با دستور بازپرس پرونده، انتشار گزارش نهایی سانحه هواپیمای آسمان به هفته بعد موکول شد



  اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی, سانحه هواپیمای آسمان

با دستور بازپرس پرونده، انتشار گزارش نهایی سانحه هواپیمای آسمان به هفته بعد موکول شد/ اختلاف نظر با فرانسوی‌ها درباره دلایل وقوع سانحه

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به دستور بازپرس قضایی پرونده، انتشار گزارش نهایی و دلایل وقوع سانحه هواپیمایی آسمان یک هفته به تعویق افتاد، گفت: با نمایندگان فرانسوی شرکت ای. تی . آر درباره دو مساله مطرح در وقوع سانحه اختلاف نظر داریم. 

حسن رضایی فر در گفت‌وگو با ایلنا درباره انتشار گزارش نهایی بررسی دلایل وقوع سانحه پرواز تهران- یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان اظهار داشت: گزارش مقدماتی حاوی اطلاعات جزیی بود اما اطلاعات تکمیل شده و یافته‌های حاصل از اطلاعات کامل در گزارش نهایی درج شده است.

 

وی با بیان اینکه در گزارش نهایی اطلاعات حاصل از ارزیابی کامل سیستم‌های هواپیما، عملکرد هواپیما، عوامل انسانی و عوامل فنی و مسایل طراحی آمده است، افزود: گزارش نهایی به بازپرس قضایی پرونده تحویل و اعلام شده که باید فرصت داشته باشند تا درصد و سهم تقصیر بین عوامل موثر در بروز سانحه را مشخص کنند. به همین دلیل گزارش نهایی فعلا منتشر نمی‌شود.

 

 این مقام مسئول تاکید کرد: احتمالا اوایل هفته آینده گزارش نهایی منتشر و اعلام عمومی می‌شود.

 

رضایی فر با بیان اینکه هدف سازمان، پیشگیری از وقوع این سوانح است، گفت: در این گزارش هم علل وقوع این سانحه مشخص شده و نه مقصر سانحه.

 

وی ادامه داد: گزارش سازمان هواپیمایی اشاره‌ای به مقصر و تعیین قصور نکرده است و اساسا هدف از تهیه این گزارش شناسایی مقصر نبوده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی در بروز این سانحه نقش داشتند، اظهار داشت: در تهیه این گزارش برای شناسایی دلایل وقوع سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج عوامل انسانی، سازمانی، فنی در نظر گرفته شده است. آب و هوا و شرایط جوی یک مساله اساسی در وقوع این سانحه است.

 

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا در آن شرایط جوی نباید پرواز انجام می‌شد؟ گفت: این موضوع در گزارش عنوان شده است. شرایط جوی برای انجام این پرواز مناسب نبوده است اما دستور العمل‌های عملیاتی مجاز می‌دانسته که این پرواز به مقصد فرودگاه شیراز یا اصفهان انجام شود.

 

وی تاکید کرد: خلبان می‌توانسته پس از عبور از فرودگاه اصفهان یا شیراز گزارش شرایط جوی فرودگاه یاسوج را بگیرد و منوط به مناسب بودن شرایط جوی پرواز را ادامه بدهد در غیر این صورت به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی در فرودگاه شیراز یا اصفهان فرود می‌آمد. در گزارش درباره اینکه این پرواز باید انجام می‌شده یا نه به صورت مفصل توضیح داده شده است.

 

رضایی فر در پاسخ به این سوال که آیا در گزارش نهایی فرصت دفاع به شرکت آسمان داده شده است، گفت: به طور قانونی گزارش را باید مرجع ذی صلاح بررسی کند اما در چارچوب اخلاق بهتر است که در گزارش نهایی به نظرات و بررسی‌های شرکت مورد نظر (شرکت هواپیمایی آسمان) اشاره شود و به همین دلیل تا روز قبل از انتشار گزارش، کار‌شناسان شرکت آسمان در کنار سازمان هواپیمایی بودند و نقطه نظرات کار‌شناسان این شرکت هم گرفته و فرصت دفاع به شرکت آسمان داده شد.

 

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری درباره بررسی‌های نمایندگان شرکت‌ای. تی. آر فرانسه درباره دلایل وقوع این سانحه اظهار داشت: نمایندگان‌ای. تی. آر (شرکت سازنده این هواپیما) ایران را ترک کردند البته در دو مساله جزیی با نمایندگان‌ای. تی. آر اختلاف نظر داشتیم. فرانسوی‌ها نظر ما را شنیدند و برای پاسخ گویی از سازمان هواپیمایی تا پایان ماه می‌فرصت خواستند.

 

وی با تاکید بر اینکه در بحث طراحی و تاثیر آن در یخ زدگی بال و ملخ‌های هواپیما با فرانسوی‌ها اختلاف نظر داریم، گفت: قرار بر این شده که نظر قطعی‌ ای. تی. آر در این باره تا پایان ماه می به سازمان هواپیمایی اعلام شود.

 

رضایی فر گفت: البته به طور قانونی شرکت‌ها و سایر نهاد‌ها تا دو ماه پس از اعلام گزارش نهایی فرصت ارایه نظرات خود را دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------