افزایش ساعات ورزش در مدارس/ برنامه دولت برای تقویت سلامت نسل



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی ,وزارت آموزش و پرورش

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه ای تفصیلی با ایرنا از برنامه دولت برای تقویت سلامت نسل، افزایش ساعات ورزش دانش آموزان در مدارس، افزایش چندبرابری بودجه و تجهیزات ورزشی مدارس و نیز، استخدام تمامی فارغ الحصیلان رشته تربیت بدنی دانشگاهها خبر داد. 

«مهرزاد حمیدی» در گفت و گوی اختصاصی با  ایرنا اظهارداشت: «سلامت نسل کنونی و ارتقای سلامت نسل های آینده برای دولت یازدهم و دوازدهم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و این مساله در ایجاد ردیف مستقل تربیت بدنی و ارتقای چشمگیر اعتبار این بخش کاملا مشهود است، به گونه ای که اعتبار معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش در همه بخش ها از 12 میلیارد تومان در سال 92 به 400 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.

 

وی خاطرنشان کرد که یکی از مهمترین منابع تامین اعتبار یادشده، موافقت مجلس با اختصاص 27 صدم درصد ارزش افزوده و مالیات بر دخانیات برای ورزش دانش آموزی بوده است به گونه ای که مبلغ 300 میلیارد تومان بودجه ورزش مدارس فقط از این محل تامین می شود.

حمیدی گفت: افزایش اعتبار ورزش دانش آموزی در طول چهار سال دولت تدبیر و امید حکایت از اهتمام و توجه مدیران کشور به سلامتی دانش آموزان به عنوان زنان و مردان آینده دارد و این روند در سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

 

** تغییر هرم ورزش دانش آموزی طی چهار سال گذشته

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در چهار سال اخیر هرم ورزش دانش آموزی نیز تغییر کرده و از تمرکز روی برنامه های سراسری به سوی فعالیت های مدرسه محور سوق یافته است.

 

وی نخستین گام در این زمینه را تغییر و تدوین محتوای کتاب های راهنمای تربیت بدنی برای تمامی کلاس ها از اول تا دوازدهم برشمرد و توضیح داد: محتوای کتاب های راهنمای تربیت بدنی تمام کلاس ها براساس استاندارهای علم حرکت در جهان و اقتضائات کشور به لحاظ بومی و حتی روستایی و عشایری توسط استادان دانشگاه و متخصصان ویژه آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است.

 

حمیدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سواد حرکتی از مدارس آغاز می شود و در صورت کمی فعالیت تربیت بدنی دانش آموزان نه تنها با نسلی ناتوان مواجه می شویم بلکه ورزش کشور نیز با معضل یافتن ورزشکارانی که توانایی انجام مهارت های پیچیده و حرفه ای دارند مواجه خواهد شد، وجود درس تربیت بدنی و کیفیت آن بسیار اهمیت دارد.

 

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از گام های موثر ما برای دستیابی به این هدف، افزایش مدت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان سال یازدهم از سال تحصیلی جاری ( 97_96 )، از یک ساعت به دوساعت بوده است، ضمن اینکه دو ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان کلاس دوازدهم (پیش دانشگاهی ) نیز طراحی شده که با موافقت و تایید شورای عالی آموزش و پرورش از سال آینده در سراسر مدارس کشور به اجرا گذاشته می شود.

 

حمیدی، ایجاد دو ساعت درس بهداشت، محیط زیست و مدیریت خانواده و در مجموع 6 ساعت آموزش در بخش سلامت در کنار سه ساعت آموزش تربیت بدنی برای سال یازدهم و دوازدهم را از جمله تلاش های معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش طی چهار سال گذشته بیان کرد.

 

وی همچنین از افزایش تجهیزات مناسب به عنوان گام دوم در تغییر هرم ورزش دانش آموزی نام برد و گفت: تجهیزات ورزشی متناسب با محتوای کتاب های راهنما و مقتضای سنی دانش آموزان تهیه می شود زیرا تجهیزات مورد نیاز برای بازی ها و ورزش دانش آموزان دوره های مختلف با یکدیگر متفاوت است .

 

حمیدی با بیان اینکه در تابستان و هفته نخست سال جاری تحصیلی طی دو مرحله تجهیزات ورزشی مناسب در اختیار مدارس مناطق مختلف کشور قرار گرفته است، تاکید کرد که همه این تجهیزات، استاندارد است.

 

** جذب همه فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت وگوی تفصیلی خود با خبرنگار ایرنا، بهسازی نیروی انسانی را گام سوم در تغییر هرم ورزشی دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما 33 هزار فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی داریم که همگی جذب وزارت آموزش و پرورش شده اند.

 

وی با بیان اینکه در بخش بهسازی نیروی انسانی نیز شاهد تغییر جدی شاخص ها در آموزش و پرورش هستیم، افزود: ما 15 سال پیش 19 میلیون دانش آموز داشتیم با 20 هزار معلم تربیت بدنی اما در حالی که امروز 13 میلیون دانش آموز در کشور در مدارس تحصیل می کنند ما 33 هزار معلم تربیت بدنی در اختیار داریم که حاکی از وضعیت خوب ما در بخش نیروی انسانی متخصص است.

 

حمیدی با اشاره به اینکه اکنون نه تنها تعداد 6 میلیون دانش آموز نسبت به دهه 70 کمتر شده بلکه 13 هزار معلم تربیت بدنی نیز افزایش یافته است، ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان رشته تربیت بدنی را در پردیس های خود آموزش می دهد و در آزمون استخدامی سراسری نیز سهمیه خوبی برای جذب فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفته شده است.

 

** وجود پنج هزار مدرسه با کمتر از 4 دانش آموز

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش تعداد معلمان تربیت بدنی هم اکنون همه مدارس کشور برای تدریس تربیت بدنی از معلمان متخصص استفاده می کنند؟، گفت: هم اکنون ما یکصد مدرسه یکنفره در کشور داریم و بیش از پنجهزار مدرسه با کمتر از 4 دانش آموز دارند. علاوه بر این، در برخی روستاها مدارس چند پایه وجود دارد که تنها با یک یا دو معلم اداره می شوند.

 

حمیدی توضیح داد: بنابراین، امکان استفاده از معلم ورزش در مدارس یادشده امکانپذیر نیست ولی برگزاری کلاس های توجیهی برای معلمان و مدیران این مدارس می تواند مشکل تدریس درس تربیت بدنی را حل کند.

 

** افزایش سه ساعت درس تربیت بدنی در همه مدارس

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:با توجه به اینکه امسال و سال آینده در مجموع سه ساعت درس تربیت بدنی به دروس تمامی مدارس کشور اضافه می شود کمبود سه هزار و 500 معلم تربیت بدنی رخ خواهد داد.

 

حمیدی با اشاره به افزایش یک ساعت درس تربیت بدنی سال یازدهم به دو ساعت در سال جاری گفت: ما امسال با کمبود یکهزار معلم برای تدریس این درس مواجه شده ایم که نزدیک 500 نفر آنان از طریق آزمون استخدامی و بیش از 600 نفر نیز از طریق جذب حق التدریسی ها تامین می شود.

 

وی ادامه داد: اگر چه در حوزه بهسازی نیروی انسانی به باز آموزی وسیع پرداخته ایم اما به نظر می رسد تا پنج سال آینده نیز این فرصت پیش نیاید که همه کلاس ها معلم ورزش داشته باشند. بنابراین، برخی از معلمان موردنیاز باید از طریق فیلم های آموزشی و کتاب های راهنمای تدریس تربیت بدنی آموزش ببینند.

 

این مسئول ورزش دانش آموزی تصریح کرد: در بحث توسعه فضاهای ورزشی نیز با توجه به اینکه امکان ایجاد فضای ورزشی در مدارس ساخته شده و در حال فعالیت میسر نیست براساس تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، کلیه مدارسی که از این پس احداث شوند باید فضای ورزشی روباز و سرپوشیده داشته باشند.

 

** ساعت درس تربیت بدنی تکافوی نیاز فعالیت های ورزش دانش آموزان نیست

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما معتقدیم با توجه به تغییر مدل زندگی ایرانیان و فقر حرکتی شهروندان ، بین 90 دقیقه تا دو ساعت درس تربیت بدنی نمی تواند تکافوی نیاز حرکتی دانش آموزان باشد و آنان نیاز به فعالیت های فیزیکی بیشتری دارند.

 

وی تصریح کرد: بر این اساس معاونت تربیت بدنی برنامه دیگری با نگاه به توسعه ورزش همگانی و قهرمانی تدوین و برای اجرای آن، سه پروژه تعریف کرده است.

 

حمیدی گفت: نخستین پروژه برای افزایش فعالیت فیزیکی دانش آموزان، برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای شامل رقابت های درون کلاسی ، بین کلاسی و نهایتا مدرسه ای است که جدای از برگزاری رقابت ها همه مراحل یک المپیاد اعم از برافراشته شدن پرچم ، افتتاحیه ، اختتامیه و سوگند ویژه در اجرای آنها برگزار می شود.

 

وی یکی از مهمترین اهداف اینگونه المپیادها را مشارکت تعداد بیشتری از دانش آموزان در فعالیت های ورزشی بیان کرد.

 

به گفته این معاون وزیر آموزش و پرورش، المپیادهای درون مدرسه ای از اواخر مهر تا اواخر اسفند به منظور افزایش فعالیت های فیزیکی دانش آموزان به طول می انجامد و در پایان نیز دانش آموزان روی سکو رفته و مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته چهارو نیم میلیون دانش آموز در رقابت های المپیادهای درون مدرسه ای شرکت کردند، گفت: برای پانزده سال آینده ما تصویر تمامی ملی پوشان ایران را در نخستین سال های فعالیت آنان در مدارس در اختیار داریم .

 

به گفته حمیدی، دومین پروژه معاونت تربیت بدنی برای افزایش فعالیت های فیزیکی دانش آموزان پروژه ' حیاط پویا و حیات پایا' است که با اجرای ترسیم بازی های خاص کف و دیوار مدارس با کمترین هزینه قابلیت اجرا داشته و موجب افزایش فعالیت های فیزیکی دانش آموزان می شود.

 

وی سومین پروژه را ورزش صبحگاهی معرفی کرد که هم اکنون در بیش از 45 هزار مدرسه از مجموع 107 هزار مدرسه در سراسر کشور در حال اجرا است.

 

معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما با اجرای این سه پروژه، فعالیت های فیزیکی و بدنی تعداد زیادی از دانش آموزان را افزایش داده ایم .

 

** تبدیل مدارس به کانون های ورزشی

حمیدی با اشاره به طرحی باعنوان ' کانون مدرسه 'گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر سه هزار ورزشگاه دارد که هفت هزار کانون ورزشی در آن ها فعالیت می کنند اما جوابگوی نیاز همه دانش آموزان در کشور نیست.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه های سنگینی در کشور برای ساخت و ساز مدارس صورت گرفته است عملا بسیاری از مدارس از ساعت 14 تعطیل هستند و این سرمایه ها بدون استفاده باقی می ماند.

 

این استاد دانشگاه افزود: برای استفاده از این ظرفیتها، ما اجرای طرحی را آغاز کرده ایم که بر اساس آن، برخی مدارس با عنوان کانون های ورزشی شناخته می شوند و امکانات و فضای مناسب را برای فعالیت های مختلف ورزشی در اختیار دانش آموزان محلات و مدارس پیرامونی قرار می دهند.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: به این ترتیب، عملکرد دانش آموزان در دو مرحله از نظر توانمندیهای ورزشی ارزیابی می شود که مرحله اول در مدارس با اجرای درست تربیت بدنی و پروژه سه گانه المپیادهای درون مدرسه ای ، حیات پویا و ورزش صبحگاهی و ، مرحله دوم، کانون مدرسه ها است.

 

وی همچنین به کانون های قهرمانی آموزش و پرورش با عنوان «کانون های برون مدرسه ای» اشاره کرد و اظهارداشت: محل تلاقی ورزش دانش آموزی با ورزش حرفه ای و قهرمانی بحث استعدادیابی است. به همین دلیل، معلمان تربیت بدنی در مدارس پس از شناسایی دانش آموزان مستعد، آنان را به دو کانون برون مدرسه ای معرفی می کنند.

 

حمیدی ، این دو کانون را «کانون قهرمانی آموزش و پرورش» و « کانون های ویژه هیات های استانی» برشمرد.

 

وی ادامه داد: ما در حال حاضر نظام استعدادیابی ورزشی کشور را که در گذشته وجود نداشت، طراحی و اجرا کرده ایم و در این راستا، از معلم های سرآمد تربیت بدنی در رشته های مختلف چون والیبال، بسکتبال یا سایر رشته ها در کانون های برون مدرسه ای استفاده می کنیم ضمن اینکه دیگر کسی نمی تواند مدعی شود که دانش آموزان غربال نمی شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین کسی نمی تواند ادعا کند که افراد به طور اتفاقی به تیم های رشته های مختلف ورزشی راه یافته اند زیرا در مدارس یک غربالگری 13 میلیونی داریم که بین چهار و نیم تا پنج میلیون نفر آنان در کلاس های تربیت بدنی و کانون های ورزشی مدارس شناسایی شده و به کانون های قهرمانی و ویژه معرفی شده اند.

 

** اعزام دانش آموزان به مسابقات ورزشی خارج از کشور

حمیدی گفت: ما از سال 92 نحوه اعزام تیم های دانش آموزی را تغییر داده ایم . به این ترتیب بهترین تیم های مدرسه ای در صورت صعود از رقابت های منطقه ای و کشوری با کمترین تغییر و با همان کادر مربیگری به عنوان نماینده ایران به رقابت های برون مرزی اعزام می شوند زیرا این مدل، موتور محرکه تیم های دانش آموزی ، گرم شدن رقابت های منطقه ای و استانی و انگیزه فعالیت های ورزشی دانش آموزان است.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: ما امسال 68 رویداد ورزشی در 15 رشته فعال در مدارس برگزار کردیم که این 68 رویداد در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان در دو بخش دختران و پسران انجام شده است.

 

به گفته حمیدی ، وزارت ورزش مربیان و کارشناسان ورزشی فدراسیون های ورزشی را با پذیرفتن تمامی هزینه ها به این رقابت ها دعوت می کند تا آنان بتوانند در جریان رقابتهای کشوری مستعدترین دانش آموزان را برای حضور در تیم های رده های مختلف شناسایی کنند.

 

وی در خصوص رشته های ورزشی فعال در مدارس نیز گفت: برخی رشته ها قابلیت اجرا در مدارس را ندارند و ما با توجه به سهم مدال آنان در المپیک ، امکان فعالیت دانش آموزان را در کانون های قهرمانی یا برون مدرسه ای فراهم می کنیم .

 

این استاد دانشگاه و معاون اسبق سازمان تربیت بدنی اضافه کرد: وظیفه اصلی ما اجرای درس تربیت بدنی در مدارس است اما تلاش کرده ایم با مشارکت والدین ، شهرداری ها و استانداری ها مسابقات درون مدرسه ای و استانی را نیز برگزار کنیم و در صورتی همکاری برخی فدراسیون ها حاضریم در برخی رشته ها همچون دوچرخه سواری نیز کانون هایی در مدارس ایجاد کنیم تا دانش آموزان در چنین رشته هایی نیز فعالیت کنند.

 

به گفته معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش، اگر این معاونت بخواهد فعالیت های ورزشی دانش آموزان را در 50 رشته فعال در کشور بسط دهد ، باید همه ساله 300 رویداد ورزشی برگزار کند که تحقق چنین کاری تنها با همکاری و تعامل همه بخش ها میسر است و آموزش و پرورش به تنهایی از عهده هزینه های آن بر نمی آید.

 

** نظام جامع تربیت بدنی وجود دارد

حمیدی با بیان اینکه من از طراحان نظام جامع تربیت بدنی بوده ام، اظهارداشت: مطابق بررسیهای صورت گرفته، مشکل این نظام فعال نبودن آموزش و پرورش در استعدادیابی و نبود یک نظام یکپارچه و هدفمند برای ورزش قهرمانی کشور بود اما امروز با جرات اعلام می کنم که آموزش و پرورش مهم ترین نقش را در استعداد یابی ورزشی کشور دارد و از یک نظام هدفمند و یکپارچه در حوزه قهرمانی نیز برخوردار است .

 

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در باره بودجه ورزشی مدارس گفت: در برنامه سوم توسعه پول خوبی به سازمان تربیت بدنی داده شده بود تا دانش آموزان بتوانند از فضاهای ورزشی استفاده کنند اما متاسفانه به دلیل حساسیت های خاص مدیران این سالن ها و مراکز عملا هیچوقت اجرایی نشد.

 

وی ادامه داد: برای حل این مشکل، چهار سال پیش وزارتخانه های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تفاهم نامه ای را امضا کردند که دوسال پیش نیز آن را تمدید کردند. این تفاهم نامه به دانش آموزان امکان استفاده از اماکن ورزشی موجود در استان ها را می داد اما با توجه به مسایل امنیتی برای دانش آموزان و مدیریت برخی از این اماکن، اجرایی شدن آن با مشکلاتی مواجه شد.

 

** وجود 780 پروژه نیمه تمام ورزشی در آموزش و پرورش

حمیدی با بیان اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر علاوه بر سه هزار سالن و فضای ورزشی فعال در سراسر کشور ، 780 پروژه نیمه تمام ورزشی دارد ،گفت: طی سال جاری مبلغ 150 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این فضاها اختصاص داده شده که 230 مورد آن استخر است.

او با اشاره به اینکه احداث این پروژه ها از سال 90 متوقف شده است ، افزود: با پایان این پروژه های نیمه تمام، آموزش و پرورش دیگر هیچ فضا یا سالن ورزشی خارج از مدارس احداث نمی کند.

 

حمیدی دلیل این تصمیم را کاهش هزینه های جانبی در بخش مدیریت و خدمات برای نگهداری از این سالن ها عنوان کرد و گفت: دانش آموزان مشتریان این تک سالن ها و فضاهای ورزشی هستند و نزدیکی این اماکن به مدارس، تمایل و انگیزه دانش آموزان برای فعالیت های ورزشی را در حد قابل توجهی افزایش می دهد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه یک دهه ورزش دانش آموزی تدوین و راهبردها و اولویتهای آن مشخص شده است، تصریح کرد: به اعتقاد من باید 90 درصد اعتبارات عمرانی کشور برای دانش آموزان هزینه شود زیرا آن را تنها راه سلامت و نجات نسل حاضر و آینده می دانم .

 

حمیدی گفت: تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور باید همواره به دنبال حفظ سلامت نسل های آینده باشند و یکی از مهمترین لوازم تحقق آن، تامین فضاهای آموزشی استاندارد و اماکن ورزشی درون مدرسه ای است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------