حقوق شهدای منا را در هر موقعیتی پیگیری کرده‌ایم



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سازمان حج و زیارت
سازمان حج و زیارت در سالگرد فاجعه منا با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آن واقعه، بر پیگیری مطالبات خانواده‌های این شهدا تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دوم مهرماه سال ۱۳۹۴ برابر با دهم ذی‌الحجه همزمان با روز عید قربان پس از مراسم رمی جمرات، در خیابان ۲۰۴ منطقه منا، ده‌ها هزار زائر جان خود را از دست دادند.

 

علت حادثه ازدحام جمعیت زیاد حجاج اعلام شد، درحالی‌که شاهدان عینی آن حادثه، اعمال محدودیت در خیابان‌های منتهی به محل رمی‌جمرات و استراحتگاه‌های زائران، به کار گیری نیروهای انتظامی «کارنابلند» از سوی سعودی‌ها در مراسم منا که همزمان با تشدید جنگ در یمن و احتمالا گماشتن نیروهای امنتی و انتظامی کهنه‌کارتر در آن منطقه شده بود، نبود تدبیر و مدیریت در زمان ازدحام جمعیت حجاج در خیابان ۲۰۴ و البته اشتباه در برنامه زمانی حرکت برخی کاروان‌ها از جمله دلایل وقوع آن حادثه مرگبار عنوان کرده‌اند.

 

عربستان تعداد جان‌باختگان آن حادثه را در حدود ۷۶۰ تن اعلام کرد، درحالی‌که رسانه‌های کشورهای دیگر شمار این زائران را نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ تن اعلام کردند. ایران ۴۶۴ زائر خود را در آن فاجعه از دست داد.

 

تمام حجاج کشته شده در منا به جز ایرانی‌ها در مکه به خاک سپرده شدند. هرچند پیکر نزدیک به ۷۲ تن از شهدای ایران نیز بدون اطلاع سازمان حج و زیارت و خانواده‌های آن‌ها در مکه دفن شده بودند. بعدها با پیگیری دولت ایران به خواست خانواده‌های ۳۲ تن از آن شهدا قرار شد عملیات نبش قبر و انتقال آن پیکرها به کشور انجام شود. طبق آنچه سازمان حج و زیارت اعلام کرده هنوز هویت ۱۱ تن از شهدای ایرانی فاجعه منا تعیین نشده که در حج امسال عضوی از خانواده‌های آن‌ها برای انجام آزمایش DNA به حج اعزام شدند.

 

ایران به عنوان تنها کشور پیگیر از عربستان خواسته است با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب پاسخگوی آن فاجعه باشد، اما پس از گذشت سه سال هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است.

 

سازمان حج و زیارت در شرایطی که برخی از خانواده‌ها و بازماندگان منا نسبت به کم‌توجهی‌هایی که در سه سال گذشته به آن‌ها شده است، ابراز نارضایتی کرده‌اند، بیانیه‌ای را صادر کرد که در متن آن آمده است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

"وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِه‌ مُهاجِراً اِلَی اللهِ وَ رَسولِه‌ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجرُه‌ُ عَلَی الله"

 

مهرماه نه تنها برای خانواده‌های شهدای منا که برای مسلمانان و ملت بزرگ ایران فصلی فراموش نشدنی و تلخ محسوب می‌شود، روزی که در آن ۴۶۴ تن از حجاج کشورمان و جمع بسیاری از ضیوف الرحمان دیگر کشورها در سال ۹۴ بر اثر فاجعه‌ای تلخ و تاسف‌بار شهد شهادت را نوشیدند.

 

خانواده‌های معظم شهدای منا همچنان تلخی و غم و اندوه فاجعه عظیم را با خود دارند.

 

سازمان حج و زیارت نیز به نوبه خود در سومین سالگرد شهدای فاجعه منا، یاد و خاطره این مهاجران الی‌الله و تمام ضیوف و الرحمانی که در این فاجعه، مظلومانه به شهادت رسیدند و عارفانه عروج کردند را گرامی می‌دارد.

 

این سازمان در سه سال گذشته تلاش کرده است در تمام فرصت‌های ایجاد شده برای مذاکرات، با پافشاری مستمر بر مطالبات بر حق و جدی در خصوص فاجعه منا و حقوق شهدای منا به وظیفه خود عمل کند.

 

سازمان حج و زیارت با وجود قطع بودن روابط دو جانبه میان دو کشور، در هر موقعیت زمانی که دیدار با مقامات مربوطه کشور عربستان سعودی داشته، مجدانه پیگیر احقاق حق شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام بوده است.

 

امید می‌رود تا دستگاه‌های مربوطه نیز در این خصوص رایزنی‌ها و توضیحات لازم را به مردم و خانواده‌های شهدای فاجعه منا ارایه دهند. »

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------