رییس محیط زیست: بالگردهای آبپاش توان مهار آتش سوزی هورالعظیم را ندارند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, رییس محیط زیست
سازمان حفاظت محیط زیست بار اول پس از 10 روز موفق شد مجوز ورود بالگرد و هواپیمای آبپاش را از عراق دریافت کند و پس از 2 روز تلاش توانست آتش را مهار کند اما دوباره آتش شعله ور شده و احتمال اینکه این مساله نیز عمدی باشد وجود دارد. 

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق بررسی به عمل آمده به دلیل شدت آتش سوزی احتمال اینکه بالگردهای آبپاش نتوانند آتش را در بخش عراقی تالاب هورالعظیم مهار کنند وجود دارد و باید برای مهار آتش سوزی به صورت زمینی اقدام شود.

 

به گزارش ایرنا عیسی کلانتری روز یکشنبه در حاشیه بازدید هوایی از بخش در حال آتش سوزی تالاب هور العظیم در عراق و کانون های ریزگرد بیان کرد: آتش بار دیگر در بخش عراقی تالاب هورالعظیم شعله ور شده و آن طور که گزارش شده بالگردهای آبپاش توان خاموش کردن آتش را ندارند.

 

وی با بیان اینکه اقدام به مهار آتش سوزی در تالای هورالعظیم به صورت زمینی نیازمند توافق با طرف عراقی است تاکید کرد: طرف عراقی باید همکاری بیشتری با طرف ایرانی برای مهار آتش سوزی در این تالاب داشته باشد.

 

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بار اول پس از 10 روز موفق شد مجوز ورود بالگرد و هواپیمای آبپاش را از عراق دریافت کند و پس از 2 روز تلاش توانست آتش را مهار کند اما دوباره آتش شعله ور شده و احتمال اینکه این مساله نیز عمدی باشد وجود دارد.

 

کلانتری با بیان اینکه از سوی استاندار خوزستان هماهنگی خوبی برای مهار آتش سوزی در تالاب هورالعظیم صورت گرفته گفت: همه ظرفیت استان خوزستان برای مهار آتش سوری در این تالاب بکار گرفته شده است.

وی در خصوص کمک گرفتن از دیگر کشورها برای خاموش کردن آتش در هورالعظیم بیان کرد: در این زمینه دولت عراق باید تصمیم بگیرد.

 

کلانتری همچنین با اشاره کوتاهی به وضعیت کانون های ریزگرد در خوزستان و اینکه در این فصل گرد و غبار عمدتا منشا خارجی دارد بیان داشت:امسال چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای مهار گرد و غبار در خوزستان پیش بینی شده است.

 

وی افزود:با توجه به اینکه استاندار خوزستان داوطلب مقابله با ریزگردها شد همه اختیارات در این زمینه به استاندار واگذار شد.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مطالعات انجام شده از سوی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در زمینه ریزگردها پس از 2 سال باید تا پایان تابستان جمع بندی شوند تا عملیات اجرایی از شهریور ماه در خوزستان آغاز شود چراکه بدون مطالعه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و منابع مالی هدر برود.

 

کلانتری بیان کرد: برای مهار کانون های ریزگرد در خوزستان منابع مالی تامین شده و در اختیار استاندار خوزستان است اما منتظر پایان مطالعات در این زمینه هستیم و امیدواریم با یک برنامه ریزی منظم طی پنج ساله آینده ریشه ریزگردها با منشا داخلی حل شود.

 

وی در ادامه اظهار داشت:با وجود تلاش و هماهنگی دستگاه ها و اختصاص 100 میلیون دلار اعتبار برای مهار کانون های ریزگرد در خوزستان ظرف مدت یک یا 2 سال مهار کانون های ریزگرد امکانپذیر نیست و حداقل یک برنامه هفت ساله لازم است تا 200هزار هکتار منشا آلودگی داخلی مهار شود.

 

خودسوزی هورالعظیم در خاک عراق از یک ماه پیش آغاز شد و آتش در این تالاب روبه گسترش است. در ایران نیز حدود 2 هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شده است.

 

وزش باد موجب انتشار دود غلیظ در شهرهای خوزستان می شود به طوری که گاهی تا 6 شهرستان را درگیر کرده است. بنا بر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این حریق 163نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.

 

وزارت منابع آب عراق با صدور اطلاعیه ای از سازمان های بین المللی برای خاموش کردن آتش هور و نجات جان ساکنان آن درخواست کمک کرد. بخش عراقی هورالعظیم (هور الهویزه) به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

 

هورالعظیم در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت های وسیعی از آن خشک شده است.

 

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------