آخرین خبرها از طرح انتقال پایتخت



  اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,طرح انتقال پایتخت
معاون وزیر راه با تأکید بر اینکه رفع مشکلات تهران جزو اولویت‌های اساسی نظام سیاسی کشور محسوب می‌شود، گفت: قطعا ساماندهی مسائل تهران نیاز به مطالعات دقیق دارد. 

به گزارش  خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی در سمینار تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری که با حضور هیئت کره‌ای برگزار و به بررسی تجارب این کشور در انتقال پایتخت پرداخته شد اعلام کرد: قطعا آوردن این نشست به دانشگاه تهران دارای یک هدف ثانویه است چراکه انتقال پایتخت اداری در ایران موضوعی قابل بحث و کاملا تأمل‌انگیز به شمار می‌رود.

 

طاهرخانی در ادامه با تأکید براینکه ما هم‌اکنون در تهران با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو هستیم گفت: متأسفانه این مشکلات دائما رو به رشد هستند، مشکلاتی که به عقیده من ناشی از عدم توقف تمرکزگرایی در کلانشهر تهران است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به سرشماری سال ۹۵ همچنان استان تهران و البرز به عنوان جذاب‌ترین منطقه برای رشد جمعیت در کشور محسوب می‌شوند گفت:  متأسفانه با وجود مسائل زیست‌محیطی بسیار در کشور پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌های آینده نیز این روند با حفظ شرایط فعلی همچنان ادامه داشته باشد.

 

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین اعلام کرد: درحال حاضر همزمان با تمرکز و استقرار جمعیت در تهران شاهد افزایش تمرکز اقتصادی و سایر شاخص‌های جمعیتی در آن هستیم.

 

به گفته وی بدون شک موضوع انتقال پایتخت اداری امروز نمی‌تواند راه‌حل  قطعی در رفع مشکلات تهران باشد چراکه شواهد نشان می‌دهد ما همچنان نیازمند تأمل بیشتری در این حوزه و در این منطقه هستیم.

 

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود بیان کرد: از سویی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که تجربه اخیر کره جنوبی به عنوان مؤخرترین تجربه در انتقال پایتخت اداری محسوب شده و حاکی از آن است این موضوع همچنان در سطح جهان برای رفع مشکلات مدنظر قرار گرفته و به عنوان راه‌حل استفاده می‌شود.

 

طاهرخانی با بیان اینکه موضوع انتقال پایتخت اداری از آن جهت با اهمیت تلقی می‌شود که حکومت خود پیشگام در امر تمرکز زدایی در پایتخت می‌شود گفت: متأسفانه استقرار حکومت و پایتخت اداری در تهران طی سال‌های گذشته، باعث شد تا تمامی طرح‌های تمرکززدایی از تهران دچار مشکل و مسائل مختلفی شود که ما امروز شاهد آن‌ها هستیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه تعادل‌بخشی و رفع مسائل و مشکلات پایتخت اداری تهران جزو اولویت‌های اساسی نظام سیاسی کشور به شمار می‌رود گفت: قطعا ساماندهی و توجه به حل مسائل تهران نیاز به مطالعات بسیار دقیق دارد اما این بدان معنا نیست که موضوع انتقال پایتخت اداری کمرنگ شده و یا از دستور کار خارج شود.

 

رشد جمعیتی تهران با انتقال مرکز اداری- سیاسی متوقف نمی‌شود

 

اسفندیار زبردست عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز طی سخنرانی در این سمینار بیان کرد: بحث انتقال پایتخت اداری از سال ۱۳۶۸ در تهران مطرح شده و باید هرچه سریعتر تصمیمات لازم برای نتیجه‌گیری آن اتخاذ شود.

 

زبردست ادامه داد: در سال ۹۴ بحث امکان‌سنجی تمرکززدایی و انتقال پایتخت سیاسی در کشور تصویب و این مأموریت به وزارت راه و شهرسازی داده شد تا طی ۲ سال ضمن بررسی امکان تحقق این امر، برنامه بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت برای انجام برنامه را اعلام نماید.

 

وی همچنین اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی براساس مطالعات انجام شده در نهایت به این نتیجه می‌رسد که برای رفع مشکلات تهران ضرورتی برای انتقال مرکز اداری - سیاسی وجود نداشته و ساماندهی منطقه شهری برای این موضوع کفایت می‌کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این‌باره خاطرنشان کرد: با توجه به تجارب موجود در کشورهایی که پایتخت اداری - سیاسی آن‌ها منتقل شده، جمعیت پایتخت قبلی نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است.

 

زبردست با تأکید براینکه درحال حاضر بیشترین رشد جمعیتی در پیرامون تهران در حال وقوع است گفت: با توجه به تجارب سایر کشورها قطعا اگر مرکز اداری از تهران منتقل شود، رشد جمعیت در آن متوقف نخواهد شد پس این مسئله نیاز به مطالعات بیشتر خواهد داشت.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------