چشم پوشی همگانی بر ترافیک خودساخته جاده های شمال



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,ترافیک
افرادی که تجربه سفر به مازندران در یک تعطیلات چند روزه مانند ایام نوروز یا پایان هفته تابستانی را دارند، از 'کابوس ترافیک جاده های شمال' سخن می گویند، وضعیتی که تا گرفتارش نشوی، قابل درک نیست. 

به گزارش ایرنا، در تمامی این سال ها همه از مسئولان گرفته تا مردم بر موضوع تعریض جاده های شمال و شتاب بخشی به ساخت بزرگراه تهران - شمال تاکید کردند، بدون آن که کسی به صورت جدی درباره نقش برخی رانندگان در ایجاد این ترافیک ها حرفی بزند و یا اقدامی برای اصلاح این رفتارها انجام شود.

 

این که جاده های شمال گنجایش تعداد خودروهای مسافران عجول را در تعطیلات فشرده ندارد ، غیرقابل بحث و طفره رفتن است ، ولی کافیست به عنوان یک راننده مقرراتی و مبادی آداب در ترافیک های طاقت فرسایی که تعداد اندکی از رانندگان بی مبالات و خودخواه یا به عبارت بهتر ' خود زرنگ پندار ' ایجاد می کنند ، گرفتار شوی تا متهم ردیف اول را بهتر بشناسی.

 

این رانندگان که گویی سفر به شمال را برای مردم آزاری انتخاب کردند ، به محض مشاهده اندک ترافیک اول با ترک کردن صفی که در آن قرار دارند ، یک لاین جدید ایجاد می کنند ، در قدم بعدی در شانه جاده می رانند تا زرنگیشان را به رخ بقیه بکشند و زمانی هم که با رقابت هم مسلکانی چون خودشان در این لاین مواجه می شوند ، کار را به مسابقه با هم در حریم خاکی جاده می کشانند.

 

مسابقه زرنگ ها در شانه و حریم تا جایی که عرض جاده باریک نشود ، تنها ضعف فرهنگی آنان را در پوششی از گرد و خاک جلوی چشم مسافران دیگر می آورد ، ولی زمانی که لاین ها اضافی به بن بست می خورد ، تلاششان برای بازگشت به لاین اصلی سبب گره خوردن ترافیک می شود ، وضعیتی که خدا نصیب هیچ مسافری نکند .

 

** جای خالی نفربر سریال پایتخت

حرف دل مسافرانی را که در چنین شرایطی گرفتار می شوند ، ' نقی معمولی ' کاراکتر سریال پایتخت 5 زمانی که سوار بر ' نفربر ' جنگی دختر داعشی در سوریه شد ، زد ، آنجایی که خطاب به ' ارسطو ' می گوید : می دونی این نفربر به چه دردی می خوره ؟ این که پنجشنبه ، جمعه که جاده هراز شلوغ میشه ، سوارش شی و اینایی را که از شونه خاکی می رن ، عین آدامس له کنی '.

 

احتمالا زمانی که نقی معمولی این دیالوگ را می گفت ، ترافیک ' گزنگ ' و ' چلاو ' در جاده هراز را مرور می کرد ، دو نقطه ای که در بیشتر ساعات شبانه روز به دلیل اینکه جاده از چهار لاین به 2 لاین رفت و برگشت تبدیل می شود ، به یکباره ترافیک به وجود می آید و رانندگان خود زرنگ پندار با رفتن به شانه خاکی ، 2 لاین ترافیکی را تبدیل به هشت تا 10 لاین می کنند تا مردم آزاری را به اوج برسانند.

 

رقابت این دسته از رانندگان در سبقت گرفتن از یکدیگر در شانه خاکی و ایجاد لاین های فشرده در کنار هم گاهی سبب تصادف جزیی بین خوشان می شود که علاوه بر اینکه حجم ترافیک را چند برابر می کند ، تنها راه برای خروج اضطراری برخی از خودروهای امداد و نجات از جمله آمبولانس را می بندند.

 

واقعیت این است که هزینه رفتار خارج از قاعده این دسته از رانندگان را همه مسافران با سرگردانی چند ساعته در ترافیک قفل شده باید بپردازند ، در حالی که اگر این رفتارهای ناهنجار رانندگی نباشد ، ترافیک های جاده شمال واقعا تبدیل به کابوس نمی شود و می تواند همواره روان ولی فشرده باشد.

 

تقریبا همه مسافرانی که رفتار این رانندگان خود زرنگ پندار را می بینند و تحریک نمی شوند تا به دنبالشان راه بیفتند ، نظری مشابه نظر نقی معمولی دارند ، ولی با این وجود تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان بویژه متولی اصلی اعمال قانون در جاده های کشور یعنی پلیس راه برای اصلاح این رفتارها صورت نگرفته است .

 

** گم شدن زیبائی های بی پایان جاده هراز

رئیس پلیس راه مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : صف بستن خودروها در زمان ترافیک و باز نگه داشتن مسیر برای خودروهای امداد و نجات و پلیس ، فرهنگ رعایت قوانین و مقررات و احترام به حق و حقوق دیگران را نشان می دهد و همه ما فیلم و عکس این صحنه های زیبا را دیده ایم.

 

سرهنگ علیرضا قدمی ، بی توجهی به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و تجاوز به حقوق دیگران را عامل مهم ترافیک سرسام آور در چند نقطه از محور هراز دانست و افزود : از آنجایی که تمامی این محور با چشم اندازهای بی نظیر از جاذبه های طبیعی می تواند لذت بخش باشد ، اما با بی فرهنگی برخی از رانندگان ، سفر برای همه تلخ و خسته کننده می شود .

وی گفت : هر چند مسئولان باید محور هراز را به عنوان یک محور ملی زودتر از این ها تعریض و چهار بانده می کردند و البته حدود 80درصد این محور چهار بانده نیز شده است ، اما در سه تا چهار نقطه این محور که به 2 لاین رفت و برگشت تبدیل می شود ، ترافیک سنگین به وجود می آید.

 

سرهنگ قدمی افزود : اگر رانندگان در این مناطق پشت سر هم قرار بگیرند و به هیچ عنوان از شانه خاکی استفاده نکنند ، یقین داشته باشند علاوه بر اینکه گیر کردن در ترافیک این منطقه از 2 تا 3 ساعت کنونی به کمتر از نیم ساعت کاهش می یابد ، حتی کم شدن سرعت به زیر 20 کیلومتر فرصتی برای استراحت و لذت بردن از طبیعت کوهستانی و جنگلی این محور است.

 

رئیس راهور مازندران با بیان این که ضعف فرهنگ عمومی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ، رفت و برگشت از محور هراز را برای همه سخت کرده است ، گفت : اینکه قدم به قدم این محور پلیس مستقر شود نیز عاقلانه نیست و هم این که نیرو برای این کار نداریم.

 

وی افزود : رقابت در بی قانونی راهنمایی و رانندگی برخی از افراد در ترافیک ، مصداق عینی نقض حق و حقوق دیگران است و در واقع آموزش مستقیم بی قانونی و بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی به فرزندان داخل خودرو نیز محسوب می شود.

 

رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه سیستم عصبی رانندگان با دیدن بی توجهی به حق و حقوقشان توسط یک عده دیگر دچار اشکال می شود ، گفت : به همین دلیل هم تصادفات زیادی پس از عبور از ترافیک سنگین برای جبران زمان معطلی در ترافیک با سرعت بالا در این محور رخ می دهد .

 

وی افزود : باید بر اساس شرایط موجود جاده رانندگی کنیم و مطابق با وضعیت فعلی جاده هراز زمان بندی سفر را داشته باشیم ، که البته مسئولان نیز باید طرح های تعریض و ایمنی جاده را به اتمام برسانند.

 

سرهنگ قدمی به وجود روستاهای ییلاقی محور هراز و حجم بالای ترافیک در 2 طرف این محور در پایان هر هفته سال و روزهای عادی در فصل تابستان اشاره کرد و گفت : به همین دلیل هم مسافران و گردشگران و بومی های استان انتظار یک طرفه شدن جاده را دارند که اجرایی شدن این توقع ، مشکلات زیادی را به همراه دارد.

 

جاده هراز مازندران یکی از مهیج ترین، زیباترین و درعین حال خطرناک ترین جاده های منتهی به پایتخت است که هر ساله به رغم اینکه جان صدها نفر را می گیرد اما تردد در آن مورد اقبال شهروندان است.

 

این مسیر پر پیچ و خم که از ابتدای شهر آمل با چشم انداز زیبای گذر از جنگل آغاز می شود پس از پشت سر گذاشتن دامنه های کوه دماوند به بخش مهیج گذر از مسیر صعودی نسبتا سخت می رسد که در نهایت با رسیدن به مرتفع ترین بخش در امامزاده هاشم وارد شیب نزولی می شود تا رهگذران سواره را به پایتخت ایران هدایت کند.

 

علاوه بر چشم اندازهای زیبای طبیعی مانند صخره هایی که سینه در مقابل سختی های طبیعت سپر کرده و سالیان سال در زیر انبوهی از بهمن و گرمای سوزان ایستادگی کردند تا نماد مقاومت برای انسان های شوند ، نگاه به ژرفای دره هایی که جاده از کناره آن می گذرد هیجان را برای مسافران در جاده هراز به اوج می رساند ، احساسی که بیش از همه برای مسافرانی که رانندگی نمی کنند جذابیت دارد.

 

آمیخته شدن زیبایی و خطر در جاده هراز به همدیگر سبب شده است تا بر اساس آمارهای رسمی این جاده بار بیشترین تردد منتهی به مازندران از غرب از جمله تهران و بر عکس را با 60 درصد مجموع ظرفیت مسافرتی به خود اختصاص دهد.

 

آمار اداره کل حمل و نقل و پایانه های مازندران نشان می دهد که روزانه از هر 10 دستگاه خودرویی که وارد این استان شده یا از آن خارج می شود ، 6 دستگاه جاده هراز را به عنوان خط سیر خود انتخاب می کنند و بقیه تردد ها هم میان جاده فیروزکوه و کندوان قسمت می شود.

 

هم اکنون تعریض و چهار خطه کردن حدود 40 کیلومتر باقی مانده جاده هراز در حوزه استحفاظی مازندران به صورت پیوسته در حال اجراست و بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان ساخت 8 دستگاه تونل به طول پنج کیلومتر ، 12 دستگاه پل به طول 800 متر و 20 کیلومتر دیوار حائل در این جاده در مسیر باقی مانده تعریض در دست ساخت است.

 

تعریض این مسیر هم بزودی پایان می یابد ، ولی آیا اگر فکری به حال رانندگان خود زرنگ پندار نشود ، ترافیک جاده هراز یا هر جاده دیگری در کشور پایان خواهد یافت ؟ 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------