مرتضوی گم نشده‌، بروند جلبش کنند



  اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,   مرتضوی

 

به‌رغم اینکه جمعه شب‌ یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که سعید مرتضوی در شهرری بازداشت شده است اما صبح روز بعد وزیر دادگستری در واکنش به این خبر گفت: «طبق خبری که به من دادند دستگیری مرتضوی در شهرری تایید نشده است و من این موضوع را تایید نمی‌کنم.» ماجرای مرتضوی از آنجا دوباره بر سر زبان‌ها افتاد که سخنگوی قوه قضائیه در حاشیه نشست دانشجویی در مشهد، درباره آخرین وضعیت سعید مرتضوی گفت: «حکم جلبش صادر شده، اما گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست».

 

بعد از گذشت چند روز از این خبر همسر سعید مرتضوی که پیش از این گفته بود: «مگر می‌شود از همسرم بی‌خبر باشم؟» ‌نسبت به خبر بازداشت مرتضوی اظهار بی‌اطلاعی کرد. «آرمان» برای بررسی وضعیت پرونده دادستان سابق تهران با سعید ایوبی، وکیل سعید مرتضوی به گفت‌وگو پرداخت. او معتقد است «مرتضوی حوادث 88 را سرکوب کرد و موکلش درگذشته خدمات زیادی داشته است». در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

شما وکیل آقای مرتضوی در اعاده دادرسی بوده‌اید، گویا آقای مرتضوی متواری شده‌اند. شما از ایشان خبر ندارید؟

خیر؛ بنده تنها در یک مورد وکیل آقای مرتضوی بودم و از ایشان خبری ندارم. اما اجازه بدهید مطالبی را در مورد دادستان سابق تهران خدمت شما عرض ‌کنم. آقای مرتضوی منشأ خدمات زیادی بوده‌اند و همه چیزش را پای نظام داد. مرتضوی آبروی خود را پای نظام داد. الان هم عکسش را در میدان ولیعصر نصب کردند با عنوان تحت تعقیب! آقای مرتضوی خیلی خدمت کرد شما هم به خوبی از خدمات ایشان باخبر هستید.

 

سوال من این است، آقای مرتضوی شخصیتی نیست که مثل مردم عادی بتواند چندی خود را مخفی کند. او کجاست؟

همکاران شما که در حال حاضر قلم به دست گرفته‌اند و وجهه مرتضوی خدمتگزار را خراب می‌کنند و با آبرویش بازی می‌کنند، حسابشان با کرام‌الکاتبین است. در شرایط فعلی انسان‌ها با «کرده» خراب نمی‌شوند، بلکه با «گفته» خراب می‌شوند. مرتضوی هم با ‌گفته خراب شده؛ مرتضوی کاری نکرده است.

 

من می‌پرسم مرتضوی کجاست شما می‌فرمایید مرتضوی خدمت کرد. خوب بفرمایید چه خدمتی؟

مرتضوی بیش از هر فردی خدمت کرد. در مقام دادستانی که دادسرا را احیا کرد و در آن زمان بهترین مدیریت را انجام داد. بنده در آن زمان تحت امر آقای مرتضوی مشغول بودم. در تامین اجتماعی هم هیچ‌کدام از مدیران فعلی و قبلی به‌ اندازه آقای مرتضوی خدمت نکردند. حال اگر صلاح این است که آقای مرتضوی اینگونه جواب خدمات خود را بگیرد، حتما مصلحتی در آن است.

 

ایشان محکوم شده‌اند. چرا برای اجرای حکمشان خود را معرفی نمی‌کنند؟ مگر نه اینکه همه باید به قانون احترام بگذاریم؟

بحث معاونت در قتل غیرعمد در کهریزک اتهام آقای مرتضوی بود. در این مورد بنده مرحله اعاده دادرسی پرونده ایشان را برعهده داشتم که متاسفانه ظرف یک هفته قرار اعاده دادرسی رد شد. در کهریزک 3 نفر در یک شرایط فوت کردند. مرتضوی در رابطه با دو نفر از این عزیزان تبرئه شد. در رابطه با یکی از مقتولان محکوم شدند که این محکومیت بعد از رأی ابتدایی صادر شد.

 

واقعیت آن است که پرونده آقای روح‌الامینی مشمول اعتبار امر مختومه بود. دادگاه و دادسرا باید در مقابل درخواست آقای روح‌الامینی قرار موقوفی تعقیب صادر می‌کردند. اما درکمال نابرابری با حکمی روبه‌رو هستیم که ساده‌ترین شرایط رسیدگی در مورد آن رعایت نشده است. بعدها قضاوت خواهد شد که مرتضوی به این نظام خدمت کرد یا نه. آقای مرتضوی حوادث 88 را سرکوب کرد. مرتضوی سال 88 فدای نظام شد. اما امروز برای اینکه همکاران عزیز شما خوراک خبری داشته باشند این پرونده را رسیدگی می‌کنند.

 

شما خود را عضوی از جامعه حقوقی می‌دانید. به هر طریق قوه قضائیه، دادستان سابق خود را مجرم شناخته و محکوم کرده است. مرتضوی هم خود دادستان بوده و همواره بر اجرایی شدن احکام دادگستری تاکید داشت. حالا چرا خودش به 2 سال حبسی که به آن محکوم شده، احترام نمی‌گذارد؟

مگر احکام قضائی درکشورمان کم داریم که به مرحله قطعی رسیده اما اجرایی نشده است؟ چرا آن پرونده‌ها را رسانه‌ای نمی‌کنید؟ چرا زمانی که در خصوص تامین اجتماعی علیه مرتضوی رأی صادر نشده بود، روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کردند؟ مگر حفظ آبروی مسلمان واجب نیست؟ چرا تبرئه شدن مرتضوی در تامین اجتماعی را منعکس نمی‌کنید و تنها به پرونده کهریزک چسبیده‌اید؟

 

اجازه بدهید سوال دیگری...

ببینید؛ فرد دلسوز در این نظام کم نداریم اما زمانی که همین افراد چنین برخورد‌هایی را مشاهده می‌کنند، دلسرد می‌شوند.

 

پس به خاطر همین برخوردهایی که با ایشان صورت گرفته، مرتضوی خود را گم کرده؟

آقای مرتضوی گم نشده‌اند؛ بروند و ایشان را جلب کنند. آقای روح‌الامینی حکم جلب ایشان را بگیرند و جلبش کنند. این کارهای رسانه‌ای چیست؟

 

اما آقای اژه‌ای اعلام کرده‌اند که مرتضوی نیست. حتما ایشان را احضار کرده‌اند و مرتضوی خود را معرفی نکرده که آقای اژه‌ای چنین سخنی را به زبان آورده‌اند؛ که مرتضوی نیست.

از آقای اژه‌ای سوال کنید.

 

شما به‌عنوان وکیل آقای مرتضوی از ایشان خبر ندارید؟

نه؛ مجددا می‌گویم خبر ندارم. نه، نه، من خبر ندارم.

 

آقای مرتضوی را احتمالا برای اجرای حکم خواستند اما اعلام می‌شود مرتضوی نیست. در این شرایط نباید گفت متهم نیست؟

اولا براساس آخرین مصاحبه آقای مرتضوی ایشان احضاریه‌ای دریافت نکرده‌اند. دوما زمانی که متهم احضار می‌شود و بر فرض ایشان احضار شده‌اند که بنده صحت و سقم این احضار را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم، در این شرایط باید مرجع قضائی از طریق کفیل و وثیقه‌گذار اقدام به احضار متهم کند و متهم را ملزم به حضور کند و درکنار آن جلب هم می‌تواند صادر کند.

 

شما در جریان نیستید که کفیل یا وثیقه‌گذار در پرونده مرتضوی را خواسته‌اند یا نه؟

من در اصل پرونده کهریزک وکیل آقای مرتضوی نبودم اما در پرونده اعاده دادرسی وکالت ایشان را برعهده داشتم و اطلاعی هم ندارم. کما اینکه فکر می‌کنیم آقای مرتضوی وکیل نداشتند و خودشان اقدام به دفاع از اتهامات کردند. در نتیجه بنده هیچ ‌اطلاعی ندارم که آقای مرتضوی یا کفیل ایشان احضار شده یا نه.

 

شما فرمودید پرونده کهریزک به اعتبار امر مختومه نباید مجددا رسیدگی می‌شد، چرا ادعا می‌کنید که اعاده دادرسی درست نبوده؟

مدرک جدید یکی از دلایل اعاده دادرسی است. یکی دیگر از موارد اعاده دادرسی بر خلاف قانون‌بودن رأی است. از نظر من هم مجوز دادرسی مجدد در پرونده کهریزک بر خلاف قانون بوده و قانون پرونده کهریزک را مشمول اعتبار امر مختومه می‌داند و من نیز به همین علت درخواست اعاده دادرسی دادم. ابتدا پرونده به قم ارجاع شد در قم قاضی محترم از رسیدگی خودداری کرد و بعد پرونده را به تهران ارجاع دادند و در شعبه دیوان اعاده دادرسی هم ظرف یک هفته درخواست رد شد.

 

خوب، درخواست اعاده دادرسی رد شده و در حال حاضر باید حکم ایشان اعاده شود؛ آقای مرتضوی کجاست؟

برادر من، چه عرض کنم؟ زمانی که اطلاع ندارم چه بگویم. شما فکر می‌کنید چون من وکیل ایشان هستم، می‌دانم مرتضوی کجاست؟ خیر؛ بنده اطلاع ندارم.

 

آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------