تخلفات شهرداري را افشا مي‌كنم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

.قاليباف فقط ايستگاه افتتاح كرد، نه خط مترو

  از ساختن پل صدر رنج ‌بردم 

 «محمد علي افشاني» استاندار فارس و يكي ديگر از ٧ گزينه شهرداري تهران كه با وجود سابقه طولاني در پست‌هاي اجرايي، تاكنون در كسوت گزينه شهرداري تهران كمتر در رسانه‌ها ظاهر شده است، ديروز در نشستي خبري به تشريح برنامه‌هايش براي شهر تهران پرداخت. افشاني كه برنامه‌اش را با محور «تهران شهر زيست‌پذير» و «شهروند مشاركت‌پذير» آماده كرده است، گفت: اين واژه جديدي است كه با برنامه‌ريزي دقيق با تطبيق نسبت به هزينه‌ها و درآمدها بايد آن را محقق‌ سازيم.

 

وي افزود: ابتدا بايد اهداف مشخص شود و راهبردها براي رسيدن به آن اهداف نيز شناسايي و روش‌هاي اجرايي در آن نيز به‌صورت جزء به جزء تعيين شود. او با اشاره به معضلات شهرداري در بخش مالي گفت: اين روز‌ها هركسي با من برخورد مي‌كند درباره مشكلات مالي شهرداري تهران و برنامه من براي حل اين معضل مي‌پرسد.

 

نكته اين سوال در اين است كه همه افراد فقط مشكلات مالي شهرداري را ديده‌اند و نسبت به آن حساس شده‌اند اما مشكل مالي يكي از هزاران مشكل شهرداري تهران است. معضلات تهران بسيار زياد بوده اما مساله اصلي تهران مشكلات زيستي است. زيست‌پذيري شاخص بهبود كيفيت زندگي در شهر است. بايد كاري انجام دهيم تا مردم از زندگي در شهر لذت ببرند. موضوع «شهر زيست‌پذير» يك موضوع بين‌المللي است كه در اكثر نقاط دنيا اين برنامه در حال اجراست. مشكلات زيست‌محيطي مانند آلودگي هوا يكي از مهم‌ترين معضلات تهران است. 

 

او در ادامه با اشاره به طرح تفصيلي و جامع تهران گفت: اين يك سند بالا دستي است، با اين وجود اما بايد پرسيد كه چند درصد طرح تفصيلي اجرا شده است؟ يكي از اصول زيست شهري حمل و نقل پايدار است. تهران در شاخص‌هاي زيست شهري از ۱۸۹ شهر رتبه ۱۷۹ را به خود اختصاص داده است.

 

اما «محمد علي افشاني» استاندار فارس و يكي ديگر از ٧ گزينه شهرداري تهران كه با وجود سابقه طولاني در پست‌هاي اجرايي، تاكنون در كسوت گزينه شهرداري تهران كمتر در رسانه‌ها ظاهر شده است، ديروز در نشستي خبري به تشريح برنامه‌هايش براي شهر تهران پرداخت. افشاني كه برنامه‌اش را با محور «تهران شهر زيست‌پذير» و «شهروند مشاركت‌پذير» آماده كرده است، گفت: اين واژه جديدي است كه با برنامه‌ريزي دقيق با تطبيق نسبت به هزينه‌ها و درآمدها بايد آن را محقق‌ سازيم.

 

وي افزود: ابتدا بايد اهداف مشخص شود و راهبردها براي رسيدن به آن اهداف نيز شناسايي و روش‌هاي اجرايي در آن نيز به‌صورت جزء به جزء تعيين شود. او با اشاره به معضلات شهرداري در بخش مالي گفت: اين روز‌ها هركسي با من برخورد مي‌كند درباره مشكلات مالي شهرداري تهران و برنامه من براي حل اين معضل مي‌پرسد. نكته اين سوال در اين است كه همه افراد فقط مشكلات مالي شهرداري را ديده‌اند و نسبت به آن حساس شده‌اند اما مشكل مالي يكي از هزاران مشكل شهرداري تهران است. معضلات تهران بسيار زياد بوده اما مساله اصلي تهران مشكلات زيستي است. زيست‌پذيري شاخص بهبود كيفيت زندگي در شهر است.

 

بايد كاري انجام دهيم تا مردم از زندگي در شهر لذت ببرند. موضوع «شهر زيست‌پذير» يك موضوع بين‌المللي است كه در اكثر نقاط دنيا اين برنامه در حال اجرا است. مشكلات زيست‌محيطي مانند آلودگي هوا يكي از مهم‌ترين معضلات تهران است. او در ادامه با اشاره به طرح تفصيلي و جامع تهران گفت: اين يك سند بالا دستي است، با اين وجود اما بايد پرسيد كه چند درصد طرح تفصيلي اجرا شده است؟ يكي از اصول زيست شهري حمل و نقل پايدار است. تهران در شاخص‌هاي زيست شهري از ۱۸۹ شهر رتبه ۱۷۹ را به خود اختصاص داده است.

 

مهم‌ترين بخش اين موضوع «ريل پايه» است. در بلگراد خيابان‌ها هم اتومبيل رو است هم ريل پايه. كاهش وابستگي به سوخت‌هاي فسيلي از ديگر برنامه‌هاي من براي شهر زيست‌پذير است.

وي با ذكر اينكه برخلاف ادعاهاي مطرح شده، در مديريت ۱۲ساله آقاي قاليباف توجه ويژه‌اي به مترو نشده و فقط ايستگاه افتتاح شد اما به موضوعات ريشه‌اي در مترو توجه نشده است گفت: سياستمداراني كه وعده بهشت مي‌دهند مردم را به جهنم مي‌برند. مشكلات تهران اينقدر زياد است كه طي ۳ يا ۴ سال نمي‌توان آن را درست كرد و وعده حل مشكلات تهران در كوتاه‌مدت را نمي‌دهم.

 

افشاني از مشاركت اجتماعي به عنوان يكي از الزامات ضروري براي اداره شهر ياد كرد و گفت: شهرداري به مشاركت و اعتماد اجتماعي نياز مبرم دارد. مشاركت اجتماعي و اعتماد اجتماعي زماني براي شهرداري اتفاق مي‌افتد كه شعار شهرداري شيشه‌اي، محقق شود. مردم بايد بدانند كه چه تصميمي در شهرداري گرفته مي‌شود و چه قراردادهايي امضا مي‌شود. يكي از برنامه‌هاي مورد تاكيد رهبري، حاشيه‌نشيني است.

 

وي همچنين در پاسخ به سوالي با اين مضمون كه اگر شهردارشويد، آيا با تخلفات قاليباف در طول دوران مديريت شهرداري تهران برخورد خواهيد كرد و آنها را افشا مي‌كنيد ؟ گفت: صد درصد. سابقه كاري من در گذشته نشان مي‌دهد كه درباره تخلفات، سر سوزني تعارف با كسي ندارم و قطعا با تخلفات برخورد خواهم كرد.

 

وي درباره تغييراتي كه در صورت شهردارشدنش در كادر مديران شهرداري تهران رخ خواهد داد نيز گفت: من هميشه در مديريت نگاهي رو به جلو داشته و دارم و مخالف سياست حذفي هستم. تغييراتي در سطح مديران خواهم داشت اما در همين سيستم شهرداري فعلي نيز كارمنداني پاكدست هستند كه بايد حفظ شوند. من براي انتخاب مديران خود دو شاخصه تخصص و پاكدستي را مدنظر خواهم داشت تا هركسي با توجه به توانايي‌هاي خود به مردم تهران خدمت كند.

 

افشاني با تاكيد براينكه تهران را تنها كساني مي‌توانند بسازند كه دانش شهرسازي داشته باشند در انتقاد به ساخت پل طبقاتي صدر گفت: من به عنوان يك مهندس وقتي پل طبقاتي صدر ساخته مي‌شد رنج بسياري بردم چرا كه شاهد پايمال شدن حقوق شهروندي بودم كه به‌راحتي محيط آرام زندگي‌شان را از دست داده‌اند و چه كسي پاسخگوي حقوق شهروندي است؟!

 

او درباره تعامل شهرداري با دولت گفت: من ارتباط تنگاتنگي با مديران دولتي در تمام سطوح دارم و اين رابطه به تعامل ميان شهرداري و دولت كمك شاياني خواهد كرد. همچنين معتقدم بايد ارتباط شهرداري با كميسيون عمران و كميسيون بودجه مجلس شوراي اسلامي تقويت شود تا مشكلات تهران برطرف شود. شهردار آينده تهران وظايف بسياري دارد و بايد برنامه و توانايي مديريت داشته باشد. افشاني از «حمل و نقل» به عنوان يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي برنامه خود ياد كرده و گفت: شهرداري ۵۶۰۰۰ كارمند دارد. بيش از ۴۰درصد بودجه و بيش از ۶۲درصد بودجه عمراني وارد حمل و نقل مي‌شود. اوضاع بودجه عمراني شهرداري تهران نامساعد نيست اما متاسفانه مديريت اشتباه سبب هدر رفتن اين بودجه مي‌شود. محمدعلي افشاني، كانديداي شهرداري تهران گفت: بودجه عمراني و جاري شهرداري تهران بودجه كمي نيست ولي متاسفانه هزينه‌هاي شهرداري بسيار بالاست. جالب است كه براي تامين هزينه‌ها، وام‌هاي كلاني با بهره‌هاي سنگين گرفته شده است.

 

ظاهرا شهرداري وقتي وام مي‌گرفته مي‌دانسته كه خودش آن را بازپرداخت نخواهد كرد!اين كانديداي شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه بايد در شرايط بحراني هزينه كرد بهينه را مورد توجه قرار داد، تصريح كرد: همواره بايد تلاش كرد در شهرداري با هزينه بهينه بيشترين راندمان ايجاد شود بنابراين نبايد گرفتاري‌هاي روزمره، ما را در خود آنقدر غرق كند كه از مسائل اصلي غافل شويم. افشاني با اشاره به پروژه‌هاي عمراني هزينه بر خارج از اولويت براي شهر تهران گفت: من به عنوان يك مهندس وقتي پل طبقاتي صدر ساخته مي‌شد رنج بسياري بردم چراكه شاهد پايمال شدن حقوق شهروندي بودم كه به راحتي محيط آرام زندگي‌شان را از دست داده‌اند و چه كسي پاسخگوي حقوق شهروندي است؟!

 

افشاني رويكرد تبعيض محور براي ايجاد نقطه تعادل در تهران را مهم دانست و گفت: من با تبعيض مخالف هستم ولي در اين مورد اتفاقا معتقدم كه بايد با تبعيض در خدمت‌رساني به كاهش فاصله زندگي شهري كمك كنيم. وي عدم تعريف درست از تعامل ميان شورا و شهرداري را آسيب جدي دانست و گفت: بايد رابطه ميان شورا و شهرداري بازتعريف شود و شهردار بايد به مردم و نمايندگان‌شان پاسخگو باشد. افشاني شفافيت و پاكدستي را محور برنامه‌هاي خود دانست و گفت: هر شهرداري كه در تهران بر مسند كار قرار گيرد بايد در ابتدا به بررسي عملكردهاي تخلفي بپردازد و اموال عمومي به شهروندان بازگردانده شود تا بتوانيم با فسادستيزي و با نهادينه ساختن شفافيت و پاكدستي، شهرداري را كارآمد‌تر از گذشته كنيم البته من هرگز اقدامات گذشتگان را زير سوال نمي‌برم.

 

استاندار فارس خاطرنشان كرد: اگر از شهروندان درباره مهم‌ترين دغدغه‌هاي‌شان بپرسيم قطعا مساله ترافيك و آلودگي هوا مهم‌ترين دغدغه‌هاي آنها خواهد بود كه بايد براي آن فكر اساسي و جدي كرد و اين جزو مواردي است كه در متن برنامه‌ها با رويكرد تمركزي بدان مي‌پردازيم. افشاني با تاكيد بر اينكه بايد به مسائل شهري به صورت يكپارچه نگريست، گفت: مردم بايد در جريان همه برنامه‌ها و هزينه كردهاي شهرداري قرار بگيرند. وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تاكيد بر اهميت پاكدستي بين مسوولان و مديران اظهار داشت: اموال عمومي را هر كجا باشد بايد تعقيب كرد و چنانچه سوءاستفاده‌اي صورت گرفته باشد به تخلفات مربوطه رسيدگي شود.

 

افشاني خاطرنشان كرد: مساله دانش و تجربه تخصصي مساله مهمي است و من معتقدم بايد مشاغل در همه حوزه‌ها تخصصي باشد تا بتواند نياز جامعه را برطرف سازد. وي تصريح كرد: بايد اداره شهر به شهروندان سپرده شود و براي اين مهم بايد به ارتقاي سرمايه اجتماعي بپردازيم.

 

 اخبار اجتماعی  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------