نامه محرمانه شورا به شهرداری و اعلام لیست متخلفان برج باغ‌ها



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, شهرداری
سخنگوی شورای شهر تهران از سرپیچی برخی از مناطق شهرداری تهران از مصوبه لغو برج باغ خبر داد و گفت: شماره پرونده و نام مناطقی که همچنان مجوز ساخت و ساز در باغات را صادر کرده‌اند، در اختیار شهردار تهران قرار گرفته است. 

به گزارش ایسنا، علی اعطا امروز در نشست خبری که به منظور پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در حوزه شهری برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر سرپیچی برخی مناطق شهرداری تهران از لغو مصوبه برج باغ و صدور پروانه ساخت و ساز، در باغات برخی مناطق گفت: من این موضوع را می‌دانم و تذکر جدی در این خصوص به شهرداری داده‌ام و نامه‌ای محرمانه خطاب به شهردار تهران ارسال کرده و شماره پروانه‌ها و مناطقی که این تخلف را از مصوبه شهرداری انجام داده‌اند را اعلام کردم.

 

وی با بیان اینکه اما مناسب ندیدم که ارسال نامه را عمومی کنم اضافه کرد: از آنجایی که این تخلف در مناطق شهرداری انجام می‌شود، لازم است که شهرداری و معاونت‌های مربوطه به این تخلف رسیدگی کنند.

 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه تذکر جدی به مناطق در مورد صدور مجوز ساخت و ساز در باغات پس از لغو مصوبه برج باغ داده‌ام، گفت: ما در اجرای مصوبات شورا جدی هستیم.

 

اعطا با بیان اینکه باید شهرداری و معاونین با این مناطق برخورد کنند، گفت: البته برداشت آزادی از متن مصوبه انجام شده است به گونه‌ای که ما در ۲۲ اسفندماه با لغو مصوبه برج باغ اعلام کردیم که بعد از ابلاغ این لغو، پرونده‌ای در مورد صدور مجوز ساخت و ساز نباید صادر شود و گویا برخی تصورشان بر این بوده که اگر پرونده قبل از ۲۲ اسفندماه تشکیل شده باشد، لازم است که پروسه ادامه یابد و مجوز ساخت و ساز در باغات صادر شود. اما تشکیل پرونده حقوق مکتسبه ایجاد نمی‌کند و بر اساس قانون تنها صدور پروانه است که می‌تواند حق مکتسبه ایجاد کند. البته این توجیهات قابل پذیرش نیست و لغو مصوبه برج باغ برای همه معاونت‌ها و مناطق لازم‌الاجرا است.

 

اعطا در ادامه در پاسخ برخی انتقادات مبنی بر هدر رفتن آب در شهرداری تهران به واسطه آبیاری درختان، گفت: من این موضوع را قبول دارم و می‌دانم که در شهرداری اسراف وجود دارد. البته پیگیری‌هایی از سوی اعضای شورای شهر در حال انجام است که این مسئله حل و فصل شود.

 

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه در مورد پیش نویس لایحه‌ای در خصوص کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت: در اسفندماه ۹۶ پیش نویس لایحه‌ای تنظیم و از سوی شهردار وقت به معاون اول تقدیم شد که در مورد رسیدگی به تخلفات ساختمانی بوده و در ۲۲ ماده تنظیم شده بود.

 

به گفته اعطا، در حال حاضر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها کلی است و بعضا تفسیر می‌شود و باید این مشکل حل شود، همچنین در مورد ضمانت اجرایی ماده ۱۰۰ تردیدهایی وجود دارد و باید این ماده اصلاح شود. البته شورا تنها شأن مشورتی دارد و باید پیش نویس در مراجع ذیصلاح بررسی شود.

 

وی در مورد سخنان اخیر رئیس مجلس در مورد ادغام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در وزارت راه و منفک شدن این سازمان از وزارت کشور گفت: اختلاف نظرهایی در مورد جایگاه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود داشته است و تا جایی که من اطلاع دارم در زمانی که آقای افشانی معاون عمرانی وزارت کشور نیز بود، موافق بود که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها زیر نظر وزارت راه و شهرسازی باشد و وزارت راه و مجلس نیز در مورد این مسئله پالس‌های مثبت می‌فرستادند.

 

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در مقام طراحی طرح‌های شهری است و وزارت کشور نیز به نوعی با اداره شهرها سر و کار دارد، گفت: وزارت راه شأن نظارتی و وزارت کشور شأن ورودی در اداره شهرها دارد که بعضا تعارضاتی نیز ایجاد می‌شود که به همین علت لازم است این مسئله یک کاسه شود و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دل یک مجموعه باشد تا به صورت یکپارچه مسائل پیگیری و مطرح شود و به همین دلیل برخی پیشنهاد می‌دهند که سازمان شهرداری‌ها از وزارت کشور منفک و به وزارت راه برود.

 

اعطا در مورد وجود این شائبه که برخی قراردادها در سامانه شفافیت قرار نمی‌گیرد، گفت: این موضوع صحت ندارد و معتقدیم که همه موارد باید در دسترس شهروندان باشد چرا که ما معتقد به نظارت همگانی هستیم و روشن و صادقانه می‌خواهیم که مسائل را مطرح و حل کنیم اما مسائل در سیستم عریض و طویلی به مانند شهرداری آنقدر زیاد است که ۲۱ عضو از پس نظارت بر نمی‌آیند.

 

وی در مورد لوایح و طرح‌های بر زمین مانده شوراهای قبل گفت: متاسفانه این مقدار لوایح و طرح‌های بر زمین مانده کم نیستند و در چهار دوره پیش این حجم لوایح افزایش یافته است و در جلسه اخیر کمیسیون حقوقی مطرح شد که تشکیل کمیته تنقیح را جدی‌تر بگیریم تا سوابق همه طرح‌ها و لوایح به صورت روشن‌تر در اختیار قرار بگیرد.

 

وی در مورد برخی شایعات مبنی بر اینکه خط 7 مترو هنوز ایمنی کافی ندارد، گفت: علی رغم اینکه در برخی رسانه‌ها عنوان شد که تعطیلی خط هفت دلایل سیاسی دارد، اما این گونه نبود و ما از نهادهای نظارتی نامه داشتیم که خط 7 ناایمن است و در شورای شهر نیز به شدت مراقب بودیم که مبادا این خط تکمیل نشده افتتاح شود.

 

وی با بیان اینکه خط 7 در حوزه سیگنالینگ و هواکش مشکلاتی داشت و تصمیم مدیریتی گرفته شد که خط فاز به فاز افتتاح شود، گفت: حرفی که شهردار تهران در مورد اینکه پیمانکار باید تضمین تکمیل خط 7 را بدهد، حرف کاملا منطقی بود چرا که در اسناد مهندسی پیمانکار و سفارش‌دهنده تضمین می‌کنند که اقدام‌شان موثر بوده است یا نه.

 

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد چرایی جذب نیروی انسانی جدید در شهرداری تهران و تدوین آیین نامه جذب گفت: تا جایی که اطلاع دارم اساسا در کمیسیون‌ها بحثی در مورد ایجاد ضابطه برای جذب نیرو نیست اما هر مدیری می‌تواند برای پست‌های مدیریتی خود با مدیرانی کار کند که بتوانند اهداف وی را دنبال کنند و افراد جدیدی که در این دوره وارد شهرداری شده‌اند نیز برای پست‌های مدیریتی آمدند و ما از این مسئله دفاع می‌کنیم.

 

وی در مورد چرایی برگزاری نمایشگاه الکامپ در سایت نمایشگاهی سئول گفت: تذکراتی در مورد عدم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در سایت نمایشگاهی سئول داده شده است و عنوان کردیم که هیچ نمایشگاه پرمخاطبی برگزار نشود و پیش از این نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که هیچ نمایشگاه بزرگی به منظور رفاه حال شهروندان در سئول برگزار نشود و ما پیگیر اجرای این تفاهم‌نامه هستیم.

 

اعطا در مورد عدم بارگذاری قراردادها در سامانه شفافیت گفت: من از چرایی این مسئله اطلاع ندارم و حتما این موضوع را پیگیری می‌کنم.

 

وی در مورد اهدای کارت سیار طرح ترافیک به هر عضو با شارژ یک میلیون تومان هم گفت: برای هر عضو سه کارت سیار با شارژ یک میلیون تومان که به اندازه مصرف ۳۰ روز است، صادر شده و البته تعدادی از اعضا نیز موافق نبوده و حتی این کارت‌ها می‌تواند به دو ماشین نیز تغییر داده شود و البته به نظر من نباید این کارت‌های شارژ شده در اختیار اعضا قرار داده می‌شد اما کارشناس‌های شورای شهر که مسائل نظارتی را دنبال می‌کنند، می‌توانند از این کارت‌های سیار استفاده کنند. چرا که در کل شورا تنها چهار خودرو وجود دارد که می‌توانند کارشناسان از آن استفاده کنند. هر چند که در سال ۹۶ در مدتی که ما برای انجام کارهای هماهنگی پیش از ورود به شورا جلسه داشتیم نیز به هر عضو سه کارت شناور داده شد و به نظر می رسد همکارانمان نه برای استفاده شخصی بلکه برای کارشناسانشان این کارت‌ها را استفاده کنند هر چند که به نظر من خیلی این مسئله قابل پذیرش نیست.

 

وی در پاسخ به این انتقاد که چرا اعضای شورای شهر این کارت‌ها را قبول کرده‌اند؟ چرا که با شعار شفافیت در تضاد است و چرا با مسئولان مربوطه برخورد نکردند، گفت: من این انتقاد را قبول می‌کنم اما اعضا این کارت‌ها را گرفته‌اند تا همکارانمان که مرتبط کارهای نظارتی‌مان را انجام می‌دهند، راحت‌تر باشند اما تصور نشود که این کارت‌ها برای استفاده شخصی است. هر چند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، بهتر بود.

 

وی همچنین در ادامه از بخشنامه جدید افشانی در مورد پاسخگویی دقیق و سریع شهرداری به اعضای شورای شهر خبر داد و گفت: بعضا پاسخ‌های شهرداری به تذکرات اعضای شورای شهر کلی، دیرهنگام و حتی در مواقعی بی ربط است که امیدواریم با این بخشنامه افشانی این مشکل مرتفع شود.

 

وی در مورد پیش گویی برخی رسانه‌ها از رفتن افشانی تا عید نوروز ۹۸ گفت: تلقی و باور ما این است که افشانی حداقل برای سه سال تا هفت سال شهردار تهران هستند و حالا باید از این رسانه‌ها پرسید که چگونه پیش گویی می‌کنند.

 

اعطا در ادامه در مورد سرانجام طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری گفت: در اصلاحیه قانون شوراها که در تابستان ۹۶ ابلاغ شد، صراحتا ماده‌ای در مورد تحقیق و تفحص آمده است،

 

وی در مورد سرانجام طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری با بیان اینکه اصلاحیه قانون شوراها در اوایل تابستان 96 ابلاغ شد و مشخصا ماده‌ای در مورد تحقیق و تفحص در این اصلاحیه وجود دارد، گفت: بر اساس این ابلاغیه جدید اعضای شورا می‌بایست تحقیق و تفحص را به مانند یک طرح عادی به صحن بیاورند و بعد از سپری شدن فرآیند تحقیق و تفحص کلید بخورد که رئیس شورا حکم اعضایی را که به عنوان هیات تحقیق و تفحص معرفی شده بودند را صادر کرده و هیات کارشناسی در همشهری مستقر است اما یک نکته مهم این است که از لحظه‌ای که هیات تحقیق و تحص شروع به کار می‌کند طبق قانون تمام کارهای آنها می‌بایست محرمانه باشد و نباید اینگونه تلقی شود که به علت شکایت از یک عضو ما سکوت کرده‌ایم. بلکه سکوت یک الزام قانونی است و خوشبختانه در قانون امتیازی قائل شده‌اند که طرح‌های تحقیق و تفحص می‌بایست گزارشش به قوه قضاییه ارسال شود و این یک فرآیند قضایی و محرمانه است و تا زمانی که رای صادر نشده محرمانه باقی می‌ماند.

 

وی در مورد نامه اخیر رئیس بنیاد مستضعفان در مورد اعلام آمادگی‌شان برای حفظ باغات گفت: نامه اخیر سعیدی کیا به رئیس شورای شهر جای تقدیر و قدردانی دارد چرا که حدود 15 باغ در تملک این بنیاد است که سطح و سطوح آن نیز زیاد است و این اعلام آمادگی برای حفظ باغات در پی حساسیت‌های افکار عمومی و زحماتی است که رسانه‌های شهری می‌کشند و اصلا اینگونه تلقی نشود که این اعلام آمادگی در پی چراغ سبزی است که شهرداری نشان داده و حتی گفته می‌شود که این چراغ سبز شهرداری برای ساخت پلاسکو است که باید بگویم مسئله پلاسکو باید در کمیسیون ماده 5 بررسی شود و ربطی به شهرداری ندارد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی واگذاری طرح ترافیک به نمایندگان مجلس گفت: در مواردی که اخذ طرح با ضوابط منطبق نباشد، طرح پس گرفته می‌شود و البته معاون حمل و نقل اعلام کرده که جلسه ای با کمیسیون فرهنگی گذاشته تا مشکل حل شود.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد نامه یکی از شهرداران کلانشهرها به بانک شهر برای ابقاء یک آقازاده در هیات مدیره بانک شهر، گفت: سهام بانک متعلق به کلانشهرها است و ممکن است یکی از این شهرداران، فردی را معرفی کرده باشد و من این نامه را ندیدم اما چیز عجیبی نیست.

 

وی در مورد سرانجام بهسازی و مرمت آرامگاه شهدای مشروطه با بیان اینکه شهرداری بر اساس اسناد بالادستی موظف است که در راستای احیاء میراث فرهنگی اماکن و آرامستان‌های قدیمی گام بردارد، گفت: آرامگاه روزنامه نگاران مشروطه در طرح توسعه بیمارستان لقمان است و به نظر می‌رسد باید حدفاصل 14 مرداد که روز مشروطه است تا 17 مرداد که روز خبرنگار است خبر خوبی در مورد سرانجام این آرامگاه داشته باشیم. هر چند که مالک این آرامگاه که فرزندان ملک المتکلمین هستند خانه را به شهرداری اهداء کردند اما سرایداری در این خانه است و بنا بود که واحدی برای این سرایدار خریداری شود و با شهرداری منطقه 11 در حال رایزنی هستیم تا این مشکلات مرتفع شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------