کتاب یکی از پایه‌های مقطع ابتدایی الکترونیکی می‌شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, مقطع ابتدایی
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از الکترونیکی شدن کتاب یکی از پایه‌های مقطع ابتدایی خبر داد. 

حسین طلایی زواره (معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی)  در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه کمبود کاغذ موجب تعطیلی برخی از روزنامه‌ها و نشریه‌ها شده، اما این مشکل دامنگیر کتاب‌های درسی نشده است، گفت: در سال تحصیلی پیش رو یعنی سال 97 – 98 با تمهیداتی که قبلا دیده بودیم مشکلی در خصوص چاپ کتاب‌ها نداشتیم و با ورود به سال تحصیلی جدید کتاب‌ها به موقع  در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

 

وی ادامه داد: در این زمینه دو موضوع را پیگیری و امکان‌سنجی می‌کنیم؛ اولین موضوع این است که پایدارسازی کتاب‌ها را در دستور کار قرار دادیم یعنی شیوه چاپ و استفاده از مواد اولیه کاغذی را که می‌خواهیم برای کتاب‌های درسی استفاده کنیم به نحوی باشد که بتوانیم آن کتاب را در چند سال تثبیت کنیم. این موضوع به عنوان یک استراتژی در حال امکان سنجی است، زیرا درباره آن باید چند عامل مورد بررسی قرار بگیرد و بررسی شود که آیا امکانات تولید چنین کاغذی را داریم؟ یا دستگاه‌های چاپ ما می‌توانند کتاب‌های پایدار چاپ کنند؟

 

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: یک بخش دیگر استراتژی ما این است که نمی‌خواهیم فرآیند یاددهی و یادگیری را مختص کتاب کنیم و باید محتواهای چند رسانه‌ای، فیلم و، نرم‌افزار را در بسته‌های آموزشی‌مان بگنجانیم یعنی به صورت پازلی بخشی از فرایند آموزشی ما را رسانه‌های دیگر تکمیل کنند. در این زمینه ما یک مقداری جلو رفتیم تا اگر مشکلی برای کاغذ پیش آمد با این استراتژی‌ها مساله را مدیریت کنیم.

 

طلایی با در نظر گرفتن مناطق محروم در راستای توسعه آموزشی گفت: در کل کشور نباید فقط تهران را ببینیم، بلکه باید ببینیم آیا امکان این توسعه در مناطق جنوبی کرمان و سیستان بلوچستان با  توجه به اینکه امکانات شهری مناسبی ندارند، وجود دارد یا خیر؟ به هر حال اگر بخواهیم کتاب‌های الکترونیکی و رسانه‌های دیگر را جایگزین کتب آموزشی کنیم پروسه‌ای را می‌طلبد که در مرحله امکان سنجی آن هستیم. باید بعد از اینکه امکان سنجی عملیاتی شد، طرح و منابعی که لازم داریم را برآورد کنیم، سپس منابع را پیش بینی کنیم و در آخر می‌بینیم که آیا امکان تامین این تجهیزات هست یا خیر؟

 

او ادامه داد: در حال حاضر فارغ از این موضوع که ما کتاب‌ها را تولید می‌کنیم سایت سازمان و اداره کل نظارت بر توزیع مواد آموزشی پی دی اف تمام کتاب‌های درسی را در سایت گذاشته است.

 

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اعلام این خبر که کتاب یکی از پایه‌های ابتدایی در حال الکترونیکی شدن است، گفت: به صورت پایلوت در حال تولید کتاب الکترونیکی‌ یکی از پایه‌های مقطع ابتدایی هستیم تا ببینیم در بستر فناوری جدید چطور می‌توان این را آزمایش کرد و در چه فضایی کارآمد است؟ این امور را پیگیری می‌کنیم تا برای سال بعد به یک جمع بندی نهایی برای کتاب‌های درسی برسیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------