ترفند شرکت‌های دخانیات برای جلب نظر جوانان



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی , سیگار
شرکت‌های دخانیات با استفاده از روش‌های مختلف و صرف مبالغ هنگفت تلاش می‌کنند جوانان را متقاعد کنند که استعمال دخانیات جذاب است. بازاریابی در میان جوانان نتیجه‌بخش است چرا که آنها نسبت به پیام‌های مشوق استعمال دخانیات آسیب‌پذیرند.

 به گزارش ایسنا، ترفندهای زیادی برای جلب نظر نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار وجود دارد. یکی از این موارد پایین نگه داشتن قیمت سیگار است؛ شرکت‌های دخانیات با پایین نگهداشتن قیمت از طریق کالابرگ و خدمات تبلیغاتی، مشتریان را قادر به خرید محصولات خود می‌کنند. آنها قیمت را طوری تنظیم می‌کنند که نوجوانان هم توانایی خرید این محصولات را داشته باشند. در سال ۲۰۰۸ تولیدکنندگان دخانیات نزدیک به ۱۰ میلیارددلار را صرف بازاریابی محصولات خود کردند. بخش عمده این مخارج برای پایین نگهداشتن قیمت از طریق کالابرگ و تسهیلات فروش صرف شد. همین طور سازندگان تنباکوهای بدون دود ۵۴۷ میلیون دلار از بودجه بازاریابی را برای پایین نگهداشتن قیمت هزینه کردند.

 

یکی دیگر از این روش‌ها تسهیل روش خرید محصول است. قوانین در فروش حضوری دخانیات به نوجوانان محدودیت ایجاد می‌کند، اما در اینترنت و به صورت آنلاین نظارت کمتری وجود دارد. علاوه بر آن طراحی محصول مطابق خواست جوانان نیز می‌تواند در جلب نظر آن‌ها موثر باشد. سیگارهای خوشایند افراد سیگاری جدید، اغلب نرم‌تر و خفیف‌تر با طعم و مزه بهتر و کاهش واکنش‌های فیزیکی بدن به دود سیگار است. در حالی که سیگار طعم‌دار در حال حاضر ممنوع است، این صنعت هنوز از طعم‌دهنده‌های میوه‌ای و سایر طعم دهنده‌های مورد علاقه نوجوانان در بسیاری از سیگارها استفاده می‌کند.

 

 این سیگارها نسبت به سایر محصولات برای جوانان خوشایندتر است. بسیاری از این سیگارهای کوچک دقیقا مشابه سیگارهای معمولی‌اند، فقط  پوششی تیره‌تر دارند. بسیاری از تنباکوها نیز طعم‌دار هستند. این تنباکوها شامل انواع جویدنی و استنشاقی و حل شدنی هستند. تمام انواع این محصولات می‌توانند باعث مشکلات جدی برای سلامتی مانند اعتیاد به نیکوتین وتمایل به  سیگاری شدن شوند. شرکت‌های دخانیات هنوز به دنبال روش‌های مختلف برای ساخت انواع سیگار با طعم‌های ملایم‌تر هستند.

 

 بسته‌بندی و ایجاد بسته‌های خوشایند نیز تاثیر بصری زیادی روی نوجوانان و جوانان دارد. کاربران بیشتر به سراغ برندهای معین با کیفیت مطمئن می‌روند. نوشته‌های روی بسته‌بندی به باور غلطی مانند کاهش وزن با سیگار تاکید دارند. قبل از ممنوعیت استفاده از  بعضی لغات روی بسته‌های سیگار، کلماتی مانند ملایم، سبک یا قطران کم پیشنهاداتی برای ایمن نشان دادن سیگار بودند. مطالعات نشان می‌دهد افراد سیگاری تمایل دارند سیگارهایی با بسته بندی در رنگ‌های روشن را  سبک‌تر و ایمن‌تر از سیگارهایی با بسته بندی در رنگ‌های تیره در نظر بگیرند؛ حتی اگر محتویات هر دو بسته، سیگارهایی کاملا یکسان باشند.

 

عرضه دخانیات به صورت خرده فروشی راهکار دیگری ازشرکت‌های دخانیات است. شرکت‌های دخانیات از ابزارهای مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات در فروشگاه‌های عرضه محصولات خود استفاده می‌کنند. حتی مکان‌هایی که محصولات دخانی در آنجا به فروش می‌رسد می‌توانند بر مصرف دخانیات توسط جوانان تاثیر داشته باشند؛ برای مثال سیگار در فروشگاه‌های بزرگ بیشتر از سایر انواع فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. ۷۰ درصد نوجوانان حداقل یک بار در هفته از فروشگاه‌های بزرگ سیگار می‌خرند؛ مکانی که نوجوانان با احتمال بیشتری با پیام‌های مروج مصرف سیگار روبرو می‌شوند. برای سال‌های زیادی صنعت دخانیات به فروشندگان پاداش مالی و تخفیف‌هایی در صورت فروش مقدار بالایی از تولیدات پیشنهاد داده است.

 

بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، صنعت دخانیات برای افزایش ارزش محصولات خود در نظر نوجوانان از رسانه‌ها استفاده می‌کند. بیشتر شرکت‌های دخانیات از شبکه‌های اینترنتی برای ارتقای محصولات خود استفاده می‌کنند. بسیاری از جوامع نیز برای پیشگیری از استعمال دخانیات توسط جوانان برنامه‌هایی دارند که موثرترین آنها ترکیبی از چند عامل اصلی مانند برنامه‌های درسی در مدارس، اجرای سیاست‌ها، ترغیب افراد در محیط کار، خانه، مدرسه، مراکز بهداشتی و اماکن عمومی است. همچنین ثابت شده است که کمپین رسانه‌های جمعی علیه مصرف دخانیات به خصوص در تلویزیون، برای کمک به پیشگیری موثر است؛ چون نوجوانان به تبلیغاتی که احساسات منفی ایجاد می‌کنند، بیشتر پاسخ می‌دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------