تهران در محاصره 50 میلیون موش نروژی



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,موش‌های تهران

 

آمار موش‌های تهران مشخص نیست. موش‌های قهوه‌ای که در جوی‌‌های تهران می‌دوند و آنقدر بزرگ شده‌اند که گربه‌ها و سگ‌های تهران هم از آنها واهمه دارند. مدیریت 12ساله شهرداری تهران جوی‌‌هایی به شهردار جدید تحویل می‌دهد پر از موش‌های چاق و چله و زبل و تعدادشان هم روز به روز بیشتر می‌شود.

 

شهرداری در اولین اعلام خود تعداد این موش‌ها را یک الی دو میلیون اعلام کرد و بعد از مدتی در آمارهای غیررسمی به وجود 5میلیون موش در تهران هم رسیدند اما حالا این آمار به گفته محمد حقانی، نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر به حداقل 50میلیون رسیده است. او در پاسخ به این سوال که بعضی معتقدند که مخازن زباله تهران باعث افزایش موش‌ها در تهران شده است، آیا مخازن زباله در تهران به صورت استاندارد جانمایی شده یا خیر؟ به آفتاب یزد می‌گوید: «در حال حاضر 75هزار مخزن زباله در سطح شهر تهران وجود دارد و متاسفانه شورای شهر هم در برنامه مصوب خود پیش‌بینی کرده که این مخازن به دوبرابر افزایش یابد. کل این مخازن باید جمع‌آوری شود. وجود این مخازن در معابر شهر تهران، خلاف قوانین پسماند است.»

 

محمد حقانی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باید جایگزین این مخازن بزرگ، با بوی بسیار نامطبوع شود؟ تاکید می‌کند: «هیچ چیزی نباید جایگزین این مخازن زباله شود. باید تفکیک از مبدا صورت گیرد، دریافت زباله از مبادی تولید و تعبیه مخازن کوچک زباله در معابر (برای زباله‌هایی که در دست عابران هست نه برای زباله‌های خانگی و...) باید در دستور کار قرار گیرد. باید مخازن زباله مانند دهه 70 باشد، همان مخازنی که روی آن نوشته بود: «شهر ما، خانه ما».

 

این اتفاق باید بیفتد زیرا این مخازن بزرگ هزینه نگهداشت و توسعه بسیار سنگینی دارند و بازسازی و نوسازی آن هم هزینه زیادی دارد. در حال حاضر بودجه بسیار هنگفتی در این راستا هزینه می‌کنیم، باید همه هزینه‌های هنگفتی که برای سطل‌های زباله می‌کنیم را جمع‌آوری کرده و براساس قانون تشکیل سازمان پسماند، قوانین پسماندها و آیین‌نامه‌های اجرایی آن که در سال 83 به تصویب رسید، تمام این مخازن باید جمع‌آوری شوند و از مبادی تولید (اعم از زباله‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و کشاورزی) زباله‌ها تحویل سازمان پسماند شود. مشارکت مردم که در قانون پسماند پیش‌بینی شده تفکیک زباله توسط مردم و تحویل به شهرداری است.»

 

وی با اشاره به اینکه در اصفهان تفکیک زباله از مبدا به صورت کامل اجرایی شده است، می‌افزاید: «کیسه زباله دادن به مردم یک نوع آموزش و تشویق است. حتی در قبال زباله‌های خشک مواد شوینده و کیسه زباله می‌دهند. اگر تفکیک از مبدا صورت بگیرد بسیاری از مسائل زیست‌محیطی و مشکلات بهداشتی شهر حل خواهد شد.»

 

نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر، با بیان اینکه مخازن زباله در افزایش موش‌ها تاثیر داشته، تاکید می‌کند: «موش‌ در جایی زندگی می‌کند که سه خصیصه وجود داشته باشد: 1) مرطوب باشد 2) مخفیگاه داشته باشد 3) تغذیه کافی هم داشته باشد. اگر جوی‌ها شکاف، درز و شکستگی داشته باشند مخفیگاهی برای موش‌ها خواهد شد. رطوبت معمولا در جوی‌ها هست و هر چه زباله و آشغال در آنها زیادتر باشد، باعث زاد و ولد بیشتر موش‌ها می‌شود.» به گفته او؛ «هر جفت موش نروژی در تهران در سال 700موش تولید می‌کند. یعنی زاد و ولد آنها بسیار زیاد است و آنچه ما را دچار مشکل می‌کند و معضلی برای شهر شده، وفور موش است. البته بر اصل قانون تنازع بقا وجود گونه‌های حیوانی نیاز است این واقعیتی است که اگر کمبود موش داشته باشیم، هم بد است.»

 

محمد حقانی با بیان اینکه موش و ازدیاد نسل آن را نمی‌توان کنترل کرد، می‌گوید: «شرایط طبیعی باید طوری آماده شود که نسل آن منقرض شود. اصل تنازع بقا در طبیعت وجود دارد. چرا الان آفات درخت‌ها زیاد شده است؟ زیرا کفشدوزک‌ها، زنبورک‌ها و... را با سم‌پاشی از بین برده‌ایم در نتیجه آفات و بیماری‌ها افزایش پیدا کرده است.»

 

نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر، با بیان اینکه خود مدیران شهرداری می‌گویند دو میلیون موش در تهران وجود دارد، می‌افزاید: «موش‌ را نمی‌توان شمارش کرد بلکه طبق معیارهایی باید شمارش شود و این ضوابط در مراکز تحقیقاتی وجود دارد. باید از مراکزی مانند انیستیتو پاستور کمک بگیرند تا متوجه شوند که مبارزه با موش‌‌ها هم زیاد شده است. نحوه مبارزه فیزیکی و شیمیایی زیاد شده است. مبارزه فیزیکی همان گرفتن درزها و نریختن آشغال در جوی‌‌ها و مبارزه شیمیایی با طعمه گذاری و عقیم‌کردن موش‌هاست. خودشان تا دو میلیون اعلام کردند اما به 50میلیون موش‌ هم می‌رسد.»

 

اخبار  اجتماعی  - آفتاب  یزد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------