کلنگی که در هوا ماند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,کمربندی جنوبی دماوند

 خردادماه سال 90 در دولت محمود احمدی نژاد و برای حل مشکل ترافیک، کلنگ احداث کمربندی جنوبی دماوند به طول 12 کیلومتر (دو باند رفت و برگشت) بالا رفت اما هیچگاه به زمین نرسید و همچنان در هوا مانده است زیرا این پروژه شروع نشده متوقف و در نهایت اجرای آن منتفی شد. 

این توقف پروژه در نوع خود کم نظیر است زیرا از آن دست توقف هایی نبود که دوباره از سر گرفته شود یا انتظار داشته باشیم از سر گرفته شود بلکه آنطور که مسئولان می گویند به طور کلی اجرای آن منتفی شده و تازه متولیان می گویند باید مطالعه جدید برای اجرای پروژه از ابتدا انجام گیرد.

 

**ماجرا چیست

وقتی آقایان از پایتخت خسته می شوند و هوس «جوج و نوشابه» شمال می کنند باید از دماوند رد شوند که ترافیک بسیار سنگین، تصادفات و هدررفت سوخت زیادی همراه دارد و به هیچ عنوان با رونق کسب و کار برخی مغازه داران داخل این شهر برابری نمی کند.

 

به گزارش ایرنا، با توجه به وخامت وضعیت ترافیک این شهر طی سال های گذشته و به منظور حل این معضل، برای دماوند یک کمربندی غربی دیگری موسوم به «سرهار» هم تعریف شده که عملیات اجرایی آن به سرانجام نرسیده است.

 

برپایه گزارش ها، اگر در شرایط عادی در یک خط مسیر ارتباطی که از دماوند به سمت شهرهای شمالی کشور می گذرد در شبانه روز 35 هزار خودرو تردد کند این آمار در روزهای تعطیل به دست کم 90 هزار خودرو می رسد که خود گویای وضعیت ترافیک و مراجعه مسافران است.

 

بلوار آیت الله خامنه ای تنها محور جنوب شهر دماوند به شمار می رود که حدفاصل محور فیروزکوه از پلیس راه دماوند تا پل شلمبه رفت و برگشت به طول بیش از هشت کیلومتر همواره شاهد حجم بالای ترافیک به صورت رفت و برگشت در زمان های آخر هفته یا دیگر ایام تعطیل است.

 

پروژه کمربندی جنوبی دماوند که در صورت احداث بار سنگین ترافیک این منطقه را بشدت می کاهد براساس تعریف اولیه شامل دو باند هر یک به طول شش و نیم کیلومتر و دو دستگاه تونل به طول 800 متر و دو دستگاه پل به طول 500 متر بود که از ابتدای ورودی شهر دماوند تا انتهای محور روستای اسلام آباد (بعد از پل شلمبه) ادامه داشت.

 

از جمله مزایای احداث این کمربندی کاهش ترافیک درون شهری، مصرف سوخت و تصادفات ناشی از تردد وسایل سنگین در داخل شهر، ایجاد اشتغال با توجه به حریم 86 متری این آزاد راه و رفع مشکل توقف خودروها در حاشیه این محور اعلام شده بود.

 

مشکل اصلی توقف اجرای این پروژه که اینک اجرای آن منتفی شده و مسئولان اظهارامیدواری می کنند مطالعات آن دوباره انجام شود، وجود زمین معارض و کمبود اعتبار اعلام می شود.

 

**تشریح مشکل

دماوند از جمله شهرستان های شرقی استان تهران است که از پنج شهر دماوند، رودهن، کیلان، آبسرد و آبعلی تشکیل شده است و دو محور مواصلاتی مهم کشور همچون هراز و فیروزکوه نیز از این شهرستان می گذرد.

 

مقصد بسیاری از خودروهایی که وارد دماوند می شوند ممکن است شمال هم نباشد اما از خوش نشینان و ویلادارانی هستند که در تعطیلات به این منطقه مراجعه می کنند و به ترافیک دامن می زنند.

 

محور هراز از جمله مهمترین جاده های مواصلاتی تهران به مازندران به شمار می رود که از حدفاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده دماوند به فیروزکوه منشعب شده و پس از عبور از شمال شهر دماوند بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم(ع)، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می‌گذارد و به شهر آمل می رسد.

 

تهران - فیروزکوه نیز تا قائمشهر و سپس به ساری و دیگر شهرهای شمالی و شمال شرقی کشور امتداد می‌یابد. این جاده ابتدا از تهران آغاز و پس از شهرهای بومهن و رودهن با گذر از جنوب شهر دماوند به شهر فیروزکوه می رسد و شهرهای پل سفید، زیرآب، شیرگاه و ... تا قائمشهر را طی می کند که از مسیری دیگر به مشهد مقدس ختم می شود.

 

به دلیل حجم زیاد ترافیک در محور هراز در بیشتر مقاطع سال بیشتر ماشین آلات و خودروهای سنگین اعم از کامیون ها و تریلرها از آن عبور می کنند.

 

همین امر موجب شده در روزهای تعطیل یا فصل بهار و تابستان از چهارشنبه بعد از ظهر هر هفته و نیز دیگر مناسبت های تعطیل ترافیک سنگینی از پایتخت (غرب به شرق) به سمت این محور و عصر جمعه‌ها نیز ترافیک برگشت به سمت شهر تهران (شرق به غرب) شکل گیرد و به سریالی بی پایان تبدیل شود.

 

بخش عمده ای از این محور با احداث کمربندی از داخل شهرهای بین راهی بویژه بومهن خارج و موجب کاهش ترافیک شهری، تصادفات و خطرات احتمالی شده ولی در محدوده شهر دماوند همچنان این معضل ترافیکی و جاده ای باقی است.

 

این مشکل البته تنها به ترافیک و اتلاف وقت و سوخت شهروندان به عنوان سرمایه های ملی محدود نمی شود بلکه گاه بروز سوانح رانندگی رنج های غیرقابل جبرانی را برجا می گذارد.

 

**سدمعبر و دردسر پارک خودروها

یکی از شهروندان دماوندی با اشاره به ورود مسافران شمال به شهر دماوند و ترافیک سنگین و پارک خودروها در حاشیه خیابان اصلی این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: انگار این ترافیک سهم ما دماوندی ها از سفرهای شمال دیگر شهروندان است.

 

وی که خود را میثم اکبری معرفی کرد ادامه داد: تردد خودروهای سنگین از داخل محدوده شهر در شبانه روز، سرعت بالای برخی خودروهای عبوری و بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی، شلوغی و ترافیک سنگین این مسیر در روزهای منتهی به آخر تعطیلات شرایط را برای عبور از این محور بسیار سخت کرده است.

 

این شهروند بیان کرد: وجود مغازه های بسیار در حاشیه بلوار و توقف خودروهای عبوری به صورت پارک حاشیه ای (دوبل) مشکلات این محور را دوچندان کرده است.

 

یکی از رانندگان آژانس شهر دماوند نیز ضمن گلایه از شرایط موجود بویژه در آخر هفته های پر تردد بلوار آیت الله خامنه ای گفت: به دلیل حجم بالای تردد و ترافیک سنگین، امکان پذیرش مسافر در آخر هفته ها به محدوده جنوبی شهر دماوند مقدور نیست و همین امر موجب گلایه مسافران و رانندگان آژانس شده است.

 

همچنین مردم شهر دماوند از بستن بریدگی ها در روزهای آخر هفته گلایه دارند زیرا در اوج تردد خودرو در مسیرهای منتهی به بلوار آیت الله خامنه ای مجبورند ساعت های زیادی را در ترافیک بگذرانند.

 

برخی صاحبنظران از جمله حمیدرضا غلامرضازاده از کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک در دماوند ایجاد پارکومتر و نصب دوربین کنترل ترافیک را برای حل مشکل پارک خودروها و کنترل بخشی از ترافیک پیشنهاد می دهند و معتقدند که شهرداری باید با کسبه سدمعبرکننده نیز برخورد کند.

 

این پیشنهادها شاید بتواند به صورت محدود و کوتاه مدت کارساز باشد اما راه حل دائمی و مطمئن، ایجاد کمربندی جنوبی و راه اندازی کمربندی غربی اعلام می شود که سال هاست شهروندان انتظار آنها را می کشند.

 

**احداث کمربندی ضروری است

رئیس پلیس راهور دماوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: محور هراز و فیروزکوه از جمله محورهای مواصلاتی پرتردد شهرستان محسوب می شود که از دو شهر پرجمعیت رودهن و دماوند می گذرد و به دلیل محدودیت تردد خودروهای سنگین در محور هراز عمده ترددهای این خودروها از محور فیروزکوه انجام می شود و همین امر بر مشکلات این محور افزوده است.

 

سروان اسماعیل براری با اشاره به اینکه هر جاده یک ظرفیت خاص برای عبور خودرو دارد افزود: به طور مثال بلوار آیت الله خامنه ای که حد فاصل پلیس راه دماوند تا پل شلمبه است، در یک لاین طی مدت زمان یک ساعت حداکثر چهار هزار وسیله نقلیه می توانند عبور کند اما در پایان هفته این میزان بسیار افزایش می یابد.

 

وی ادامه داد: در حالت عادی به صورت میانگین در هر لاین 35 هزار خودرو شبانه روز تردد می کنند ولی در پایان هفته یا ایام تعطیل این میزان به 90هزار خودرو می رسد.

 

براری در خصوص بستن بریدگی های مسیرهای ارتباطی در دماوند در روزهای آخر هفته نیز بیان کرد: موضوع اصلی نبودن کمربندی است و تا زمانی که این امر محقق نشود بستن مقطعی بریدگی ها اگرچه باعث کاهش موقت حجم ترافیک و روان شدن محور می شود و سیاست راهنمایی و رانندگی دماوند کم کردن دفعات این امر است.

 

به گفته وی، نبود کمربندی بر حوادث جاده ای شهرستان می افزاید و تردد خودروها با سرعت بالا بویژه تریلر با داشتن بار سنگین برای منطقه جنوبی دماوند که از جمله مناطق پرجمعیت شهر محسوب می شود بسیار خطرناک است.

 

براری دیگر علت های ترافیک این محور را توقف های بی مورد و تصرف جاده و پیاده روها توسط برخی کاسبان دانست و گفت: بیش از 40 درصد تصادفات ناشی از بی توجهی رانندگان به جلو است که عمده این مشکلات مربوط به استفاده از تلفن همراه و کاهش حواس پرتی راننده اعلام می شود.

 

** جزییات مشکل معارضان

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند درباره مشکل معارضان که گفته می شود عامل اصلی توقف پروژه کمربندی جنوبی است اظهارداشت: این پروژه یکی از پروژه های وزارت راه و شهرسازی بود که در زمان اجرا با مشکل معارضان بسیار و تملک اراضی در منطقه جنوبی دماوند رو به رو شد.

 

محمد رنجبر در گفت و گو با  ایرنا ادامه داد: این پروژه به گونه ای نیست که بگوییم متوقف شده زیرا در حال مطالعه است تا با معارضان کمتر اجرایی شود ولی طبق بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان امر، میزان اعتبار تخصیصی مقرون به صرفه نبوده و همین امر عامل توقف موقت عملیات شده است.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دماوند بیان کرد: بخشی از این پروژه در زمان آغاز عملیات شامل خاک برداری و سنگ ریزی انجام شد ولی همچنان بلاتکلیف است؛ همچنین عمده معارضان آن شخصی و زمین های کشاورزی بوده که به دلیل هزینه بالا امکان خرید آن وجود نداشته است.

رنجبر در خصوص اجرای کمربند غربی(سرهار) این شهرستان نیز گفت: این مسیر که اجرای آن از سال 94 کلید خورد از محل اتصال با محور فیروزکوه آغاز می شود و از مقابل تاسیسات شن شویی عبور می کند.

 

وی افزود: این مسیر با گذر از محدوده راه دسترسی موجود به طول 4.5 کیلومتر باند اصلی چهارخطه می شود و هزار و 100 متر طول شاخه شمالی و یک هزار متر طول شاخه جنوبی آن است.

 

این مقام مسئول طول کل پروژه را 6.5 کیلومتر چهار خطه با بار ریالی 283 میلیارد و 237 میلیون ریال عنوان و تصریح کرد: اکنون پروژه 51 درصد پیشرفت فیزیکی و 49 درصد پیشرفت ریالی دارد و تاکنون 54 درصد زیرسازی، 14درصد روسازی و 79 درصد ابنیه انجام شده است.

رنجبر خاطرنشان کرد: شکل اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه شامل یک سوم استانداری، یک سوم شهرداری و یک سوم بر عهده اداره راه و شهرسازی است که به دلیل نبود اعتبار کافی با کندی پیش می رود؛ البته اداره کل راه و شهرسازی استان تهران بتازگی حدود هشت میلیارد تومان به منظور اجرای آن پرداخته است.

 

وی یکی دیگر از دلایل کندی این پروژه را نیز وجود معارض دانست و با بیان اینکه حدود 20 معارض شامل معارضان ملکی و عمدتا اراضی کشاورزی است توضیح داد: همچنین این پروژه معارض تاسیساتی دارد که راهکارهایی در نظر گرفته شده که یکی از آنها تعیین تکلیف تیرهای برق به طول یک و نیم کیلومتر توسط شهرداری است و مقرر شد با پرداخت یک میلیارد و 300 میلیون تومان به پیمانکار مرتفع شود.

 

این مقام مسئول بیان کرد: هر منطقه یا شهر عمدتا دو کمربندی برای تردد خودروها دارد و آغاز پروژه کمربندی غربی ارتباطی به توقف پروژه کمربندی جنوبی ندارد و این مهم در دستور کار اداره راه بوده است.

 

**فرماندار: دوباره مطالعه می شود

مجید صفری فرماندار دماوند اما درباره کمربندی جنوبی دماوند می گوید: این پروژه با وجود شرایط کنونی به دلیل معارضان و مشکلاتی که وجود داشت نیاز به بررسی و اعتبارات بیشتر دارد که با توجه به حجم تردد برای دومین بار مورد مطالعه کارشناسان قرار گرفته است.

 

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در جلسات متعدد فاز نخست کمربندی سرهار دماوند قطعی شده و در صورت تامین اعتبار و رفع معارضان بخش زیربنایی همچون تاسیسات برق آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه محور تهران – فیروزکوه یکی از محورهای مواصلاتی مهم کشور است و باید نگاه ملی در اجرای این پروژه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در همان زمان آغاز، پروژه متوقف و طرح دیگری مطرح شد که طرح جایگزین نیز عملی نشد و اگر آن زمان اتفاق می افتاد با هزینه و معارض کمتر مواجه بود.

 

فرماندار دماوند گفت: با توجه به اهمیت پروژه تلاش داریم به کمک اعتبارات استانی و ملی بتوانیم دوباره این پروژه را آغاز کنیم تا مشکل ترافیک محور مواصلاتی تهران – فیروزکوه در محدوده دماوند حل شود.

 

** از کمربندی تا بزرگراه 2 طبقه

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات اولیه طرح کمربندی جنوبی همچون کد ملی و ردیف بودجه و نیز تزریق اعتبار 400 میلیون تومان در ابتدا صورت گرفت تصریح کرد: بعد از اقدامات اولیه تجهیزات کارگاهی پروژه انجام شد ولی با توجه به وجود معارضان و تملک اراضی این طرح منتفی، بودجه تخصیص یافته نامعلوم و مقرر شد از سرهار تا شلمبه همانند بزرگراه صدر 2 طبقه شود.

 

قاسم میرزایی نیکو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هر دو طرح منتفی، پروژه تعطیل و نیز از دستور ملی خارج شد.

 

وی با تشریح جزییات اجرای این طرح ها در خصوص کمربندی غربی و جنوبی دماوند با توجه به ترافیک‌های سنگین پایان هفته توضیح داد: در دولت دهم مقرر شد کمربندی جنوبی شهر دماوند از بالادست منطقه سرهار و ضلع جنوبی آغاز شود و تا اسلام آباد و پل شلمبه ادامه یابد.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: اوایل شروع فعالیت نمایندگی بنده نیز شهرداری دماوند با همکاری استانداری تهران و مسکن و شهرسازی طرحی را به عنوان کمربندی غربی در منطقه سرهار با هدف کاهش بار ترافیک در حال اجرا داشتند.

 

میرزایی نیکو با اشاره به اینکه این طرح در ابتدا فاقد ردیف بودجه کافی و زیرساخت های مطالعاتی و فنی بود گفت: با همکاری مسئولان شهرستانی و استانی اقدامات اولیه انجام و حتی نیمه دوم طرح کمربندی با احداث پلی از منطقه ولیران تا حوالی دامداری ارتش در نزدیکی محور اصلی تهران – فیروزکوه عنوان شد که البته به علت مشکلات زیست محیطی همچنان اقدامی درباره آن صورت نگرفته است.

 

وی به فاز نخست کمربندی سرهار اشاره و بیان کرد: این طرح اگرچه با بودجه اندک آغاز شده ولی موفق شدیم حدود هشت میلیارد تومان اعتبار دریافت کنیم که با تکمیل آن شاهد کاهش حداقل 35 درصد ترافیک داخل شهر دماوند خواهیم بود ولی باید قبول کنیم این محور نیز با توجه به حجم تردد خودروها در محور تهران – فیروزکوه کافی نیست.

 

این مقام مسئول از برنامه ایجاد رینگ ریلی در شرق استان تهران خبر داد و افزود: با توجه به اینکه طرح قطار شهری برای شهر پردیس تعریف شده و در دستور کار است طی نشست های متعدد با وزیر راه و شهرسازی امید است ردیف بودجه ملی برای ادامه آن تا شهرستان دماوند را دریافت کنیم؛ البته این مهم زمان طولانی را می طلبد.

 

در شرایط کنونی آنچه روشن است اینکه باید شهروندان منتظر بنشینند تا ببیند ابتدا مطالعات مربوط به این طرح های عمرانی به نتیجه می رسد یا خیر و پس از تحقق آن، آیا تزریق اعتبار برای تملک زمین ها و اجرای طرح در دستور کار قرار خواهد گرفت یا باید همچنان وضعیت کنونی ترافیک سنگین و سایر معضلات ناشی از آن را تحمل کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------