ثبت نام دانش آموزان در مدارس؛ محدوده یا محدودیت



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,ثبت نام دانش آموزان
ثبت نام دانش آموزان برای پایه اول ابتدایی و مقاطع تحصیلی بالاتر همواره مشکلاتی را برای دانش آموزان و خانواده ها در فصل تابستان در پی دارد که امسال محدوده بندی و قوانین جدید بعضی از مدارس مشکلات و نگرانی ها خانواده ها را افزایش داده است.

 برخی از اولیا پیش از موعد مقرر و حتی در تاریخ های اعلام شده برای ثبت نام فرزند خود به مدرسه محدوده محل سکونت مراجعه می کنند اما متاسفانه موفق به ثبت نام نمی شوند و مسئولان مدرسه مربوطه برای ثبت نام نکردن دلایلی از جمله نبود ظرفیت یا نبود محل سکونت دانش آموز در محدوده ثبت نام (خارج از محدوده اعلام شده) مطرح می کنند و اولیا را به سایر مدارس که موردنظر آنان نیست، ارجاع می دهند.

 

ثبت نام نوآموزان (پایه اول ابتدایی) برای سال تحصیلی 98-97 پس از تکمیل مدارک و سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از اواخر خردادماه و ثبت نام دانش آموزان سایر مقاطع تحصیلی پس از پایان امتحانات و اعلام نتایج و در بعضی از مدارس در تیرماه انجام می شود.

 

مدارس در فصل تابستان برای ثبت نام دانش آموزان تنها روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 8 تا 12 فعالیت می کنند و خرداد و تیر، ماه های فشرده برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس است.

 

** گزارشی از یک محل ثبت نام

خبرنگار ایرنا روز دوشنبه 11 تیرماه جاری حدود ساعت 9 صبح برای بررسی مشکلات ثبت نام به یکی از مدارس دخترانه نمونه دولتی (دوره اول متوسطه) در منطقه 6 شهر تهران مراجعه کرد و با تعداد زیادی از اولیا مواجه شد که با چهره هایی ناراحت و در دست داشتن فرم های ثبت نام، مدارک و شماره در حیاط یا داخل مدرسه حضور داشتند و منتظر بودند شماره آنان خوانده شود.

 

فردی در اتاق مشاور، مدارک مورد نیاز و چگونگی ثبت نام را در این مدرسه برای اولیا توضیح می دهد.

 

فرم های ارائه شده شامل عوامل ارزیابی، کسب امتیاز خیلی خوب در تمامی دروس پایه پنجم و ششم ابتدایی، کسب مقام در مسابقات علمی و پژوهشی، کسب مقام در مسابقات فرهنگی و هنری، قرآن و نماز مربوط به آموزش و پرورش و حافظان قرآن کریم است.

کسب مقام در مسابقات ورزشی مربوط به آموزش و پرورش، سکونت در محدود جغرافیایی منطقه 6، خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و مدافعان حرم(فرزند، خواهر و برادر)، اولیای فرهنگی منطقه 6 و اولیای فرهنگی شاغل در مناطق تهران، اولیای شاغل در سایر مراکز دولتی منطقه 6 و محل تحصیل دانش آموزان دوره ابتدایی در منطقه 6 ازجمله دیگر شاخصه های این فرم است.

 

به گفته یکی از مسئولان این مدرسه نمونه دولتی، این مدرسه با حذف آزمون ورودی، دیگر نمونه دولتی نیست و هیات امنایی است و اگر در فرم ثبت نام، جمع امتیازها یکهزار امتیاز باشد، اولیا برای ثبت نام باید حداقل 500 امتیاز به دست آورند.

 

یکی از اولیای حاضر در محل به خبرنگار ایرنا گفت: من برای ثبت نام فرزندم در پایه هفتم از ساعت 8 صبح به این مدرسه آمدم، اما شماره من 172 است و برخی از اولیا قبل از ساعت 8 به این مدرسه آمده اند.

 

یکی دیگر از اولیا نیز علت ثبت نام فرزند خود در این مدرسه نمونه دولتی را سکونت در محدوده منطقه 6 اعلام کرد و گفت: اولویت ثبت نام دانش آموزان در این مدرسه منطقه 6 است و اگر محل سکونت به مدرسه نزدیکتر باشد، امتیاز ما بالاتر و احتمال پذیرش بیشتر است.

 

یکی دیگر از اولیا درباره مشکلات ثبت نام در این مدرسه نمونه دولتی گفت: از ساعت 8 صبح برای ثبت نام به این مدرسه مراجعه کرده ام و از صبح به 200 نفر نوبت داده شده و من نفر شماره 164 هستم، پیش از این چندین بار برای ثبت نام مراجعه کردم اما نتیجه نگرفتم.

 

وی درباره آزمون ورودی برای پذیرش دانش آموز در مدرسه نمونه دولتی اظهار داشت: اگر آزمون برگزار می کردند بهتر بود، در زمان حاضر شرایط ثبت نام دانش آموزان اصلا مناسب نیست.

این ولی دانش آموز اضافه کرد: در زمان آزمون دانش آموزان از لحاظ علمی مورد ارزیابی قرار می گرفتند و در صورت کسب نمره مورد نظر ثبت نام می شدند اما اکنون در فرم ثبت نام موارد نامرتبط مطرح می شود.

 

وی که متقاضی ثبت نام فرزندش در پایه هفتم بود، افزود: محدوده ثبت نام داخل منطقه برای این مدرسه نمونه دولتی قرار داده نشده و مسئولان مدرسه می گویند دانش آموزان از هر محدوده ای ثبت نام می شوند، این ملاک درستی نیست و جمعیت دانش آموزان در کلاس درس افزایش یافته و کیفیت آموزشی کاهش پیدا می کند.

 

وی گفت: تاکنون 400 نفر مدارک خود را برای ثبت نام در این مدرسه ارائه کرده اند که در نهایت 120 نفر پذیرش می شوند.

 

دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی در شهر تهران فعالیت می کنند که مدارس دولتی شامل عادی، نمونه دولتی، شاهد، سمپاد(تیزهوشان) و هیات امنایی است. مدارس شاهد، نمونه دولتی و سمپاد دارای شرایط خاصی برای ثبت نام هستند و برای هر سه نوع مدرسه شهریه هایی مصوب و قانونی تعیین شده است.

 

**تصمیمی برای کاهش اضطراب دانش آموزان

در سال های گذشته مدارس نمونه دولتی و سمپاد دارای آزمون ورودی بودند و با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شکل می گرفت و اضطراب زیادی به کودکان و نوجوانان وارد می کرد، برای رفع این مساله «سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش بهمن ماه 96 اعلام کرد که امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور کاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف و روش های دیگری برای پذیرش دانش آموزان در نظر گرفته می شود.

 

براین اساس مدارس نمونه دولتی شهری به هیات امنایی تبدیل می شوند و از سال تحصیلی 98-97 پذیرش دانش آموز در این مدارس همانند مدارس دولتی خواهد بود.

 

وزارت آموزش و پرورش 23 خردادماه امسال شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی 98-97 برای تمامی مقاطع را برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کرد.

 

براساس این شیوه نامه، ثبت نام دانش آموزان باید مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس موضوع مصوبه جلسه 652 شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 22/25/1331 که با نامه شماره 8/1233/122 مورخ 23/26/1331 ابلاغ و آیین نامه های آموزشی مصوب مربوط به هر یک از دوره های تحصیلی انجام شود.

 

با توجه به لزوم مدیریت منابع مالی و سرمایه انسانی (دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی)، ضروری است برای استفاده از فرصت شهریورماه، به گونه ای برنامه ریزی شود که تمامی ثبت نام ها تا 31مرداد 97 به اتمام برسد.

 

همچنین ثبت نام و پذیرش دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و هیات امنایی مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و با رعایت سایر قوانین و مقررات انجام می پذیرد.

 

**شرط سکونت در محدوده مدرسه

گزارش خبرنگار ایرنا از فرآیند ثبت نام در پایه اول ابتدایی و سایر پایه های این دوره در یکی از مدارس ابتدایی دخترانه هیات امنایی منطقه 6 حاکیست که برای ثبت نام در پایه اول ابتدایی غیر از کپی شناسنامه، عکس با مقنعه سفید و کارت ملی، اصل و کپی کارت واکسیناسیون(کامل شده)، اصل و کپی سند محل سکونت یا قرارداد اجاره نامه (با کد رهگیری) به همراه قبض تلفن مورد نیاز است.

در این مدرسه ثبت نام پایه اول از متولدین نیمه اول 91 و نیمه دوم 90 انجام می شود.

مدارک لازم برای ستاد ثبت نام نیز اصل و کپی شناسنامه والدین (صفحه اول و دوم)، نامه اشتغال به کار والدین (داخل محدوده مدرسه) و فتوکپی کارنامه دانش آموز برای ثبت نام میان پایه عنوان شده است.

 

محدوده ثبت نام در این مدرسه نیز مشخص و در تابلوی اعلانات نصب شده است.

 

یکی از مسئولان مدرسه درباره شرایط ثبت نام در این مدرسه هیات امنایی گفت: برای ثبت نام در این مدرسه بخصوص در پایه اول ابتدایی باید محل سکونت متقاضی در محدوده اعلام شده باشد در غیراین صورت دانش آموز امتیاز لازم را برای ثبت نام کسب نمی کند و ثبت نام در پایه های بالاتر سخت تر است.

 

وی افزود: برای ثبت نام دانش آموزان در خارج از محدوده باید یکی از والدین فرهنگی باشند و محل کار والدین در محدوده مدرسه اولویت بعدی است که احتمال پذیرش نیز کم است.

به گفته وی، برای ثبت نام مدارک و فرم های مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از دو هفته اولیا می توانند تماس بگیرند و مطلع شوند که آیا در این مدرسه پذیرش می شوند یا خیر.

در ستاد ثبت نام واقع در اداره آموزش و پرورش منطقه6 نیز اعلام می شود که ظرفیت بعضی مدارس برای ثبت نام دانش آموزان برای پایه اول ابتدایی تکمیل شده و مدرسه دیگری برای ثبت نام به والدین و دانش آموز معرفی می شود.

 

براساس شیوه نامه ثبت نام، اجرای محدوده بندی جغرافیایی برای ثبت نام دانش آموزان باید به استناد ماده 31 آیین نامه اجرایی مدارس صورت پذیرد، براساس ماده‌31 آیین نامه اجرایی مدارس، ثبت ‌نام‌ دانش‌آموزانی‌ که‌ محل سکونت آنان به مدرسه نزدیک تر است در اولویت‌ خواهد بود و ثبت ‌نام‌ ازدانش‌آموزانی ‌که‌ والدین‌ آنان‌ هر دو شاغل‌ هستند در مدرسه‌ نزدیک‌ به‌ محل‌ کار پدر یا مادر بلامانع‌ است‌.

 

**مشکل محل سکونت به خاطر یک کوچه پایین تر

در منطقه 4 تهران یکی از اولیا برای ثبت نام فرزند خود در پایه هفتم مدرسه دخترانه هیات امنایی با مشکل نبود محل سکونت در محدوده ثبت نام مدرسه مواجه شده، وی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس نقشه و محدوده این مدرسه اعلام شده که منزل ما یک کوچه پایین تر از محدوده است و من حتی تمامی مدارک لازم و کپی سند منزل را ارائه دادم اما مسئولان مدرسه از ثبت نام فرزندم ممانعت کردند.

 

وی افزود: مسئولان ثبت نام می گویند منزل خارج از محدوده است و مدرسه دیگری را به من معرفی کردند که فاصله آن از محل سکونت زیاد است و مشکلاتی را از لحاظ حمل و نقل و طرح ترافیک برای خانواده من به همراه دارد.

 

این ولی متقاضی ثبت نام در مدرسه هیات امنایی منطقه 4 اظهار داشت: تاکنون فرزندم را در محدوده محل کارم در مدرسه ای شاهد که امتیازی نداشتم ثبت نام می کردم و امسال قصد دارم برای پایه هفتم فرزندم را در محدوده محل سکونت ثبت نام کنم و نمی دانم چرا برای فاصله یک کوچه نمی توانم در مدرسه مدنظر ثبت نام کنم؟

 

**ارائه کد رهگیری برای احراز محل سکونت

داشتن کد رهگیری علاوه بر قولنامه، اجاره نامه و استشهاد محلی برای احراز محل سکونت دانش آموز در محدوده ثبت نام از شروط دیگری است که بعضی از مدارس به اولیا اعلام می کنند.

 

ولی دانش آموزی که فرزند خود را در پایه اول ابتدایی در مدرسه پسرانه دولتی در یکی از مناطق مرکزی تهران در محدوده محل سکونت ثبت نام کرده در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این مدرسه داشتن قولنامه به همراه کد رهگیری را شرط ضروری برای ثبت نام در مدرسه اعلام کرد.

 

وی افزود: حدود سه سال است در این منزل سکونت داریم و بنگاه املاک به دلیل نپرداختن مالیات، قولنامه دستی به ما داده که مدرسه آن را نپذیرفت و برای حل مشکل به ستاد ثبت نام منطقه رفتیم.

 

این شهروند ادامه داد: ستاد ثبت نام نیز مدارکی از جمله کپی شناسنامه، اصل و کپی یکی از قبوض آب و برق، اصل و کپی مدارک محل سکونت و استشهادنامه محلی (برای سکونت) در صورت نداشتن مدارک را اعلام کرد که در نهایت ستاد ثبت نام از محل سکونت تحقیق محلی انجام داد و ادعای ما برای سکونت در محدوده مدرسه را پذیرفت.

 

وی افزود: در زمان حاضر نیز پیش ثبت نام فرزندم در مدرسه انجام شده و نوبت سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گرفته ایم که بعد از سنجش و ارائه مدارک، ثبت نام در مدرسه به طور قطعی انجام خواهد شد.

 

**ثبت نام در خارج از محدوده

این ولی دانش آموز اظهار داشت: برخی از اولیا برای داشتن کد رهگیری به بنگاه های املاک مراجعه و این بنگاه ها هزینه 200 تا 500هزار تومانی را برای ارائه کد رهگیری مطالبه می کنند.

 

وی گفت: براساس آنچه مشاهده کردیم یا شنیده ایم، گاهی اوقات منزل مسکونی نیز در محدوده ثبت نام مدرسه نیست اما اولیا با دریافت کد رهگیری محل سکونت خود را در محدوده مدرسه اعلام می کنند که این موضوع ضایع شدن حق سایر اولیا را به همراه دارد.

ولی دانش آموز دیگری که قصد دارد فرزند خود را در پایه اول ابتدایی مدرسه دخترانه هیات امنایی در منطقه هشت ثبت نام کند، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: محل سکونت ما در محدوده مدرسه نبود که برای ثبت نام فرزندم به بنگاه املاک رفتیم و مبایعه نامه به همراه کد رهگیری برای احراز محل سکونت در محدوده مدرسه تهیه، به مدرسه ارائه و پذیرفته شد.

 

وی درباره ثبت نام فرزند دیگرش در پایه هفتم مدرسه دخترانه دولتی در منطقه هشت نیز گفت: این مدرسه پیش از این، نمونه دولتی بود و آزمون داشت که به مدرسه دولتی تبدیل شده که تنها یک روز پس از زمان اعلام شده برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کردم اما گفتند ظرفیت پراست و مدارس دیگری به من معرفی شد.

 

این شهروند تهرانی ادعا کرد: با این وجود من متوجه شدم یکی از اولیا با دادن وجهی ریالی، فرزند خود را در این مدرسه ثبت نام کرده بود.

 

این شهروند که مشخصاتش در ایرنا محفوظ است از آنچه آن را ثبت نام در مدرسه براساس «پارتی بازی» خواند گلایه کرد.

 

به گزارش ایرنا، این گلایه درحالیست که مسئولان وزارت آموزش و پرورش چند راه ارتباطی را برای گزارش هرگونه تخلف، اعلام کرده اند.

 

اعلام گزارش ها ازطریق سامانه رسیدگی به شکایات به نشانی shekayat.medu.ir ، شماره تماس 88954506 یا حضور در اداره های ارزیابی عملکرد مناطق آموزش و پرورش از جمله این راههای ارتباطی است.

 

این ولی دانش آموز افزود: یکی از اولیا نیز مبایعه نامه ای را برای مشخص کردن محل سکونت در محدوده ثبت نام تهیه کرده بود که در ستاد ثبت نام به او گفتند مدرسه مورد نظر ظرفیت ندارد و مدرسه دیگری را به او معرفی کردند.

 

وی گفت: در صورتی که بدانم این مدرسه فرزندم را ثبت نام می کند از طریق بنگاه املاک، مبایعه نامه و کد رهگیری محل سکونت در محدوده مدرسه را تهیه می کنم.

 

**ملاک های تعیین محدوده چیست

این شهروند تهرانی محدوده ثبت نام مدارس را منطقی ندانست و گفت: به عقیده من برای تعیین محدوده ثبت نام، باید مدرسه در مرکز قرار گیرد و اطراف آن به عنوان محدوده تعیین شود، متاسفانه گاهی یک کوچه، خیابان و حتی خیابان روبه روی مدرسه نیز در محدوده قرار نمی گیرد و مشکلاتی را برای اولیا از جمله دریافت مبایعه نامه و کد رهگیری با ترفندهای مختلف ایجاد می کند.

 

گزارش ایرنا پس از بررسی اجمالی از نحوه ثبت نام در سایر مدارس دولتی حاکی است که در زمان حاضر برای ثبت نام دانش آموزان در میان پایه مشکل چندانی وجود ندارد و مدارس دانش آموزان خود را به صورت معمول در پایه بالاتر ثبت نام می کنند و بعضی از مدارس دولتی شهریه ای را تاکنون ( زمان مخابره گزارش) تعیین نکرده اند.

 

در شیوه نامه ثبت نام اعلام شده به استناد ماده 32 آیین نامه اجرایی مدارس، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان و دریافت هرگونه وجه جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب های درسی در زمان ثبت نام مجاز نیست و نباید دانش آموزی به این دلایل از ثبت نام محروم شود.

 

براساس این شیوه نامه، وجوه اختیاری مربوط به کمک های مردمی، فعالیت های فوق برنامه، سرویس ایاب و ذهاب، لباس فرم، لباس کارگاهی، با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و رعایت سایر قوانین و مقررات بعد از شروع سال تحصیلی امکانپذیر خواهد بود.

 

*پاسخ آموزش و پرورش درباره تعیین محدوده

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی تعیین محدوده برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس به خبرنگار ایرنا گفت: این محدوده براساس ظرفیت مدرسه و نیازسنجی از تعداد دانش آموزان مقاطع پایین تر مدرسه در کمیته برنامه ریزی منطقه آموزش و پرورش تصمیم گیری و تعیین شده و نیاز محدوده خود را پاسخ می دهد.

 

«قدرت الله گراوند» در پاسخ به این سئوال که برخی از اولیا می گویند محدوده بندی برای ثبت نام مدارس منطقی نیست، با ذکر مثالی اظهار داشت: در خیابان وحدت اسلامی مرز بین مناطق 11 و 12، سمت غرب خیابان منطقه 11 است، سمت دیگر این خیابان منطقه 12 است.

وی اضافه کرد: در منطقه 11، دو مدرسه وجود دارد، فرد ساکن در منطقه 12 به دلیل اینکه منزل او روبه روی مدارس منطقه 11 است، توقع ثبت نام در آن مدارس را دارد اما آیا ظرفیت مدارس مذکور امکان ثبت نام از منطقه مجاور را دارد؟

 

گراوند با بیان مثال دیگری اینچنین توضیح داد: یا در خیابان نواب، پایین تر از خیابان آزادی، نبش خیابان جمهوری یک ناحیه شهرداری منطقه 11 است، سمت غرب نواب منطقه 10 است، آیا فردی می تواند برای انجام امور خود بگوید که من دیگر نمی توانم به شهرداری منطقه 10 در بریانک بروم و به شهرداری منطقه 11 مراجعه کنم؟

 

وی گفت: ما چنین مشکلاتی را با اولیای دانش آموزان داریم، اولیا در ادارات و سازمان های دیگر محدوده بندی را راحت می پذیرند اما در موضوع ثبت نام فرزندانشان بشدت مقاومت می کنند، با این وجود ما در آموزش و پرورش ضمن تکریم اولیا سعی می کنیم مشکلاتشان را حل کنیم.

 

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با توجه به کمبود فضای آموزشی سعی می کنیم دانش آموزانی که در محدوده ثبت نام مدارس قرار نمی گیرند را اگر مدرسه مورد نظر ظرفیت خالی داشته باشد، ثبت نام کنیم.

 

وی تصریح کرد: برای ما در آموزش و پرورش اصل بر رضایت و راحتی خانواده ها در انتخاب مدرسه فرزندشان است اما به شرط آن که امکانات موجود اجازه دهد.

 

گراوند اظهارداشت: اولیا برای حل مشکل ثبت نام فرزند خود در مدرسه مورد نظر و نبود محل سکونت آنان در محدوده می توانند به ستادهای فرعی ثبت نام منطقه مراجعه و ضمن ارائه مدارک، درخواست خود را اعلام کنند.

 

وی به اولیای دانش آموزان توصیه کرد که از حق خود استفاده و برای از دست ندادن فرصت و تکمیل نشدن ظرفیت مدرسه، فرزند خود را حتما در محدوده محل سکونت خود ثبت نام کنند و سپس منتظر نتیجه ستاد ثبت نام باشند.

 

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران درباره این موضوع که بعضی از مدارس برای مشخص شدن محل سکونت دانش آموز در محدوده ثبت نام داشتن کد رهگیری و استشهاد محلی را درخواست می کنند، گفت: داشتن کد رهگیری و استشهاد محلی یکی از راه ها برای احراز محل سکونت دانش آموز در محدوده مدرسه است که در قانون هم مطرح نشده است.

 

**کدرهگیری اجباری نیست

گراوند در خصوص ارائه کد رهگیری برای اثبات محل سکونت نیز گفت: متاسفانه برخی اولیا برای ثبت نام اجاره نامه ای را ارائه می کنند که در آن محدوده سکونت ندارند و مدیران مدارس هم با توجه به تعداد متقاضیان زیاد برای ثبت نام و تضییع نشدن حق افراد، داشتن کد رهگیری را یکی از شروط ثبت نام اعلام می کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه داشتن کد رهگیری محل سکونت برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس اجباری نیست، اظهار داشت: برای احراز محل سکونت دانش آموز راه های دیگری هم وجود دارد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه مدیر مدرسه باید درباره محل سکونت دانش آموز تحقیق کند گفت: باید مشخص شود منزل برای خود متقاضی یا یکی از اقوام ولی(برادر، پدر، پدرشوهر) است.

 

وی ادامه داد: برخی افراد در منزل اعلام شده سکونت ندارند اما برای افرادی که واقعا در آن منزل و محدوده سکونت می کنند، موضوع با یک استشهاد محلی و تایید یکی از مکان های معتبر از جمله شورایاری محل حل می شود و نیازی به هزینه کردن و دریافت کد رهگیری نیست.

 

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران گفت: این نهاد به مدیران مدارس اعلام کرده که خوداظهاری ولی دانش آموز را بپذیرند مگر اینکه عکس آن ثابت شود، این موضوع هم با یک تحقیق جزیی و شماره تلفنی که اولیا اعلام می کنند و بسیاری از راه های دیگر قابل بررسی است.

 

گراوند عمده مشکل ثبت نام دانش آموزان را نبود محل سکونت آنان در محدوده مدرسه موردنظر عنوان و بیان کرد: به دلیل استقبال بیشتر از بعضی مدارس، تعدادی از اولیا مایلند فرزندان خود را در محدوده ای خارج از محل سکونت ثبت نام کنند که ما در این خصوص با مشکل جدی مواجه می شویم.

 

وی با اشاره به تبدیل دوره اول مدارس نمونه دولتی به مدارس هیات امنایی و مشکلات ثبت نام در پایه هفتم گفت: راهکار برای این مدارس هم ثبت نام دانش آموزان در محدوده تعیین شده است.

 

** هزینه هایی با نام کمک مالی به مدرسه

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران درباره مبالغی که با عنوان کمک مالی به مدرسه در هنگام ثبت نام از اولیای دانش آموزان دریافت می شود نیز اظهار داشت: برای بعضی از مدارس دولتی مانند سمپاد، نمونه دولتی و شاهد شهریه ای مصوب شده اما ما اصراری نداریم که در هنگام ثبت نام این مبلغ از اولیا اخذ شود.

گراوند با بیان اینکه براساس شیوه نامه ثبت نام، در مدارس هیات امنایی و دولتی عادی، گرفتن هر نوع وجه هنگام ثبت نام جز وجه بیمه ممنوع است، گفت: اعلام کمک های مردمی که 100 درصد هم باید اختیاری باشد، باید بعد از مهرماه، زمان آغاز سال تحصیلی و تشکیل انجمن اولیا و مربیان و تعیین مبالغ کمک های مردمی انجام گیرد.

 

گراوند تاکید کرد: اولیا در صورت مشاهده هرگونه مشکل و تخلف در زمینه شهریه، نحوه ثبت نام و... می توانند ازطریق راههای ارتباطی اعلام شده اقدام کنند.

 

به گفته وی، همچنین این دسته از اولیا می توانند به اداره ارزیابی عملکرد مناطق مراجعه کنند که بازرسان در مدرسه حضور می یابند و ضمن بررسی موضوع با مدیر متخلف برخورد می کنند.

 

 

ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------