دخل و خرج ناجور شهرداري تهران



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,شهرداري

ميرلوحي: شهرداري در ٦ماه گذشته روزي ١٠ميليارد تومان از جيب خرج كرده است

 به گزارش شهروند؛ گزارش‌هايي كه از وضعيت مالي شهرداري تهران داده مي‌شود، خوب نيست. در ٦ماه اول امسال، مجموعه مديريت شهري روزي ١٠ميليارد تومان از جيب خرج كرده است و هزينه‌هاي شهرداري تهران هم حدود ۱۳۵۰‌میلیارد تومان از میزان درآمدهای وصولی بيشتر است، درحالي كه ٣٢‌درصد از درآمدهاي شهرداري تهران به جايي جز خزانه شهرداري واريز شده است.

 

سه‌شنبه هفته گذشته شهرداري تهران به درخواست اعضاي شوراي پنجم گزارش عملکرد درآمدها و هزینه‌های شهرداری پایتخت در۶ماهه نخست‌ سال ٩٦ را روي سايت شهرداري تهران منتشر كرد؛ گزارشي كه ابهامات زيادي در آن هست. در اين گزارش کل هزینه‌های شهرداری تهران در نيم‌سال اول ‌سال‌جاری معادل ٧٩٢٦ميليارد تومان بوده که نسبت به میزان درآمدهای وصولی ١٣٥٨ميليارد تومان بيشتر است؛ اختلافي كه به وام‌هاي دريافتي شهرداري به ميزان ٩٧٣‌میلیارد تومان وام دریافتی ارتباط دارد و البته حدود ۲۹۸‌میلیارد تومان از درآمدهای استردادی واحدهای شهرداری كه در سیستم درآمدی ثبت نشده است.

 

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران چندي قبل گفته بود كه مديريت شهري حقوق شهريور كاركنان شهرداري تهران را با قرض پرداخت كرده است. او حالا در تشريح گزارش مالي شهرداري تهران جزييات بيشتري ابهامات و اختلافات مالي را به ايلنا توضيح داده است: «حرف‌و‌حدیث‌های فراوانی بر سر درآمد ٦هزارمیلیاردی شهرداری هم وجود دارد. براساس گزارش شهرداری، ۱۳۵۰‌میلیارد تومان قرض کرده است تا توانسته خود را در ٦ماه اخیر اداره کند، حال جای سوال دارد که تا کی می‌تواند به این مسیر ادامه دهد.»

 

  از کل هزینه‌ها ۷۴‌درصد به صورت نقدی و ۲۶‌درصدی به صورت غیرنقدی ثبت شده و فقط ۶۸‌درصد از درآمدهای نقدی به خزانه شهرداری تهران واریز شده ‌است. در نتیجه شهرداری قابلیت تصمیم‌گیری و هزینه‌کردن برای ۳۲‌درصد از درآمدهای نقدی خود را نداشته است. میرلوحی درباره اين موضوع البته جواب روشنی نداشت. به گزارش ایلنا، او در پاسخ به سوالي در اين‌باره به سازوکارهای نامنظم مالی در شهرداری تهران اشاره كرد: «در شهرداری تهران اگر منطقه‌ای درآمد بیشتر داشته باشد، در تصمیمات اثرگذاری قوی‌تری داشته و ارتباط او با مرکز نیز بیشتر است. در بحث هولوگرام‌ها و امثال اینها شهرداران مناطق و موسسات مختلف رویه‌های متفاوتی در نحوه هزینه‌کرد درآمدها اتخاذ کرده بودند و این هم از مواردی است که باید نظم و انضباط پیدا کند و قانونمند شود.»

 

بدهی ۵۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومانی شهرداری تهران

يكي از مهمترين بحث‌هاي مالي شهرداري در يك‌سال گذشته بحث بدهي‌هايي است كه روايت‌هاي مختلفی درباره آن وجود دارد. مسئولان شهرداري تهران در آخرين اعلام رسمي رقم بدهي‌هاي شهرداري را حدود ١٦‌هزارميليارد اعلام كردند، اما محمدعلي نجفي، شهردار جديد تهران در هفته‌هاي گذشته اين رقم را بالاي ٣٠‌هزار ميليارد تومان اعلام كرد. حالا ميرلوحي، عضو شورا هم در اين‌باره گفته است: «آن زمان ادعا می‌کردند درآمد معوق هم دارند و کالای آماده فروش را طوری گزارش می‌دادند که انگار این میزان بدهی سر به سر می‌شود و شهرداری در حقیقت اصلا بدهی ندارد، اما آقای نجفی در آخرین نشست فصلی مدیران شهری اعلام کردند که تا این لحظه ۵۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان بدهی شناسایی شده که از این میزان ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان بدهی قطعی است.» او البته معتقد است كه بدهی واقعی از این هم بیشتر است: «براساس اساسنامه‌ها شرکت‌های وابسته به شهرداری امکان گرفتن وام را دارند و اگر همه اینها تجمیع و تلفیق شود، احتمال این‌که این میزان بیشتر شود، هم است.»

 

تناقض در آمار پرسنل شهرداري تهران

اما تناقض‌ها در حوزه منابع انساني شهرداري تهران هم همچنان به قوت خود پابرجاست. پيشتر اين رقم ٥٥‌هزار نفر اعلام شده بود، درحالي كه اعضاي شوراي چهارم هم اين رقم را قبول نداشتند، البته محمود ميرلوحي هم رقم اعلام‌شده از سوي مديريت شهري گذشته را قبول ندارد: «ما از رقم ۵۰‌هزار شنیدیم تا جایی که بالاخره خودشان اعلام کردند، ۶۳‌هزار نفر در شهرداری مشغول به کارند که باز هم با حقیقت فاصله داشت و براساس اعلام نجفی، چیزی حدود ۶۸‌هزار و ۳۰۰نفر در شهرداری تهران مشغول به کارند.

 

این گزارشات بحث‌برانگیز موجب شد که از آقای شهردار بخواهیم که ١٠٠روزه گزارشی مستند از وضع مالی، بدهی‌ها و وضع اقتصادی شهرداری ارایه دهند.» گفته مي‌شود كه در این ٦ماه نزدیک به ٣‌هزار‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر ازجمله حقوق و رفت‌وروب شده است. یعنی ۱۳‌درصد مبالغ پرداختی سهم حقوق و مزایا، ۲۰‌درصد سهم دیون و فقط ۵‌درصد سهم نگهداشت شهر و ۲‌درصد سهم اجرای برنامه‌ها و تعمیر تجهیز شده است. جالب است که مطالعه و پژوهش فقط ۶هزارم‌ درصد از سهم مبالغ پرداختی را به خود اختصاص داده است. به همين دليل است كه معاون اجرایی شورای شهر تهران اصرار دارد؛ ساختار مالی شهرداری نیاز به تحول جدی دارد: «این‌که تصور شود، شهرداری سازمانی جدا از مردم است.

 

منابعی بیش از حد دارد و می‌تواند به تنهایی هر کاری که می‌خواهد و اراده کند، انجام دهد، اشتباه است و این تصور باید تغییر کند، چراکه براساس این گزارش ۱۶۵۰‌میلیارد تومان کسری نسبت به بودجه مصوب شهرداری وجود دارد. اساس و ساختار مالی شهرداری باید متحول شود، چراکه با استانداردهای معمول منطبق نیست. اعداد و ارقام نشان می‌دهد شهرداری تهران در ٦ماهه اول روزی ۱۰‌میلیارد تومان از جیب خرج کرده ‌است.» ميرلوحي به درآمدهاي ناپايدار شهردار تهران اشاره كرد كه حدود ٦٩‌درصد منابع شهرداري است: «احتمالا درآمد ناپایدار از این ‌درصد هم بالاتر است. این گزارش نشان می‌دهد که دارایی‌های شهرداری فروخته شده و عمده درآمد از محل تغییر کاربری‌ها بوده است.»

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------