وزير آموزش و پرورش به احتمال زياد زن خواهد بود



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار جدید

 

فاطمه ذوالقدر، عضو هيئت‌رئيسه فراکسيون زنان مجلس دهم، اميدوار است زنان توانمند اين‌بار علاوه بر معاونت رياست‌جمهوري، بر کرسي وزارت نيز تکيه بزنند. به باور او زنان فراواني در قد و قامت وزير مطرح‌ هستند و نبايد به صرف شايستگي يا عدم شايستگي مسير را براي حضور زنان در صندلي‌هاي وزارت سخت کرد و اينکه کوشش و خطا در وزارتخانه‌ها صرفا سهم مردان نيست و زنان نيز مي‌توانند از تجربه‌هاي وزارت بهره‌مند شوند. به گفته او معصومه ابتکار براي وزارت جهاد کشاورزي و شهين‌دخت مولاوردي براي وزارت آموزش‌وپرورش مطرح هستند.

 

‌از وزير زن چه خبر؟ خبرهايي به گوش رسيده که گويا موضوع انتصاب وزير زن منتفي شده است؟

خير، آخرين خبرهايي که به ما رسيده مبني بر اين است که پست وزارت آموزش‌وپرورش به احتمال زياد به يک خانم داده شود.

 

‌فکر مي‌کنيد نامه اخير ١٥٧ نماينده به رئيس‌جمهوري در انتصاب وزير زن تأثيرگذار بوده است؟

١٥٧ نماينده بيانيه‌اي داشتند که در آن از رئيس‌جمهوري خواسته شده است با حضور زن در کابينه موافقت کنند. روزي که امضاهاي نامه جمع‌آوري شد، ١٥٧ نماينده از مجموعه ٢٠٠ نفر حاضر در صحن پاي آن را امضا کردند. اين رقمي است که نشان مي‌دهد مجلس موافق انتصاب وزير زن است. خوشبختانه اين روزها در سطوح معاونت رئيس‌جمهوري، زنان توانمندي داريم که همان‌ها گزينه‌هاي مناسبي براي وزارت هستند.

 

‌کدام گزينه‌ها؟

خانم مـــولاوردي براي پـــســت وزارت آموزش‌وپرورش مطرح‌ هستند و خانم ابتکار حسب تجربه حضورشان در محيط زيست مي‌توانند گزينه مناسبي براي وزارت کشاورزي باشند و حضورشان چيز دور از انتظاري نيست.

 

‌گفته شده تا به اينجاي کار ٣٠ اسم به رئيس‌جمهوري تحويل داده شده است، به‌جز خانم ابتکار و مولاوردي چه اسامي ديگري مطرح است؟

اين عدد حدودي بوده و تعداد بيش از ٣٠ نفر بوده است. اينکه اسم نمي‌بريم به اين دلیل است که الان نام هر ٣٠ نفر در ذهن من نيست. ولي زنان توانمند در حد وزارت شناسايي شده‌اند و مي‌توانند جايگاه مناسبي در کابينه دوازدهم داشته باشند. البته رئيس‌جمهوري در ديدار با زنان توانمند گفته بودند هنوز زناني که در آن سطح باشند نداريم.

 

‌آيا واقعا زني که بتواند در قد و قامت وزارت مطرح شود، نداريم؟

اتفاقا بررسي‌ها نشان داده زنان توانمندي در سطح وزارت مطرح‌ هستند. 

 

‌البته آقاي رئيس‌جمهور به‌تازگي به مسئله شايسته‌سالاري نيز اشاره کرده‌اند، آيا اين مسائل مي‌تواند مانعي برای حضور زنان در کابينه باشد؟

شايد صحبت اين بود که زنان بايد مراحل را طي کنند و رشد گام‌به‌گام داشته باشد. شايد هم نظرشان اين بوده و اينکه واهمه دارند و فکر مي‌کنند وزارتخانه جاي آزمون و خطا نيست. اين هم خودش کمي اجحاف است. آقايان مي‌توانند ريسک کنند، ولي زنان نه!؟ آقاياني هم بوده‌اند که وزير شدند و موفق نبودند. روي اين حساب نمي‌شود شانس وزيرشدن را از زنان گرفت به اين بهانه که آنها خوب عمل نمي‌کنند.

 

ما هم نمي‌خواهيم ريسک کنيم و براي نمونه آموزش‌وپرورش را به يک زن ضعيف بسپاريم، اما وقتي تحقيق ما نشان داده زنان توانمند در سطح برعهده‌گرفتن پست وزارتخانه‌هايي از جمله وزارت آموزش‌وپرورش مطرح‌اند ديگر بهانه‌اي نمي‌ماند. زنان توانمند مي‌توانند در کنار معاونان خوب و مشاوران خوب، عملکرد خوب و چشمگيري داشته باشند. اتفاقا خانم‌ها نشان داده‌اند سوابق مديريتي خوبي داشته‌اند و هرگاه در سمتي قرار گرفته‌اند، نه‌تنها مشکلي نبوده که در مباحث مديريتي بسيار توانمند ظاهر شده‌اند، ازجمله خانم زهرا شجاعي، اشرف بروجردي، خانم احمدي‌پور در ميراث و بسياري ديگر. 

 

‌به اين ترتيب مي‌توان گفت احتمال حضور وزير زن در کابينه زياد است؟

انتصاب وزير زن به قوت خودش باقي است. رئيس‌جمهوري مختار است و مشاوراني دارد و با آنها مشورت مي‌کند و تصميم‌گير نهايي نيز شخص رئيس‌جمهوري‌ هستند، اما بالاخره مشورت‌ها، لابي‌ها و نامه‌نگاري زنان و مردان در اين مسير بي‌تأثير نخواهد بود.

 

آقاي روحاني به‌خوبي مي‌دانند ما دنبال سهم‌خواهي نيستيم، ولي بالاخره وقتي تلاش‌ها به سرانجام نرسد، دلسرد مي‌شويم؛ اما تعامل ادامه خواهد داشت. اميدواريم آقاي روحاني نامه اخير ١٥٧ نماينده مجلس در ضرورت انتصاب وزير زن را در نظر بگيرند.

 

 

 اخبار اجتماعی  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------