روزنه های امید بازنشستگان سال های 95 به بعد



  اخبار اجتماعی,خبرهای   اجتماعی , بازنشستگان

بخشنامه افزودن سهم اضافه کار به مستمری بازنشستگان که اکنون به دلیل پیش بینی نشدن این موضوع در برنامه ششم توسعه برای بازنشستگان سال های 95 به بعد اجرا نمی شود، به تازگی با اظهار نظر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امیدواری هایی میان کارمندان و ذینفعان این بخشنامه بوجود آورد. 

محمود عسکری آزاد 17 تیرماه سال 1393، زمانی که جانشین معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری بود، بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد که براساس آن دیگر حق بیمه از اضافه کار کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی کسر نمی شد. نتیجه این بخشنامه کاهش 30 تا 40درصدی حقوق دوران بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت بیش از یک میلیون کارمند بود.

 

اجرا نشدن این بخشنامه برای بازنشستگان سال های بعد از 95 از همان ابتدا با واکنش کارمندان و ذینفعان آن مواجه شد زیرا با نگاهی هر چند گذرا به روند اجرای این بخشنامه، کاملا تضییع حقوق این دسته از مشمولان در آن دیده می شود.

 

مساله بسیار ساده است، چند صد هزار کارمند و بیمه شده در زمان اشتغال، همه سهم بیمه خود را برای بهره گیری از پاداش اضافه کار زمان بازنشستگی به بیمه پرداخت کرده اند و به طور طبیعی مثل بازنشستگان سایر سنوات باید از این حق قانونی یعنی دریافت پاداش اضافه کار بهره مند شوند اما قانون برنامه ششم توسعه کاملا در زمینه اجرا شدن و نشدن آن سکوت کرده و این موضوع کاملا دست سازمان تامین اجتماعی را برای شانه خالی کردن از اجرای این بخشنامه باز گذاشته است.

این سازمان با استفاده از سکوت برنامه ششم، در مقابل پیگیری ذینفعان، توپ را به زمین دولت انداخت و خود را مقید به اجرای برنامه ششم دانست. با اینحال سکوت قانون در این زمینه، به هیچ وجه وظیفه مسئولان ذیربط را در این زمینه کم نمی کند. بلکه موظف هستیم هر جایی که تضییع حقوقی انجام شده از طریق مبادی قانونی نسبت به استیفای این حق و حقوق افراد اقدام کنیم.اگر باور داریم که حقی از این افراد تضییع شده هیچ توجیهی برای شانه خالی کردن از بار این مسئولیت نداریم.

 

به تازگی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به رفع این مشکل اظهاراتی داشته است. وی با اشاره به بخشنامه افزودن سهم اضافه کار به مستمری بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی گفت: در خصوص بازنشسته های پس از سال 95 متناسب با کسوری که از اضافه کارشان کسر شده است، ضریبی محاسبه و به مستمریشان اضافه می شود.

 

محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با بیان این که برای مشمولان بیمه تامین اجتماعی که پس از سال 1395 بازنشسته می شوند بخشنامه جدیدی ابلاغ نمی شود، افزود: برای این مشمولان بر اساس همان بخشنامه قبلی عمل می شود.

 

در واقع نوبخت با درایت خاصی نسبت به رفع این مشکل به اظهارنظر پرداخته است. در این اظهار نظر قانون برنامه ششم نقض نشده چون قانون یاد شده در خصوص این بخشنامه سکوت اختیار کرده است بنابراین وقتی تضییع حقوقی در میان باشد، می توان از این فرصت به رفع مشکل پرداخت.

 

صدور بخشنامه جدید در این خصوص شاید قانون برنامه ششم را با چالش هایی روبرو کند بنابر این با علم به اینکه قانون برنامه ششم اصلا چنین قانون و بخشنامه ای را ملغی اعلام نکرده بنابراین می توان همچنان براساس بخشنامه قبلی عمل کرد که سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه دقیقا در همین راستا است.

نوبخت در حالی این سخنان را بیان کرده که در بودجه 96 نیز هیچ اشاره ای به تامین اعتبار این موضوع نشده است و این عزم دیگر دولت برای رفع این مشکل است.

 

با اینحال برای رفع این مشکل همه راه ها بسته نیست زیرا می توان با اصلاح بودجه و متمم در مجلس این مشکل را برطرف کرد.

 

همزمان یک اظهار نظر دیگر از سوی مجلس شورای اسلامی به عنوان قانونگذار داشته ایم که حکایت از عزم راسخ این قوه برای رفع این مشکل است.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که مشکلی برای اجرایی کردن بخشنامه افزودن سهم اضافه کار به مستمری بازنشستگان وجود ندارد، گفت: مجلس قطعا برای اجرایی شدن بخشنامه همکاری خواهد کرد چرا که مساله معیشتی مردم جزو مسائل اولویت دار مجلس است.

 

عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با  ایرنا در خصوص اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه بخشنامه افزودن سهم اضافه کار به مستمری، شامل بازنشستگان سال 95 به بعد هم می شود، در زمینه راهکارهای موجود برای تحقق این امر اظهار داشت: معمولا بودجه اصلاحیه ای در ماه های آخر سال دارد و قطعا، اینها می توانند در اصلاحیه، این مساله را بیاورند. در جاهایی هم که اینها ایجاد تعهد برای دولت شود طبق قوانین، ردیف هایی دارند که می توانند آن را جبران کنند؛ یعنی اینکه دستشان بسته نیست و راه حل دارد.

 

نماینده مردم آمل و لاریجان اضافه کرد: مشکلی نمی بینم و راهکار قانونی اگر واقعا نیاز باشد با اصلاح بودجه، متمم بودجه یا در هزینه های سایر موارد می شود این را جبران کرد.

 

در زمان حاضر دولت و مجلس عزم خود را برای رفع این مشکل جزم کرده اند و تنها سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولی این موضوع باید وارد عمل شود. سازمان یاد شده با هماهنگی دولت و مجلس می تواند به سرعت این مشکل را رفع کند و با اعلام آمادگی این قوا برای رفع این مشکل، کار تامین اجتماعی برای به سرانجام رسیدن این موضوع آسان تر شده است.

 

انتظار می رود سازمان تامین اجتماعی بدون فوت وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام کند زیرا دستکم چند صد هزار نفر مشمول این موضوع قرار می گیرند. تامین اجتماعی در موضوع همین بخشنامه البته برای بازنشستگان قبل از سال 96، از سرعت مناسبی برای اجرای این بخشنامه در سال گذشته و اوایل امسال برخوردار نبوده و در مرحله اجرا هماهنگی بین ستاد سازمان و شعبات وجود نداشته است.

 

در آن زمان هر چند مسئولان تامین اجتماعی از ابلاغ و صدور این بخشنامه به شعبات خبر می دادند اما شعبات به عناوین مختلف از دریافت این بخشنامه و اجرای آن سرباز می زدند. در خصوص موضوع اخیر و اظهارات نوبخت و یوسفیان که براساس آن صدور بخشنامه جدیدی نیز در کار نخواهد بود سازمان تامین اجتماعی باید همه موارد را به طور دقیق پیش بینی و شعبات را در اسرع وقت نسبت به اجرای آن ملزم کند.

 

به نظر می رسد با اظهارات نوبخت و یوسفیان، مشکل قانونی برای اجرای این موضوع وجود ندارد و سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولی این مساله از خود وسواس بیشتری بخرج دهد و چنانچه مواردی نسبت به این اظهارات دارد، آن را بیان کند.

 

برای مثال سازمان تامین اجتماعی باید به منظور اجرای هر چه سریعتر این بخشنامه برای بازنشستگان سال های 95 به بعد، راهکارها و اقدامات لازم را به طور دقیق برای دولت، مجلس و بازنشستگان مشخص کند. یقینا سازمان تامین اجتماعی برای به ثمر رسیدن این خواسته بازنشستگان و کارکنان مشمول، اگر بیشتر از ذینفعان این بخشنامه دغدغه نداشته باشد، کمتر ندارد؛ بنابراین شایسته است در این زمینه با هدف رفع مشکل، بطور جدی تری وارد عمل شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------