رازهای یک تخلف نجومی



  اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی  ,تخلف نجومی

اواسط آبان ماه سال 95 بود که براساس گزارش‌های رسیده درباره تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان، برخی از نمایندگان مجلس اعم از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصمیم گرفتند تحقیق و تفحص از این صندوق را کلید بزنند تا مشخص شود تخلفات صورت گرفته در این صندوق «اختلاس» است یا «بدهی معوق». 

بنابراین برای روشن شدن ابعاد این ماجرا محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با استناد به ماده 214 آیین نامه داخلی، طی نامه‌ای به رئیس مجلس 16 نفر از نمایندگان را به عنوان اعضای هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به علی لاریجانی معرفی کرد.

 

طبق این معرفی نامه قاسم احمدی لاشکی، سیدحمایت میرزاده، محمد حسن نژاد، فاطمه سعیدی، فریده اولاد قباد، داود محمدی (تهران)، اسدالله عباسی، جبار کوچکی‌نژاد، علیرضا سلیمی، محمدمهدی زاهدی، محمود صادقی، امیر خجسته، محمدباقر عبادی، سیدفرید موسوی، سیدعلی ادیانی وعبدالرضا بزرگ‌نژاد مامور شدند تا تفحص از این صندوق را کلید زده و به نتیجه برسانند. طبق قانون تیم تفحص کننده 6 ماه زمان دارد تا این تفحص را به نتیجه برساند و گزارش آن تحقیقات را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کند و هیات رئیسه زمانی را برای قرائت در صحن علنی مشخص کند. البته آنها زمان اعلام شده 3 ماه دیگر قابل تمدید است و تفحص کنندگان در صورت نیاز به زمان بیشتر می توانند درخواست کنند تا این زمان 3 ماه دیگر تمدید شود.

 

بنابراین نمایندگان در اولین اقدام خود از قوه قضائیه خواستند تا افرادی که در این پرونده دخیل بودند و مسئولیتی در این صندوق داشته اند ممنوع الخروج شوند. جبارکوچکی نژاد، به عنوان رئیس کمیته تفحص از این صندوق در خصوص آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود قرار است از خروج افرادی که در مظان اتهام هستند تا پایان تحقیق و تفحص جلوگیری شود ولی یک نفر از متهمان این پرونده از کشور خارج شده است و یک نفر نیز در هنگام خروج از کشور بازگردانده شده است.

 

او همچنین گفت که متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با قرار وثیقه آزاد بودند ولی مشخص نیست که چگونه برخی از آنها توانسته‌اند از کشور خارج شوند. الته با گذشت زمان و گستردگی ابعاد تخلفات این صندوق کمیته تفحص کننده نتوانست در وقت اول قانونی خود گزارش را به انتها برساند به همین دلیل از مجلس تقاضا کرد زمان تفحص را 6 ماه دیگر تمدید کند.

 

گفتنی است میرحمایت میرزاده، با اشاره به برگزاری جلسه صبح روز گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات که به‌منظور تصمیم‌گیری نهایی درمورد طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل شده بود اعلام کرد: بنابر قانون ۶ ماه فرصت برای بررسی ابعاد مسئله و انجام تحقیق و تفحص فرصت داشتیم که این مهلت به اتمام رسید و ۳ ماه نیز فرصت مجدد درخواست کرده و هم‌اکنون با توجه به سپری شدن ۹ ماه از زمان آغاز به کار هیات تحقیق و تفحص، عملاً فرصت دیگری باقی نمانده است، تصمیم گرفتیم جمع‌بندی آن‌چه تاکنون مورد بررسی قرار گرفته را در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار دهیم.

 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر این‌که مهلت قانونی انجام تحقیق و تفحص به اتمام رسیده است، گفت: بنابر نظر هیات رئیسه اقدام خواهیم کرد که یا مهلت انجام تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان ۳ ماه دیگر نیز تمدید خواهد شد یا در غیر این صورت هر آن‌چه تاکنون به‌دست آمده، در گزارشی برای قرائت در صحن جمع‌بندی شده و نهایتاً درصورت لزوم این گزارش در صحن قرائت خواهد شد. همچنین جبار کوچکی نژاد، رئیس تحقیق و تفحص از این صندوق روز گذشته در تکمیل اظهارات میرزاده طی گفت وگویی از محرز شدن ۱۳هزار میلیارد تومان تخلف مالی در این صندوق خبر داد.

 

بنابراین گفتنی است تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان تخلفاتی از نوع مالی است که به گفته اسدالله عباسی عضو دیگر کمیته تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان بنا به ضعف قانونی در این باره همراه با سواستفاده های مسئولان وقت صورت گرفته است. عباسی در گفت وگو با «ابتکار» با اشاره به دلایل چنین تخلفاتی گفت: «مقررات مدون و منسجم قانونی در این باره وجود نداشته است و این بی قانونی و عدم دستورالعمل قانونی باعث اعمال برخوردهای سلیقه‌ای مدیریتی و ناکارآمدی در این باره شده است که باعث حیف و میل منابع و دارایی ها و املاک سرمایه گذاران شده است.»

 

او در این گفت‌وگو تاکید کرد: «با توجه به ضعف مدیریتی و ناکارآمدی و حیف و میل سرمایه‌ها و خصوصا مفاسد اقتصادی در صندوق ذخیره باعث شد کمیسیون آموزش مجلس تصمیم بگیرد تفحص از صندوق فرهنگیان را انجام دهد. بنابراین با توجه به بررسی که در صندوق ذخیره انجام شد از شرکت های مربوط به پتروفرهنگ و همچنین شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان به عنوان بزرگ ترین و مهمترین شرکت های زیر مجموعه صندوق ذخیره را بررسی کردیم و در روزهای آینده تخلفات سایر شرکت ها را بررسی خواهیم کرد.

 

عضو هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در حال جمع بندی گزارش هستیم، اظهار کرد: «گزارش این تفحص باید اول در کمیسیون خوانده شود و اگر مورد تایید قرار گرفت به هیات رئیسه تقدیم می شود و هیات رئیسه هم پس از آن برای قرائت در هیات رئیسه ، زمانی را اختصاص می دهد.» البته عباسی در این باره اعلام کرد که با توجه به برخی ابهامات باقی مانده کار کمیته تحقیق و تفحص چند هفته دیگر نیز ادامه خواهد یافت و احتمالا تا آخر مهرماه پرونده تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان بسته خواهد شد. جلسه بعدی هم با حضور وزرای وقت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.» البته طبق تجربه تفحص‌های گذشته مجلس برخی تحقیق ها به‌سرانجام نمی رسند یا به حدی طولانی و زمان برمی ‌شوند که به دلیل هزینه بر شدن این تفحص‌ها مجلس به قولیبی خیال ادامه آن می شود و مردم همچنان پس از گذشت سال ها، در انتظار قرائت نتیجه گزارش مورد نظر هستند.

 

که این موضوع دلایل مختلفی دارد که در این گزارش بررسی عوامل آن جایی ندارد. ولی عباسی که عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان است به چند نمونه از دلایل طولانی شدن تفحص های ملس اشاره می کند. او یکی ازدلایل طولانی شدن تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را ابعاد و قلمرو وسیع کار دانست و اعلام کرد که در برخی تفحص ها نتیجه به دست نمی آید و این مربوط به محدودیت ابزارهایی است که در اختیار نمایندگان است.

 

همچنین محدودیت زمانی نمایندگانی که باید به حوزه انتخابیه خود هم سرشی کنند یکدیگر از این موانع است که باعث طولانی شدن زمان تفحص می شود. او البته اعلام کرد که شاخص‌های مهمی را استخراج کرده ایم و با وجود محدودیت هایی که در منابع انسانی از نظر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و کارشناسان بازرسی وجود داشته است، تلاش کرده ایم به گزارش مطلوبی برسیم.

 

این عضو تفحص کننده از صندوق فرهنگیان به مهمترین تخلفات صورت گرفته در این صندوق هم اشاره کرد و به «ابتکار» گفت:«مهمترین تخلفات صورت گرفته مربوط به تسهیلات بدون وثیقه و یا وثیقه های غیر قابل وصول و ضمانت نامه هایی که پشتوانه قانونی نداشته و با توجه به رانت و زد و بندهای انجام شدهاست و بخش زیادی از تسهیلات را در اختیار افراد خاص قرار داده اند.» او همچنین تاکید کرد که بخش قابل توجهی از این منابع عودت داده نشده و امکان بازگشت آنها هم وجود ندارد.

 

آنچه در جلسه اخیر کمیته تفحص گذشت

جبارکوچکی نژاد، رئیس این کمیته تفحص هم در تشریح مباحث مطروحه در جلسه روز گذشته کمیسیون آموزش درباره بررسی تخلفات این صندوق، توضیح داد: گزارش تخلفات بانک سرمایه به رئیس و مسئولان فعلی و سابق بانک ارجاع خواهد شد و آن‌ها باید تا هفته آینده مستنداتی در این باره از خود ارائه دهند. او ادامه داد: «نمایندگان کمیسیون آموزش و کمیته تحقیق و تفحص تاکنون مستندات مسئولان بانک سرمایه را دریافت نکرده‌اند و پس از استماع دفاعیات، گزارش کمیته جهت تکمیل و تقدیم به صحن تدوین خواهد شد.»

 

لازم به ذکر است که؛ تغییر ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان از سال 74 آغاز شده است و وزیر وقت 40 درصد از این صندوق را به نام وزرای آموزش و پرورش کرده است. همچنین سهام صندوق که دولتی بوده است را میان موسسات خصوصی تقسیم کرده است. بنابراین کمیسیون آموزش قرار است در جلسه بعدی از وزرای وقت برای توضیح و ارائه اسناد دعوت کند و توضیحات انها ر برای تکمیل پرونده بشنود و به گزارش اضافه کند. همچنین طبق مستندات کمیته تفحص کننده از صندوق ذخیره فرهنگیان حدود 13 هزار میلیارد تومان تخلف مالی در این صندوق محرز شده است که رقم قابل توجهی است.

 

البته کوچکی‌نژاد درباره میزان تخلفات دیگر گفته است: «حدود 2هزار میلیارد تومان از سهام این صندوق برای فرهنگیان و حدود 600 میلیارد تومان آن برای دولت بوده است لذا از نظر قانونی دولت، فرهنگیان، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید بر آن نظارت می‌کردند اما مسئولان وقت به بهانه خصوصی بودن صندوق مانع از این کار شده‌اند.» عباسی که عضو هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان است گفت: با توجه به مشکلاتی که چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی وجود دارد و دستیابی به برخی مدارک و مستندات سخت است، مشکلاتی بروز کند. در حالی که معتقدم کارکردها باید شیشه ای و شفاف باشد تا کسی جرات نکند تخلفی انجام دهد. این ساختارها باید به نحوی طراحی شود که امکان تخلف در سیستم وجود نداشته باشد و از بروز آن پیشگیری شود.

 

تخلف مالی 700 میلیارد تومانی شرکت‌های پتروفرهنگ

جبار کوچگی نژاد همچنین در توضیح گزارش ارائه شده درخصوص شرکت‌های پترو فرهنگ، خاطرنشان کرد: «در این جلسه به‌عنوان دومین نشست رسمی بررسی نتایج و ارائه گزارش کمیته به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوعات مرتبط با «شرکت‌های پتروفرهنگ» پرداخته شد، ضمن آنکه گزارش عملکرد مالی «بانک سرمایه» نیز تکمیل شد.» طبق گزارشات کارشناسان، شرکت‌های پتروفرهنگ در مجموع بیش از 700 میلیارد تومان دچار تخلف و زیان مالی شده‌اند و مقرر شده است دفاعیات مسئولان این شرکت‌ها در جلسه بعدی کمیسیون ارائه شود. بنابراین تلفات انجام شدهجدی تر از آن چیزی است که تا کنون خبر آن به طور رسمی و نیمه رسمی در رسانه ها اعلام شده بود.

 

کوچکی‌نژاد به تخلف دیگری در این صندوق اشاره کرد و گفت که حدود 112 میلیارد تومان نیز در صندوق سرمایه‌گذاری مشکوک به وصول شناخته شده است. او در این باره افزود: از سوی هیات رئیسه صندوق نیز یک سری پرداخت‌های غیرقانونی صورت گرفته است به عنوان مثال اگر مدیرعامل قبلی 7 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرده به یکباره دریافتی مدیرعامل جدید به 35 میلیون تومان رسیده است. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین به 800 میلیون تومان هدیه و جایزه به افراد خاص در این صندوق اشاره کرد و خبر داد: حدود 800 میلیون تومان دیگر هم از صندوق خارج شده که طبق گزارشات در قالب هدیه و جایزه به افراد خاص به دست افراد خاص رسیده است، ضمن آنکه مقدار مبلغی که در شهرستان‌ها از حقوق فرهنگیان کم شده هنوز مجهول است و واشکافی آن نیاز به زمان دارد.

 

کلام آخر

طبق اظهارات اعضای کمیته تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان آنها تا پایان مهر ماه گزارش قطعی خود را در باره تخلفات این صندوق به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهند داد و در اولین زمان مقرر گزارش نهایی این تفحص را در صحن علنی قرائت خواهند کرد. بنابراین جای شکر دارد که یکی ازتفحص های چالش برانگیز این سال‌ها پس از تفحص از بنیاد شهید که با وجود گذشت سال ها هنوز گزارش قطعی آن قرائت نشده و مردم همچنان منتظر اعلام نتیجه نهایی این تفحص هستند، به نتیجه خواهد رسید. گفتنی است با به نتیجه رسیدن گزارش نهایی تفحص ها گزارش قطعی به قوه قضائیه ارسال می شود تا با متخلفان برخورد قانونی شود تا دیگر کسی هوس نکند بابیت المال مثل جیب و ارثیه پدری برخورد کند و مال مردم را صرفا به این دلیل که مسئول نگهداری از آن است را با دوستان و نزدیکان خود قسمت کند.

 

  اخبار اجتماعی  -  اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------