس‌های سایبری سایر کشورها و اجرای طرح کودک و اینترنت موسوم به «کوآ» با همکاری وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش را از دیگرطرح‌های پلیس فتا برشمرد و گفت: برگزاری بیش از ۷۰۰ کارگاه و آموزش ۲۱۰ هزار دانش آموز از دیگر فعالیت‌های پلیس فتا در سال جاری است.

 

کشف ۲۶ میلیون ماده محترقه در کشور

 

منتظر المهدی در مورد اقدامات پلیس امنیت نیز گفت:‌ بالغ بر ۲۶ میلیون انواع مواد محترقه طی ماه های اخیر کشف و ضبط شده است که  ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد آن در یک ماه گذشته کشف و ضبط شده است که در این رابطه ۱۵۰ نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.

 

به گفته وی، از میان مواد محترقه کشف شده بالغ بر هشت میلیون آن از نوع مواد محترقه پر خطر بوده است.

 

وی درباره اقدامات پلیس در چهارشنبه سوری نیز گفت:‌ طبیعی است با بر هم زنندگان و اخلالگران نظم و امنیت و کسانی که موجب سلب آرامش مردم شوند برخورد جدی و قانونی صورت می گیرد.

 

صدور بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارگذرنامه

 

منتظر المهدی بابیان این که در سال جاری بالغ بر ۳ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۷۷ جلد گذرنامه صادر شده است گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از افزایش هفت درصدی نسبت به سال ۹۵ حکایت دارد.

 

سخنگوی ناجا همچنین از صدور پروانه اقامت ۷۴ هزار و ۳۰۰ تبعه خارجی و همچنین طرد ۴۳۰ هزار و ۲۰۰ نفر اتباع بیگانه غیر مجاز در سال جاری خبر داد و گفت: امسال شاهد افزایش ۵ درصدی تردد مسافرین خارجی و ایرانی به خارج و داخل کشور که شامل ۲۸ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۶۰۹ نفر  می‌شود، بوده‌ایم.

 

انهدام ۱۰۴ باند قاچاق انسان

 

وی از افزایش ۲۷ درصدی انهدام باند جعل مدارک مسافرتی و دستگیری ۲۳ نفر در این خصوص و همچنین افزایش ۱۵ درصدی کشف مدارک مسافرتی و هویتی جعلی به میزان ۵  هزار و ۴۱۱ فقره خبر داد و گفت: انهدام ۱۰۴ باند قاچاق انسان و افزایش ۸۲ درصدی جلوگیری از ورود و خروج افراد غیر مجاز، افزایش ۷ درصدی کشفیات سلاح  و ۷ درصد کشفیات سوخت، افزایش ۱۳ درصدی کشفیات مشروبات الکلی و همچنین ایجاد سامانه کنترلی در مرز اروند رود و کمک شایان به توسعه اقتصادی در وضعیت معیشتی استان های همجوار از دیگر اقدامات پلیس گذرنامه است که در سال جاری محقق شده است.

 

معاون اجتماعی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که طی ۳۵۲ روز گذشته بالغ بر ۲۴ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۹۹۸ تماس با سامانه پلیس ۱۱۰ برقرار شده که از این میان ۱۶ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۴۴۳ تماس و مراجعه آن عملیاتی شده است، گفت: میزان رضایتمندی از پلیس ۱۱۰ نیز حدود ۸۲.۵ درصد بوده است.

 

وی افزود: در اجرای طرح دریا در تابستان نیز خوشبختانه شاهد کاهش ۲۵ درصدی غرق شدگان بودیم و در این رابطه ۶۸۷ نفر توسط پلیس نجات یافتند.

 

سخنگوی ناجا در ادامه با اشاره به فعالیت‌های پلیس یگان ویژه گفت: ماموریت های مهم گروگانگیری و رهایی سال ۹۶ در استان های تهران،اصفهان، کرمانشاه، مشهد و همچنین مجلس شورای اسلامی، و ... صورت گرفته است، در حالی که در سال   ۹۵ در حوزه ماموریت های مهم رهایی گروگان در سطح کشور ، هفت مورد داشتیم.

 

منتظرالمهدی بازداشت و استرداد ۲۴ نفر از مجرمان فراری به خارج از کشور و رهایی دو گروگان و بازگشت آنها به کشور را از جمله اقدامات پلیس اینترپل  اعلام کرد.

 

وی در ادامه این نشست خبری به عملکرد سازمان وظیفه عمومی ناجا اشاره کرد و گفت:‌ امسال در سازمان وظیفه عمومی ناجا اقدام به ایجاد زیر ساخت های نوین و ایجاد سامانه های اینترنتی، پیامکی و تلفنی کرده‌ایم و خوشبختانه این سازمان با برخورداری از ۴۲۸ رده وظیفه عمومی و ۹۳۹ هیئت رسیدگی، توانسته خدمات قابل قبولی را ارائه کند .

 

صدور بیش از نیم‌میلیون کارت پایان خدمت و معافیت سربازی

 

منتظر المهدی از صدور حدود ۵۲۵ هزار کارت پایان خدمت و معافیت در ۱۱ ماهه سال ۹۶  خبر داد و گفت: ۴۱۲ هزار و ۲۰۰ فقره معافیت تحصیلی و همچنین ثبت نام ۵۳ هزار و ۱۶۹ نفر که مشمول پرداخت جریمه سربازی بوده اند که در این سازمان صادر شده است.

 

به گفته وی، در دوسال گذشته حدود ۵۳۳ هزار  نفر از مشمولان غایبی که هشت سال یا بیشتر از غیبتشان گذشته بود برای بهره مندی از جریمه ریالی در دفاتر پلیس + ۱۰ ثبت نام کرده‌اند که برای  ۳۴۶ هزار نفر از آنان کارت معافیت صادر شده است.

 

سخنگوی ناجا، همچنین در مورد اقدامات پلیس پیشگیری نیز گفت: امسال ۱۵ هزار نفر از کارکنان ناجا در کلاس‌های استاندارد سازی، تعالی رفتار و افزایش آستانه تحمل در مواجهه با شرایط پیش بینی نشده حضور یافته‌اند، همچنین در سال ۹۶ بالغ بر یک میلیون نفر تحت آموزش‌های مختلف قرار گرفته‌اند و ۵۰ درصد آموزش‌های حین خدمت و تکمیلی از طریق سامانه‌های مجازی انجام می‌شود.

 

منتظرالمهدی با تاکید بر این که معاونت اجتماعی با فعالیت ۶۵ مرکز مشاوره و ۶۵۴ دایره مشاوره و مددکاری در کلانتری ها گام های بلندی در راستای نهادینه کردن فرهنگ دوری از جرم برداشته است، گفت: در سال ۹۶ بالغ بر ۴۰۶هزار و ۹۳۹نفر به این دفاتر مراجعه کرده و خوشبختانه با حضور به موقع مشاوران ناجا ۷۶ درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده و از چرخه قضایی و انتظامی خارج شده است.

 

وی در ادامه از افزایش ۳۵ درصدی حمایت و پشتیبانی از فیلم ها و سریال‌ها توسط موسسه ناجی هنر، برگزاری بیش از ۳۶ هزار و ۵۶۰ جلسه آموزش همگانی در مدارس، تولیدات انبوه رسانه‌ای و برنامه‌های رادیو و تلوزیونی به‌عنوان دیگر اقدامات شاخص معاونت اجتماعی ناجا در سال ۹۶ یاد کرد.

 

منتظر المهدی در مورد اقدامات مرزبانی نیز گفت: همانطورکه می‌دانید مرزبانان ما در  ۷۵۰۰ کیلومتر مرز از مجموع۸۷۲۵کیلومتر مرزهای کشورمان حضورر دارند و مرزبانی ناجا با ایجاد پروژه فیبر نوری در جوار مرزها و استقرار سامانه عنبیه کنترل الکترونیکی و راه‌اندازی ۱۶ سایت ارتباطی در ارتفاعات و توسعه سامانه سیستم نظارت تصویری در برخی از مرزهای کشور تلاش می‌کنند امنیت و آرامش کشورمان را تأمین کند.

 

به گفته وی، طی ۱۱ ماهه گذشته ۱۷۷ درگیری مرزبانان از جان گذشته با اشرار و قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر رخ داده که در این راستا ۶۲۲ نفر دستگیر شده اند.

 

سخنگوی ناجا در مورد عملکرد هواناجا نیز گفت: سالجاری خلبانان هواپیمایی نیروی انتظامی با ۷۰۰۰ سورتی پرواز به ارائه خدمات مشغول بوده‌اند و از آن جایی که پرواز در کریدورهای هواییِ مناطق انبوه و منطقه هشدار و احتیاط، فقط کارخلبانان ورزیده و به اصطلاح استاد خلبان است، خلبانان ما در حادثه‌های مختلف به سرعت، برای کمک رسانی حاضر می‌شوند که از جمله آن می‌توان به زلزله کرمانشاه اشاره کرد.

 

به گفته وی، درحوزه اورژانس هوایی و تصادفات جاده‌ای هوا ناجا بسیار مثمر ثمر بوده  و در این راستا ۶۲۹ ماموریت انجام و ۱۲۵۰ مصدوم جا به جا شده که بیش از ۹۵ درصد آنها نجات یافته و وضعیت جسمانیشان رو به بهبود رفته است که جای بسی خوشحالی دارد.

 

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: پهبادهای هوا ناجا برای ماموریت‌های مختلف از جمله پایش مرزها، شناسایی، تصویر برداری  و ۱۵۹ هزار  ساعت سورتی پرواز داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است.

 

وی گفت: با عنایت به تجربه بالای خلبانان هوا ناجا در قیاس با سایر خلبانان ، روزانه عازم ماموریت‌های متنوع، سخت و منحصر به فردی از جمله چتر ریزی، راپل، پرواز در کوهستان، گشت مرزی، فیلمبرداری، ناوبری، عملیاتی و ... می شوند و اغلب در مقام مقایسه با سایر خلبانان هم رده خود در سایر نیروهای مسلح ۳ تا ۴ برابر ساعت پروازی دارند.

 

به گفته وی، این نیروها در طرح نوروزی نیز با ۳۰ بالگرد در ۱۳ نقطه پایگاه هوایی مستقر و در صورت لزوم امداد رسانی و خدمات دهی خواهند داشت.

 

منتظر المهدی در ادامه نشست خود با اعلام این که یک  میلیون و ۳۶۵ هزار و ۵۶۳نفر در۱۱ ماهه سال جاری با مرکز نظارت همگانی تماس گرفته اند، گفت:‌این آمار افزایش ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌است و طی این مدت بیش از ۹۴۸ جلسه ارتباط مستقیم فرماندهان و مسئولان با مردم ، پاسخگویی و دیدار چهره به چهره با ۴۱ هزار و ۶۹۶ نفر از مردم کشورمان انجام شده است.

 

به گفته وی، امسال در حوزه ۱۹۷ ، پلیس شاهد افزایش ۱۰.۶ درصدی تقدیر و ۱۰.۷ درصدی انتقاد و کاهش ۷.۲ درصدی شکایات مردمی بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------