ايستادگان جاي بازنشستگان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, بازنشستگان

جوانان می‌آیند. شاید این بهترین جمله‌ای باشد که برای این روزهای مدیریت در دولت می‌توان به‌کار برد. طرح منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها در دستگاه‌های دولتی فضایی را فراهم آورده تا همگان منتظر استعفای شهردار تهران، رئیس صداوسیما و 17 استاندار دولت تدبیر و امید باشند. شاید که مدیریت کهنسال در کشور جای خود را به جوانان با انگیزه و پر نشاط دهد.

 

در همین راستا سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با استقبال از طرح ممنوعیت طرح به‌کارگیری بازنشستگان می‌گوید: «سیاست جوان‌گرایى همواره مورد تاکید وزیر کشور بوده است و این مصوبه پس از سیر مراحل قانونى و با ابلاغ ریاست محترم جمهورى مانند سایر قوانین، در وزارت کشور اجرا خواهد شد». باید دید دولت تدبیر و امید که از ابتدا تا کنون شعار جوان‌گرایی سر داده، اما به اندازه شعار عمل نکرده با این طرح چگونه برخورد خواهد کرد و استانداران جدید چه زمانی روی کار خواهند آمد.

 

جوان‌گرایی در بدنه دولت

پس از تصویب طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی بسیاری به دنبال افراد شاغل بازنشسته در دستگاه‌های دولتی رفتند و آن‌طور که گفته شد حدود 1200 مدیر دولتی و مهم‌تر از آن 17 استاندار بازنشسته در دولت حضور دارند. حال با این طرح به‌نظر می‌رسد که این افراد کم‌کم باید به فکر خداحافظی از پست‌های خود باشند.

 

گرچه در اثنای بررسی این طرح در مجلس بسیاری از مخالفان درصدد بودند تا به هر نحوی که شده این طرح به سرانجام نرسد، اما نمایندگان مصر به انجام این طرح شدند و توانستند این طرح را با تمام مشقات و لابی‌گری‌ها به تصویب برسانند. البته شاید دولت و به‌خصوص رئیس‌جمهور چندان موافق این طرح نبود. چرا که روحانی صرفا در گفتار به استفاده از جوانان اشاره می‌کرد، اما در عمل شاهد استفاده وی از وزرا، استانداران و مدیران میانسال و بعضا کهنسال بوده و هستیم. حال طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان تصریح دارد که این افراد باید ظرف مدت 6 ماه پست خود را ترک کنند و افراد دیگری جایگزین آنها شوند. این حرکت می‌تواند فتح بابی برای تغییرات در استانداری‌ها باشد. در همان چند ماهه ابتدایی دولت و در آستانه انتخاب استانداران بسیاری به انتخاب استانداران جوان و با تجربه با گرایش اصلاح و اعتدال تاکید می‌کردند که رئیس‌جمهور و وزیر کشورش عکس چنین رویکردی را اتخاذ کردند. حال با تصویب چنین طرحی در مجلس باید منتظر حضور افراد جدید در بدنه مدیران منطقه‌ای و استانداری‌ها باشیم. امری که می‌تواند به پایین آمدن میانگین سنی دولت نیز کمک کند.

 

استقبال از طرح مجلس

سخنگوی وزارت کشور اظهارداشت: سیاست جوان‌گرایى همواره مورد تاکید وزیر کشور بوده است و این مصوبه پس از سیر مراحل قانونى و با ابلاغ ریاست محترم جمهورى مانند سایر قوانین، در وزارت کشور اجرا خواهد شد.

 

تسنیم نوشت، سیدسلمان سامانی گفت: مصوبه ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان پس از سیر مراحل قانونى در وزارت کشور اجرایى مى‌شود. وی با تاکید بر تحقق سیاست جوان‌گرایى دولت در وزارت کشور، از کاهش میانگین سنى استانداران و فرمانداران در دولت دوازدهم خبر داد و اظهارکرد: با توجه به تاکید ریاست محترم جمهورى و ضرورت جوان‌تر شدن بدنه مدیریت کشور، در یکسال گذشته، کاهش میانگین سنى مدیران یکى از رویکردهاى وزارت کشور در انتصابات بوده است به نحوى که با تغییر مدیریت 207 فرماندارى در سراسر کشور شاهد حضور بیشتر جوانان در جایگاه مدیریت عالى دولت در شهرستان‌ها بوده‌ایم. سامانی با استقبال از مصوبه جدید مجلس در خصوص منع به‌کارگیرى بازنشستگان افزود: سیاست جوان‌گرایى همواره مورد تاکید وزیر کشور بوده است و این مصوبه پس از سیر مراحل قانونى و با ابلاغ ریاست محترم جمهورى مانند سایر قوانین، در وزارت کشور اجرا خواهد شد. قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگى استان‌ها آرمان‌گرایى واقع‌بینانه را از مهم‌ترین خصوصیات مدیران جوان کشور دانست و تصریح کرد: کشور ما هیچ‌گاه از اعتماد به جوانان متضرر نشده است.

 

عدم همکاری با بازنشستگان

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از کناره‌گیری مقام‌های دولتی که شامل بندهای(د) و(ه) اصلاحیه قانون بکارگیری بازنشستگان هستند در دولت خبر داد. جمشید انصاری در مورد اصلاح قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان که هفته گذشته در مجلس تصویب شد و اینکه در صورت تایید شورای نگهبان چه تعداد از نیروهای دولت مشمول این قانون خواهند شد، گفت: «این قانون ربطی به اعضای دولت ندارد، زیرا در قانونی که اخیرا توسط مجلس تصویب شده است مقامات بند(الف)، (ب) و(ج) مستثنی شده‌اند. » بندهای(الف)، (ب) و(ج) شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهوری، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رئیس‌جمهوری می‌شود.

 

او افزود: «اعضای دولت که وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری هستند جزو مقام‌های بند(ج) هستند که در قانون جدید هم مستثنی شده‌اند. » رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: «در این قانون مقام‌های بند(د) و(ه) که شامل استانداران و معاونان وزرا هستند در صورتی که جزو بازنشستگان باشند باید از کار کناره‌‌گیری کنند». او در این مورد که آیا این قانون در مجموعه نهاد ریاست جمهوری هم شامل افرادی می‌شود، گفت: «اگر کسی در دفتر رئیس‌جمهوری وجود داشته باشد که جزو مقام‌های بند(د) و(ه) محسوب شود و بازنشسته باشد نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد».

 

1700 مدیر بازنشسته استعفا دهند

یک عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس گفت: 1700 مدير بازنشسته داريم که بايد استعفا دهند. امير خجسته، با اشاره به طرح ممنوعيت به‌کارگيري بازنشستگان اظهارکرد: در حال حاضر 1700 مدير بازنشسته در کشور وجود دارد که بايد اين افراد جاي خود را به افراد تازه نفس و جوان بدهند و از سمت هاي خود استعفا دهند. وي در خصوص دليل تصويب چنين قانوني در کشور گفت: بسياري از افراد جوان و فارغ‌التحصيل دانشگاه‌ها به ما گله مي‌کردند که چرا بازنشسته‌ها را در دولت به‌کارگيري مي‌کنند و ما به‌خاطر همين اين قانون را تصويب کرديم تا افراد تازه نفس و جوان جايگزين افراد مسن و سالخورده در دولت شوند. عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس ادامه داد: بسياري از جوانان متخصص و توانمند ما به دليل اينکه افراد بازشسته سرکار هستند نمي توانند در مناصب دولتي به‌کارگيري شوند، بايد بستري فراهم مي‌شد تا اين جوانان بر سرکار بيايند و افراد بازنشسته از سمت‌هاي خود کناره‌گيري کنند.

 

خجسته با بيان اينکه کساني که بندهاي الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مديريت خدمات کشوري نمي‌شوند بايد استعفا دهند، تاکید کرد: کساني که بر اساس بندهاي الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مديريت خدمات کشوري که شامل روساي سه قوه، معاون اول رئيس جمهور، نواب رئيس مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراي نگهبان، وزرا، نمايندگان و معاونان رئيس جمهور نيستند بايد هر چه زودتر از سمت‌هاي خود کناره‌گيري کنند که تعداد اين افراد در دولت 1700 نفر است.

 

 آرمان/سهیل ثابت 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------