چانه‌هایی‌ که بر سر کرایه گرم می‌شود!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,نرخ کرایه تاکسی‌
افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها موضوع داغ چند ماه اول هر سال است؛ در چند روز اول ابلاغ کرایه‌های جدید،   تاکسی‌ها از غرغرهای مسافرانی که نسبت به افزایش سال به سال کرایه‌ها اعتراض دارند پر می‌شود. 

به گزارش ایسنا، واقعیت این است همین مسافران افزایش سالانه دستمزد و حقوق کارمندی و  کارگری را حق طبیعی خود می‌دانند ولی به راننده تاکسی‌ها به دید کسانی نگاه می‌کنند که هدفی جز خالی‌تر کردن جیبشان را ندارند.

 

هرچند این مسافران  معترض  هم بعد از مدتی با اعمال کرایه‌های جدید کنار می‌آیند و از در دوستی با راننده‌ها وارد می‌شوند تا افزایش کرایه‌ها را بهانه‌ای کنند تا سفره دلشان را باز و گوش شنوایی برای در دل و دل‌های ناگفته خود پیدا کنند.

 

افزایش درآمد حق راننده‌های تاکسی هم هست

یکی از موافقان افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی می‌گوید: راننده تاکسی‌ها هم مثل ما درگیر تورم،  افزایش روز به روز قیمت کالاها، بی ثباتی اقتصادی و هزار جور مشکل دیگر هستند.

 

مریم عبدی توضیح می‌دهد: نباید فکر کنیم که افزایش سالانه حقوق فقط حق کارمندان و کارگران است و راننده‌های تاکسی باید در این اوضاع نابسامان نرخ کرایه‌ها را ثابت نگه دارند.

 

وی ادامه می‌دهد: راننده‌های تاکسی هم مثل ما فرزند دانشجو دارند؛ باید از پس هزینه‌های خرد و خوراک خانواده بربیایند، درگیر عزا و عروسی می‌شوند، کارشان به بیمارستان و داروخانه کشیده می‌شود و هزار مساله دیگر دارند که رفع اغلب آنها به پول نیاز دارد.

 

این مسافر خط گوهرشت با اشاره به اینکه مردم با گران شدن همه چیز کنار می‌آیند ولی مقابل افزایش کرایه تاکسی جبهه می‌گیرند، ابراز می‌کند: طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش چند برابری قیمت دلار، سکه ، خودرو، مسکن ، لوازم خانگی، مواد غذایی و ... بوده ایم؛ این گران شدن‌ها برای اغلب مردم عادی است و پس از چند روز اعتراض همه چیز به روال قبل برمی‌گردد  و خریدها از سرگرفته می‌شود ولی جای سوال است که چرا شهروندان با گران شدن کرایه تاکسی‌ها اینقدر سخت کنار می‌آیند و فکر می‌کنند راننده‌ها آمده‌اند جیب آنها را خالی کنند.

 

وی اظهار می‌کند: راننده تاکسی‌ها جزو قشر مرفه جامعه نیستند و مثل 95  درصد افراد جامعه سطحی متوسط و پایین دارند و برای قران به قران درآمد خود زحمت کشیده و برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

راننده‌ها به افزایش ناچیز کرایه‌ها امید بسته‌اند

عبدی اضافه می‌کند: راننده تاکسی‌ها جزئی از بدنه معمولی جامعه هستند و به این امید بسته اند که هر سال با اضافه شدن  10- 15 درصدی کرایه ‌ها بخشی از چاله چوله‌های زندگیشان پر می‌شود تازه اگر این افزایش نرخ به پای افزایش تورم برسد؛  بنابراین باید حق درآمد بیشتر را برای آنها نیز قائل شویم و فکر نکنیم 200 – 300 تومانی که هر سال به کرایه‌ها اضافه می‌شود حق آنها نیست.

 

یکی از مخالفان افزایش سالانه کرایه‌های تاکسی می‌گوید:  من به عنوان یک کارگر برای ذره ذره حقوقم برنامه‌ریزی می‌کنم و اگر مبلغ 200 هزار تومانی که هر ماه برای کرایه تاکسی کنار می‌گذارم 250 هزار تومان بشود به دردسر می‌افتم.

 

سامان کولیوند ادامه می‌دهد: افزایش کرایه تاکسی برای کسانی‌که حقوق ثابتی دارند مساله حادی نیست ولی برای من که کارگر روز مزدم دغدغه است.

 

گران شدن کرایه‌ها بر زندگی عده‌ای تاثیرگذار است

 

وی ابراز می‌کند: در جواب کسانی‌که می گویند شما با گران شدن همه چیز کنار می‌آیید ولی زورتان به راننده تاکسی‌ها می‌رسد باید بگویم نه من و نه آبا و اجدادم هیچ وقت آنقدر سرمایه نداشته‌ایم که به جز سیر کردن شکم زن و بچه و نهایت خرید خانه ای نقلی به خرید سکه و دلار و  پس انداز فکر کنیم؛ گران شدن هر چیز از نان گرفته تا اضافه شدن کرایه‌های تاکسی روی زندگی ما تاثیر می‌گذارد.

 

وی توضیح می‌دهد: ما هم نمی‌توانیم در مقابل این گران شدن‌ها مقاومت کنیم و درنهایت ناچار می‌شویم شرایط خودمان را تغییر دهیم و به جای استفاده همیشگی از تاکسی 20 روز در ماه را با اتوبوس رفت و آمد کنیم؛ کمتر بخوریم و کمتر بپوشیم.

 

این مسافر خط شاه عباسی – حصارک اضافه می‌کند:  نکته جالب در اضافه شدن کرایه تاکسی این است که راننده‌ها اغلب به نرخ مصوب رضایت نمی‌دهند و به بهانه پول خرد نداشتن کرایه را رند کرده و بیشتر می‌گیرند؛ مثلا کرایه خطی که 375 تومان شده را 400 می‌گیرند حالا اگر وضعیت برعکس شود و مسافر به جای 375 تومان 350 تومان بدهد اغلب رانندگان تحمل نمی‌کنند و کار به حر و بحث می‌کشد.

 

اعتراض کرایه‌ای بهانه است

کارشناس جامعه شناسی درباره دلایل اعتراض همیشگی مردم به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها می‌گوید: این اعتراض به نوعی گلایه از وضعیت نابسامان اقتصادی جامعه است و چون مردم نمی‌توانند گلایه‌های کلی خود درباره تورم، بی ثباتی اقتصادی ، افزایش بی رویه هزینه‌های جاری و ... را به راحتی بروز دهند به ناچار در مقابل راننده تاکسی‌ها جبهه می‌گیرند.

 

فاطمه اردکانی ادامه می‌دهد: اعتراض مردم به افزایش کرایه های تاکسی بیشتر راهی برای آغاز درد ودل و بیان گلایه هایی است که از سوی مسئولین شنیده نمی‌شود و الا اکثر شهروندان به خوبی می‌دانند راننده‌ها هم جزئی از بدنه عادی جامعه هستند و دغدغه‌های مشترکی با آنها دارند.

 

وی اضافه می‌کند: اگر به ادامه مکالماتی که با موضوع گران شدن کرایه‌ها بین مسافران و راننده‌ها شروع می‌شود توجه کنیم؛ اغلب به مسائلی می‌رسیم که هیچ ربطی به 100 یا 200 تومان افزایش نرخ کرایه ندارد و دغدغه‌های کلی‌تری را در بر می‌گیرد.

 

وی اظهار می‌کند:  هر چند نمی‌توان از این واقعیت فرار کرد که پرداخت  همین 200 تومان کرایه اضافه شده برای عده‌ای دلمشغولی ایجاد می‌کند و سخت است ولی افزایش نرخ سالانه کرایه‌ها به جیب اکثر مردم فشار چندانی وارد نمی‌کند.

 

این کارشناس جامعه شناسی توضیح می‌دهد: علت اعتراض مردم به افزایش کرایه تاکسی‌ها ریشه در مسائلی دارد که گاه توانمندی کل سیستم، دولت و مسئولین را در اداره کشور را زیر سوال می‌برد.

 

اردکانی ابراز می‌کند: بدون شک اگر مسئولان در مقابل اتفاقاتی که در جامعه می افتد خود را موظف به پاسخگویی بدانند و موضوعات را به صورت سرپوشیده و مسکوت رها نکنند بخشی از این کشمکش‌های کرایه‌ای حل خواهد شد.

 

افزایش 10 درصدی کرایه‌های تاکسی در کرج

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری‌ کرج می‌گوید:  بر اساس مصوبه  مورد تایید  شورای شهر و فرمانداری کرج، امسال کرایه‌های تاکسی در خطوط مختلف شهر 10 درصد اضافه شده است.

 

مجید استاد کاظمی ابراز می‌کند: البته پیشنهاد سازمان افزایش 15 درصدی نرخ کرایه ها بود ولی شورا و فرمانداری آن را تایید نکرده و افزایش 10 درصدی نهایی شد.

 

وی توضیح می‌دهد: این افزایش کرایه‌ها در 126 خط فعال کرج از اواخر خرداد اعمال شده ولی تا چند روز دیگر به صورت برگه‌های تایپ شده برای چسباندن به شیشه جلوی تاکسی‌ها  در اختیار راننده ها قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به وضعیت گرد شدن کرایه‌های تاکسی ادامه می‌دهد: نظر راننده‌های تاکسی به گرد شدن کرایه‌ها به سمت بالا بود ولی شورای شهر موافقت نکرد و قرار شد برای رند شدن کرایه‌ها مبلغ به سمت پایین  کشیده شود؛ به عنوان مثال اگر کرایه‌ای با افزایش  به  475 تومان رسیده باید 450 تومان گرفته شود نه 500 تومان.

 

وی توضیح می‌دهد: در حال حاضر 13 هزار تاکسی در مناطق مختلف کرج به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند که شش هزار و 500 مورد از آنها گردشی و مابقی خطی هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------