قبرقسطی پایان بازار سیاه



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,قبرقسطی
لایحه جدید شورای شهر درباره قبرهای بهشت‌زهرا(س) تصویب شد

اگر تاکنون برای خرید خانه و خودرو قسط می‌پرداختید حالا می‌توانید قبر قسطی هم داشته باشید و طی ١٢قسط قبری را برای عزیز از دست رفته‌‌تان خریداری کنید. بر اساس لوایحی که شورای شهر تهران تصویب و روز گذشته اعلام کرد، هر شهروند که به سازمان بهشت زهرا(س) مراجعه کند از سه طبقه قبر، یک طبقه را به صورت رایگان دریافت می‌کند و دو طبقه باقی‌مانده خالی را به صورت یارانه‌ای با قیمت یک میلیون تومان دریافت خواهد کرد و اگر توان پرداخت این مبلغ را نداشته باشد به موجب این لایحه سازمان بهشت زهرا(س) می‌تواند تا ۱۲قسط آن را تقسیط کند.

 

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) این لوایح را تشریح کرده و گفته: «دولایحه تحت عنوان دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات قابل عرضه در سازمان

 

بهشت زهرا(س) و اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد و با رأی مثبت اکثریت اعضا به تصویب رسید که تصویب این لوایح در شورای اسلامی شهر تهران خط بطلانی بر شایعه‌های قبر نجومی و قبر میلیاردی است. به موجب این لوایح حداقل قیمت قبر در بهشت زهرا(س) به صورت رایگان و حداکثر قیمت قبر در قطعات قدیمی سازمان که بیش از ۴۵سال از عمر آن گذشته حداکثر ۱۶میلیون تعیین شده و بنابراین هیچگونه افزایش قیمتی در زمینه قیمت قبور نداشته و صرفا شرایط و تسهیلات برای افرادکم بضاعت تسهیل شده است.»

 

این گفته‌ها در حالی است که پیش از این خبر افزایش قیمت قبرها آمده و دلیلش هم افزایش نداشتن نرخ خدمات قابل ارایه بهشت زهرا ا(س) از سال ۹۰ تا به امروز اعلام شده بود و بر اساس لايحه اصلاح تعرفه خدمات سازمان بهشت زهرا(س)، قیمت‌ها افزايش يافت.

 

به این ترتیب قبور باقي‌مانده در قطعات قديمي، فاز اول و دوم که تکميل يا در حال تکميل‌اند، گران‌تر از قبور فاز سوم به فروش مي‌رسند و اگر بازار سياهي هم باشد، براي همين بخش است. بر اين اساس، با توجه به تکميل‌شدن ٩٥درصد ظرفيت قبور فاز دوم بهشت زهرا(س) هزينه قبور باقيمانده فاز دوم از قطعات ٢٠٠ تا ٢٥٨ به قيمت ٩ميليون تومان و طبقات زيرين و فوقاني قبور در قطعات ٣٠٠ تا ٣٢٥ فاز سوم که تکميل و تجهيز شده تا پرشدن ظرفيت ٧٠درصدي يک ميليون تومان است. قيمت قبر در فاز سوم که احتمالا تنها نقطه عمومي براي دفن اموات تهراني‌ها خواهد بود، بعد از عبور از ٧٠درصد ظرفيت تا ٤,٥ ميليون تومان افزايش مي‌يابد.

 

در نرخ‌هاي جديد هزينه سنگ قبر ١٠٠هزار تومان، هزينه آماده‌سازي قبر ٥٠هزار تومان، نصب سنگ قبر ٥٠هزار تومان، نگهداري متوفي در سردخانه روزانه ٢٠هزار تومان، تابلوي سر مزار ١٥هزار تومان، ترمه ٤٠هزار تومان و کاور بسته‌بندي متوفي ٢٠هزار تومان تعيين شد. ضمن اينکه اگرچه دفن در مساجد امامزاده‌ها و بقاع متبرکه ممنوع است، اما در صورت دفن مجاز بابت هر متوفي حداکثر ٥‌درصد مبلغ دريافتي يا معادل يک ميليون و ٥٠٠ هزار تومان بايد در وجه سازمانبهشت زهرا(س) واريز شود.

 

پیش از این خبرهای بسیاری درباره قیمت‌های نجومی قبر و همچنین بازار سیاه در این خصوص وجود داشت. خبرهایی که تکذیب شد و خال اعلام کرد تاکنون قبری بیشتر از ١٥میلیون تومان در بهشت‌زهرا(س)  به فروش نرسیده و حتی  در سال ۹۶، ۲۲ هزار و ۳۰۰ قبر رایگان به شهروندان اهدا شده است. با این وجود همچنان خبرهایی از دلالی در این بازار به گوش می‌رسد و حالا باید منتظر ماند و دید ماجرای قبرهای اقساطی به کجا خواهد رسید.

 

 شهروند 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------