سایه سنگین مافیا، از واردات تا توزیع مواد نیروزا در کشور



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,مواد نیروزا
«ناصر پورعلی فرد» رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، با تایید وجود شبکه گسترده مافیایی واردات تا توزیع مواد نیروزا در کشور تصریح کرد: اجازه ورود مکمل ها، پروتئین ها و ساپلمنت ها در اختیار وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان است. 

ناصر پورعلی فرد روز یکشنبه در گفت وگو با  ایرنا، با بیان اینکه موضوع نظارت بخصوص درباره توزیع پودرهای پروتئین و مکمل ها در دستور کار این فدراسیون قرار گرفته و آغاز نیز شده است، ادامه داد: توزیع مکمل ها و پروتئین ها در تمامی باشگاه های ورزشی بر اساس قانون جدیدی که ابلاغ شده، ممنوع است و حتی کوچکترین مکملی در باشگاه ها توزیع شود، برخورد و باشگاه پلمپ خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه مجوز واردات مکمل ها، پروتئین ها و ساپلمنت ها در اختیار این فدراسیون نیست، بلکه در حیطه وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، افزود: به همین دلیل این وزارتخانه وظیفه و نظارت دارد که مواد وارد شده در کجا توزیع می شود. بطور مثال داروخانه ها با مجوز فروش دارو آیا اجازه فروش این محصولات را بر اساس دستور پزشک یا خواست افراد دارند یا خیر؟

 

وی گفت: حتی اگر مکملی کاملا قانونی باشد، هیچ باشگاهی اجازه توزیع آن را ندارد و اگر مربیان و مسئولان باشگاهی به ورزشکاران چنین موادی را پیشنهاد می کنند، کاملا غیرقانونی است و اگر فردی، مسئولی و نماینده مجلسی در این زمینه مدارک و اطلاعاتی دارد، بجای اینکه فقط صحبت کند، این مدارک قانونی را در اختیار فدراسیون قرار دهد تا ما با آن برخورد کنیم و مطمئن باشند که این حرف اصلا شعاری نیست.

 

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، تصریح کرد: باید مدارک قانونی وجود داشته باشد تا بتوانیم برخورد قانونی داشته باشیم، زیرا برای راه اندازی این باشگاه خرج شده است. از جمله خرید، اجاره بها، دستگاه ها و وام آن و وقتی باشگاه پلمپ شود ورشکسته شده و وقتی ورشکسته شود خانواده سرمایه گذار این باشگاه با مشکل مواجه خواهد شد، لذا این موارد را اعلام کنند تا ما بر اساس یافته های مستند بتوانیم برخورد کنیم.

 

وی از تمامی افراد خواست شکایات خود را بصورت مستند ارایه دهند تا بتوان با آنها برخورد شود و افزود: اگر پس از ارایه مدارک با آنها برخوردی صورت نگرفت، آن زمان گله کنند که چرا با آنها برخورد نشد. البته جذب افراد برای نظارت بر 12 هزار باشگاه و در هر استان به صورت میانگین 5 نفر هم استخدام شود که در مجموع 150 نفر می شوند که با توجه به کمبود منابع باید پرداخت حق الزحمه بازرسان به صورت توافقی باشد.

 

**اجازه ورود مواد نیروزا توسط وزارت بهداشت داده می شود

پورعلی فرد با بیان اینکه در کمیسیون ماده 5 بحث حضور پزشک تغذیه در باشگاه ها لحاظ نشده است، افزود: ولی در آیین نامه وزارت بهداشت و درمان این موضوع وجود دارد و در ماده 26 آیین نامه ضوابط ساخت، ورود و عرضه مکمل های رژیمی و غذایی تصریح شده است که محل عرضه مکمل های رژیمی و غذایی صرفا در داروخانه هاست و در تبصره ذیل آن نیز عنوان شده که جهت توزیع مکمل های وارد شده، واردکنندگان مجاز می توانند علاوه بر داروخانه با هماهنگی با فدراسیون پزشکی ورزشی و از طریق این فدراسیون در اختیار باشگاههای ورزشی دارای پزشک و یا متخصص تغذیه در فدراسیون مربوطه قرار دهند که تشخیص ورزشی فرآورده، برعهده وزارت بهداشت می باشد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه پروتئین ها و مکمل ها نیز در داروخانه ها عرضه می شود و وقتی یک دارو بدون نسخه به افراد فروخته می شود، آیا این گونه مکمل ها به متقاضیان عرضه نخواهد شد؟

 

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، با تاکید بر اینکه همه باید دست به دست هم دهند تا از عرضه بدون ضابطه مکمل ها جلوگیری شود و افزود: حدود 12 هزار باشگاه در رشته های بدنسازی، فیتنس و آمادگی جسمانی در حال فعالیت هستند و اگر روزانه 100 نفر نیز به این باشگاه ها برای ورزش بروند، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در این باشگاه ها فعالیت دارند که نشان دهنده همگانی بودن این رشته است. البته همه از این پودرها استفاده نمی کنند و افراد کمی هستند که مشتری این مکمل ها هستند.

 

وی با بیان اینکه ورزشکاران باید بدانند چرا موهای آنها می ریزد ، تصریح کرد: باید استفاده از مکمل های آلوده را جلوگیری کرد و توصیه می کنیم با مربیانی کار شود که به آنها اطمینان دارند، چون سودجویانی هستند که خارج از حیطه نظارتی ما فعالیت می کنند.

 

**هر باشگاه بدنسازی باید از این پس یک پزشک تغذیه داشته باشد

پورعلی فرد خاطر نشان کرد: من اگر سردرد گرفتم و بروم داروخانه و قرص استامینفون بخواهم به بنده می فروشند اما در اروپا اینگونه نیست و اگر دکتر تجویز نکرده باشد آنرا به هیچ عنوان در اختیار مریض نمی گذارند، ولی ما هنوز به آن درجه نرسیدیم که وقتی می خواهیم از مکمل ها استفاده کنیم آیا آزمایش های لازم را دادیم و بدانیم چه ویتامین هایی مورد نیاز است تا آن را تامین کنیم.

 

وی گفت: متاسفانه افراد وقتی از یک مکمل استفاده می کنند و می بینند که جواب گرفتند، همان مواد را برای دیگران تجویز می کنند، بدون اینکه بدانند ممکن است آن مواد روی فرد دیگری پاسخ مناسبی ندهد و باعث عوارض جانبی شود، برای جلوگیری از عوارض باید اطلاع رسانی شود و یکی از تصمیمات ما این است که اطلاعات عمومی افراد و ورزشکاران افزایش یابد.

 

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، با بیان اینکه یکی از پیشنهادهای ما به کمیسیون ماده 5 این است که وقتی می خواهیم به باشگاه ها مجوز دهیم باید یک نفر کارشناس تغذیه جزء اجزای و شرایط اعطای مجوز باشد، ادامه داد: ما معتقدیم یک کارشناس و پزشک تغدیه حداقل در 10 باشگاه وجود داشته باشد تا مردم اطلاعات بالایی را بدست آورند.

 

** شبکه مافیایی گسترده ای از مبدا واردات تا توزیع مواد نیروزا در جامعه وجود دارد

وی با انتقاد از تبلیغات در فیلم ها و برنامه های ورزشی در تلویزیون تصریح کرد: ورزشکاران باید بدانند اگر مکمل و پروتئینی تبلیغ و القابی که به برخی قهرمانان رشته های ورزشی داده می شود، صحت و سقم آن را از مرجع اصلی بپرسند، بطور مثال اگر فردی خود را قهرمان جهان نامید، قهرمانی وی را چه کسی تایید کرده است.

 

وی با بیان اینکه برخی افراد بر خلاف ادعایی که برای مبارزه با دوپینگ دارند، در باشگاه های تحت اختیار خود اقدام به عرضه مواد نیروزا می کنند، گفت: می دانیم این افراد در کجا تمرین می کنند، ولی باید همه چیز براساس اصول باشد و برخی از دوستانی که مدعی مبارزه با دوپینگ هستند، نباید خودشان از همان مواد نیروزا استفاده کنند.

 

وی با تایید وجود شبکه ای مافیایی گسترده از مبدا واردات مواد نیروزا تا توزیع آن در جامعه اظهار داشت: متاسفانه وزارتخانه های صنعت، معدن تجارت و بهداشت ودرمان اجازه واردات اینگونه مواد را می دهند و وقتی که وارد شد و در ویترین مغازه داران قرار گرفت چون بر روی آن سرمایه گذاری شده است باید فروخته شود، ولی باید از مبدا از ورود این مواد جلوگیری شود.

 

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، افزود: اگر این فدراسیون بخواهد با این شبکه به تنهایی مبارزه کند قطعا آسیب می بیند اما ما این آسیب را برای تامین سلامت جامعه می پذیریم، ولی باید دستگاه های دیگر نیز در این زمینه همکاری کنند و موازی کاری صورت نگیرد یعنی ما باشگاه خاطی را جریمه کنیم و دستگاه های دیگر اجازه بازگشایی دهند.

 

وی در عین حال گفت: نباید کاری کرد که کلیت این رشته را زیر سوال ببرند و این فدراسیون اجازه چنین کاری را به افراد سودجو نمی دهد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------