افشانی : اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان درشهرداری ازفردا/طرح جدید برای درختکاری پایتخت



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, افشانی
شهردار تهران در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگاران درباره اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران گفت: اجرای این قانون را از دیروز شروع کرده‌ام و لیست تمام بازنشستگان را گرفته‌ام. 

به گزارش ایسنا، محمد علی افشانی با بیان اینکه من به شدت پیگیر تصویب این قانون بودم چرا که قانون خوبی است و باعث چرخش نخبگان می‌شود، تصریح کرد: من از فردا اجرای این قانون را شروع می‌کنم تا شهرداری پیشتاز اجرای این قانون باشد.

 

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم افزایش نشاط و شادی میان شهروندان تهران تاکید کرد و افزود: مردم نیازمند افزایش شادی و نشاط هستند و باید به گونه‌ای عمل کنیم که شهروندان احساس کنند که می‌توانند با هزینه اندک شاد زندگی کنند.

 

وی افزود: ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی قطعا از برنامه‌های آتی ما خواهد بود. مسئله علمی شهر و مدیریت شهر نیز از برنامه‌های آینده شهرداری تهران خواهد بود. امروز بخش قابل ملاحظه‌ای از شهر با کوچکترین تکانی فرو خواهد ریخت؛ لذا یکی از برنامه‌های ما مدیریت بحران و ساماندهی آن است. باید برای حوادث آمادگی داشته باشیم و مقاوم سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار دهیم.به طوریکه شناسنامه فنی برای ساختمان‌های با اهمیت در مرحله اول و پس از آن برای همه ساختمان‌ها تهیه شود تا اطلاع کاملی از آنها داشته باشیم و هنگام بحران بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

 

دستور یک ماهه افشانی برای بررسی وضعیت شهرداری در مقابل بحران سیل و جاری شدن آب‌های سطحی

 

افشانی تاکید کرد:‌ باید در هنگام بروز حوادث از امکانات هوایی استفاده کنیم. با توجه به تغییر شرایط اقلیمی احتمال بارندگی‌های سیل آسا وجود دارد که ظرف سال‌های گذشته نیز چنین بارندگی‌هایی را مشاهده کرده‌ایم. بر همین اساس به تمام معاونین مربوطه خود دستور داده‌ام که ظرف مدت یک ماه وضعیت شهرداری در مقابل بحران سیل و جاری شدن آب‌های سطحی مورد بررسی قرار دهند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی هوای شهر تهران و لزوم توسعه حمل و نقل عمومی در این شهر اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که گریبان گیر همه شهروندان تهرانی است؛ لذا باید قدم‌هایی اساسی در جهت کاهش آلودگی هوا برداریم. توسعه خطوط مترو به ویژه خطوط 6 و 7 در دستور کار ما قرار گرفته و امیدواریم تا سال آینده تقریبا در همین محدوده زمانی فعلی بتوانیم بیش از 50 کیلومتر از خطوط مترو را به بهره برداری برسانیم و بیش از 70 واگن به واگن‌های موجود اضافه کنیم.

 

افشانی ادامه داد: ساخت 630 واگن مراحل مناقصه آن انجام شده که 11 شرکت اروپایی در آن شرکت داشتند و نهایتا سه شرکت اسناد خود را تحویل دادند. برنده مناقصه شرکت واگن سازی تهران بود که با مشارکت طرف چینی به زودی مرحله امضای نهایی این قرارداد را انجام خواهد داد.

 

شهردار تهران تصریح کرد: در این قرارداد جدید علی رغم اینکه سه سال پس از قرارداد قبلی بوده اما حدود 280 میلیون دلار صرفه جویی نسبت به قرارداد قبلی داشته‌ایم. در حقیقت با قیمت پایین‌تری این قرارداد به امضاء رسیده است. در قرارداد قبلی تنها 25 درصد داخلی سازی وجود داشت اما در قرارداد جدید این رقم به 55 درصد افزایش پیدا کرده به شکلی که پس از این قرارداد می‌توانیم به طور کامل واگن‌ها را در کشور بسازیم.

 

بر روی حفظ باغات حساسیت ویژه‌ای دارم

 

وی تاکید کرد:‌ بر روی حفظ باغات حساسیت ویژه‌ای دارم لذا در شورای معاونان اعلام کردم در دوره مدیریت من حتی یک باغ تغییر کاربری داده نخواهد شد. علاوه بر این مصوبه برج باغ‌ها نیز به طور کامل اجرا خواهد شد. دو جلسه با روسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در مورد باغات شهر داشتند که مقرر شد باغاتی که در اختیار آنهاست، یا در اختیار ما گذاشته شود و یا تحت اختیار خودشان از آنها نگهداری شود. همچنین تعدادی از این باغ‌ها برای استفاده عمومی به صورت پارک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

شهردار تهران بار دیگر بر نوسازی ناوگان عمومی در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی توسط دولت آغاز شده که 18 هزار اتوبوس در کل کشور نوسازی خواهند شد که از این میان 3000 اتوبوس شهر تهران نوسازی خواهد شد.

 

وی ادامه داد: برقی کردن موتورسیکلت‌ها مورد توافق نهایی قرار گرفته که امیدواریم پس از تحقق آن در مرحله بعد برقی کردن تاکسی‌ها را محقق کنیم.

 

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش شاخص‌های فساد و ... در شهرداری تهران طی چند ماه اخیر، گفت: در عین احترام نظر شما را قبول ندارم. چرا که کدام نظرسنجی در این چند روزه انجام شده و ثابت می‌کند که رشوه و ... در شهرداری زیاد شده است.

 

در شهرداری ابرسیستمی برای کاهش فساد حاکم شود

 

وی ادامه داد: باید برای هر صحبتی مبنای علمی داشته باشیم و در این دوره مهمترین اولویت من مبارزه با فساد است چرا که معتقدم اگر در جامعه‌ای فساد وجود داشته باشد، روی توسعه را نمی‌بینند.

 

از هیچ تخلفی چشم پوشی نمی‌کنیم

 

افشانی با بیان اینکه معتقدم باید در شهرداری ابرسیستمی برای کاهش فساد حاکم شود، گفت: نمی‌شود در عرض چند ماه در دستگاه عریض و طویلی همچون شهرداری تهران فساد را کاهش داد؛ اما این دوره، دوره مبارزه با فساد است و قطعا از هیچ تخلفی چشم پوشی نمی‌کنیم.

 

هیچ مخالفتی درباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نداشته و ندارم

 

شهردار تهران با بیان اینکه معتقدیم باید آزادی عمل برای نقد همه افراد فراهم شود، ادامه داد: یک نظرسنجی انجام شده و دقیقا عکس صحبت‌های شما را ثابت کرده هر چند که من معتقدم باید هر سه ماه یکبار نظرسنجی انجام شود و شاخص‌ها را رصد کنیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اعلام کرده‌اند که شما مخالف تحقیق و تفحص از شهرداری هستید و از این موضوع واهمه دارید، گفت: من هیچ مخالفتی در این خصوص نداشته و ندارم بلکه بسیار هم استقبال می‌کنم که حتی هر سه ماه یکبار و با جدیت این اتفاق بیفتد و من این موضوع را پیگیری می‌کنم؛ چرا که مبنای من حاکمیت قانون است ولی بهتر است کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند حداقل با من تماس گرفته و بعد صحبت کنند.

افشانی در مورد انتصابات در شهرداری تهران نیز با بیان اینکه هیچ فشاری بر من در خصوص انتصاب یا جابه‌جایی افراد جواب نمی‌دهد، گفت: من برای انتصابم سه شاخص تجربه مرتبط، دانش و توان اجرای برنامه‌ها را در نظر گرفتم و تمام انتصاباتم بر این اساس خواهد بود و حتی به معاونت منابع انسانی دستور داده‌ام رزومه تمام انتصابات فعلی و قبلی را در سایت بارگذاری کند تا مردم خودشان ببینند که سابقه مدیران فعلی و قبلی چگونه بوده است.

 

وقتی وارد این میدان شدم می‌دانستم هزینه‌های سنگینی باید پرداخت

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ملاحظات سیاسی و مقاومت بدنه شهرداری در خصوص مبارزه با فساد، گفت: خودم می‌دانم که وقتی وارد این میدان شدم هزینه‌های سنگینی باید پرداخت اما حاضر هستم.

 

برای رسیدن به درآمد هر کاری نمی‌کنیم

 

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره درآمدهای پایدار گفت: وضعیت درآمدی در این دوره ممکن است کم باشد اما برای رسیدن به درآمد هر کاری نمی‌کنیم و برای تامین درآمدهای پایدار برنامه داریم. مثلا در اطراف دریاچه چیتگر برنامه ویژه‌ای داریم که یک مجموعه تفریحی و ... ساخته شود که درآمد زیاد دائمی برای شهر به وجود می‌آورد؛ البته این طرح در مرحله تاییدیه است اما از این طرح‌ها می‌توانیم در تهران زیاد داشته باشیم. همچنین پیگیر تصویب لایحه مدیریت شهری که سهم شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده را افزایش می‌دهد هستیم تا مجبور به شهر فروشی نشویم.

 

وی درباره جزئیات تفاهم‌نامه قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: در مورد جلسه‌ام با قرارگاه خاتم الانبیاء تفاهم‌نامه‌ای امضاء نشد بلکه میزان بدهی شهرداری زیاد است و بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که حدود 23 هزار میلیارد تومان آن بدهی بانکی است که متاسفانه سود معوقات نیز هر ماه به آن اضافه می‌شود.

 

وی افزود: بدهی شهرداری به مالکان و پیمانکاران حدود 30 هزار میلیارد تومان است و بعضی پیمانکاران طرف قرارداد یا کاهش نیرو دادند و یا کار را متوقف کردند و حالا در این جلسه فرصت شش ماهه‌ای به شهرداری تهران داده شد تا بتواند خود را به منابع جدید تجهیز کند و از همان روز بعد از جلسه نیز قرارگاه خاتم الانبیاء کار را شروع کرد.

 

صداقت در نامه رییس سابق سازمان بازرسی درباره اعمال فشار بر شهردار نبود

 

شهردار تهران در پاسخ به سوال ایسنا درباره نامه رئیس پیشین سازمان بازرسی شهرداری تهران در خصوص اعمال فشار بر شهردار تهران در برکناری خود گفت: متاسفانه صداقت در نامه آقای شیرازی نبود. بی تردید باید اخلاص مهمترین اصل باشد که هر انسانی در زندگی آن را مد نظر قرار دهد. من در تمام زندگی به ویژه با رسانه‌ها تلاش می‌کنم جز صداقت و راستی بر زبان نیاورم.

 

وی افزود: نمی‌خواهم در مورد شخص خاصی صحبت کنم اما چون این موضوع در رسانه‌ها منتشر شد باید بگویم که ایشان تجربه‌ای در حوزه شهرسازی نداشت و امور شهری را نمی‌شناخت لذا نمی‌توانست بازرسی دقیقی بر حوزه شهرداری اعمال کند.

 

شهردار تهران ادامه داد: من فردی را منصوب کردم که قریب به 30 سال در بالاترین سطح مدیریتی بود و مسئولیت مدیرکل بازرسی سازمان شهرداری‌ها و شهرداری‌های سراسر کشور را بر عهده داشت. در خارج از کشور دوره دیده بود و رشته مرتبط داشت.

 

وی تاکید کرد: من به آقای شیرازی اعلام کردم که چون اعلام کردند که شما آدم سالمی هستید دوست دارم در جاهای دیگری از شما استفاده کنم که ایشان در جواب گفتند به من چند روزی فرصت دهید و رفتند و نامه‌ای به تاریخ دو روز قبل به عنوان استعفا نوشتند که کار درستی نبود. این در شرایطی بود که من به ایشان اعلام کرده بودم که به سلامت شما اطمینان دارم و از من فرصت خواستند و این نامه را به تاریخ دو روز قبل نوشتند.

 

افشانی تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند به من فشار بیاورد تا مدیری را تغییر یا منصوب کنم.

 

شهردار تهران در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص کمیسیون ماده 100 و نحوه رسیدگی به پرونده‌ها و درآمدهای این کمیسیون گفت: قطعا مبنای ما طرح جامع و تفصیلی شهر تهران است اما قانونگذار کمیسیون ماده 100 را پیش بینی کرده تا اگر مشکلی در قانون بود این کمیسیون بر اساس حقوقی که برایش در اختیار گرفته شده تصمیم گیری کند. البته این کمیسیون تنها تا حدی می‌تواند در خصوص مسائل تصمیم گیری کند و در مواردی که بیش از حد تعیین شده قانونی باشد در شورای عالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: این کمیسیون ضرورت دارد که در ارتباط با شهرسازی بر اساس منفعت شهروندان و بر اساس طرح جامع و تفصیلی تصمیم گیری کنند و با متخلفان نیز برخورد قانونی انجام دهد.

 

افشانی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص حاشیه نشینی این موضوع را معضلی پیچیده خواند و افزود: این معضل به این سادگی‌ها قابل حل نیست؛ چرا که شرایط اقتصادی به ویژه ناشی از خشکسالی‌های اخیر باعث شده بسیاری از مردم در استان‌ها حداقل درآمد خود را از دست بدهند و راهی برای ادامه زندگی برایشان باقی نماند. به این ترتیب اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد حضور در حاشیه شهرهای بزرگ برای کسب درآمد است.

 

حاشیه نشینی جزء اولویت‌های دولت و شهرداری قرار گرفته

 

شهردار تهران با بیان اینکه این مسئله به شکلی است که هر چه برنامه ریزی کنیم عده‌ای می‌آیند و دوباره جایگزین می‌شوند، اظهار کرد: اما این باعث نمی‌شود که نا امید شویم. باید برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشیم. بر همین اساس موضوع حاشیه نشینی جزء اولویت‌های دولت و شهرداری قرار گرفته، تقسیم وظیفه در این حوزه بین دستگاه‌های مربوطه انجام شده و اگر فردی از استانی آمد و امکان زندگی در تهران نداشت باید به کمیته امداد همان استان خود معرفی و از ورود این افراد به تهران جلوگیری شود.

 

وی تاکید کرد: موضوع حاشیه نشینی گستردگی زیادی دارد و حداقل باید در یک دوره 10 ساله با هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذیربط نسبت به حل آن اقدام کرد.

 

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران و برگزاری تجمع‌های اعتراضی مقابل ساختمان شهرداری تهران توسط این افراد، گفت: تظاهرات این افراد از چند ماه قبل از آمدن من انجام می‌شد. در 30 اردیبهشت ماه که من برای ادای سوگند رفته بودم صدای تظاهرات این پیمانکاران را شنیدم و اعلام کردم که با آنها جلسه گذاشته شود. به آنها گفتیم که هنگامی که شما به اینجا می‌آیید و شعار می‌دهید نه تنها پولی گیرتان نمی‌آید بلکه کسی هم که می‌خواهد سرمایه گذاری کند این کار را انجام نمی‌دهد و درآمد شهرداری کمتر می‌شود. به آنها قول دادیم که طلب آنها را پرداخت می‌کنیم و تا کنون نیز در حد مقدورات به صورت خرد برخی از این طلب‌ها را پرداخت کردیم.

 

درآمد ماهانه شهرداری تهران حدود 650 میلیارد تومان است

درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران سر به سر شده است

 

وی افزود: در حال حاضر درآمد شهرداری تهران در ماه حدود 650 میلیارد تومان است که دقیقا همه آن صرف پرداخت حقوق و نگهداشت شهر می‌شود. در حقیقت درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران سر به سر شده است.

 

طلب شهرداری از دولت در کارگروه مشترکی نهایی می‌شود

 

افشانی ادامه داد: میزان طلب‌ها از دولت اعلام شد اما دولت روی برخی از آنها نظر موافق ندارد. لذا مقرر شد در کارگروه مشترکی، طلب شهرداری از دولت را نهایی کنیم. خوشبختانه 100 هزار میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه امسال برای تهاتر طلب‌های شهرداری تهران اختصاص پیدا کرده است اما هنوز اعداد نهایی نشده و باید تا قطعی شدن اعداد طلب‌ها منتظر بمانیم.

 

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع محله محوری اشاره کرد و افزود: برنامه من در یک سطح به موضوع شهر و به صورت کلان مورد بررسی قرار می‌گیرد و حوزه تأثیر شهر تهران را مورد بحث قرار می‌دهد و در سطح دیگر با توجه به شعار من یعنی «شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر» ریشه در موضوع محله محوری دارد. در حقیقت شهر زیست پذیر شهری است که همه محلات باید در آن دیده شوند و موضوعاتی همچون "ایمنی در مقابل حوادث" و "پاک و زیبا و سرزنده بودن شهر" برای شهروندان مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید نظام اداره شهر کارآمد بوده و تنوع فرهنگی در آن پذیرفته شده باشد.

 

وی تاکید کرد: شهر زیست پذیر یعنی شهری که حمل و نقل عمومی در آن به طور کامل وجود داشته باشد و شهروندان قدرت انتخاب در این حوزه را داشته باشند. این شهر باید فضای سبز باز را به حد کفایت داشته باشد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره بررسی پرونده‌های فساد گذشته و برخی پرونده‌های فساد مطرح شده در فضای مجازی و همچنین پیگیری نامه‌های شهردار قبلی که بر اساس سند تحویل و تحول به مراجع قضایی ارسال شده است، گفت: راجع به فساد در دوران گذشته باید بگویم هر کسی هر فسادی انجام داده باشد قطعا تحقیق می‌شود و اینگونه نیست که برخی می‌گویند فسادهای گذشته دیده نمی‌شود اما باید مستنداتی وجود داشته باشد که این مستندات به مراجع قضایی و مربوطه داده شده و حتی متهم نیز دفاعیات خود را داشته باشد تا در نهایت حکمی صادر و ابلاغ شود.

 

افشانی با بیان اینکه بر اساس حدس و گمان نمی‌شود کار کرد، گفت: در این مدت در برخی کانال‌ها صحبت‌هایی از فساد شده است اما برخی تعمدا دروغی می‌سازند و بعد روی آن مانور می‌دهند و دیده‌اید که من در این مدت به این خبرها که عمدتا غیرواقعی هستند واکنش نشان داده‌ام؛ چرا که وقت من متعلق به مردم است و باید برای آنها کار کنم.

 

خودم را درگیر حاشیه نمی‌کنم

 

وی با بیان اینکه خودم را درگیر حاشیه نکرده و وقتم را صرف امور مردم می‌کنم تا پاسخگویی به این کانال‌ها، گفت: تخلفات پیشین حتما بررسی می‌شود.

 

طرح جدید افشانی برای درختکاری پایتخت

 

افشانی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی کاهش فاصله شمال و جنوب گفت:‌ من مکانیکی به شهر نگاه نمی‌کنم و حفظ هویت شهر برایم مهمتر است و حتی برای حفظ پهنه‌های شمال تهران طرحی را در حال اجرا داریم که تا کنون در مورد آن صحبت نکرده‌ام که مهمترین طرحم این است و 1000 نفر بر روی آن کار می‌کنند و انتظارم این است که رسانه‌ها نیز تمام قد وارد شوند.

 

وی در تشریح طرح خود افزود: در خط شمالی شهر از شرق تا غرب شروع کرده‌ایم و قرار است درختکاری آن هم به روش آبیاری قطره‌ای انجام بگیرد و الان کار را شروع کرده‌ایم تا در انتهای پاییز کل مسیر درختکاری شود. حتی اعتراض مدعیانی را که ممکن است بگویند زمین ما است و ... پیش بینی کردیم و فرصت بررسی داده شده است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه دانه به دانه پروژه‌ها را بررسی می‌کنیم و پروژه‌هایی که ظنی در آن باشد دقیق‌تر بررسی می‌شود، گفت: در این مدت نیز چند مورد بررسی شد و نتایج آن اعلام می‌شود اما همه پروژه‌ها که فساد ندارد؛ بلکه برخی‌ها تخلفاتی دارند.

 

وی در ادامه نشست خبری خود گفت: متاسفانه الان باخبر شدیم که سه نفر از همکاران‌مان در قسمت فضای سبز در حادثه تصادف جان خود را از دست داده‌اند که این ضایعه بزرگ را تسلیت و علو درجات از خداوند را برای آنها خواهانم.

 

افشانی در ادامه درباره بدهی شهرداری نیز تصریح کرد: با توجه به حجم بدهی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران باید منابعی ایجاد شود و برای حل این مشکل با تمام کسانی که با پروژه‌های عمرانی مرتبط هستند و همچنین  با 9 نفر از مدیران عامل بانک‌ها جلسه گذاشته‌ایم تا در مورد تعیین تکلیف بدهی‌ها به نتیجه برسیم و قطعا در آینده این وضع بهتر می‌شود.

 

هر فصل افتتاح پروژه عمرانی داریم

 

وی با بیان اینکه پروژه‌ها را اولویت بندی کرده‌ایم، گفت: قول می‌دهیم هر فصل افتتاح پروژه عمرانی داشته باشیم. البته با توجه به محدودیت منابع ممکن است در ابتدا این روند کند باشد اما امیدواریم تا سال آینده این موقع حدود 50 کیلومتر مترو احداث شود.

 

برنامه من برای مردم توأم با شادی و نشاط است 

درخواست افشانی از رسانه‌ها برای مبارزه با فساد و ایجاد نشاط

 

افشانی درباره نبود نشاط اجتماعی در شهر گفت: برنامه من برای مردم توأم با شادی و نشاط است و شما خبرنگاران می‌توانید با خبرها و تیترهای خوب نشاط را در جامعه افزایش دهید.

 

وی افزود: من دست نیاز به سوی شما دراز می‌کنم و اگر شما هم دغدغه مبارزه با فساد، ایجاد نشاط و ... دارید به ما کمک کنید و ما هم در اختیار شما هستیم تا بتوانیم نسبت به ارتقای سطح نشاط در جامعه کمک کنیم.

 

برخی تعمدا می‌خواهند من را وارد حاشیه کنند

 

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مطلقا وارد حواشی نمی‌شود، افزود: برخی تعمدا می‌خواهند من را وارد حاشیه کنند اما من مطلقا وارد حاشیه‌ها نمی‌شوم. بی تردید تمام موضوعات و مسائل را هم در فضای مجازی و هم سایر رسانه‌ها می‌خوانم و می‌بینم و برای مدیران مربوطه ارسال می‌کنم. حتی جزئی‌ترین موضوعاتی که برای من ارسال می‌شود از طریق مدیران پیگیری می‌کنم.

 

وی افزود: اما برخی مسائل چون دروغ است اگر من در خصوص آنها بیانیه‌ای بدهم قطعا بعدی و بعدی می‌آید.

 

توضیحات افشانی درباره نفوذ فردی در دفتر شهرداری

 

شهردار تهران در خصوص فردی که به اتهام نفوذ به دفتر شهردار تهران دستگیر شده بود گفت: نهادی که این فرد را دستگیر کرده بود اعلام کرد که این فرد در زمان شهردار قبل ارتباطاتی داشته اما این فرد از درجه سرداری نیز پایین‌تر نمی‌آمده و در جاهای مختلف خود را با عنوان‌های مختلف سرداری معرفی می‌کرده است.

 

وی ادامه داد: این فرد تماسی با من گرفت و اعلام کرد که سردار محمودی به عنوان محافظ، پیش شما می‌آید و فرد بسیار با انگیزه و خوبی است که من اعلام کردم محافظان من توسط نیروی انتظامی فرستاده شدند و محافظ دیگری نمی‌خواهم. در دیداری با فرمانده نیروی انتظامی تهران و جمعی از معاونین این فرد را مشاهده کردند که خود را سردار سیف اللهی معرفی کرد. پس از این دیدار چند روز بعد این فرد با من تماس گرفت و دوباره سفارش فردی را کرد. من در همین موقع به سردار سیف اللهی اصلی زنگ زدم و از وی پرسیدم که در مدت اخیر به من زنگ زده و احوال من را پرسیده که اعلام کردند پس از تصدی من در شهرداری تهران با من تماسی نداشته است و کنجکاو شدند که علت سوال من چیست؟ که توضیح دادم فردی اخیرا با نام سردار سیف اللهی زیاد احوال من را می‌پرسد در همین جا مطمئن شدم که این فرد قصد سوء استفاده دارد. لذا با حراست صحبت کردم که با اطلاعات مکاتبه شد تا این فرد بازداشت شود.

 

وی ادامه داد: پس از این موضوع بار دیگر این فرد به من زنگ زد که من اعتراض کردم که چرا هنوز دستگیر نشده که مشخص شد این فرد کیس نهاد نظارتی دیگری بوده و فردای اعتراض من بازداشت شده است. در هر صورت این فرد بدون اینکه سوء استفاده‌ای کرده باشد و یکبار به جز همان دیدار فرماندهی نیروی انتظامی تهران و معاونینش هیچ وقت به دفتر من نیامده بود.

 

شهردار تهران تاکید کرد: من باعث دستگیری وی شدم البته این ممکن است برای من هزینه داشته باشد چرا که این فرد پس از آزادی بیکار نخواهد نشست اما من باعث دستگیری و بازداشت وی شدم.

 

یک مورد از آشنایان و فامیلم را در طول دوران خدمتم به کار نگرفته‌ام

 

افشانی درباره وجود روابط فامیلی در مجموعه شهرداری تهران نیز گفت: حتی یک مورد از آشنایان و فامیلم را در طول دوران خدمتم به کار نگرفته‌ام و همین موضوع یکی از مشکلات من با فامیلم است. اگر چنین روابطی در شهرداری تهران وجود داشته باشد بررسی خواهم کرد. اگر فردی دارای صلاحیت بود از نظر من برای ادامه فعالیت وی منعی وجود ندارد اما اگر به صرف روابط و آشنایی بر صندلی نشسته باشد کنار گذاشته خواهد شد.

 

وی در خصوص استفاده از منابع دولتی به عنوان کمک به مجموعه شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به ارتباطات خوبی که با دولت دارم امیدوارم از منابع دولتی کمک خوبی بگیرم. در تبصره ماده 5 بودجه انتشار اوراق مالی وجود دارد که سال گذشته از حدود 5000 میلیارد که 50 درصد آن به قطار شهری اختصاص پیدا می‌کرد. توانستیم حدود 4000 میلیارد به قطار شهری بدهیم که از این میزان 2000 میلیارد به شهرداری تهران اختصاص پیدا کرد. امیدواریم با رفع موانع این 2000 میلیارد تومان اوراق را بتوانیم منتشر کنیم. پیش بینی می‌کنیم 1500 میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق نیز پس از این 2000 میلیارد تومان، بگیریم.

 

شهرداری تهران در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره برکناری برخی مدیران و عدم استفاده از تجربه این افراد، گفت: مداری که مدیران کشور به دور آن می‌چرخند باید اصلاح شود و اگر هر مدیری این فکر را کند که بعد از رسیدنش به پست باید مدیر قبلی بدون دلیل عوض شود قابل پذیرش نیست. چرا که باید بر اساس توانایی و دانش مدیران بررسی شوند و اگر لازم به تعدیل باشد، تعدیل کنند و اگر نیاز به جابه جایی باشد، جابه جا کنند.

 

جابه‌جایی مدیران بر اساس سلامتی و توانایی اشخاص است

 

وی با بیان اینکه جابه‌جایی مدیران بر اساس سلامتی و توانایی اشخاص است، گفت: معتقدم هر کسی باید سر جای خودش بنشیند. مثلا حناچی الان که در معاونت شهرسازی است، با توجه به سوابقش در جای خود نشسته است.

 

 

افشانی در مورد سرانجام بانک شهر نیز گفت: ما و همه شهرداران کلانشهرها اعضای جدید هیات مدیره را به بانک مرکزی معرفی کردیم و امیدواریم هر چه زودتر مدیرعامل جدید اعلام شود.

 

وضعیت بانک شهر بحرانی نیست

 

شهردار تهران با بیان اینکه وضعیت بانک شهر بحرانی نیست و با توجه به ساختار و امکاناتش می‌تواند در آینده وضعیت بهتری داشته باشد، ادامه داد: خواهید دید که همین بانک در آینده چقدر به کلانشهرها کمک می‌کند.

 

وی در خصوص کمبود آب و چمن کاری‌ها نیز گفت:‌ در شرایط تغییر اقلیم هستیم و به همین دلیل باید به سمت منابع آب پایدار از جمله پساب برویم و بحث جایگزینی درختانی که آب کمتری مصرف می‌کنند، به جای چمن نیز باید در آینده محقق شود.

 

هوشمندسازی یکی از برنامه‌های جدی من است

 

افشانی با بیان اینکه هوشمندسازی یکی از برنامه‌های جدی من است که آن را دنبال می‌کنیم، گفت: این برنامه هوشمندسازی شهر که در زیرمجموعه آن هوشمندسازی آبیاری فضای سبز نیز قرار دارد در مدت معقول پیگیری و به سرانجام می‌رسد.

 

وی افزود: در کشورهای دیگر که از وضعیت آب خوبی هم برخوردار هستند طرح جایگزینی چمن با جدیت دنبال می‌شود و ما نیز باید این طرح را با جدیت دنبال کنیم.

 

بدترین برخورد را با خرید و فروش پست در شهرداری تهران خواهم داشت

 

شهردار تهران در خصوص خرید و فروش پست در شهرداری تهران نیز گفت: نمی‌گویم به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد. باید این موضوع بررسی شود؛ اما خرید و فروش پست اگر یک مورد به من گزارش داده شود مشاهده خواهید کرد که من بدترین نوع ممکن برخورد را انجام خواهم داد. بی تردید کثیف‌ترین نوع کاری هست که از یک مدیر سر می‌زند. اگر خدای نکرده خطایی از مدیری سر بزند من بدترین نوع ممکن برخورد را خواهم کرد.

 

وی درباره نوسازی بافت‌های فرسوده در پایتخت نیز با تاکید بر لزوم فعال شدن بیشتر معاونت اجتماعی در این حوزه گفت: تلاش می‌کنیم که با یک کار جمعی این کار را انجام دهیم. بخشی از این کار اجتماعی است و بخشی عمرانی است و باید در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده هر دو بخش همزمان مورد پیگیری قرار گیرد.

 

به موضوع اردوگاه شهید باهنر ورود پیدا می‌کنیم

 

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره اردوگاه شهید باهنر نیز تصریح کرد: به موضوع اردوگاه شهید باهنر ورود پیدا می‌کنیم اما فعلا این اردوگاه در اختیار آموزش و پرورش است و اگر به نتیجه برسیم که ورود ما بهتر است حتما این کار را انجام خواهیم داد.

 

شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شوم

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شوید یا نه؟ گفت: شورای شهر باید در این زمینه تصمیم بگیرد اما شاملش نمی‌شوم و من به عنوان شهردار تهران اینجا نشسته‌ام و به سوالات شما پاسخ می‌دهم.

 

به گزارش ایسنا، در انتهای نشست خبری شهردار تهران یک معلول بعد از تمام شدن زمان پرسش سوالات با فریاد به شهردار تهران گفت: اولویت‌تان برای معلولان چیست؟ یک میلیون معلول داریم اما در سوالاتتان اشاره‌ای به این موضوع نکردید و افشانی پاسخ داد من هر سوالی که از من می‌شد را پاسخ دادم اما برنامه من برای اداره شهر تهران "شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر است" که در صفحه یک و خط اول نوشته‌ام که شهری جذاب و امن برای همه به ویژه معلولان، سالمندان و کودکان است که دقیقا یکی از محورهای کاری من است و من سوالات را پاسخ دادم و اگر می‌خواستم در مورد برنامه‌هایم صحبت کنم حتما سه چهار ساعت لازم بود.

 

وی در پایان نشست خبری خود از تمدید زمان نشست امروز استقبال نکرد و گفت: من به شما قول می‌دهم که این نشست‌های خبری ادامه داشته باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------