جزئیات تقلب در بازار برنج



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی  ,تقلب در بازار برنج

 

چندین سال است که پدیده‌ای تاسف بار در بازار برنج مشاهده می‌شود و آن، تقلب در عرضه برنج است. همه مردم برنج ایرانی را به عطر و طعم منحصربفردو بی‌نظیر آن می‌شناسند. به همین دلیل است که برنج ایرانی نیازی به تبلیغ ندارد و همه مردم اگر توانایی مالی داشته باشند قطعا برنج ایرانی را به برنج خارجی ترجیح داده و خریداری می‌کنند. اما مشکل آنجاست که برخی از واسطه‌ها‌، دلال‌ها و حتی واردکنندگان برنج که از اعتبار برنج ایرانی به خوبی آگاه هستند دست به اقدامات تاسف باری می‌زنند که به حیثیت و اعتبار برنج ایرانی خدشهوارد می‌کند.

 

این افراد با مخلوط کردن برنج‌های نامرغوب وارداتی با برنج ایرانی، برنج مخلوط شده را با نام برنج ایرانی وارد بازار کرده و مشتریان از همه جا بی‌خبر نیز به تصور اینکه این برنج، ایرانی است آن را خریداری می‌کنند. نکته قابل تامل این است که این تقلب آنچنان ماهرانه انجام می‌شود که نه‌تنها مردم عادی بلکه کارشناسان فن نیز نمی‌توانندآن را تشخیص دهند. آفتاب یزد به همین منظور با محمدصادق حسنی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده رشت گفتگویی انجام داده است.

 

حسنی تصریح کرد: من به دلیل اینکه هم خودم تولیدکننده برنج هستم و هم نسبت به وضعیت بازار برنج آشنایی کامل دارم کاملا نسبت به تقلب‌های مختلف در بازار برنج آشنا هستم. برنج گیلان بهترین برنج ایران و بلکه آسیاست و این استان 45درصداز برنج داخلی را تولید می‌کند. متقلبان بازار برنج در هر گونی، بیش از 50 درصد آن را با برنج خارجی پر کرده و با برنج ایرانی مخلوط می‌کنند.

 

وی افزود: برخی از انواع برنج‌های خارجی هستند که ازنظر ظاهری، هیچ گونه تفاوتی با برنج ایرانی ندارند و متقلبان بازار برنج این برنج‌ها را به عنوان برنج داخلی می‌فروشند و حتی خود من که در عرصه برنج فعالیت می‌کنم و در این کار بزرگ شده‌ام متوجه نمی‌شوم که این برنج، داخلی است یا خارجی. این متقلبان و سودجویان برنج خارجی که کیلویی 2500 تا 3000 تومان است را تا 70درصد با برنج ایرانی کیلویی 11 هزار تومان مخلوط می‌کنند.

 

حالا شما خودتان حساب کنید که این افراد چه سود هنگفتی از این کار می‌برند. من در این خصوص با مسئولان ذی‌ربط خیلی صحبت کرده‌ام. معتقدم معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خیلی ضعیف عمل می‌کند و در واقع در این خصوص کاربلد نیست. مجلس در چند سال پیش در مصوبه‌ای مسئولیت تنظیم بازار و کالاهای اساسی که یکی از مهم‌ترین آنها برنج است را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد. معتقدم وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نداشتن نیروی متخصص در بحث تنظیم بازار، بازار را رها کرده است.

 

این نماینده مجلس گفت: من در یک مغازه برنج فروشی در تهران دیدم که نوشته بود برنج‌ها‌شمی درجه یک را کیلویی 9 هزار تومان می‌فروشد. این در حالی است که خود من 2 هفته پیش محصول برنج زمین کشاورزی خودم را کیلویی 11 هزار تومان فروخته بودم. خب وقتی برنج‌ها‌شمی در تهران کیلویی 9هزار تومان فروخته می‌شود به معنای آن است که برنج خارجی ارزان‌قیمت را با برنج ایرانی مخلوط کرده و به نام برنج‌ها‌شمی در بازار می‌فروشند. البته این تقلب خیلی ماهرانه انجام می‌شود و مشتریان اصلا متوجه این تقلب نمی‌شوند. در همین شهر رشت من برنج فروشی‌هایی را می‌شناسم که برنجمخلوط را به نام برنج ایرانی عرضه می‌کنند.

 

متاسفانه درباره این روش‌های تلقب هیچ گونه اطلاع‌رسانی‌ای انجام نمی‌شود. وزارت جهاد کشاورزی نیز هیچ اقدام عملی برای مقابله با این وضعیت انجام نمی‌دهد. البته برخی از وارد کنندگان برنج نیز برای سود بیشتر این گونه اقدامات را انجام می‌دهند. حسنی با انتقاد از واردات برنج گفت: سال گذشته،هیئت وزیران مصوبه‌ای داشت که براساس آن، واردات برنج در فصل برداشت این محصول ممنوع است اما امسال این مصوبه توسط معاون اول رئیس‌جمهور لغوشده است.

 

اخیرا برنجی از تایلند وارد شده که از نظر ظاهری نمی‌توان تفاوت آن را با برنج داخلی تشخیص داد وبرخی واردکنندگان و دلال‌ها با استفاده از این موضوع، برنج مربوطه را به عنوان داخلی عرضه می‌کنند. حسنی همچنین در گفتگو با خانه ملت، درباره وضعیت فروش برنج‌ها‌ی تایلندی در بازار کشور،گفت: برخی‌ها‌ با مخلوط کردن برنج ایرانی با برنج‌ها‌ی بی کیفیت خارجی از جمله تایلندی نه تنها سلامت مردم، بلکه اقتصاد برنجکاران داخلی را نیز به تاراج می‌برند.عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، یادآورشد: وزارت کشاورزی هیچ نوع کنترلی در بازار استراتژیک برنج ندارد.

 

 اخبار  اقتصادی - آفتاب یزد/ علی اکبر سمیعی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------