سرانه مصرف سالانه شیر از 100 به 70 کیلو کاهش یافت



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,شیر
متخصص تغذیه می گوید: طبق آمار، سرانه مصرف سالانه شیر از 100 به 70 کیلوگرم در یک سال اخیر در کشور کاهش یافته است که با توجه به افزایش بهای این ماده غذایی احتمال کاهش بیشتر نیز وجود دارد؛ این مساله می تواند به سلامت جامعه لطمه زند و افراد را در معرض انواع بیماری ها قرار دهد. 

مرتضی صفوی روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا، افزود: میانگین جهانی سرانه مصرف شیر 150 کیلوگرم است که مقایسه این آمار با میزان مصرف شیر در ایران نشان از کمبود مصرف این ماده غذایی مفید در کشورمان دارد.

 

وی با اشاره به افزایش بهای لبنیات از جمله شیر در روزهای اخیر، اظهار داشت: با توجه به اینکه شیر از عناصر اصلی برای حفظ و ارتقای سلامتی برای اقشار مختلف جامعه است، نباید افراد از مصرف آن خودداری و آن را از سبد غذایی حذف کنند.

 

صفوی به فواید مصرف شیر اشاره کرد و ادامه داد: این ماده مفید غذایی حاوی پروتئین، کلسیم و مواد مغذی است و مصرف آن در تمام گروه های سنی مختلف از زمان تولد ضروری و لازم است.

 

وی اضافه کرد: کودکان، نوجوانان و میانسالان باید شیر پرچرب و جوانان و بزرگسالان باید شیر کم چرب را به صورت میان وعده روزانه مصرف کنند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: شیر به عنوان منبع کلسیم، ویتامین ها و مواد مغذی در محکم سازی استخوان ها مفید است و استرس را برطرف می کند.

 

به گفته صفوی، کلسیم که نقش اساسی در شکل ‌گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد، از مهمترین ترکیبات موجود در شیر است و فسفر که برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم‌ها لازم است و در رشد و ترمیم بافتی دخالت دارد، در میان املاح موجود در شیر وجود دارد. همچنین سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول‌ های بدن نقش ایفا می کنند، با خوردن شیر دریافت می ‌شوند.

 

وی افزود: نوشیدن شیر در بهبود برخی عوارض قاعدگی که با نام سندرم پیش از قاعدگی معروف است، نقش به سزایی دارد؛ بسیاری از زنان قبل از دوران قاعدگی دچار نشانه‌هایی از جمله افسردگی، اختلالات خلقی، کمردرد و سردرد می ‌شوند که مصرف شیر می ‌تواند این نشانه‌ها را تسکین دهد.

 

متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف شیر برای داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهای سالم لازم است، اظهار داشت: مصرف این نوشیدنی به دلیل اینکه کلسیم فراوانی دارد، به همراه ویتامین D باعث استحکام استخوان‌ها و دندان ها، تقویت رشد و پیشگیری از ریزش مو می ‌شود، وجود کلسیم به همراه ویتامین A، ویتامین های گروه B و پتاسیم نیز مانع از نرم و نازک شدن مو می ‌شود و به درخشان شدن آن کمک فراوان می‌ کند.

 

صفوی اظهار داشت: اسید آمینه های داخل شیر باعث پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی و سرطان ها می شود و برای حفظ ماهیچه ها بسیار مفید است.

 

وی اضافه کرد: مصرف یک لیوان شیر در روز عضلات متشنج را شل و اعصاب را آرام می کند.

 

* شیر سموم ناشی از آلودگی ها را دفع می کند

متخصص تغذیه گفت: یکی دیگر از خواص شیر، قابلیت آن در رفع سموم ناشی از آلودگی های محیطی است که می تواند منشا بسیاری از بیماری ها باشد؛ از این رو توصیه می شود شیر به صورت روزانه مصرف شود.

 

صفوی به افرادی که در شرکت های تولید باتری و مواد نسوز کار می کنند نیز توصیه کرد که برای پیشگیری از مسمومیت های ناشی از آلودگی ها حتما شیر مصرف کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین مصرف شیر کم چرب بهترین رژیم غذایی برای کاهش چاقی و اضافه وزن است.

 

صفوی افزود: اگر شیر مصرف نشود، شیوع بیماری ها افزایش می یابد که هزینه های سنگین درمانی را نیز به همراه خواهد داشت؛ پس بهتر است به رغم افزایش بهای شیر، مصرف روزانه این ماده غذایی قطع نشود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------