خیابان مردم توسط مجلس از شهرداری تهران خریداری شده است



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی , شورای شهر تهران

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به مساله انسداد خیابان مردم در ضلع شرقی ساختمان گفت: به گفته رییس مجلس در جلسه با اعضای شورای شهر تهران، این خیابان در راستای طرح الحاق خیابان مردم به محوطه مجلس شورای اسلامی که با همراهی وزارت مسکن تهیه شده بود، در دوره مدیریت شهری سابق توسط مجلس خریداری و پول آن به شهرداری پرداخت شده است. 

محمد سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزییات جلسه رییس و اعضای شورای شهر تهران با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این دیدار در راستای درخواست اعضای شورا برای دیدار با سران قوا و مقام معظم رهبری صورت گرفت. در این جلسه رییس شوراو روسای کمیسیون‌های شورای پنجم مجموعه مشکلات و چالش های شهر تهران و راهکایی که برای حل این مشکلات و یکسری از مسایل راهبردی و کلانی که نیاز به همکاری و تصویب قانون توسط مجلس دارند را با رییس مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.

 

وی درباره موضوعات مطرح شده در این جلسه افزود: از جمله موضوعات مطرح شده بحث ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری و نهایی شدن لایحه مدیریت شهری بود که اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی و نهایی شدن است، همچنین لایحه درآمدهای پایدار که یکی از نیازهای اساسی کلانشهرها علی الخصوص کلانشهرتهران است مطرح شد در ادامه همچنین  مجموعه ای از قوانینی که مصوبه مجلس را از سال ها و دهه های گذشته دارد اما اجرایی نشده مانند قانون مربوط به بهینه سازی سوخت که دولت و وزارت نفت را مکلف کرده در قبال توسعه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل پاک و نوسازی حمل و نقل عمومی هزینه های مربوط به کاهش میزان مصرف سوخت را به شهرداری ها بپردازد و متاسفانه تاکنون اجرایی نشده ، در جلسه عنوان شد.

 

سالاری ادامه داد: از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه چالش مربوط به مدیریت حریم کلانشهرها بخصوص تهران و تهدیدات جدی که از سوی شهرهای اقماری در راستای از بین بردن منابع طبیعی با رویکر بارگزاری، تغییر کاربری و درآمدزایی در حال وقوع است و نیاز به مصوبه مجلس جهت تعیین تکلیف نحوه مدیریت یکپارچه حریم کلانشهرها دارد، بود، البته با توجه به اینکه طرح ساماندهی حریم تهران در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصویب شده اما موضوع تعیین تکلیف مدیریت آن که در حال حاضر به صورت مشاعی توسط شهر تهران و شهرهای اقماری انجام می شود، باعث شده که ما دچار مشکلات بشویم و کارساز نباشد. بنابراین قطعانیاز است که مجلس مصوبه ای را در این خصوص داشته باشد.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به طرح چالش بافت های فرسوده اظهار داشت: بافت فرسوده یکی از چالش های جدی کل کشور و کلانشهر تهران است و متاسفانه تاکنون توفیق زیادی در احیاو نوسازی بافت فرسوده نداشته‌ایم.

 

وی  با تاکید بر لزوم اصلاح قانون شهرداری ها ادامه داد:به موجب مفاد قانون اساسی، قانون شوراها تصویب شده ودر ماده 71 قانون شوراها و انتخاب شهرداران اختیاراتی به شوراهای شهر و روستا داده شده که این اختیارات محدود هستند و ضرورت داشته که همزمان با تدوین قانون ۷۱ شوراها و برگزاری اولین دوره شوراهای شهرو روستا قانون شهرداری ها کاملا مورد بررسی قانونی در خصوص اختیارات شوراها و شهرداران صورت می گرفت که علی رغم گذشت 20 سال از اجرایی شدن قانون شوراها هنوز این اصلاحات انجام نشده است.

 

سالاری همچنین لزوم افزایش تعداد اعضای شوراهای کلانشهرها را از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار با رییس مجلس عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: همچنین از رییس مجلس درخواست شد  برای مردم و بویژه مسئولین در نهادها و دستگاه های دولتی که مرتکب تخلفات ساختمانی می شوند سازوکاری تعیین شود تا با آنها مانند یک مجرم برخورد شود چراکه عدول از قوانین و قواعد شهرسازی ومعماری ، طرح تفصیلی و مقررات ملی ساختمان و اساسا تصمیماتی که در نهادها مانند کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری اتخاذ می شود از آنجایی که موجب از بین رفتن حقوق مردم می شود می بایست هم با تصمیم سازان برخورد شود و هم کسانیکه این قواعد را رعایت نمی کنند.

 

سالاری افزود: ضرورت هویت بخشی به شهرها و ساماندهی سیما و منظر شهری وصیانت از بناهای تاریخی نیز از دیگر مسائلی بود که از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مطرح شد.

 

این عضو شورای شهر تهران از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه را موضوع تعیین تکلیف شورایاری ها اعلام کرد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور شورای شهر را از برگزاری انتخابات شورایاری ها منع کرده ولذا می بایست مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند و این مشکل قانونی را برای همیشه حل و فصل کند.

 

وی افزود: از جمله موارد دیگر که توسط بنده مطرح شد مباحث مربوط به دغدغه های جدی که بین تشکل های حرفه ای و مردم نهاد و دیده بان های شهری در خصوص مجموعه اقدامات عمرانی که در اطراف مجلس اعم از دیوارکشی مقابل مجلس شورای ملی ، کتابخانه مجلس در ضلع جنوبی و احداث 3 برج اداری در ضلع شرقی مجلس صورت گرفته بود.

 

این عضو شورای شهر تهران ورود رییس قوه مقننه و مجلس به تعیین تکلیف وضعیت عضویت عضو زرتشتی شورای یزد را الزام دانست و ادامه داد:  در جلسه اعضای شورای شهر تهران با رییس مجلس عنوان شد که باتوجه به اینکه ایشان توسط مردم و با علم به اینکه زرتشتی هستند انتخاب شده و 4 سال در این حوزه فعالیت داشته است مجلس در راستای صیانت از جایگاه نهاد شوراهای شهر و روستا به عنوان یک مطالبه از سوی پارلمان شهری ورود کند.

 

سالاری هدف از دیدارهای شورای شهر تهران با سران قوا را اینگونه بیان کرد که با توجه به اینکه شورای شهر به عنوان پارلمان شهری پایتخت به عنوان پیشانی شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور است و این رسالت را شورای شهر تهران و اعضای آن  بر دوش خود احساس می کنند، می بایست جهت نهادینه کردن تعامل بین پارلمان های محلی و ملی جلساتی را با روسای قوا بویژه مجلس داشته باشند چراکه بسیاری از مشکلات فراروی نهاد شوراها مشترک بین تمام شوراهای شهر و روستا است مثل اختیارات و جایگاه شوراها و تعیین تکلیف آن در موضوعات مدیریت یکپارچه شهری و درآمدهای پایدار و.... لذا اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند با رییس مجلس در این خصوص تعامل داشته باشند و از ایشان بعنوان رییس قوه مققنه درخواست کنند که در جایی که نیاز به قانون یا تذکر و انتقال مطالبات شورا به مسئولین قضایی و دولتی دارند به شوراهای شهر کمک کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------