مرگ ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به خاطر آلودگی محیط زیست/ زنگ خطر در کشورهای در حال توسعه به صدا درآمده



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی ,آلودگی  هوا

نتیجه یک مطالعه بین‌المللی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را به خاطر بیماری‌ و عوارض ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی از دست داده‌اند و هوای آلوده اصلی‌ترین خطر است.

 ایسنا به نقل از دویچه‌وله نوشت: نتیجه یک مطالعه بین‌المللی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را به خاطر بیماری‌ و عوارض ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی از دست داده‌اند و هوای آلوده اصلی‌ترین خطر است.

 

بیماری‌های قلبی و تنفسی، سکته‌ها، سرطان ریه و ... دلایل عمده مرگ و میر ناشی از آلودگی محیط زیست هستند. تنها ۹ میلیون مورد مرگ در سال ۲۰۱۵ ثبت شده که دلیل آنها هوای بد، آب ناسالم و خاک آلوده بوده است.

 

کارشناسان در این مطالعه گفته‌اند که آمار مربوطه، ۱۵ برابر تعداد جان باختگان در مناقشه‌ها و جنگ‌ها و شش برابر تعداد قربانیان ایدز، مالاریا و سل در همان سال است.

 

کارشناسان در عین حال یادآوری می‌کنند که این آمار، برآوردی محتاطانه است و شمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی زیست محیطی می‌تواند به مراتب بیش از این باشد.

 

طبق این بررسی، شش میلیون و ۵۰۰ هزار مورد این مرگ‌ها، به خاطر هوای آلوده و دود و دم ناشی از تردد خودروهاست. دومین عامل خطر، آب کثیف و غیربهداشتی است که عفونت‌های مختلفی را موجب می‌شود. در این تحقیق قید شده که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ به خاطر آسیب‌های ناشی از آب آشامیدنی ناسالم جان خود را از دست داده‌اند.

 

زنگ خطر در کشورهای رو به توسعه 

روز گذشته (جمعه) نشریه پزشکی تخصصی "لنست" نتیجه مطالعه‌ای در کشورهای فقیر و رو به توسعه را منتشر کرد که آماری نگران کننده را نشان می‌دهد. بیش از همه کشورهایی در معرض خطر قرار دارند که به سرعت در مسیر صنعتی شدن هستند. هند، پاکستان، چین، بنگلادش یا ماداگاسکار یک چهارم مرگ و میرهای ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی را به خود اختصاص داده‌اند. در هند از هر چهار مرگ و در چین از هر پنج مرگ، یک مورد به خاطر محیط زیست آلوده است.

 

حتی در کشورهای ثروتمند نیز که وضع محیط زیست چندان وخیم نیست، این فقرا هستند که از عوارض آلودگی رنج می‌برند.

 

متخصصان محیط زیست می‌گویند با وجود خطراتی که آلودگی‌ها برای جان و زیست انسان‌ها دارند و به رغم انتشار داده‌های هشدار دهنده، کمتر کسی واقعیات مربوط به این مبحث را جدی می‌گیرد. یکی از مسئولان مطالعه یاد شده گله می‌کند که مردم و دولت‌ها متوجه زیان‌های اقتصادی آلودگی محیط زیست نیستند.

 

او اضافه می‌کند که مسئولان و مدیران کلان غالب کشورها نیز عنایتی به این موضوع ندارند که توسعه صنعتی نباید به بهای نابودی محیط زیست یا جان آدم‌ها تمام شود. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------