یک ساعت بیشتر کار کنید



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , کارمندان

 

کارشناس بازار کار می گوید: دولت از لحاظ قانونی نمی تواند ساعت کار کارمندان را افزایش دهد زیرا در همین شرایط فعلی هم ساعت کاری ایرانی چیزی حدود 45 دقیقه بالاتر از ساعت کار در دیگر کشورهاست.

 

"ساعت کار کارمندان را زیادتر می کنیم" این خبر را محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرده و گفته است در شرایط اقتصادی فعلی که پول ملی مان در خطر است به کمک بیشتر مردم نیاز داریم و به‌طور حتم ساعت کاری کارمندان و وزرای دولت افزایش خواهد داشت. 

 

این موضوع در حالی رخ می دهد که کارشناسان بهره وری و بازار کار معتقدند افزایش ساعات کار کمکی به اقتصاد ایران نمی کند. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس کارمندان ایرانی از 8 ساعت کار روزانه تنها 22 دقیقه کار مفید دارند! و البته گزارش های جهانی هم نشان می دهد که دستمزد کارمندان ایرانی نسبت به سایر کشورهای جهان پایین تر است. بر اساس اعلام سازمان اموراداری و استخدامی میانگین حقوق دریافتی کارمندان ایرانی حدود 2.5 میلیون تومان است این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دریافتی کارمندان حدود 3 تا 8 برابر کارمندان ایرانی است و البته نرخ تورم در این کشورها هم معمولا کمتر از 5 درصد است. 

 

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار به " پول نیوز " می گوید: دولت از لحاظ قانونی نمی تواند ساعت کار کارمندان را افزایش دهد زیرا در همین شرایط فعلی هم ساعت کاری ایرانی چیزی حدود 45 دقیقه بالاتر از ساعت کار در دیگر کشورهاست.

 

او ادامه می دهد : نباید از یاد برد کار جهانی بین 7-8 ساعت است. در صورتیکه در ایران نزدیک به 45 دقیقه از نرم جهانی بیشتر است اما مورد تایید سازمان بین المللی کار قرار گرفته است. با این وجود می توان در صورت افزایش ساعت کاری از طریق قانونی این موضوع را پیگیری کرد.

 

به گفته حاج اسماعیلی ، «قانون کار و قانون خدمات کشوری منع قانونی برای کار اجباری دارد حتی تحمیل اضافه کار منع قانونی وجود دارد و به هیچ عنوان نمی توان کارمند را وادار به چنین کاری کرد. بنابرین دولت اگر بخواهد بیش از آنچه قانون کار افراد را موظف به کارکرده است پیگرد قانونی دارد.

 

پول نیوز  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------