کنتورهای هوشمند نباید از خارج کشور وارد شود / هوشمندسازی در حوزه آب ۳۵ درصد صرفه جویی ایجاد می‌کند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
محمدجواد آذری جهرمی در نشست مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت نیرو گفت: این خیلی بد است که بخواهیم کنتورهای یک شهر را هوشمند کنیم و با وجود شرکت‌ها و کارگران متخصص و ماهر در داخل کشور، محصولات خارجی را وارد کشور کنیم. 

به گزارش ایلنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مشترک وزارت ارتباطات و وزارت نیرو اظهار داشت: ما باید با وزارت نیرو به استانداردهایی برسیم. ضمن اینکه باید عزم خود را جزم کنیم تا حتی‌المقدور محصول خارجی را وارد کشور نکنیم.

 

وی افزود: برای هوشمندسازی کنتورهای کشور _حتی اگر دو عدد فیلترش را در داخل تولید نمی‌کنیم _ نباید مبادرت به واردسازی اجناس خارجی کنیم.

 

آذری جهرمی تاکید کرد: مهمترین دستاورد ما در این همایش این است که به یک مدل اقتصادی موفق برسیم و آن را به بازار عرضه کنیم و سپس به عنوان دولت کنار بنشینیم. کسانی که در این عرصه کار می‌کنند بهتر از ما می‌دانند چه کنند و ما فقط باید ناظرانی منصف باشیم و به بخش خصوصی کمک کنیم.

 

وی با بیان اینکه فضای فشارهای اقتصادی بین المللی و محیط زیستی در حال حاضر مناسب نیست تصریح کرد: صنعت آب و برق از هر دو طرف تحت تاثیر است چه گرم شدن هوا چه کم شدن بارش چه خشکسالی و چه تحریم‌های بین المللی همه در وضعیت صنعت آب و برق موثر است اما قطعا این فشارها می‌تواند ظرفیت‌هایی ایجاد کند که بهره‌وری را بهبود بخشیم و فضای آینده را به صورت ملی و بدون وابستگی به بیگانگان بسازیم. ما باید فرصتی را که این تهدید ایجاد می‌کند قدر بدانیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه صنعت آب و برق در تابستان امسال تلاش‌های زیادی کرد گفت: اینکه منابع برق‌آبی ما از مدار خارج شود و این صنعت بتواند مدیریت کند کار کمی نیست. در تابستان امسال علاوه بر مدیریت شرایط سخت بهینه‌سازی‌هایی در صنعت آب و برق استان‌های مختلف انجام شد که قابل تقدیر است. همه دستاوردهای بزرگ در زمان سختی روی می‌دهد و در سند مشترک ما و وزارت نیرو نقش اصلی را دوستان وزارت نیرو پیش خواهند برد و ما در کنار آنان خواهیم بود. هم ظرفیت های وزارت ارتباطات و هم ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات در خدمت وزارت نیرو است.

 

وی افزود: جا دارد اشاره کنم که با توجه به اینکه فرآیند نرخ گذاری در حوزه آب و برق کشور به نوعی اجباری است و بر اساس قیمت تمام شده حساب نمی‌شود صنعت آب و برق ما از کمبود شدید نقدینگی رنج می‌برد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بزرگترین پروژه ما در سال‌های پیش رو FTTX و FTTS  است گفت: هم افزایی مناسب و اثرات متقابل شبکه وزارت نیرو و وزارت ارتباطات در این راستا می‌تواند مثمرثمر باشد.

 

آذری جهرمی ادامه داد: روش سابق شرکت‌های توزیع برق این بود که با اپراتورها تفاهم کنند اما ما در این تفاهم‌نامه به این سمت پیش می‌رویم که یک چارچوب کلی را تفاهم کنیم و پس از آن نیازی نباشد که شرکت‌های توزیع با هر اپراتور یک قرارداد ببندند وظایف همه مشخص خواهد بود و همه شرکت‌های ما می‌توانند برای توسعه فیبرنوری خود از وزارت نیرو کمک بگیرند.

 

وزیر ارتبااطت و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به اینک استفاده از هوشمندسازی در آبیاری تاثیر شگرفی در دنیا دارد بیان کرد: پراکندگی‌های جغرافیایی، عدم اطلاع کشاورزان از تحولات فناوری و نزدیکی آنان به منابع آبی و سختی راضی کردن آنان به برداشت آب کمتر مشکلاتی است که وزارت نیرو با آن روبرو است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تفاهمی که با جهاد کشاورزی کرده است می‌تواند در این راستا کمک کننده باشد.

 

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها این است که علاوه بر شیوه‌های آبیاری نوین، هوشمندسازی هم می‌تواند در مصرف آب 35 درصد صرفه‌جویی ایجاد کند. امیدواریم این عزم عمومی که بین مهندسان کشور درعرصه ارتباطات و حوزه آب و برق ایجاد شده نتیجه بخش باشد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------