وزیر بهداشت: آمار تصادفات در ایران ۱۰۰ برابر دنیا است



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی , وزیر بهداشت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که نقش پلیس در کاهش تخلفات رانندگی، بسیار بازدارنده و موثر است و حضور پلیس راهور، هشدار دهنده است، افزود: تنها مُسکّن آرامبخش برای نهادهای درگیر در ایام تعطیلات نوروزی، لبخند و رضایت مردم است. 

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی در سیزدهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان این مطلب گفت: از انتخابم به عنوان سفیر فرهنگ ترافیک خوشحالم و امیدوارم، سفیر واقعی راهنمایی و رانندگی باشم.

 

وزیر بهداشت با بیان این که یکی از بلایای تکنولوژی، آسیب های مضاعفی است که به بشر وارد می کند، گفت: اگر به صد سال پیش برگردیم، تصادف به معنای امروزی نبود و برخی بیماری ها علت عمده مرگ مردم بود.

 

 هاشمی با اشاره به این که درست است که در دوران گذشته چهارپا وجود داشت اما چهارچرخ نبود و این چهارچرخ امروز، تعداد زیادی از مردم را می کشد، افزود: پیش بینی می شود که تا سال 2020، تصادفات، سومین عامل مرگ انسان در دنیا باشد.

 

وی همچنین گفت: متاسفیم که آمار تصادفات در ایران به خصوص در خودروهای سنگین، صد برابر دنیا است و از نظر مرگ و میر به ازای هر ده هزار خودرو وضعیت ایران تقریبا دو برابر متوسط دنیا و اروپا است.

 

هاشمی با بیان این که درست است که تعداد تلفات جاده ای از سال 84 تا کنون 40 درصد کاهش یافته اما تعداد خودرو افزایش و کیفیت آنها تفاوتی نداشته است، افزود: بیش از سی سال است که چشم به راه هستیم که خودروی استاندارد به بازار عرضه شود و متاسفانه کیفیت خودروها بهتر نشده و در برخی موارد بدتر هم شده است.

 

وی همچنین گفت: وضعیت جاده های کشور بهتر از گذشته است اما با استانداردها فاصله داریم.

 

وزیر بهداشت با بیان این که حضور پلیس در کاهش حوادث ترافیکی موثر است و دستگاه هایی مانند اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی حضور خوبی در این حوادث دارند اما تا وضعیت مطلوب، فاصله داریم، افزود: امیدوارم در موضوع فرهنگسازی برای کاهش تصادفات، همراهی بیشتری با پلیس راهنمایی و رانندگی بشود .

 

وی در ادامه با بیان این که نمی دانم چرا تولید مجموعه های انیمشن مانند سیاساکتی متوقف شد و به بودجه یا انگیزه برای تولید نیاز دارد یا خیر اما تاثیرگذاری بسیار زیادی در مردم داشت، افزود: کار معلمی از جنس انبیاء است و نباید از تکرار خسته شد بلکه آموزش موثر با تکرار میسر و منجر به رفتار سازی می شود.

 

 هاشمی در ادامه همچنین گفت: امیدوارم همکاری بیشتری با پلیس راهنمایی و رانندگی داشته باشیم و ما تابع این نیرو هستیم تا آسیب های ناشی از حوادث جاده ای کاهش پیدا کند.

 

وزیر بهداشت با بیان این که وزارت بهداشت با افزایش پوشش خدمات درمانی و امدادی در حوادث جاده ای، گام های مثبتی برداشته است البته شاید بهورزان، مراقبین سلامت، خانه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بتوانند به فرهنگسازی کمک کنند، افزود: نقش و کمک وزارت بهداشت در کاهش مرگ و معلولیت ناشی از حوادث جاده است.

 

وی همچنین گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم 33 پایگاه اورژانس هوایی در کشور راه اندازی شد، ناوگان زمینی اورژانس به طور کامل نوسازی و در کلانشهرهای کشور مانند تهران، موتورلانس ها به ظرفیت اورژانس اضافه شد.

 

وزیر بهداشت افزود: در ایام تعطیلات نوروزی، علاوه بر 2400 پایگاه اورژانس در کشور، 500 پایگاه جدید دیگر نیز خدمات فوریت های پزشکی را به مردم و مسافران ارائه می دهند.

 

 هاشمی با بیان این که یکی از مهمترین علل کاهش تصادفات، رعایت مقررات راهنمایی رانندگی توسط مردم است، افزود: پلیس راهور همواره تاکید دارد که بسیاری از تصادفات در فاصله 30 کیلومتری منتهی به مقصد رخ می دهد و مردم باید به این نکته توجه کنند، بنابراین شرط عقل، پیشگیری از بروز این حوادث است.

 

وی در ادامه گفت: بین 19 تا 20 درصد از قربانیان حوادث جاده ای، کمتر از 20 سال سن دارند که وضعیت مناسبی نیست و در سنین جوانی، به دلیل بی توجهی، هیجان، غفلت و ساده اندیشی بهترین ثمره و سرمایه زندگی را از دست می دهیم.

 

وزیر بهداشت درخصوص چهارشنبه آخر سال نیز با بیان این که امیدوارم چهارشنبه آخر سال کم حادثه ای داشته باشیم و پدران و مادران، فرزندان خود را رها نکنند و برنامه های جمعی برگزار کنند، افزود: در چهارشنبه پایانی سال می توان به شیوه های خوب هم شادی و تفریح کرد و راهکار آن، همراهی پدران و مادران با فرزندان خود و رها نکردن آنها است.

 

 هاشمی همچنین گفت: امیدوارم فرهنگ ترافیکی ارتقا پیدا کند و مسئولان صنعت هم در تولید خودرو تعارف را کنار بگذارند و اگر نمی توانند، فکر دیگری شود بنابراین باید خودرویی تولید شود که سلامت مردم را تضمین کند و در مورد جاده ها، دولت و مجلس تصمیم بگیرند که نقاط حادثه خیز را برای همیشه از بین ببرند.

 

وی در پایان افزود: تنها مُسکّن آرامبخش برای نهادهای درگیر در ایام تعطیلات نوروزی، لبخند و رضایت مردم است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------