حکایت دانش‌آموزانی که هدایت تحمیلی می‌شوند



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی ,هدایت تحمیلی

این روزها در بین دانش آموزان پایه نهم بازار انتخاب رشته و هدایت تحصیلی گرم است، اما برخی دانش‌آموزان با وجود میل باطنی خود مجبور می‌شوند در رشته‌هایی ادامه تحصیل بدهند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند. 

به گزارش ایسنا، وارد مدرسه که می‌شوم دانش‌آموزان با در دست داشتن فرم‌های انتخاب تحصیلی در کنار خانواده‌های خود سرگردان ایستاده‌اند؛ سرگردانی که حکایت از بلاتکلیفی آینده دانش آموزان دارد. دانش‌آموزانی که اغلب از رشته انتخابی خود راضی نیستند و برخی از آن‌ها با چشمانی گریان خواهان ادامه تحصیل در رشته موردعلاقه خود هستند، برخی نیز از پذیرفته شدن در رشته موردنظر با خوشحالی مدرسه را ترک می کنند.

 

سعید پاینبرد معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص می‌گوید: برای سال تحصیلی 97-96 از مجموع در حدود 15 هزار و 800 دانش‌آموز پایه نهم استان 9320 نفر در شاخه نظری به ترتیب علوم تجربی 3 هزار و 906 نفر، علوم انسانی 3 هزار و 730 نفر و ریاضی فیزیک هزار و 684 نفر و بقیه دانش آموزان در شاخه فنی وحرفه ای و شاخه کاردانش ثبت‌نام خواهند کرد.

 

 وی تأکید می‌کند: با توجه به شرایط نیروی انسانی موجود، فضاهای آموزشی و تجهیزات فعلی امکان توسعه بیش از ظرفیت اعلام‌شده وجود ندارد.

 

زهرا تهرانی، مادر یکی از دانش‌آموزانی است که نگران آینده دختر خود است، می‌گوید: معدل دخترم 19.21 است و تمام تلاش خود را برای رفتن به رشته تجربی کرده، اما هنگام ثبت‌نام می‌گویند معدلش کم است و نمی‌تواند در این رشته ثبت‌نام کند.

 

 وی ادامه می‌دهد: می‌گویند باید تراز دخترت به تجربی برسد این در حالی است که دخترم در رشته تجربی تراز بالاتری نسبت به دیگر رشته‌ها دارد؛ او حتی در قسمت نظر معلم و خانواده و مشاور و تراز تحصیلی رتبه خوبی کسب کرده است ولی متأسفانه به بهانه کم بودن تراز و معدل از ثبت‌نام وی خودداری کردند و می‌گویند باید به کاردانش برود؛

 

این مادر دانش‌آموز خاطرنشان می‌کند: به ما می‌گویند اگر خیلی دوست داری تجربی بخواند فرزندت را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کن اما هزینه ثبت‌نام در این مدارس بسیار بالا است و افرادی که توانایی مالی ندارند به‌ناچار باید رشته‌های دیگر را انتخاب کنند که علاقه در آن نقشی ندارد.

 

 امانی، مادر یکی دیگر از دانش آموزان به خبرنگار ما می‌گوید: معدل دخترم 17 است ولی می‌گویند حتی نمی‌تواند رشته انسانی درس بخواند، این‌چنین انتخاب رشته که علاقه دانش آموزان را در نظر نمی‌گیرند قطعاً عواقب خوبی ندارد.

 

وی می‌گوید: دخترم دیگر انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارد چراکه با وجود اینکه معدلش 17 است همه به او می‌گویند معدلت خیلی کم است؛ هدایت تحصیلی مبنای مشخصی ندارد و مدارس، هر کس را که دوست داشته باشند ثبت‌نام می‌کنند و با معدل کاری ندارند.

 

به گزارش ایسنا، امسال انتخاب رشته دانش‌آموزان پس از ۲۳ سال در پایان پایه نهم و بر اساس ملاک‌هایی از جمله نمرات درسی با ۳۵ امتیاز و امتیازات مشاوره‌ای با ۶۵ امتیاز، نظر والدین با ۵ امتیاز، نظر مشاوران مدارس با ۱۰ امتیاز، نتایج آزمون‌های استعداد سنجی با ۳۰ امتیاز، نمرات تحصیلی دانش‌آموز با ۳۵ امتیاز و نظر معلمان ۱۰ امتیاز و نظر دانش‌آموز ۱۰ امتیاز انجام می‌شود.

 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان قزوین یادآور می‌شود: معدل دانش‌آموز ملاک هدایت تحصیلی نبوده و نمرات پایانی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم دانش‌آموز به‌صورت درس به درس بر مبنای تراز 100 نمره دانش‌آموز خواهد بود.

 

وی تصریح می‌کند: برای اینکه این ثبت‌نام‌ها و توزیع دانش آموزان منطقی و عادلانه باشد ثبت‌نام بر اساس فرم شماره 7 و امتیازی که کسب کرده‌اند در گروه‌های الف، ب و … تقسیم‌بندی می‌شود و ثبت‌نام‌ها به ترتیب از امتیاز 100 شروع و در هر کجا ظرفیت‌ها تکمیل شد ثبت‌نام متوقف خواهد شد.

 

پاینبرد خاطرنشان کرد: فرم 6 براساس میل و رغبت دانش‌آموز، نظر والدین و دبیر و مشاور، دو آزمون مشاوره‌ایی که گرفته‌شده و 35 درصد سوابق تحصیلی تشکیل‌شده است و این فرم فقط جنبه توصیه‌ای دارد و راهنمای ثبت‌نام است. در فرم شماره 7 هدایت تحصیلی عملکرد سوابق تحصیلی دانش آموزان که نشان‌دهنده توانایی و استعداد دانش‌آموز است ملاک عمل قرارگرفته است.

 

به گزارش ایسنا، این روزها اگر سراغ مدارس دوره دوم بروید، می‌بینید که از این‌دست اعتراض‌ها توسط دانش آموزان با معدل‌های بالای ۱۸ به رشته‌های علوم انسانی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت‌شده‌اند، زیاد است.

 

مبینا یکی از دانش‌آموزانی است که با وجود  داشتن معدلی بالای 19 نمی‌تواند در رشته‌های تجربی و ریاضی ثبت‌نام کند.

 

 وی با اشاره به آزمون میل و رغبت دانش آموزان می‌گوید: من و یکی از همکلاسی‌هایم باهم فرم رغبت را پر کردیم و به سؤالات زیادی پاسخ دادیم، حال دوستم می‌تواند وارد رشته تجربی شود ولی من نمی‌توانم.

 

وی می‌گوید: من حاضرم حتی رشته ریاضی بخوانم و تغییر رشته بدهم اما می‌گویند نمی‌توانم حتی در رشته ریاضی تحصیل کنم، فکر می‌کنم برگه هدایت تحصیلی من اشتباه صادر شده است و مدرسه حاضر نمی‌شود که مجدداً بررسی کند.

 

دانش‌آموز دیگری می‌گوید: معدلم ۱۹.۶۰ شده است و اولویت اولم علوم انسانی است درصورتی‌که فکر می‌کردم ریاضی یا تجربی باشد.

 

پاینبرد در این خصوص می‌گوید: لازم به توضیح است در آموزش‌وپرورش محدودیت‌هایی ازجمله دبیر تخصصی، فضا و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی وجود دارد و بر این اساس امکان ثبت‌نام همه دانش‌آموزانی که به یک‌رشته خاص مانند علوم تجربی علاقه‌مندند هستند وجود ندارد.

 

وی ادامه می‌دهد: تراز هر منطقه با سایر مناطق متفاوت است و براساس میزان ظرفیت هر منطقه تعریف می‌شود. دانش آموزان در صورت وجود ظرفیت در مناطق دیگر می‌توانند با توجه به تراز منطقه مقصد جهت ثبت‌نام مراجعه کنند.

 

به گزارش ایسنا، یکی از اصلی‌ترین مشکلات هدایت تحصیلی، محدود بودن ظرفیت رشته‌ها در مناطق است یعنی عملاً علاقه، معدل و استعداد خیلی ملاک نیست و پذیرفته‌شدگان در هر رشته بر اساس بالاترین امتیاز، در ثبت‌نام پذیرفته می‌شوند.

 

پاینبرد یادآور می‌شود: دانش‌آموزانی که در فرم هدایت تحصیلی مجاز به انتخاب رشته خاصی نشده‌اند می‌توانند در امتحانات شهریورماه سال جاری شرکت کرده و نمره خود را ارتقا دهند و در صورت وجود ظرفیت در رشته موردنظر ثبت‌نام کنند. لازم به توضیح است اولویت این دانش آموزان در گروه دال قرار خواهد گرفت و در صورت وجود ظرفیت ثبت‌نام خواهند شد.

 

به گزارش ایسنا، یکی از عواملی که باعث موفقیت تحصیلی می‌شود علاقه است اما این روزها در انتخاب رشته دانش‌آموزان، صرفاً علاقه و حتی نمرات و معدل دانش آموزان ملاک نبوده و عوامل دیگر سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند که باید این مسئله به‌صورت ریشه‌ای مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------