خودکشی در کودکان؛ بحرانی که هنوز هم نادیده گرفته می‌شود



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی  , خودکشی در کودکان

مطالعات کمی در زمینه خودکشی دانش آموزان ابتدایی در مدارس انجام شده است، با این حال مطالعه ای که سال گذشته منتشر شد، تفاوت هایی در علل بروز خودکشی در سنین مختلف دوران کودکی و نوجوانی نشان می‌دهد. 

به گزارش خبرآنلاین؛ در یکی از روزهای ماه ژانویه، در یکی از شهرهای ایالت اوهایو در آمریکا، گابریل تای 8 ساله پس از بازگشت از مدرسه، خودش را با یک کروات حلق آویز می کند.

 

عصر آن روز مادر گابریل بدن بی جان او را در اتاق خوابش پیدا کرد. پس از این اتفاق، خانواده گابریل مدرسه او را در خودکشی فرزندشان مقصر دانستند و مدعی شدند او پیش از این حادثه مورد آزار و اذیت قرار گرفته است و مسئولان مدرسه والدین را در جریان این امر قرار نداده اند.

 

خودکشی در کودکان زیر 13 سال در ایالات متحده به ندرت مشاهده می شود، با این حال احتمالا میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در این گروه سنی بیش از آن چیزی است که به نظر می رسد.

 

وقوع بیش از 1300 مورد مرگ ناشی از خودکشی از سال 1999

 

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، از سال های 1999 تا 2015، 1309 کودک در سنین 5 تا 12 سال در ایالات متحده با اقدام به خودکشی از دنیا می روند.

 

نمودار یک: خودکشی کودکان سنین 10 تا 12 سال در ایالات متحده (1999-2015) 

  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی  , خودکشی در کودکان

این آمار نشان می‌دهد که در این دوره 17 ساله، تقریبا هر 5 روز یک کودک زیر 13 سال اقدام به خودکشی موفق داشته است! این میزان در فاصله سال های 2013 تا 2015 افزایش می یابد (یک خودکشی موفق به ازای 3.4 روز). که این افزایش به علت افزایش 54 درصدی خودکشی در سنین 11 تا 12 سال در مقایسه با سه سال قبل از آن بوده است.

 

این یافته ها با گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها مبنی بر افزایش میزان خودکشی در سنین 10 تا 14 سال منطبق است؛

 

نمودار دو: افزایش میزان خودکشی در سنین ۱۱ و ۱۲ سال در سال های 2015-2013 

  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی  , خودکشی در کودکان

با این حال هنوز هم شواهد نشان می دهد که میزان خودکشی در سنین قبل از نوجوانی، نسبت به سایر گروه های سنی شیوع کمتری دارد؛ در طول این 17 سال، 0.31 خودکشی در هر 100،000 نفر، درکودکان بین ۵ تا ۱۲ سال رخ داده است. در مقایسه با این میزان 7.04 مورد خودکشی در سنین ۱۳ تا ۱۸ سال در هر 100،000 نفر و 17.39 مورد خودکشی در سنین ۱۸ تا ۶۵ سال در هر 100،000 نفر در طول این مدت در ایالات متحده به وقوع پیوسته است.

 

درواقع میزان بروز خودکشی در کودکان با افزایش سن، افزایش می یابد. با این حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها مواردی از وقوع خودکشی در سنین 7،6،5 سالگی را هم گزارش کرده است؛ تعداد خودکشی در این سنین به ترتیب دو ، چهار و هشت مورد در بازه زمانی مورد مطالعه گزارش شده است.

 

نمودار سه: خودکشی در سنین 9-5 سال در ایالات متحده در سال‌های 2015-1999

  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی  , خودکشی در کودکان

 

چرا کودکان اقدام به خودکشی می کنند؟

 

مطالعات کمی در زمینه خودکشی دانش آموزان مقاطع ابتدایی در مدارس انجام شده است، با این حال مطالعه ای که سال گذشته در ژورنال کودکان به چاپ رسید، تفاوت هایی در علل بروز خودکشی در سنین مختلف دوران کودکی و نوجوانی نشان می‌دهد.

 

این مطالعه، میزان خودکشی در 17 ایالت در آمریکا را در سال های 2003 تا 2012، در دو گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال و ۱۲ تا ۱۴ سال مورد مطالعه قرار داده است.

 

مشکلات ارتباطی - از قبیل مجادلات و سایر مسایل کودکان با دوستان و نزدیکان و افراد خانواده - شایع ترین علت بروز خودکشی در هر دو گروه سنی بود.

 

شیوع اختلالات شناخته شده اعصاب و روان در هر دو گروه سنی یکسان بوده است (حدود 33 درصد)، اما تفاوت های جالبی در نوع اختلالات مربوطه در این گروه های سنی مشاهده شد.

 

به گفته آریل شفتل، نویسنده مسئول در این مطالعه و یکی از محققان مرکز پیشگیری از خودکشی در بیمارستان عمومی کودکان در اوهایو، اختلال کم توجهی-بیش فعالی در گروه سنی ۵ تا ۱۱ ساله شایع تر است، در حالیکه در گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله، اختلالات مرتبط با افسردگی شایع بود.

 

شفتل معتقد است می تواند به این معنا باشد که کودکان با سنین کمتر نسبت به پاسخ های تکانه ای به مشکلات ایجاد شده، حساس تر هستند: این نکته که ما اختلال کم توجهی-بیش فعالی را در کودکان (۵ سال ۱۱ سال) مشاهده می کنیم، می تواند در انجام مداخلاتی تاثیرگذار در این گروه سنی کمک کننده باشد.

 

اکثر کودکانی که خودکشی کرده اند، پسر هستند

 

مطالعات نشان می دهد، بیشتر کودکان زیر 13 سالی که اقدام به خودکشی موفق داشتند پسر هستند؛ 76 درصد کودکان متوفی به علت خودکشی در سال های 1999 تا 2015، پسر بودند.

 

با این حال در این مطالعه میزان تمایل به انجام خودکشی در دخترها بیشتر بود. شفتل دراین‌باره معتقد است که هنوز تعداد دقیق دختران و پسران سنین ۵ تا ۱۲ سال که اقدام به خودکشی داشته اند، مشخص نیست.

 

در مطالعه مشابه دیگری نشان داه شده است که شمار کودکان ۵ تا ۱۷ ساله که به علت افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی در بیمارستان بستری شده بودند، طی یک دهه گذشته در ایالات متحده دو برابر شده است.

 

تبعیض های نژادی در حال رشد؟

 

تیم شفتل به یافته قابل توجه دیگری نیز در این مطالعه رسیده است؛ 36.8 درصد افراد خودکشی شده در سنین ۵ تا ۱۱ سال سیاه پوست بودند.

 

پژوهشگران علاقمند هستند تا علل این تفاوت های نژادی را دریابند. برخی مطالعات نشان می دهند که جوانان سیاه پوست در مقابل خشونت ها و عوامل استرس زا بیشتر آسیب پذیر هستند و در شرایط بحران های روحی و روانی از قبیل افسردگی و افکار خودکشی خدمات کمتری دریافت می کنند.

 

دکتر شفتل معتقد است که به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است؛ مطالعاتی جهت پی بردن به علل بالا بودن خودکشی در کودکان سیاه پوست و چگونگی پیشگیری از بروز خودکشی در سنین پیش از نوجوانی.

 

به گفته دکتر شفتل مطالعه درباره علل خودکشی در کودکان زیر 13 سال به خوبی صورت نگرفته است؛ تصور اینکه کودکانی در این سن کم قادر به کشتن خودشان باشند بسیار دشوار است: ما در تلاش هستیم تا این آگاهی را ایجاد کنیم که این مسئله اتفاق می‌افتد، ما چگونه می توانیم از بروز آن پیشگیری کنیم؟

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------